Toon posts:

SDRAM pc3200 geheugen wil niet lopen op 400mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n pc een upgrade gegeven...namelijk een nieuwe videokaart en 2 GB(2X1 GB) geheugen.
Alles doet het, alleen met opstarten staat er 333MHZ en SDRAM cas latency 2.5.
Aangezien ik geheugen heb gekocht met 400 MHZ en cl 3 klopt er volgens mij iets niet(ben nogal nieuw op dit gebied dus.....daarom volgens mij).

Ook heb ik gigantische framedrops in GTR2 en Fifa 07(Gaat van 70fps na 5 fps).

Geheugen is lijkt mij goed want als ik het met 1 bankje doe geeft hij wel aan 400mhz en cl 3.
Heb beide bankjes allebei apart geprobeerd in beide sloten en alle 4 de keren kreeg ik 400mhz cl 3.
Met beide bankjes erin blijft het 333mhz cl 2.5.
Ook heb ik in het BIOS het geheugen van auto op limit 400mhz gezet maar veranderde niks.

Oude systeem:

MSI-K8MM-ILSR mobo
Amd athlon 64 3000+
2 X 256 MD SDRAM(ook 400mhz maar cl 2.5)(merk apacer)
Geforce 6200 AGP
2 X maxtor HD(80 + 160GB)
Codegen 420 W voeding

Nieuw is nu:
XFX 7600 GT
2 X 1 GB SDRAM (merk buffalo)

Wat ziet ik over het hoofd??

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je geen chipset die bij meerdere DIMMS terugschakelt van 400 naar 333?

/Framedrops met zo'n videokaart is logisch, het is geen kaart waarmee je wilt gamen.

[ Voor 37% gewijzigd door Exorcist op 22-08-2007 14:32 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Exorcist schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:31:
Heb je geen chipset die bij meerdere DIMMS terugschakelt van 400 naar 333?
Zou inderdaad kunnen.

Maar probeer ook een bios update. Ik had deze week met hetzelfde bord dat hij geen 512MB modules herkende en er 256 MB van maakte :/ Na een bios update was dat verholpen, dus misschien heb jij er ook wat aan.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Je hebt waarschijnlijk een Winchester Athlon 3000+ (de corenaam). Die ondersteunen het niet om op 200MHz (400MHz effectief) geheugen te draaien en klokken dus terug naar 166MHz (333MHz). Je zult óf een nieuwe CPU moeten kopen met een Venice-/San-Diego-core (die het wel ondersteunen) of je 2x256MB niet gebruiken.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

The__Virus schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:43:
Je hebt waarschijnlijk een Winchester Athlon 3000+ (de corenaam). Die ondersteunen het niet om op 200MHz (400MHz effectief) geheugen te draaien en klokken dus terug naar 166MHz (333MHz). Je zult óf een nieuwe CPU moeten kopen met een Venice-/San-Diego-core (die het wel ondersteunen) of je 2x256MB niet gebruiken.
Waarom draait hij op 1 geheugen bankje dan wel op 400Mhz? :+

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

omdat hij het niet in dualchannel ondersteund...

hoewel ik hier niet geheel zeker van ben want het zou ook nog kunnen dat hij het wel zou moeten kunnen draaien in dualchannel allen dan wel in T2 timings?

maw. probeer de timing eens naar T2 te veranderen.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

ik had dit ook, heb ook een hele tijd op 333mhz gedraait. k kwam er later pas achter, ik kon dit gewoon goedzetten door de cpu/ram 1:1 te laten lopen. hij stond op 2:1.66
misschien dat je ook zoiets hebt?

Verwijderd

De terugschakeling kan liggen aan een oudere core type. (Zie The-Virus.)
Ook waren er destijds moederbordfabrikant die een beveiliging inbouwden zodat als je meer dan 2 bankjes ging gebruiken dat dan de snelheid van 400 naar 333 ging. Puur voor de compatibiliteit. Zelf kon je dat dan wel gaan wijzigen.

Verwijderd

Kun je niet met A64Tweaker of Central Brain Identifier de geheugensnelheid opkrikken?

• The__Virus
Willem2 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:25:
[...]

Waarom draait hij op 1 geheugen bankje dan wel op 400Mhz? :+
Omdat hij het alleen heeft met 4 reepjes? En dat ik daarom ook adviseer de 2x256MB niet te gebruiken? ... |:(

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

GoldenSample schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:27:
omdat hij het niet in dualchannel ondersteund...

hoewel ik hier niet geheel zeker van ben want het zou ook nog kunnen dat hij het wel zou moeten kunnen draaien in dualchannel allen dan wel in T2 timings?

maw. probeer de timing eens naar T2 te veranderen.
Sowieso is het socket 754. Dat ondersteunt geen dual-channel.
Exorcist schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:31:
/Framedrops met zo'n videokaart is logisch, het is geen kaart waarmee je wilt gamen.
Vind je? Met een 7600GT? Dat lijkt me toch wel een redelijke kaart. Zéker om FIFA 07 te spelen.

Misschien kan de TS eens andere drivers proberen. Na de oude verwijderd te hebben uiteraard.
The__Virus schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:35:
Omdat hij het alleen heeft met 4 reepjes? En dat ik daarom ook adviseer de 2x256MB niet te gebruiken? ... |:(
Wie zegt dat er überhaupt 4 reepjes in kunnen? Bij mijn weten zijn dit er namelijk maar gewoon twee. En de TS geeft dit ook aan ook. Daarnaast kunnen er volgens mij gewoon twee double-sided reepjes in. Maar misschien niet op een commandrate van 2T. ;)

Probeer wel eens de Command rate op 1T te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 22-08-2007 19:47 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Haan

Haan

dotnetter

_the_crow_ schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:43:
Vind je? Met een 7600GT? Dat lijkt me toch wel een redelijke kaart. Zéker om FIFA 07 te spelen.
Hij was denk ik in de war met de Geforce 6200 die daar boven staat, ik had die 7600GT ook niet gezien tot jij erover begon ;)
Wie zegt dat er überhaupt 4 reepjes in kunnen? Bij mijn weten zijn dit er namelijk maar gewoon twee. En de TS geeft dit ook aan ook. Daarnaast kunnen er volgens mij gewoon twee double-sided reepjes in.
klopt
Maar misschien niet op een commandrate van 2T. ;)
Probeer wel eens de Command rate op 1T te zetten.
Ik kan me vergissen, maar ik geloof niet dat die optie er is in het bios van dat bord.

• kalizec
  • Laatst online: 23-05 13:27
[...]

QFT (Quoted for Truth)

Een Winchester ondersteunt slechts 3 banken met DDR400 per controller.
Twee controllers maakt max 6 banken per CPU.
Als je er 4 repen in doet die allemaal doublesides zijn (2 banken per slot) dan klokt je CPU automatisch terug van DDR400 naar DDR333. Daar is NIETS aan te doen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Haan

Haan

dotnetter

kalizec schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:01:
[...]

QFT (Quoted for Truth)

Een Winchester ondersteunt slechts 3 banken met DDR400 per controller.
Twee controllers maakt max 6 banken per CPU.
Als je er 4 repen in doet die allemaal doublesides zijn (2 banken per slot) dan klokt je CPU automatisch terug van DDR400 naar DDR333. Daar is NIETS aan te doen.
Leuk, maar dus niet relevant voor dit topic, omdat het moederbord van de TS maar twee sloten heeft.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Haan schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:59:
Ik kan me vergissen, maar ik geloof niet dat die optie er is in het bios van dat bord.
Je hebt gelijk. :) Ik heb het even nagezocht in de manual, maar je kan de doorsnee timings instellen afgezien van de commandrate. Nou kan dat in een latere BIOS er wel bij zitten, maar ik vermoed van niet.

Forceer de reepjes eens op DDR400 en de timings CAS Latency, TRCD, TRAS, TRP op 3,4,8,4 resp. Daar moeten ze standaard op werken.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• kalizec
Haan schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:03:
[...]

Leuk, maar dus niet relevant voor dit topic, omdat het moederbord van de TS maar twee sloten heeft.
Dus zeker wel relevant. Want die socket 754 CPU heeft maar 1 geheugencontroller.
Dus is 3 banken de max. Met 2 reepjes doublesides zit je op 4 en dus op DDR333.
Kortom, relevant is het zeker.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

kalizec schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:28:
Dus zeker wel relevant. Want die socket 754 CPU heeft maar 1 geheugencontroller.
Dus is 3 banken de max. Met 2 reepjes doublesides zit je op 4 en dus op DDR333.
Kortom, relevant is het zeker.
Vreemd dan dat ik situaties heb meegemaakt waarin het gewoon werkte met 2 doublesided reepjes. En dat waren Clawhammer- én Winchester-cores. Sommige BIOS-en zetten het gelijk terug, maar het zou volgens mij moeten werken. :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The__Virus schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:43:

Je hebt waarschijnlijk een Winchester Athlon 3000+ (de corenaam). Die ondersteunen het niet om op 200MHz (400MHz effectief) geheugen te draaien en klokken dus terug naar 166MHz (333MHz).
Cx- en Dx-stepping AMD-processoren ondersteunen PC3200-snelheid met twee doublesided modules op zowel 1T als 2T. Zie bijvoorbeeld de PMG FAQ. Met meer dan twee modules is het een ander verhaal, maar dat is in dit geval dus niet aan de orde aangezien hij slechts 2x1GB gebruikt.

Een nogal misplaatste smiley, aangezien jij degene bent die niet op zit te letten. Het moederbord heeft namelijk maar twee DIMM-sloten en ondersteunt, net als de processor, het gebruik van 2x1GB doublesided modules op PC3200 volgens de specificaties. Daar ligt de oorzaak dus niet.

@ Kimika: Update het BIOS eens en forceer de geheugenkloksnelheid op DDR400. Zet tevens de CAS latency eens op 3 en de Vdimm op 2,8V. Wat gebeurt er dan?
Verder: wat zijn de exacte specificaties van het Buffalo-geheugen? Kun je een foto met de informatie op de sticker(s) posten? Anders in tekst, ik ben benieuwd naar het typenummer.

Het zou anderzijds nog een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn. Helaas bevat de QVL alleen maar 128 t/m 512MB-modules. Micron -5B chips zijn echter geen probleem en die worden vaak gebruikt op Buffalo PC3200-geheugen. Als niets werkt, even een ander 2x1GB setje proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 22-08-2007 22:33 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• kalizec
Punt is niet dat er maar twee dimmetje op dat mobo kunnen.
Het punt is dat Cx en Dx steppings geen DDR400 ondersteunen als alle 4 de rijen in 1 controller gevuld zijn. Het gaat hier om een Socket 754 CPU. Die heeft maar 1 controller. Het tabelletje waar jij naar refereert gaat uit van een Socket 939/940 CPU, want die hebben 2 controllers en dus werkt tot 6 rijen op DDR400. Gezien het een Socket 754 CPU betreft gaat die echter maar op voor 3 rijen. De TS zal dan ook op zoek moeten naar een 2x1GB setje met single-sided geheugen. Het huidige setje is double-sided en zo kom je op 4 rijen (banks in het engels, maar niet banken in het nederlands). En met 4 rijen klokt je CPU terug naar PC2700.

[edit]

Als ik een Socket 939 bord pak met een Cx of Dx CPU en ik stop in 1 bank twee dimmetje en in de andere geen. (Ik gebruik dus slechts 1 controller en dus geen Dual-channel) ook dan klokt een Cx of Dx CPU terug naar PC2700. Het tabelletje gaat dus uit van een Socket 939, maar in het geval van een Socket 754 CPU moet je de tabel lezen alsof de kolom 'bank 2' er helemaal niet staat. Stop je dan twee double-sided Dimms in je Socket 754 mobo krijg je PC2700.

[ Voor 25% gewijzigd door kalizec op 22-08-2007 22:07 ]

• The__Virus
Het is inderdaad een beperking van de chipset/processor. OK ik zat mis omdat ik dacht dat ie 4 DIMMS installeerde, maar mijn verhaal gaat dus wel op. Het staat ook in de handleiding, zij het erg krom omschreven. Het probleem is bovendien eerder voorgekomen op dit forum en daar werd hetzelfde verteld: beperking van de geheugencontroller/chipset/whatever. Dus er zit niets anders op dan een ander mobo nemen als je die snelheden wilt. Maar ik zou het zo houden als het nu is en de CAS latency en andere latencies wat strakker zetten, dan is het verlies te verwaarlozen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nu je het zegt. Dat geldt inderdaad alleen voor Socket754-processoren, ondanks een Cx/Dx-stepping en ongeacht de commandrate. Vind het net in BIOS and Kernel Developer's Guide for AMD Athlon64 Processors (p. 176, tabel 42). Ik heb BalusC hierop geattendeerd.

Kimika zou inderdaad twee singlesided 1GB-modules kunnen aanschaffen.
Dat werkt op DDR400, zolang de commandrate op 2T staat.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info iedereen!!! _/-\o_ _/-\o_

Ik ga morgen(als ik tijd heb)aan de slag met alle info en kom zekers terug met mijn bevindingen.
Kan een paar dagen duren. :P

Heb alleen 1 vraag voor ik begin met puzzelen.
Zouden ze moeten kunnen draaien op 400mhz of zal dat nooit gaan lukken( heb nog niet echt een 1 duidend antwoord daarop gezien :9 ).
Want als het nooit gaat lukken dan kan ik net zo goed de pc shop ff blij maken met een belletje.

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 02:42 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:39:
Bedankt voor de info iedereen!!! _/-\o_ _/-\o_

Ik ga morgen(als ik tijd heb)aan de slag met alle info en kom zekers terug met mijn bevindingen.
Kan een paar dagen duren. :P

Heb alleen 1 vraag voor ik begin met puzzelen.
Zouden ze moeten kunnen draaien op 400mhz of zal dat nooit gaan lukken( heb nog niet echt een 1 duidend antwoord daarop gezien :9 ).
Want als het nooit gaat lukken dan kan ik net zo goed de pc shop ff blij maken met een belletje.
Als ik de stukken hierboven goed lees hangt dat ervanaf of je single of double sided geheugen hebt nu; als je double sided hebt zal hij op 333Mhz blijven staan icm. 2 reepjes geheugen. Heb je single sided, dan zou hij op 400Mhz moeten draaien met 2 reepjes. Aangezien hij bij 1 reepje op 400Mhz draait en bij 2 op 333Mhz vermoed ik net als bovenstaande posters dat jij op dit moment double sided hebt en je dus niet hoger dan 333Mhz gaat komen in deze setup tenzij je 2x1Gb single sided aanschaft.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• kalizec
Als je een paar andere reepjes gaat halen. Let er dan op dat single-sided en double-sided niets te maken heeft met waar de chips zitten op de DIMM. Het gaat om de data-lijnen en of die parallel (dubbel) lopen of niet. Zie hiervoor de PMG FAQ

Als je in de tabel kijkt zie je dat je of een DIMM met 16x een 512Mbit chip met 4 datalijnen ieder (128Mx4) moet halen. Of een DIMM met 8x een 1024Mbit chip met 8 datalijnen per chip (128Mx8). Of tot slot een DIMM met 4x een 2048Mbit chip, die zal dan altijd 16 datalijnen per chip hebben (128Mx16 )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info Kalizec.

Heb zelf ook nog wat gezocht en de manual voor m'n mobo en bios gevonden(tenminste dat denk ik:P).

http://download6.msi.com....ads/mnu_exe/E6741v1.1.zip

En op pagina 19 van die file staat dit: Afbeeldingslocatie: http://img513.imageshack.us/img513/8645/memorybu1.th.png. (sorry photobucket had ff geen zin)

Als ik het zo lees zou het toch allebei moeten passen toch??

Rare is dat in die file de voorbeelden worden gegeven van hetzelfde bios als ik heb maar onder het stukje geheugen(pag 43) staat een screenshot van advanced chipset features waarin dus ook de CL TRCD en meer staan. Bij mij komt na burst length iets met Vlink(staat disabled) en daarna het AGP verhaal. Dus niks geen CL etc.

http://www.msicomputer.co..._spec.asp?model=K8MM-ILSR

Hier staat: Note: PC3200 (DDR400) maximum 4 banks (2 double-sided) only (onder main memory).

Betekend dit dat double sided gewoon zou moeten passen??? of denk ik wat te makkelijk?

Sorry dat ik nogal zeur maar wil toch proberen er wat meer gang in te krijgen(in het geheugen dan hè :+ )

• kalizec
Uit de handleiding maak ik op dat zowel SS als DS (single-sided als double-sided) geheugen er in past. Tot 1024MB per slot. Of het geheugen op DDR400 zal lopen als je 2x DS gebruikt kan de handleiding uiteraard niets zeggen want dat is processor afhankelijk. Echter met 2x SS zou het moeten lukken.

Als ik naar bladzijde 43 kijk denk ik dat je bij Memclock Mode opgeeft welke multiplier je geheugen gaat gebruiken. Dit gebeurt meestal door dat jij bijvoorbeeld opgeeft DDR400 en dat het BIOS dan uitrekent welke multiplier er dan gebruikt moet worden gegeven de kloksnelheid waar je CPU op loopt. Tenzij je je CPU en Mobo overclocked zou gewoon instellen op DDR400 moeten kunnen, of het echter stabiel loopt kan ik niets over zeggen omdat je processor niet voor niets terug klokt naar DDR333 als er twee DS dimms in zitten. (Het uitrekenen van op welke bank welk adres ligt gaat niet snel genoeg om DDR400 te halen).

Bank-interleaving kun je gewoon zo groot mogelijk instellen (is sneller, al zul je bij normaal gebruik niet meer dan 1-2% verschil merken, vaak nog minder.

Burst Length zo hoog mogelijk.

CAS Latency op de waardes die je geheugen stelt, dus 2,5. Lager kun je veilig proberen, maar waarschijnlijk wordt de boel instabiel.

TRCD, TRAS en TRP kun je opzoeken op de website van Apacer. Dit zijn de drie waardes achter de CL. Geheugen wordt bijvoorbeeld aangeduid als 2,5 - 3 - 3 - 8.

Een veilige waarde voor TRCD (Ras to Cas Delay) is 3
Een veilige waarde voor TRP (Ras Precharge) is 3
Een veilige waarde voor TRAS (Cycle Time) is 8.

Verwijderd

Topicstarter
Memlock mode heb ik de keus uit Limit en Auto. Doe ik limit dan kan ik de memlock value instellen op bv 400mhz. Als ik dat doe en herstart de pc blijft hij op 333mhz staan.

Helaas heb ik een jaar of 3/4 geleden dit systeem kompleet gekocht bij de dixons(wist toen echt niet wat ik deed blijkbaar). Daardoor heb ik denk ik dus ook niet de mogelijkheid om de cl, trcd etc aan te passen.(staat gewoon niet in het bios)

Zou een bios upgrade dat aan kunnen passen of heb ik gewoon dikke pech en moet ik toch echt gaan proberen single sided te krijgen.(scheelt dit veel in prestaties??).
Pagina: 1