CPU probleem met kloksnelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Allereerst de configuratie:

Moederboard: Asus M2N-MX
CPU: AMD 64 3600+ X2
Geheugen: 1GB DDR2 PC 6400

Standaard loopt mijn CPU op 1.90 GHz, met de settings 200 x 9.5. Na het veranderen van de FSB naar 265 zou hij moeten lopen op 2517.5 MHz. De BIOS post geeft dit ook aan en het systeem loopt stabiel. Echter, ik krijg bij CPU-Z het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/852/naamlooswn3.jpg
Volgens CPU-Z loopt de CPU dus veel langzamer.

En af en toe springt het scherm opeens naar de volgende settings, die meer in de buurt komen van de ingestelde waardes:

Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/8294/bbbqs6.jpg

Maar 99% van de tijd staat de corespeed gewoon op 1326.00 MHz.

Later ontdekte ik ook nog dat Vista zelf ten aller tijden 1900 MHz aangeeft. Dit lijkt mij nog te verklaren, als Vista de computer spec's slechts ''scant'' tijdens de installatie van het OS.

Ik heb gezocht op GoT en Google, maar daar kwam ik ook niet verder mee.
Kan iemand anders dit probleem misschien verduidelijken? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-05 15:11
Is het niet zo dat de multiplier automatisch verlaagt wordt als de cpu toch niks aan het doen is (idle).
Dat doet mijn E6850 tenminste ook, zodra hij idle is staat multiplier op 6 ipv 9

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:50
Dit doet de CPU om stroom te besparen, niks aan de hand dus. Als je de volledige snelheid van de CPU moet benutten met bijvoorbeeld een zwaar programma, dan springt hij automatisch (ongemerkt) naar de 'normale' snelheid. (Ik dacht dat dit een feature was van Cool 'n Quiet).

Mijn E6600 van Intel doet dit ook. Deze klokt ongeveer 1Ghz terug om stroom te besparen.

PHILIPS Motional Feedback 544

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Inderdaad dit is een stroombesparingsfuntie (eist van intel e.d.) Zet dit eens uit.
Maar ik zie dat hij het voltage vrijwel niks hoger op 2500mhz is, dat is meestal wel nodig (anders krijg je met stressen/windows BDSODS of vastlopers)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Dat komt door Cool 'n Quiet. Door je CPU te stressen met bijvoorbeeld Prime kun je de echte kloksnelheid zien. Echter is het aan te raden om CnQ uit te zetten, omdat je anders niet eenvoudig kunt zien of je overklok stabiel is. Natuurlijk kun je het weer aanzetten als blijkt dat je overklok is gelukt.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:35
Cool'n'Quiet uit schakelen doe je óf in het BIOS óf door in het 'Configuratiescherm' -> 'Energiebeheer' het vakje voor 'Prestaties' of 'Gebalanceerd' te selecteren.
'Gebalanceerd' enabled Cool'n'Quiet ook, maar schroeft de CPU op wanneer deze intensief gebruikt wordt.

Bovenstaande is trouwens voor toepassing op Vista, maar in WinXP zal het ook wel iets in die buurt zijn :)

• Barry|IA
Blijkt inderdaad de stroombesparing te zijn. Met het belasten van de CPU blijft 'ie wel op z'n hoge snelheid draaien :) Bedankt voor de reacties.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Cool'n'Quiet staat waarschijnlijk nog aan. Dit gebeurt wanneer er niks word gedaan of pc niet zwaar gebruikt word. Word je CPU terug geklokt. En als hij intensief gebruikt word weer op normale speeds. Dus ff disablen in de bios.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:58:
Cool'n'Quiet staat waarschijnlijk nog aan. Dit gebeurt wanneer er niks word gedaan of pc niet zwaar gebruikt word. Word je CPU terug geklokt. En als hij intensief gebruikt word weer op normale speeds. Dus ff disablen in de bios.
Ik ga 'm inderdaad even uitschakelen, om eens te kijken of die dan ook in normaal gebruik sneller wordt. Ook met het overklokken loop ik tegen een beperking aan, die ik hoogst waarschijnlijk aan mijn mobo te danken heb. Maar dat hoort denk niet in dit topic thuis :P

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:56
Jou HT link is wel erg hoog volgens mij, dit moet eigenlijk onder de 1000 MHz liggen. Dus mocht je OC niet stabiel zijn kun je dit ook nog verlagen in je BIOS.

• Barry|IA
JappieR schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:07:
Jou HT link is wel erg hoog volgens mij, dit moet eigenlijk onder de 1000 MHz liggen. Dus mocht je OC niet stabiel zijn kun je dit ook nog verlagen in je BIOS.
Ik ga eens kijken. Je hoort het straks :)

• Barry|IA
Zo beter? (laagste stand mogelijk :P )

Afbeeldingslocatie: http://img212.imageshack.us/img212/3246/hyhywl3.jpg

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat voltage klopt idd niet. Foutje van Cpu-Z of het staat niet op "auto" in het bios.
Oja, op je desktop zal het qua performance geen zier uitmaken, hoeveel MHZ denk je nodig te hebben om het bureaublad weer te geven 8)7 .

Bij mij staat C&C gewoon aan, zou niet weten waarom ik het uit zou zetten. En ja, de max. clock= 2600Mhz (2000 default).

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Barry|IA
Madrox schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:07:
Dat voltage klopt idd niet. Foutje van Cpu-Z of het staat niet op "auto" in het bios.
Oja, op je desktop zal het qua performance geen zier uitmaken, hoeveel MHZ denk je nodig te hebben om het bureaublad weer te geven 8)7 .
Voltage klopt echt. Mijn mobo heeft zelfs de optie niet om hoger dan 1.30v te gaan. Ook met desktop gebruik kan ik wel wat extra snelheid gebruiken, de CPU staat nu soms al op 80% te draaien.
Bij mij staat C&C gewoon aan, zou niet weten waarom ik het uit zou zetten. En ja, de max. clock= 2600Mhz (2000 default).
Default is 1900 en waarom zou ik dan niet hoger kunnen komen dan 2600? Op internet staan resultaten van boven de 3000..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Deze vraag komt zo vaak voorbij dat we het in de FAQ vermeld hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.