PC Upgrade - Nieuw MPG

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-03 11:52
Ik heb hier een pc met een enorme bottleneck. Een Athlon Sempron 3000+ processor en een 7800GS videokaart, agp dus. Ook zit er 512 MB RAM in.

Er mag niet te veel geld worden uitgegeven dus een nieuwe computer is geen optie. Wel een optie zou een upgrade zijn.

Dus wat ik nodig heb:

* Nieuw Moederbord met Socket 775 waarop liefst AGP én PCI-e op kan.
* Nieuwe processor
* Nieuw RAM geheugen.

Nu heb ik dit even snel uitgezocht:

Moederbord: ASRock 4CoreDual-SATA2 Bussnelheid van 1066 Mhz.
Processor: Intel E6600 (We kennen deze allemaal)
Geheugen: GEIL 2 GB DDR2-667 Kit (3-4-4-8 )

Ik zie dat de Intel E6750 sneller is, maar deze draait op een hogere bussnelheid dan het moederbord, dan lijkt het me beter de E6600 te nemen, aangezien deze ook meer dan voldoende is.

Het DDR2-667 geheugen is het snelste dat op het moederbord past.

Nu heb ik nog een vraag. Hoe zit het met de andere onderdelen in de pc? Dan bedoel ik onderdelen als de harde schijf en de voeding en dergelijke, moet ik hier nog ergens rekening mee houden?

En dan tot slot, is dit een waardige upgrade en is het de €350,- waard?

B.v.d

Interfico

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
als je wilt upgraden zou ik eerder voor een AMD systeem gaan, zeker omdat het moederbord over het algemeen goedkoper is. Een CPU die dezelfde prestaties levert is ongeveer even duur bij AMD of iets goedkoper. Zeker als je niet wilt gaan overclocken zal dat de beste keus zijn. Als je wel over wilt gaan clocken moet je bij Intel zijn.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 13:48
Als je voor budget wilt gaan kun je beter i.p.v de E6600 een E4x00 kopen en deze overklokken tot 2.66 Mhz. Hij is dan sneller dan de E6600! De 4coredual werkt dan prima.
Ik heb deze combo zelf ook gehad.

Met de E6600 zul je met dat moederbord niet kunnen overklokken, omdat je met dit bord geen hoge FSB haalt.

iRacing Profiel

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 09:25
Kijk eens hier. Daar vind je redelijk goede en niet al-te-dure upgradesets. Kijk & vergelijk ;)

• Interfico
the-edge schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:07:
Kijk eens hier. Daar vind je redelijk goede en niet al-te-dure upgradesets. Kijk & vergelijk ;)
Dat zijn mooie sets ja, maar ik wil geen extra geld uitgeven voor een PCI-e grafische kaart. Het moederbord móet daarom AGP ondersteunen.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 09:25
Interfico schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:10:
[...]

Dat zijn mooie sets ja, maar ik wil geen extra geld uitgeven voor een PCI-e grafische kaart. Het moederbord móet daarom AGP ondersteunen.
Oke sorry, niet goed gelezen. Maar dan mag het eigenlijk 'niks' kosten.. Is er dan geen Marktplaats/2ehands optie? :)

• Interfico
the-edge schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:11:
[...]

Oke sorry, niet goed gelezen. Maar dan mag het eigenlijk 'niks' kosten.. Is er dan geen Marktplaats/2ehands optie? :)
Het is niet zo dat het niets mag kosten, maar er is zeker niets mis met mijn 7800GS. Daarom wil ik blijven bij het moederbord dat ik zelf gekozen heb, en ik ga voor de Intel processor.

Is er nog iets te zeggen over het RAM?

En moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Ik denk dat het niet verstandig is om te upgraden. Waarom?

Je wilt een moederbord met PCI-E en AGP. Over het algemeen zijn dat de budgetborden. Deze zal niet echt future-proof en kan je bij een volgende upgrade weer investeren.

Een E6750 is an sich een goede keus. Waarschijnlijk kan je hem gewoon draaien op 1333 MHz FSB, alleen dat is niet officieel gesupport. Dat geld ook voor de meeste P965 chipsets van intel, officieel ondersteunt alleen de 3x serie het, maar met een biosupgrade kom je een heel eind.

Mijn advies: Wacht een paar maanden, geef iets meer uit aan een fatsoenlijk moederbord en grafische kaart en je kan veel meer in de komende toekomst. Dan zullen de prijzen sowieso al wat gedaald zijn.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Interfico
Mojo schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:27:

Je wilt een moederbord met PCI-E en AGP. Over het algemeen zijn dat de budgetborden. Deze zal niet echt future-proof en kan je bij een volgende upgrade weer investeren.

Een E6750 is an sich een goede keus. Waarschijnlijk kan je hem gewoon draaien op 1333 MHz FSB, alleen dat is niet officieel gesupport. Dat geld ook voor de meeste P965 chipsets van intel, officieel ondersteunt alleen de 3x serie het, maar met een biosupgrade kom je een heel eind.

Mijn advies: Wacht een paar maanden, geef iets meer uit aan een fatsoenlijk moederbord en grafische kaart en je kan veel meer in de komende toekomst. Dan zullen de prijzen sowieso al wat gedaald zijn.
Ik wil geen 'paar maanden' wachten omdat ik behoefte heb aan een snellere pc.

Ik zal wss gaan dan voor de E6750. Er komt geen volgende upgrade. Hierna komt een nieuwe pc. Maar tot die tijd moet deze pc het nog even uithouden.

En ik geloof zeker niet dat mijn 7800GS aan vernieuwing toe is. Dit is toch geen slechte kaart of wel?

Maar kan iemand even bevestigen dat ik niet opd e rest van mijn odnerdelen hoef te letten. :P

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
Mojo schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:27:

:?

Wat is er mis met budget borden? en waarom zou een budget bord niet future-proof zijn? Volgens mij is deze uitspraak meer gebaseerd op een "gevoel" dan op feiten...

@TS

Als je goedkoop wil upgraden is de 4Core van Asrock een hele goede keuze! De bordjes kosten geen drol, zijn rete stabiel (als je geen high-end proc gaat overklocken :P )
en behoorlijk future-proof! ( 8) )

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

"Welke ... moet ik kopen?"-topics zijn niet de bedoeling op GoT aangezien ze altijd met eigen inzet zelf op te lossen zijn. Van een Tweaker verwachten wij dat hij zelf in staat is reviews en ervaringen te zoeken en zelf een keuze te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.