Toon posts:

hd niet herkend in explorer, wel in apparaatbeheer

Pagina: 1
Acties:
  • 3.961 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb heb een oude schijf extern gemaakt door middel van een behuizing, maar hij wordt niet door windows herkend, althans niet in de verkenner (explorer), wel in het apparaatbeheer, daar kan ik 'm loskoppelen, etc. maar verder geeft ie geen kick. Ook andere programma's herkennen 'm niet. Heb al geprobeerd de driver te herinstalleren, maar dan loopt apparaatbeheer vast....

Enig idee hoe dit op te lossen? Alvast bedankt!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is de schijf gepartitioneerd?

Verwijderd

Topicstarter
yep, maar dat hoort toch niet uit te maken?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kun je in diskmgmt.msc een schijfletter toekennen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:44:
yep, maar dat hoort toch niet uit te maken?
Toch wel.. in apparaatbeheer zie je de schijf als in de hardware. In explorer zie je alleen de logische volumes (=partities) die op de schijf gedefineerd zijn. De vraag is inderdaad: wat zie je in de disk manager?

Weet je zeker dat je PC niet alleen je USB behuizing herkent, ipv behuizing+hdd?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kijk inderdaad eens bij systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer. Daar moet je je disk toekennen, formatteren en een driveletter toewijzen. Dan zou het moeten werken.

Verwijderd

Als er een schijfletter wordt toegekend moet je opletten dat het niet dezelfde letter is als de server. Bij bijvoorbeeld Windows XP geeft dat een nieuw apparaat (usb) namelijk de volgende letter die beschikbaar is maar let niet op de letter van de server.

Verwijderd

Topicstarter
hij herkent 'm niet in schijfbeheer, staat er niet tussen, en het is niet alleen de behuizing wat ie herkent, er staat duidelijk maxtor bij, en de behuizing is een ander merk..

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:54:
Als er een schijfletter wordt toegekend moet je opletten dat het niet dezelfde letter is als de server. Bij bijvoorbeeld Windows XP geeft dat een nieuw apparaat (usb) namelijk de volgende letter die beschikbaar is maar let niet op de letter van de server.
Jij doelt hierop:
Storage
Logical volume manager
Local device drive names (a letter of the alphabet) are usually assigned incrementally starting from the letter C, and network drive names are automatically assigned starting from Z in reverse order (Z, Y, etc.).

Drive letter conflicts with existing network shares might result when connecting digital cameras or other consumer devices that use memory sticks to Windows XP while the computer is turned on. The same conflict might occur when adding external drives (such as USB or 1394 disks). In the event of a naming conflict with an existing network share, the local device will not be accessible.

To work around this issue, allow Windows to automatically assign network drive names or choose drive name letters later in the alphabet.
.
Dat lijkt me niet het geval bij dit probleem.

TS, we hebben toch echt meer informatie nodig. Welk merk behuizing, welke type harde schijf, wordt de harde schijf (bijvoorbeeld de grootte, de partitionering (anders even de schijf los in de PC doen en formatteren als één schijf?) en master/slave-instellingen) wel ondersteund door de behuizing?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:16:
Meestal heb je dit probleem als de server om de één of andere reden bijv. G: of zo als letter heeft i.p.v. Z.. Bij het toekennen van driveletters moet je in ieder geval daar op letten. Of het bij dit probleem hoort geen idee. Dan staat in ieder geval het apparaat niet in Windows Verkenner en soms zelfs niet in apparaatbeheer. Enige mogelijkheid is dan Server (tijdelijk) andere letter geven. Of apparaat andere letter geven.
offtopic:
Je bedoelt een share, niet een server.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 21-08-2007 16:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

"Kijk inderdaad eens bij systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer. Daar moet je je disk toekennen, formatteren en een driveletter toewijzen. Dan zou het moeten werken."

Was een reactie op de vorige poster die bovenstaande schreef. Meestal heb je dit probleem als bijv. de server share om de één of andere reden bijv. G: of zo als letter heeft i.p.v. Z.. Bij het toekennen van driveletters moet je in ieder geval daar op letten. Of het bij dit probleem hoort geen idee. Dan staat in ieder geval het apparaat niet in Windows Verkenner en soms zelfs niet in apparaatbeheer. Enige mogelijkheid is dan Server share (tijdelijk) andere letter geven. Of apparaat andere letter geven.

In ieder geval is het regelmatig niet alleen een kwestie van toekennen, maar ook letten op welke letter. Daar had ik in ieder geval last van met apparaten zien, en bovenstaande oplossing was niet voldoende.

Weet verder alleen hoe je moet partitioneren met 1 schijf intern, dat is ook alweer lang geleden, geen idee hoe dat zit met extern.

Als dit niet bij dit probleem hoort, succes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:16:
"Kijk inderdaad eens bij systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer. Daar moet je je disk toekennen, formatteren en een driveletter toewijzen. Dan zou het moeten werken."

Was een reactie op de vorige poster die bovenstaande schreef. Meestal heb je dit probleem als de server om de één of andere reden bijv. G: of zo als letter heeft i.p.v. Z..
In ieder geval is het regelmatig niet alleen een kwestie van toekennen, maar ook letten op welke letter. Daar had ik in ieder geval last van met apparaten zien, en bovenstaande oplossing was niet voldoende.

Weet verder alleen hoe je moet partitioneren met 1 schijf intern, dat is ook alweer lang geleden, geen idee hoe dat zit met extern.

Als dit niet bij dit probleem hoort, succes.
Waar zie jij iets over de server staan? Daarbij hebben servers geen driveletters, hooguit dat je een drivemapping hebt naar die share die je als driveletter hebt staan.

Overigens gaat partitioneren met een schijf intern exact hetzelfde als met een externe disk. Of zo'n ding nu via P-ATA, S-ATA, SCSI, USB, Firewire, FibreChannel of wat dan ook is aangesloten, je blijft dezelfde software ervoor gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
het is een maxtor 80 gig, de behuizing is er een van mycom (digiconnect), 3,5 inch beide, dus dat past wel...hij staat op slave

het rare is dat ie vorige week nog op m'n mac het wel deed, maar nu niet meer.

De bios ziet 'm wel, maar als ik met een opstartdisk partion magic of iets dergelijks open, ziet ie 'm weer niet. Althans, als ik 'm later aanzet, als ik 'm aanzet tegelijkertijd met computer opstarten blijft ie hangen. Maar dat kan te maken hebben dat het een oude windows (dus c: schijf is)...

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:43:
het is een maxtor 80 gig, de behuizing is er een van mycom (digiconnect), 3,5 inch beide, dus dat past wel...hij staat op slave
Normaal gesproken als je 1 schijf gebruikt zet je die op Master of Cable Select. De meeste moederborden kunnen tegenwoordig wel overweg met alleen een Slave, maar externe behuizingen...? Nouja, met Master of Cable Select icm 1 schijf kan nooit misgaan.

Verwijderd

"Waar zie jij iets over de server staan? Daarbij hebben servers geen driveletters, hooguit dat je een drivemapping hebt naar die share die je als driveletter hebt staan. "

Ik zie nergens iets over servers staan. - Het gaat over letters in het algemeen, de letters zoals ze in Windows Verkenner worden weergegeven als je daar ook eventueel naar de Server kan gaan. Juist ómdat het geen Drive is herkent hij de letter niet en geeft soms een apparaat dezelfde letter. Dat kan bij het toewijzen van usb-apparaten problemen geven... En hierdoor kan je in Schijfbeheer een bepaalde letter niet toekennen/herkent hij een apparaat niet. Niet meer, niet minder

('Weet je zeker dat je PC niet alleen je USB behuizing herkent, ipv behuizing+hdd?" )

"Overigens gaat partitioneren met een schijf intern exact hetzelfde als met een externe disk. Of zo'n ding nu via P-ATA, S-ATA, SCSI, USB, Firewire, FibreChannel of wat dan ook is aangesloten, je blijft dezelfde software ervoor gebruiken. - Het gaat hier dacht ik over herkennen van de drive, je kan iets op verschillende manieren partitioneren en afhankelijk daarvan kan je hem op een bepaalde manier bekijken en is hij geschikt voor iets. In dit geval misschien herkennen.

Maar aangezien ik verder geen oplossing heb lijkt het mij handiger dit topic daar verder niet mee tot last te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 17:11 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 17:06:
Ik zie nergens iets over servers staan. - Het gaat over letters in het algemeen, de letters zoals ze in Windows Verkenner worden weergegeven als je daar ook eventueel naar de Server kan gaan. Dat kan bij het toewijzen van usb-apparaten problemen geven... En hierdoor kan je in Schijfbeheer een bepaalde letter niet toekennen/herkent hij een apparaat niet. Niet meer, niet minder
Welke server bedoel je eigenlijk? De TS doet niets met servers (althans, dat staat niet in de TS) dus heeft hij niets met drivemappings te maken. Overigens kun je iedere driveletter toewijzen aan een drive (behalve A: en B:). Als je geen drivemaps naar je pc hebt, maakt dat niets uit.
('Weet je zeker dat je PC niet alleen je USB behuizing herkent, ipv behuizing+hdd?" )
Een hele goeie, dit is vaak al te zien als je op het safely remove hardware icoontje klikt, dan geeft hij naast de controller ook een volume (of meerdere volumes) aan.

Overigens vraag ik me nog steeds of waar het ding nu precies wel en niet gezien wordt. Staat hij in diskmanagement of niet?

Verwijderd

Het staat idd niet in de TS dat hij een server heeft. Maar wie denkt er ook aan dat een server problemen kan geven met drives. Daar denk je niet zo snel aan. Dus voor mensen die wél een verwijzing naar de server hebben staan in Windows Verkenner met een letter opvolgend op de drives (bijv. G: en F: is de laatst toegekende drive), en tegelijkertijd een apparaat hebben dat niet in Schijfbeheer staat kán het daaraan liggen.

Het gaat in dat geval dan over een conflictprobleem in letter toekenning.

Aangezien een nieuw apparaat dezefde letter (G: in dit geval) krijgt als de server, omdat deze niet goed herkend wordt als letter die reeds in gebruik is. Het gevolg kan zijn dat het apparaat met dezelfde letter G: niet zichtbaar is in schijfbeheer.

Dat is een bug in Windows XP heb ik ooit ergens gelezen, kan ik trouwens zo snel niet terugvinden. Maar bij mij werkte dat meerdere keren perfect als oplossing bij een usb-stick herkenningsprobleem.

USB stick was te vinden bij apparaatbeheer
USB stick was niet te vinden bij schijfbeheer en niet te vinden in Windows Verkenner.

Maar misschien niet van toepassing als ts zoiets niet heeft. Het ging mij de extra toevoeging als dat wel zo was. Uiteraard als het niet zo is heeft hij daar niets aan.

Verwijderd

@CodeCaster ja ik bedoel een netwerkshare net als G: ook bijv. H: kan zijn. Het was bedoeld als voorbeeld maar dat kan duidelijker. Ik bedoel idd dat artikel - soms is het al te laat namelijk met letterherkenning en heeft iemand een te vroege letter aan een share toegekend. Ik schreef al eerder geen idee of dat het geval is. Het ging mij om de lettertoekenning. Er werd verwezen namelijk naar Schijfbeheer om daar een letter toe te kennen terwijl ik aannam dat hij niet in Schijfbeheer stond wat ook het geval bleek te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 11:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:43:
het rare is dat ie vorige week nog op m'n mac het wel deed, maar nu niet meer.
Met welk bestandssysteem is die schijf dan geformatteerd? FAT32 neem ik aan?

MissM - de ts heeft duidelijk niet te maken met netwerkschijven, dus het is vrij overbodig om hier complete rants te gaan neerzetten daarover ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 11:55 ]

Verwijderd

;) je hebt gelijk

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-12 13:45
Heb je je HDD niet toevallig als HFS(+) geformatteerd? (Of een ander FS dat OS X wel herkent maar XP niet?)

Verwijderd

De meeste externe behuizingen verwachten dat de schijf ofwel Cable Select ofwel Master ingesteld is. Dat moet in de documentatie staan. Zet hem op Master, waarschijnlijk is je probleem dan opgelost.
Pagina: 1