[Zelfbouw] Floor-standing speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 22:55
Hallo medegotters,

een tijd geleden heb ik hier een topic geopend voor mijn eerste zelfbouw-projectje, waar ik enorm mee geholpen ben en ook niet slecht is verlopen, tenminste er zijn wat complicaties, maar daarover later meer.

Hierbij heb ik gebruik gemaakt van 2 SEAS 27TBFC/G tweeters en 2 L18RNX/P Woofers (van elk dus één per speaker ;)), welke best heerlijke drivers zijn kan ik na een paar maandjes luisteren wel zeggen.

Ik wil ze er echter uithalen, en er 2 compleet andere speakers mee gaan maken. Waarom:

Zoals vermeld in het oorspronkelijke topic heb ik in één speaker een tijd lang last gehad van een vreselijke kraak, die vooral erg aanwezig was in de bassen. ik verdacht dus direct de woofer, maar na deze simpelweg te hebben omgewisseld met de andere woofer, bleek deze gelukkig niet het probleem te zijn. ik ben toen ieder componentje op het scheidingsfilter gaan verwisselen met het exemplaar van het goed werkende boxje, maar die kraak bleef. Dus ik za echt vast (hierdoor is er vrij abrupt ook een eind gekomen aan het betreffende topic). Toen ik er iemand anders naar liet kijken begon deze te lachen bij het zien van mijn soldeerverbindingen, zo slecht waren ze >:). Als ik de muziek aanzette en hij drukte op die verbindingen kraakte het enorm, dus het probleem was gevonden. we hebben toen alles gehersoldeerd, en ja hoor, de kraak was weg. Dus ik dacht dat ik van de ellende af was. Echter, bij wat nauwkeuriger luisteren merkte ik dat met dit "nieuwe" filter ik flink had ingeboet op (vooral) de bassweergave, dit was zelfs zo erg dat bij hoger volume als de woofer van het goede boxje al behoorlijk bewoog, de andere nog niets deed.

Nu kan dit duizend-en-een oorzaken hebben, waarvan 2 logische, een bas-spoel die vrij dicht bij (het magnetische veld van) de tweeter zit of een spoel die een stukje afwond en ik daarna provesorisch weer heb opgewonden, maar ik ben niet van plan dat uit te zoeken.

Nee, ik schroef de unit's er uit, gooi de scheidingsfilters weg (behalve ALS die nog nuttig is de twee 20 euro-kostende air spoelen waar niets mee mis is) en de behuizingen gaan ook weg.

Het vertrek waar ze nu gaan dienen is anders, en zuilpeakers zijn de enige logische keuze.

Op de site van de fabrikant kwam ik de zelfbouw-Thor tegen en was meteen verliefd op het ontwerp hiervan. Hierop wil ik dus graag mijn nieuwe ontwerp gaan basseren. Dit is een transmission line luidspreker met:
two W 18 E 001 woofers and a single
T 25 CF 002 "MILLENNIUM"tweeter mounted in
a D'Appolito configuration.
Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/2370/thorxl8.gif
het beste plaatje wat ik kon vinden

Nu zijn mijn units natuurlijk heel anders, en misschien nog wel belangrijker, ik heb geen 2 woofers per speaker, dus die D'appolito configuratie kan ik vergeten.

De bouwtekeningen, datasheets en measurements staan allemaal op die pagina (onderaan). Het bouwen lijkt moeilijk, maar niet onmogelijk.

Nu zijn er problemen die ik echt niet alleen aankan, en waarbij ik jullie hulp keihard nodig heb. Het eerste is het scheidingsfilter, dat van de THOR werkt waarschijnlijk niet lekker op mijn unitjes (hoewel ze qua specs verdacht weinig verschillen), dus moet er een nieuw ontworpen worden. Ik heb hier al veel over gelezen, maar het komt er eig'k op neer dat ze eerst de speaker in elkaar zetten, en dan op basis van metingen het filter maken, iets waar ik de apparatuur niet voor heb. Simulatie, kan dat ook?

Het 2e probleem is de configuratie van de units (denk gewoon zoals de bovenste 2 v/d Thor) en de isolatie (hoeveel, waar, dat soort dingen). Ik heb gehoord dat het enorm uitmaakt bij TL luidsprekers.

ik hoop dat jullie me nog eens willen helpen :) vind het echt vervelend van de vorige, jullie hebben er ook flink wat tijd in gestoken, maar gewoon veel tegenslag mee gehad en te onzorgvuldig gewerkt. Wat me eig'k heeft overgehaald dit topic te openen was het feit dat iemand in een oud topic zei dat "als het niet goed bevalt, schroef de units er uit en begin opnieuw". Mijn soldeer- en bouwskills zijn inmiddels flink verbeterd, dus ik heb vertrouwen dat het deze keer beter gaat, ondanks de hogere moeilijkheidsgraad van TL.

bvd voor evt. replies

Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/6196/0bdc1uu6.jpg

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Een simulatie is mogelijk, maar dat doe je meestal niet in deze klasse. Om de boel echt goed te benutten zou je moeten meten en dus inderdaad eerst de behuizing maken.

Er is altijd wel iemand die dat voor je wilt doen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Een TL maken is leuk, maar voor een goed resultaat zul je toch het een en ander moeten simuleren. Helaas zijn de tools relatief beperkt, en vrijwel allemaal betaald. Een van de besten is AJHorn. Je zou eens moeten kijken of boxsim het ook kan.

Verder zul je het filter opnieuw moeten ontwikkelen als je twee woofers wil gebruiken.

Echter is het wel vreemd dat je na het filter correct opgebouwd te hebben, je minder bass zou hebben. Ik zou het toch nog eens dubbel checken als ik jou was..

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 20-08-2007 11:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• OConnor
Barry|IA schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:20:
Een simulatie is mogelijk, maar dat doe je meestal niet in deze klasse. Om de boel echt goed te benutten zou je moeten meten en dus inderdaad eerst de behuizing maken.

Er is altijd wel iemand die dat voor je wilt doen.
Ok, zoiets vermoedde ik al, ben ook al een site tegengekomen die zo'n meting voor € 20 uitvoert, en er dan een kort advies bij geeft. Maar kan uit zo'n meting exact gezien worden welke componenten je nodig hebt voor je filter? En is het niet slecht voor de unit's als deze worden gebruikt zonder een scheidingsfilter ertussen?
Een TL maken is leuk, maar voor een goed resultaat zul je toch het een en ander moeten simuleren. Helaas zijn de tools relatief beperkt, en vrijwel allemaal betaald. Een van de besten is AJHorn. Je zou eens moeten kijken of boxsim het ook kan.
Ben hier HEEL slecht in, heb wel alle parameters maar zie niet waar het in te vullen, of de betekenis ervan (ben nu bezig die te begrijpen).
Verder zul je het filter opnieuw moeten ontwikkelen als je twee woofers wil gebruiken.
Nee, wil dus juist 1 woofer en 1 tweeter per speaker gebruiken in tegenstelling tot het ontwerp van de Thor ;) In het beste geval zou ik het filter van de Thor kunnen gebruiken als basis en dit aanpassen aan één woofer minder en de uiteraard andere units. Maar qua specs verschillen de units van de Thor en mijne niet eens zo veel hoor.
Echter is het wel vreemd dat je na het filter correct opgebouwd te hebben, je minder bass zou hebben. Ik zou het toch nog eens dubbel checken als ik jou was..
Is het ook. Denk ook best dat ik het er uit zou krijgen maar dan nog geen goed gevoel, door die spoel die centimeters van de tweeter afzit en andere kleine dingetjes, die gewoon niet anders kunnen door de superkleine ruimte waarin het zaakje zit...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"from scratch" een TL ontwerpen is pittige kost: "hogere speakerbouwkunde" zeg maar. Waar je naar kan kijken zijn de mathcad sheets van martin king. Daar valt goed mee te simuleren, maar ze hebben ook een nogal steile leercurve...

Lees jezelf goed in, post wat simulaties en kijk of we eruit kunnen komen.

Wise enough to play the fool

• OConnor
teacher schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:32:
"from scratch" een TL ontwerpen is pittige kost: "hogere speakerbouwkunde" zeg maar.
Ben me al aan het inlezen op de site www.t-linespeakers.org , een schat aan informatie maar moeilijk met een hoofdletter M. Gelukkig staat er ook dat het ontwerpen van je kast het moeilijkst is, en ik ben van plan een bestaand ontwerp te gebruiken...
Waar je naar kan kijken zijn de mathcad sheets van martin king. Daar valt goed mee te simuleren,
Ben er naar aan het kijken met hulp van t-linespeakers.org :)
maar ze hebben ook een nogal steile leercurve...
idd
Lees jezelf goed in, post wat simulaties en kijk of we eruit kunnen komen.
zal ik doen, hoop dat ik eruit kom :)

Zou het voor het ontwerp/geluid handig zijn als ik wat meer vastkleef aan het oorspronkelijk Thor-ontwerp en nog 2 L18RNX/P woofers bestel?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

OConnor schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:37:
[...]
Ben me al aan het inlezen op de site www.t-linespeakers.org , een schat aan informatie maar moeilijk met een hoofdletter M. Gelukkig staat er ook dat het ontwerpen van je kast het moeilijkst is, en ik ben van plan een bestaand ontwerp te gebruiken...

[...]

Zou het voor het ontwerp/geluid handig zijn als ik wat meer vastkleef aan het oorspronkelijk Thor-ontwerp en nog 2 L18RNX/P woofers bestel?
Ik heb (nog) weinig verstand van TL's. Ik denk dat de keuze die je maakt niet klopt. Het kiezen voor een ontwerp en vervolgens een woofer eruitgooien is het ontwerp totaal veranderen, incluis berekeningen afstemming, filters e.d.

Ik denk dat ook dat het veiliger is (en duurder) om toch voor die laatste optie van jou te kiezen, toch maar gewoon het gekozen ontwerp volledig nabouwen.

Anders moet je je écht in de materie verdiepen en begrijpen. Tuurlijk mag dat, maar zoals je zlf aangeeft, dat is moeilijk met de hoofdletter M.

Life is not about specs, it is about joy!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Alleen al voor de luidsprekers die in de Thor gaan kosten al 1100 euro. :>

Portfolio

• OConnor
bartvl schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:44:
[...]

Ik heb (nog) weinig verstand van TL's. Ik denk dat de keuze die je maakt niet klopt. Het kiezen voor een ontwerp en vervolgens een woofer eruitgooien is het ontwerp totaal veranderen, incluis berekeningen afstemming, filters e.d.

Ik denk dat ook dat het veiliger is (en duurder) om toch voor die laatste optie van jou te kiezen, toch maar gewoon het gekozen ontwerp volledig nabouwen.

Anders moet je je écht in de materie verdiepen en begrijpen. Tuurlijk mag dat, maar zoals je zlf aangeeft, dat is moeilijk met de hoofdletter M.
Dit denk ik dus niet: het ontwerp van de Thor zit wel goed (tenminste ik neem aan dat SEAS zijn naam niet op het spel zet met een slecht product, en de reviews zijn goed). Ik pak dus een " bewezen" goed ontwerp, maar pas de elektriek wat aan op mijn eigen units. Als SEAS zelf voor mijn units had gekozen, was het toch ook ok geworden? Wat denken anderen hierover?
Gurbe de n00b schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:02:
Alleen al voor de luidsprekers die in de Thor gaan kosten al 1100 euro. :>
Indd, dus voor mij arme student zit bij het oorspr. Thor-ontwerp blijven er helaas niet in :P

Ik zit nu te peinzen wel of niet een extra woofer per speaker (dus zoals het oorspr. ontwerp) erbij te doen. Zou dat aanzienlijk betere bass geven? Want is wel weer 130 eur. erbij weer... :*)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

OConnor schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 18:02:
[...]

Dit denk ik dus niet: het ontwerp van de Thor zit wel goed (tenminste ik neem aan dat SEAS zijn naam niet op het spel zet met een slecht product, en de reviews zijn goed). Ik pak dus een " bewezen" goed ontwerp, maar pas de elektriek wat aan op mijn eigen units. Als SEAS zelf voor mijn units had gekozen, was het toch ook ok geworden? Wat denken anderen hierover?
De luidsprekers die in een kast gaan maken integraal deel uit van het ontwerp, als je die dan maar lukraak gaat vervangen door diegene die je liggen hebt klopt er van het hele ontwerp niks meer. Dan kan je net zo goed willekeurig een kast in elkaar gaan schroeven voor jouw units, evenveel kans dat er goed geluid uit komt :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Oh, ik zie nu pas dat de speakerunits anders zijn dan volgens de Thor zou moeten.
Dit lijkt me al helemaal niet slim. Zoals The Bad Seed hier boven me al zegt: het ontwerp is een integraal proces, vorm van de speaker, keuze van speakerunits en componenten van filter zorgen voor het geheel. Aanpassen van een dergelijk ontwerp is moeilijk.

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien moet je eens dit draadje in de gaten houden: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4731

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• OConnor
OK, geen goed idee dus, het ontwerp zo drastisch aanpassen, :'( :'( Dan zie ik iig van die TL af. Te moeilijk helaas! (echt geen kans van slagen, ook niet als ik 2 L18RNX/P woofers per stuk neem?)

maar dat draadje wat jij daar aanwijst voodooless, gaat daar niet exact hetzelfde gedaan worden, een bestaand ontwerp nemen en het flink veranderen? Dit aangezien die man uigaat van hetzelfde ontwerp als ik oorapronkelijk ook deed, en dat zijn echt geen zuilen: http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Ik zal die thread nauw volgen, is nl. precies wat ik ook wil :)

offtopic:
Wat is de baffle ookalweer? kon het ook niet in de zelfbouwaudio.nl faq vinden, enkel wat afkortingen...)

offtopic:
Volgens wat ik gelezen heb geeft een grotere behuizing zoals een zuil t.o.v. een kleintje wat meer bass, maar geldt dat voor bassreflex kasten, closed, of beide?

iig bedankt voor de link voodooless

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
[b][message=28598621,noline]
offtopic:
Wat is de baffle ookalweer? kon het ook niet in de zelfbouwaudio.nl faq vinden, enkel wat afkortingen...)
De kant van de luidspreker waar de woofer in zit gemonteerd, dus zeg de voorkant. ;)
offtopic:
Volgens wat ik gelezen heb geeft een grotere behuizing zoals een zuil t.o.v. een kleintje wat meer bass, maar geldt dat voor bassreflex kasten, closed, of beide?

iig bedankt voor de link voodooless
Dat ligt eraan. Ligt er ook aan wat jij 'meer' bas noemt. ;) Basreflex moet goed zijn afgestemd, daar kan je op een gegeven moment geen winst meer uit trekken door de behuizing groter te nemen, dan krijg je een soort hangbuikafstemming.
Pagina: 1