Hulp bij zelfbouw speakers...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.025 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07
Een goededag

Ik ben van plan zelfbouwspeakertjes te gaan _ bouwen :) . Niet zozeer voor het geluid, puur als hobby project. Ben van plan ze van MDF te maken, want ik lees dat dat 1 v/d geschiktere materialen is. er zijn echter enorm veel dingen waar ik hulp bij nodig heb (ben een beginnert, zelfs met audio zelf). Maar zoals gezegd, het is meer voor het leuk.

wat vraagjes dan maar? ;)

* Ik ben op zoek gegaan naar goedkope speaker-units. Ben uitgegaan van 1 woofer en 1 tweeter per speaker. Toen kwam ik uit bij deze tweeters en deze woofers. Heb een qua vermogen iets sterkere tweetert genomen, omdat ik meer van hogere toontjes houd. Kan dit met elkaar? kent iemand het merk jb-systems? Is op aanraden van een familielid van me.

* Heel ruw wil ik geen smalle speakers, meer hoogte/breedte 2:1 idee. Is dit handig?

* Als de units eenmaal in de kasten zitten, moet er natuurlijk kabel aan worden gesoldeerd (per unit 2...). Dan zit ik dus uiteindelijk met 4 kabeltjes. achter uit de speaker moeten er uiteindelijk 2 komen, dus hoe gaat dat binnenin zo'n speaker? (Of maak ik nu echt een grote denkfout :P) Ik lees e.e.a. over filters, maar kan die niet vinden op eerdergenoemde website... Moet er verder nog elektronica in de speaker zelf?

* Over de baspoort lees ik uiteenlopende dingen. de een zegt dat het gaat 'boomen', de ander raadt het juist aan. Ik zag deze, kost geen hol, maar wat raden jullie aan?

* Verder nog tips? Tweeter boven de woofer? Hoe belamgrijk zijn de kabels bij een sub-low-budget idee als dit?

En last but not least: zal er een aanvaardbaar geluid uitkomen of niet? Zoals gezegd ben ik alles behalve op zoek naar geweldig geluid, maar het moet wel óm aan te horen zijn'...

bijvoorbaat dank.

* heb al wat gezocht met de search en op google, maar vind niet echt antwoord op deze vragen.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
OConnor schreef op zondag 22 april 2007 @ 21:34:
Een goededag

, en tweeter boven woofer idd :) .Ik ben van plan zelfbouwspeakertjes te gaan _ bouwen :) . Niet zozeer voor het geluid, puur als hobby project. Ben van plan ze van MDF te maken, want ik lees dat dat 1 v/d geschiktere materialen is. er zijn echter enorm veel dingen waar ik hulp bij nodig heb (ben een beginnert, zelfs met audio zelf). Maar zoals gezegd, het is meer voor het leuk.

wat vraagjes dan maar? ;)

* Ik ben op zoek gegaan naar goedkope speaker-units. Ben uitgegaan van 1 woofer en 1 tweeter per speaker. Toen kwam ik uit bij deze tweeters en deze woofers. Heb een qua vermogen iets sterkere tweetert genomen, omdat ik meer van hogere toontjes houd. Kan dit met elkaar? kent iemand het merk jb-systems? Is op aanraden van een familielid van me.

* Heel ruw wil ik geen smalle speakers, meer hoogte/breedte 2:1 idee. Is dit handig?

* Als de units eenmaal in de kasten zitten, moet er natuurlijk kabel aan worden gesoldeerd (per unit 2...). Dan zit ik dus uiteindelijk met 4 kabeltjes. achter uit de speaker moeten er uiteindelijk 2 komen, dus hoe gaat dat binnenin zo'n speaker? (Of maak ik nu echt een grote denkfout :P) Ik lees e.e.a. over filters, maar kan die niet vinden op eerdergenoemde website... Moet er verder nog elektronica in de speaker zelf?

* Over de baspoort lees ik uiteenlopende dingen. de een zegt dat het gaat 'boomen', de ander raadt het juist aan. Ik zag deze, kost geen hol, maar wat raden jullie aan?

* Verder nog tips? Tweeter boven de woofer? Hoe belamgrijk zijn de kabels bij een sub-low-budget idee als dit?

En last but not least: zal er een aanvaardbaar geluid uitkomen of niet? Zoals gezegd ben ik alles behalve op zoek naar geweldig geluid, maar het moet wel óm aan te horen zijn'...

bijvoorbaat dank.

* heb al wat gezocht met de search en op google, maar vind niet echt antwoord op deze vragen.
Of er aanvaardbaar geluid uitkomt is volledig subjectief en niet echt te zeggen zonder ervaringen :) .
Er is verder geen vaste maat voor een baspoort, verschilt per kastvolume welke je moet hebben.
De vorm van je speaker maakt niet zoveel uit. 2:1 kan prima. Dure kabels zijn niet nodig, maar als je 2,5 mm neemt zit je altijd wel goed. Let er goed op dat hij luchtdicht word

En je moet inderdaad je speakers filteren, heb t ff voor je uitgetekent :P :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/steven-smits/speakers.JPG Filters bepalen vanaf en tot welke frequentie de drivers mogen weergeven. Zul je waarschijnlijk zelf ff de x-over frequentie moeten bepalen, dus ff uitproberen maar wat het beste klinkt :) .

[ Voor 5% gewijzigd door heracles op 22-04-2007 21:59 ]

• OConnor
ok, hier heb ik alvast heel veel aan, dank ;) Dus per unit een filter -> 2 speakers dus 2x2 = 4 filters nodig? heb je misschien een shop voor me?

heb inmiddels een informatief zelfbouwspeaker-topic gevonden hier op GoT. o.a. wat simulatieprogjes gevonden daar. ben al een stukje verder dus :)

EDIT: is dit wat ik nodig zou hebben qua scheidingsfilter? en dan dus 4 keer?

http://www.conrad.nl/goto/?product=332852

[ Voor 17% gewijzigd door OConnor op 22-04-2007 23:18 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit gaat zo niet veel zinvols opleveren ben ik bang.

Allereerst een aantal dingen:
- Standaardfilters werken niet. Een filter moet aangepast zijn op kast en units en dergelijke dingen moet je uitrekenen en vooral ook meten (en natuurlijk ook luisteren). Dat is allemaal zeker niet eenvoudig en voor de eerste speaker dan ook niet aan te raden om daaraan te beginnen
- Kast moet aangepast zijn op de (mid)bass unit, maar zo te zien heb je daar al proggies voor gevonden.
- De door jou uitgekozen units zou ik niet aanraden. Er is veel te weinig info over te vinden en met de weinig info die beschikbaar is kan ik al zeggen dat ze niet gaan aansluiten op elkaar. Bovendien is het ook meer PA spul en dus geen hifi.

Ik zou je dus willen aanraden om een kant en klaar pakket te kopen. Kijk daarvoor niet bij Conrad, want die pakketten bieden imho niet veel waar voor je geld. De andere vragen zijn: wat wil je precies maken, en wat mag het kosten?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik ken JB Systems alleen van de mengpanelen, cd spelers en dat soort apparatuur, word veel gebruikt in kleine/middelgrote cafés. Het is voor het geld zeker waar voor je geld.

Verwijderd

Hmm interessant gesprek. Ik bookmark dit topic even.

wil wel graag weten hoe het afgelopen is. Misschien dat ik je dan nog mail, want hier ben wel in geinteresseerd

Verwijderd

Hier voor is door mij laatst een topic geopent... *heb je al gevonden, niet goed gelezen*

en ga liever eerst zelf op onderzoek uit. Dat heb ik ook gedaan. Je hebt bijvoorbeeld genoeg site en forums waar je van alles kan vinden. Dus misschien eerst zelf info gaan zoeken?

- Zoals voodooless al zegt (hij zit trouwens ook op forums als 'het zelfbouw audio -forum') kan je beter een bestaant ontwerp nemen. Ik denk dat jij zelfbouwen van speakers een beetje onderschat, zo van: ik koop een filter, soldeer daar wat dingen aan vast en dat is het. Ik denk dat je beter even kan rondkijken op internet (google is je vriend ;)) en op forums. Er is denk ik genoeg over te vinden. Als je echt een beetje redelijke speakers wilt maken moet je denken aan 150 euro exl. het MDF (p.stuk), dus alleen de drivers en de crossover en de aansluit punten etc. Het is leuk dat je er mee begint in iedergeval. Ik zou eerst even heel veel info gaan bekijken, en bestaande ontwerpen (humble homemade hifi bijv.) en dan pas een speaker gaan bouwen.

Veel succes en ik en de anderen kunnen je helpen als je dat nodig hebt!

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 10:48 . Reden: 129%... wou ik heb dat hele bericht opnieuw getypt ]

Verwijderd

Ik zou je dat ook aanraden inderdaad, kijk dan bijvoorbeeld bij de CT's van lautsprechershop, zitten leuke speakers bij (CT=Cheap Trick) allemaal zelfbouw, met drivers, filter en voor weinig geld.

• OConnor
OK, >:) ga proberen alles te beantwoorden

Wat is het doel -> bezig zijn en als eundresultaat iets hebben waar een acceptabel goed geluid uit komt.

Wat mag het kosten -> niet veel, want het is een eerste project en die mislukken vaak. Zou zonde zijn als ik er dan units van 100+ euro in heb gepropt. zeg ff 70€ /speaker

JB-systems is dus *voor speakers* geen aanrader. op Lautsprechershop.de vind ik deze merken:
code:
1
Alcone  ..sub  Accuton  Audaphon  Aura  Ribbons  BassExc  Beyma  Cantare  Ciare  Davis  Eton Excel  Focal  Fountek   Fostex  Gradient  Mivoc  Monacor  Morel   Newtronics  OmnesAudio Peerless  Rave...  Seas  ScanSpeak  Selenium   Tangband  Thiel  Vifa  Visaton
deze bieden nogal uiteenlopende producten, voor uiteenlopende prijzen. is er een of meer budgetmerk(en) dat jullie me aanraden?

Het ontwerp
de bedoeling is dus dat beide speakers er hetzelfde uit gaan zien. bovenin de tweeter, daaronder de woofer, daaronder de reflex poort (?). die laatste wordt misschien geskipt. is erg ingewikkeld, met berekenen etc. terwijl de verbetering niet altijd zo aanwezig is.

Ik onderschat het bouwen van een speaker niet! het in elkaar zetten zelf is niet het moelijkste maar het bedenken en berekenen. ben erg blij met jullie hulp, en zal ook eens op het zelfbouwaudio forum rondneuzen.

Nog een vraag: moeten de woofer en tweeter hetzelfde vermogen hebben?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

OConnor schreef op maandag 23 april 2007 @ 16:15:
is er een of meer budgetmerk(en) dat jullie me aanraden?
Zoals gezegd: kijk eens naar de kant en klare CT's!
Nog een vraag: moeten de woofer en tweeter hetzelfde vermogen hebben?
Nee, sterker nog: kijk vooral niet teveel naar vermogen, het zegt geen drol over hoe hard of goed een unit is.

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Bookmarked, ik heb zelf ook mijn boxjes gemaakt en ben benieuwd wat hier uit gaat komen!

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• OConnor
voodooless schreef op maandag 23 april 2007 @ 16:24:
[...]

Zoals gezegd: kijk eens naar de kant en klare CT's!
Ik doe het toch liever helemáal zelf ;) dus eigen onderdelen uitkiezen en zelf de kasten bouwen :)
[...]

Nee, sterker nog: kijk vooral niet teveel naar vermogen, het zegt geen drol over hoe hard of goed een unit is.
ok. kan ik er wel van uitgaan dat 2 units van hetzelfde merk op dezelfde manier gemeten zijn? en moet ik in dat geval een zwaardere woofer of tweeter nemen?

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
OConnor schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:06:
[...]

Ik doe het toch liever helemáal zelf ;) dus eigen onderdelen uitkiezen en zelf de kasten bouwen :)
Hoezo dat? Weet je wel wat erbij komt kijken voor een filter? Weet je wat de kastvorm voor een invloed heeft, of weet je sowieso hoe je je kast wilt opbouwen? Als je zulke dingen niet weet lijkt het me toch echt erg verstandig eerst een ander succesvol project na te bouwen. Je kunt, als je het netto volume, de hartafstand woofer-tweeter en de bafflebreedte met de kastvorm spelen hoor. Je eigen uitstraling kan erop komen.
ok. kan ik er wel van uitgaan dat 2 units van hetzelfde merk op dezelfde manier gemeten zijn? en moet ik in dat geval een zwaardere woofer of tweeter nemen?
Nee, een tweeter is altijd anders gemeten dan een woofer, anders zou een tweeter maar rond de 5 watt aankunnen. :P

Bovendien is ook bij de woofer de Xmax eerder bereikt bij een bepaald vermogen dan het thermische 'breekpunt'. De uitslag en daarmee vervorming is nogal frequentieafhankelijk. En hoe je je box afstemt.

Edit: Kort verhaal nog korter: laat die vermogens totaal varen, ze vertellen je niets zinnigs.

[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 23-04-2007 18:05 ]

Verwijderd

OConnor schreef op maandag 23 april 2007 @ 17:06:
[...]

[...]

Ok ik wil het je nog wel een keer zeggen: alsjeblieft, begin met een ontwerp wat al bestaat. Dat heb ik ook gedaan en dan weetje waar je op moet letten en niet. Het bereken etc hoef je dan niet te doen, dat is al gedaan. Kijk bijv. (google) op de site van humble homemade hifi. Of zo iets. Daar kun je zeer mooie ontwerpen (van kast en filter) zien. Ik geef je één raad, als je begint (tenzei je een studie volgt die daar veel mee te maken heeft) moet je beginnen met een ontwerp wat al bestaat en iemand voor je uitgerekend heeft.

Ps.
Als je de eigenaren van die site's een mailtje stuurt (vooral Tony G. van humble homemade hifi) willen ze je graag helpen, als je nog vragen hebt. Ook winkels als speakerland helpen je graag door: de telefoon/mail/ langskomen.

@ Heracles:
Meestal is een crossover 1 stuk printplaat he? Ik begrijp wat je bedoelt, maar misschien voortaan ietsje beter uitleggen anders begrijpen de andere er niets meer van ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 18:46 ]

• OConnor
Heb wat rondgeneusd op HumbleHomemadeHiFi.com, leuke site. Daar vond ik een mooi ontwerp:
http://www.humblehomemadehifi.com/Extremon.html

Het te gebruiken materiaal wordt alleen MDF en hij wordt geheel zilver gespoten.

Er wordt duidelijk verklaard waarom voor welke tweeters en woofers is gekozen. Ik ben van plan tóch andere te kiezen omdat deze
a) waarschijnlijk buiten mijn budget vallen en
b) nergens te vinden zijn.

Is dit een erg slecht idee? zoja, kan het budget makkelijk wat vergroot worden, dan gaan we gelijk serieus aan de slag 8) Moet ik alleen die units nog ff zien te vinden...

het moeten wel Long-throw units zijn, wie weet wat dat is? :)

Vraagjes nu al ;)

ok, ik heb nodig, 2 tweeters 2 woofers, een zooi MDF en 2 filters. zoals te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.humblehomemadehifi.com/Extremon_bestanden/image010.jpg

Echter daar vind ik ook dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.humblehomemadehifi.com/Extremon_bestanden/image009.jpg

met dit lijstje onderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
L1 = 0,47 mH air-core inductor 1,4mm wire; R = 0,19 W

L2 = 1,80 mH air-core inductor 2,0mm wire; R = 0,25 W

C1 = 10mF Mundorf M-Cap or Clarity Cap PX

C2 = 10mF Mundorf M-Cap or Clarity Cap PX

C3 = 5,6mF Mundorf M-Cap or Clarity Cap PX

R1 = 6,60 ohms carbon film resistor (5x 33 ohms / 1 watt parallel)

R4 = 4,13 ohms carbon film resistor (8x 33 ohms / 1 watt parallel)

R3 = 15 ohms carbon film resistor (10x 150 ohms / 1 watt parallel)

*Al capacitors should be bypassed with a small Styroflex or
 Vishay MKP1837 capacitor of between 0,010mF and 0,047mF.

* OConnor heeft geen flauw idee wat dit is

waar zijn deze dingen te koop? het schema op zich lijkt me niet al te moeilijk, het is meer waar ik het vandaan halen moet :9

Tot zover even de vraagjes :)

[ Voor 4% gewijzigd door OConnor op 23-04-2007 19:25 ]

Verwijderd

Blaat:P

*Al capacitors should be bypassed with a small Styroflex or
Vishay MKP1837 capacitor of between 0,010mF and 0,047mF.[/code]

* OConnor heeft geen flauw idee wat dit is

waar zijn deze dingen te koop? het schema op zich lijkt me niet al te moeilijk, het is meer waar ik het vandaan halen moet :9

Tot zover even de vraagjes :)
Ja, dat heb je indd nodig. Die dingen zijn de onderdelen voor je crossover. En je kan het allemaal vinden op internet ;)
www.speakerland.nl (voor de vragen, niet kopen :P (we blijven nederlanders ;))
http://www.bmm-electronics.nl/ (lekker goedkoop :o )

En waarom heb je een long-trow woofer nodig als je niet weet wat het is? 8)
Nee, je kan beter op deze site kijken naar de momus bijv. Die zijn een stuk goedkoper (lees: 150 euro ongeveer voor de onderdeeltjes)
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/

Dit is een goede zelfbouwer.

En veel succes ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2007 19:29 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die speaker is inderdaad heel mooi. Ik heb hem een tijdje terug zelf mogen beluisteren en hij is zeker de moeite waard. Echter valt deze inderdaad buiten het budget en de woofer (van Adire audio) is niet erg makkelijk te krijgen.

Er staan echter nog wel een paar andere ontwerpen op die website die nog wat goedkoper zijn, en zeker ook de moeite waard!

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 23-04-2007 20:40 ]

• OConnor
Qua design vind ik de genoemde een erg mooie. Ik zou hier dan ook gráág bij blijven. Wat betreft de units moet er dan iets anders in. Ik heb dit zelf gevonden:
- Woofer: L18RNX/P - Seas 6.5" woofer (H1224)
- Tweeter: 27TFF - Seas tweeter (H0831)

De tweeter wordt op 1 v/d bovengenoemde sites goed beoordeeld en de woofer lijkt me een goeie voor die prijs.

Vraagjes >:)

Is dit al een klassetje hoger dan mijn oorspronkelijke idee?
'Kunnen' deze 2 met elkaar (in die kast)? -> Nog betere opties?
Iemand toevallig een linkje naar *hoe* ik zo'n schema kan maken voor de filters crossovers (zoals op bijv. HumbleHomemadeHiFi.com)?

EDIT: ik denk dat ik i.p.v. ^ die tweeters deze, de 22TAF/G - Seas tweeter (H1283) neem. Blijf ik wat meer bij het oorspronkelijke concept en ze zien er wat knapper uit.

[ Voor 14% gewijzigd door OConnor op 23-04-2007 21:11 ]

• Seers
Die onderste tweet, en ook de Seas H1212 zijn écht erg goed. Die woofer die je aanhaalt is ook vreselijk goed. Erg vrij van vervorming. Als je het goed weet te krijgen speelt dat een hoop klassen hoger dat dat je in gedachten had.

Maar.

Jij leeft nog teveel met het idee van ik prop een tweeter en een woofer bij elkaar en ik heb leuk geluid. En daar wringt de schoen. Alles is op elkaar afgestemd: frequentiekarakteristieken, impedantie, bafflebreedtes... Het gaat niet zomaar op de manier zoals jij denkt. Met die speakers die je daar aanhaalt denk ik trouwens gelijk aan de Silverado's, of de HATT's. Da's wel een woofermaatje kleiner echter. Kijk ook maar naar de Peerless HDS 180 units, dat zijn ook erg nette units, en zijn als ik het goed heb ook meerdere ontwerpen mee gemaakt. En ik ben er nu ook met een bezig met die unit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk het gaat vooruit :) Zowel de L18 als de 27TFF zijn prima units. Wat je nu moet doen is een bestaand ontwerp vinden met dergelijke units. Makkelijkste is om van de L18 uit te gaan en daar misschien een iets andere tweeter bij te zoeken. Check eens of er bij http://www.zaphaudio.com/ iets tussen staat? Zoals deze: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html (deze speaker wordt in vergelijkbare vorm ook als commercieel model verkocht voor zo'n 1500 euro, kun je nagaan :P ).

De HSD180 is mooi, maar eigenlijk niet voor een 2-weg. Er komt niet veel bass uit helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 23-04-2007 21:31 ]

• OConnor
bedankt voor de reakties,

fijn dat dit beter is :)

Ik heb idd erg het idee van ik zaag gaten, prop die units erin en knallen maar ;) maar daar moet ik dus vanaf.

Ben van plan dus voor deze combi te gaan, in een qua maten aan deze gelijke behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17-system1.jpg

Als ik die afmetingen hanteer, icm bovengenoemde units, en ik gebruik deze crossover:
Afbeeldingslocatie: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17-crossover.gif

1 of 2 nodig? :+

dan kan er toch weinig fout gaan?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Natuurlijk heb je er twee nodig. Let op dat je de bouwtekeningen aanhoudt zoals ze zijn. Die tweeter hoort dus niet in het midden te staan (andere kant natuurlijk spiegelbeeld maken).

Wat betreft het filter moet je ff opletten. Na de L's zie je steeds een R staan. Die hoef je niet te kopen, maar je moet er wel rekening mee houden. Dat is namelijk de DC weerstand van de spoel. Bij L0 dus 0.3 Ohm. Dat heeft weer te maken met de draaddikte van de spoel. Aan te raden is om luchtspoelen te gebruiken. Voor de condensatoren geldt: neem MKP's

Spul kun je kopen bij de "bekende" verkoopadressen:

- Crafty (goede en goedkope filteronderdelen)
- Speaker en Co
- Speakerland
- Remo
- BMM electronics

Het is wel ff handig om je boodschappenlijstje te laten checken hier, dan weet je zeker dan je goed zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 23-04-2007 21:56 ]

• OConnor
voodooless schreef op maandag 23 april 2007 @ 21:55:
Natuurlijk heb je er twee nodig. Let op dat je de bouwtekeningen aanhoudt zoals ze zijn. Die tweeter hoort dus niet in het midden te staan (andere kant natuurlijk spiegelbeeld maken).
Ik bedoelde per speaker he ;) Dus (laatste X hoor): 2 crossovers per speaker, in totaal 4 crossovers? // En maakt die paar CM tweeter opschuiven echt uit voor het uiteindelijke geluid?
Wat betreft het filter moet je ff opletten. Na de L's zie je steeds een R staan. Die hoef je niet te kopen, maar je moet er wel rekening mee houden. Dat is namelijk de DC weerstand van de spoel. Bij L0 dus 0.3 Ohm. Dat heeft weer te maken met de draaddikte van de spoel. Aan te raden is om luchtspoelen te gebruiken. Voor de condensatoren geldt: neem MKP's
Ik ga het proberen
Het is wel ff handig om je boodschappenlijstje te laten checken hier, dan weet je zeker dan je goed zit :)
Doe ik. zal zeker nodig zijn :)

PS: de tweeter waarvoor dat schema gemaakt is is iets anders dan degene op mijn lijstje, maakt dat uit?

[ Voor 3% gewijzigd door OConnor op 23-04-2007 22:06 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Twee van die filters is voldoende :) (voor twee speakers dus) Neem wel de tweeter die er ook daadwerkelijk staat. Het maakt zeker wel uit. Prijsverschil zal niet al te groot zijn gok ik. Voor het geld krijg je eigenlijk geen betere tweeter :) (ook voor een beetje meer niet ;) )

Probeer je ook een beetje in het ontwerp te verdiepen en de ontwerpkeuzes is begrijpen. Zo leer je flink wat dingen voor de volgende keer!

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 23-04-2007 22:15 ]

• OConnor
voodooless schreef op maandag 23 april 2007 @ 22:10:
Twee van die filters is voldoende :) (voor twee speakers dus) Neem wel de tweeter die er ook daadwerkelijk staat. Het maakt zeker wel uit. Prijsverschil zal niet al te groot zijn gok ik. Voor het geld krijg je eigenlijk geen betere tweeter :) (ook voor een beetje meer niet ;) )
ok. heb 'm gevonden. nu nog de materialen voor die filters uitkiezen en we kunnen.
Probeer je ook een beetje in het ontwerp te verdiepen en de ontwerpkeuzes is begrijpen. Zo leer je flink wat dingen voor de volgende keer!
klopt, begrijp er zelfs nu al een stuk meer van dan in den beginne. moet nog even goeie bouwtekening bij die man/vrouw zien los te peuteren :P

ps: deze woofer heet in tegenstelling tot heel veel andere een metalen conus.

levert dat niet een heel 'koel' geluid op?

edit: hmm, kan geen mailadres vinden van John "Zaph" Krutke van ZaphAudio.com... heb toch écht een bouwtekening nodig, iemand een tip?

zie wel dit staan:
This system is designed to be used in a .5 cubic foot Parts Express pre-fabricated enclosure.
Dat zou best wel slecht nieuws zijn :(

[ Voor 13% gewijzigd door OConnor op 24-04-2007 08:05 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

OConnor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 07:49:
ps: deze woofer heet in tegenstelling tot heel veel andere een metalen conus.

levert dat niet een heel 'koel' geluid op?
Niet alleen de woofer, maar ook de tweeter is van aluminium. Koel geluid krijg je niet hoor. Dat zijn fabeltjes die vroeger de ronde deden, afkomstig van dergelijke systemen omdat ze slecht gefilterd waren, de rest is onderbuikgevoel. Je krijgt door het metaal namelijk scherpe resonanties (omdat het een erg stijf materiaal is). Als je deze niet dempt kan het schel en hard gaan klinken. Doe je dat wil, dan is er niks aan de hand en klinkt het heerlijk. Ieder materiaal heeft zo weer zijn eigen voor en nadelen. Prima klinken kan het eigenlijk allemaal.

De tweeter is overigens een ongedempte resonantie, maar deze is een stuk boven de 20kHz en dus onhoorbaar voor de mens (laat staan dat er uit een CD speler tonen boven de 20 Khz komen).

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 24-04-2007 07:55 ]

• OConnor
ok :)

ben voor de weerstandjes R, spoelen L en condensatoren C bij www.speakerland.nl gaan kijken, ze hebben echt een groot assortiment en als 1 v/d weinigen ook een overzichtelijke, handige site. Zag daar tabelletjes met de typen R, L en C die ze verkopen. alleen zijn er nu wéér meer variabelen.

Luchtspoelen
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/lt.bmp

Condensatoren zijn wel gelukt, linkerrij de 2e van onder, rechterrij de bovenste?
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/ct.bmp

En dan zijn er nog de weerstanden, dacht dat ik dat inmiddels wel kon...
Kan niet deeplinken, http://speakerland.nl -> bovenaan producten -> als u naar het midden v/d pagina scrollt ziet u ze staan.

Afgaande op

Wat heb ik nodig :?

BVD O+

ps: kan me voorstellen dat jullie zoiets hebben van 'ja, wij doen al jouw werk', ik zou het graag zelf doen maar heb er geowon de kennis nog niet voor...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L0: 2.2mm 0.3 Ohm. Die is misschien wat erg duur voor je (49 euro). De 0.46 Ohm versie zou je ook kunnen nemen, die is 22.50). Dat is dan meteen het duurste compontent van je filter. Kijk anders eens op http://www.capsandcoils.com/shop , daar vind je wat goedkopere spullen, zoals deze. Voor de spoelen geldt basicly dat de weerstand die erbij staat grofweg overeenkomt met de DC weerstand van de spoel. Voor caps kun je daar ook terecht (SA of PX range caps), maar als je alles bij een shop koopt kan dat natuurlijk ook verzendkosten schelen. Crafty verkoopt geen units.

L7 zul je niet zo kunnen kopen. Je zult dan een 0.56 mH spoel moeten kopen en die (laten) wikkelen of genoegen nemen met 0.47 mH.

Verwijderd

ps: kan me voorstellen dat jullie zoiets hebben van 'ja, wij doen al jouw werk', ik zou het graag zelf doen maar heb er geowon de kennis nog niet voor...
Als je zelf even zoekt, en de mensen die er verstand van hebben (van forums en internet shops) een mailtje stuurt kom je er ook uit.
Maar we helpen je graag;)

• OConnor
voodooless schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:03:
L0: 2.2mm 0.3 Ohm. Die is misschien wat erg duur voor je (49 euro). De 0.46 Ohm versie zou je ook kunnen nemen, die is 22.50).
ok, wat is het concrete verschil als ik die flink goedkopere spoelen neem, voor het uiteindelijke geluid?
Voor de spoelen geldt basicly dat de weerstand die erbij staat grofweg overeenkomt met de DC weerstand van de spoel.
En als dat niet het geval is? hoeveel marge zit erin?
Voor caps kun je daar ook terecht (SA of PX range caps),
Waar heb ik die caps oaw voor nodig? of zijn dat condensatoren? 8)7 en wat verschillen de SA of PX range caps? OK, zijn condensatoren ;)
maar als je alles bij een shop koopt kan dat natuurlijk ook verzendkosten schelen. Crafty verkoopt geen units.
ik ga dat idd zoveel mog'lijk proberen, bij zo weinig mogelijk shops bestellen dus :+
L7 zul je niet zo kunnen kopen. Je zult dan een 0.56 mH spoel moeten kopen en die (laten) wikkelen of genoegen nemen met 0.47 mH.
en, wat maakt het hier uit? of valt dat zo 1,2,3 ook niet te zeggen...

[beetje offtopic] wat voor versterker is handig bij deze speakers te gebruiken (merk, vermogen etc)? [/]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

OConnor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 17:00:
ok, wat is het concrete verschil als ik die flink goedkopere spoelen neem, voor het uiteindelijke geluid?
Gezien de units zou ik geen 45 euro aan een spoel uitgeven. Concreet ga je in je laag wat inleveren bij een mindere spoel. Ook vervorming kan wat toenemen, maar valt nog steeds in het niet bij de vervorming van de spoel. Ook gezien het formaat van die dingen zou ik een goedkopere versie nemen.
En als dat niet het geval is? hoeveel marge zit erin?
In de spoel voor het laag moet je niet teveel marge nemen, 0.1 Ohm tot 0.2 Ohm is denk ik nog wel te doen. Voor het hoog maakt het niet zoveel uit, want die spoeltjes zijn niet zo duur.
en wat verschillen de SA of PX range caps?
Er zijn verschillende typen op de markt met ieder hun prijzen en klankeigenschappen. Er zijn altijd mensen die zweren bij bepaalde merken en types. Voor jou zou ik een wat goedkopere MKP nemen, dat voldoet prima. Je kan altijd upgraden als je daar zin in hebt.
en, wat maakt het hier uit? of valt dat zo 1,2,3 ook niet te zeggen...
Lastig te zeggen. Misschien wil de shop de spoel wel voor je afwikkelen, dan zit je altijd goed.
[beetje offtopic] wat voor versterker is handig bij deze speakers te gebruiken (merk, vermogen etc)? [/]
Maakt niet zoveel uit. Vermogen is grofweg oninteressant (zegt iemand die een 400W RMS amp heeft staan :+), en merk moet je kiezen naar eigen smaak.

• OConnor
:) ok. wat marge zit er dus wel in. ik ga ssn lijstje maken en post dat hier zo, ok? :+

over die versterker nog eventjes, als ik 2 voorstellen doe, beide low-end:

JB Systems VX400 of

Behringer A500

Wat is dan de betere keuze, ook het prijsverschil beschouwend? Zijn deze bijv. beveiligd tegen 'clippen'?

en komen met 1 dezer amps de speakers goed tot hun recht? of is dat nog steeds hartstikke afhankelijk van de bron?

JvS: ok ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je gaat nu een beetje een audiofiele discussie starten. Probeer je eigen topic ontopic te houden en niet discussies los te wekken over wat nu belangrijk is bij audio. Gebruik voor die laatste vraag anders de search en zie dat daar geen consensus over is. Strikt meettechnisch gezien is een luidspreker simpelweg de factor die alles uitmaakt (vervormt relatief veel), de versterker minder (vervormt amper) en de cd speler weer veel minder (vervormt eigenlijk niets). Maar die discussie wil je niet aangaan in een topic over luidsprekers bouwen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zijn trouwens PA amps. Je kunt beter een gewone hifi amp zoeken, daar heb je veel meer aan. Je kunt dan gewoon meerdere bronnen aansluiten en je hebt maar een hand nodig om het volume in te stellen. 2e hands is er veel moois te vinden voor een zacht prijsje.

Anyway, zoals JvS al zegt: concentreer je liever op de speakers!

• OConnor
Boodschappenlijstje

ArtikelShopAantalTotaalprijs ( € )
Seas 27TBFCG tweeterwww.bmm-electronics.nl262,00
SEAS L18RNX/P wooferwww.bmm-electronics.nl2127,08
MDFKarweica. 1 à 1,5 m2?
Spoelen 2,2 mH // 0,1 mH // 0,47 mHwww.speakerland.nl // www.capsandcoils.com (weet ik nog niet)2 van elk54,20
Condensators 4,7 uF // 6,8 uFwww.speakerland.nl // www.capsandcoils.com (weet ik nog niet)2 van elk13,80
Weerstanden 0,1 ohm // 4,0 ohm // 3,3 ohmwww.speakerland.nl // www.capsandcoils.com (weet ik nog niet)2 van elk?

noot: MDF zal me de kop niet kosten, de weerstandjes evenmin. Moet nog ff het type van de benodigde weerstanden weten, kan ik die ook gaan uitkiezen. Versterker is hier buiten beschouwing gelaten, die hoort niet bj het bouwen van de speakers zelf.

noot2: aangezien van die kast geen bouwtekeningen zijn (is een prefab kast) moet ik het op het oog doen. Is niet zo'n probleem, behalve de isolatie. Wie kan me daar nog iets meer over vertellen, type, waar te plaatsen enz? O+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

0.1 Ohm heb je natuurlijk niet nodig (hoort bij de spoel). Je moet mox weerstanden kiezen en het liefst niet die draadgewonden cement weerstanden. Met 4W kom je prima uit. BMM heeft trouwens ook gewoon weerstanden, condensatoren en spoelen.

Je kunt voor de laag spoel ook eerst eens kijken voor een goedkoper exemplaar als je dat te duur wordt natuurlijk. Eentje met een hogere DC weerstand, maar ik denk niet dat je veel meer dan 0.6 Ohm moet nemen.

Over de kast: die moet 14 liter zijn getuned op 42 Hz (kun je in WinISD invoeren om poort afmetingen uit te rekenen. Wat betreft demping, dat staat gewoon op de site:
For damping material I used PE's Sonic barrier. 260-520 on the sides, 260-525 on the top and bottom and 260-535 on the back. This stuff is a little overpriced compared to Whispermat, but I wanted to try it. It works well.
Wat dat precies voor een spul is weet ik niet, maar meestal werkt wol of polyester wol prima. Ook dat kun je kopen, maar misschien kun je daar ook zelf makkelijk aan kopen, scheelt weer centen (spul is eigenlijk belachelijk duur in de winkels).

• OConnor
voodooless schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:18:
0.1 Ohm heb je natuurlijk niet nodig (hoort bij de spoel).
Klopt, even overheen gekeken.
Je moet mox weerstanden kiezen en het liefst niet die draadgewonden cement weerstanden. Met 4W kom je prima uit. BMM heeft trouwens ook gewoon weerstanden, condensatoren en spoelen.
ok, geen cement dus. En BMM heeft dat ook? danga ik ff wat beter zoeken, goed nieuws, da's dan nog maar 1 X verzendkosten :)
Je kunt voor de laag spoel ook eerst eens kijken voor een goedkoper exemplaar als je dat te duur wordt natuurlijk. Eentje met een hogere DC weerstand, maar ik denk niet dat je veel meer dan 0.6 Ohm moet nemen.
denk dat ik er 2 van 22,50 neem (je weet wel welke ;)). Ga niet bezuinigen op zoiets essentieels. Ik zal toch nog even kijken 8)
Over de kast: die moet 14 liter zijn getuned op 42 Hz (kun je in WinISD invoeren om poort afmetingen uit te rekenen.
ah thx. De poort afmetingen, bedoel je dat er een reflexpoort in moet? misschien een èrg domme vraag, maar op de oorsporonkelijke ontwerpen zie ik er daarvan geen...
Wat betreft demping, dat staat gewoon op de site:

[...]

Wat dat precies voor een spul is weet ik niet, maar meestal werkt wol of polyester wol prima. Ook dat kun je kopen, maar misschien kun je daar ook zelf makkelijk aan kopen, scheelt weer centen (spul is eigenlijk belachelijk duur in de winkels).
En echt standaard isolatie, zoals steenwol of glaswol? of gaat dat ontbinden en in m'n dure units zitten? :+

voodooless e.a. enorm bedankt tot nu toe, weet al zoveel meer dan aan het begin ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

OConnor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:41:
ah thx. De poort afmetingen, bedoel je dat er een reflexpoort in moet? misschien een èrg domme vraag, maar op de oorsporonkelijke ontwerpen zie ik er daarvan geen...
Die zit ook aan de achterkant en die moet je bij dit ontwerp zeker niet weglaten. Je mag hem ook naar de voorkant verplaatsen als je de speakers wat dichter tegen de muur aan gaat zetten. Een andere tip is om de zijkanten een 45 graden hoek te geven. Zo lijkt de speaker ook optisch wat kleiner, en het is ook nog eens goed voor het geluid ;)
En echt standaard isolatie, zoals steenwol of glaswol? of gaat dat ontbinden en in m'n dure units zitten? :+
Dat wordt wel eens gebruikt, maar is eigenlijk af te raden omdat het vezels zijn die los kunnen geraken en tussen de mechanica van je unit terecht kunnen komen en zodoende dus de zooi beschadigen.

Wat andere huis tuin en keuken tips:

Bassreflex poort kun je gewoon van een stuk rioolpijp maken (is in verschillende diameters leverbaar), maar je kunt ook een rechthoekige pijp van MDF maken en deze in de kast verwerken, bijvoorbeeld een spleet onder de woofer, of naast de tweeter. Afmetingen kun je heel makkelijk met winISD berekenen. Als je rioolpijp gebruikt kun je die het beste nog ff aan een of twee kanten flaren (afronden). Dat kun je heel eenvoudig doen mbv een glazen fles en een heteluchtblazer. duw de fles op de rioolpijp en verwarm de pijp met de blazer. Op een gegeven moment wordt het pijp zacht en wordt deze door de fles wat breder. Laat nu het heel afkoelen, en voila: flared BR pijpje :)

• OConnor
voodooless schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:54:
[...]

Die zit ook aan de achterkant en die moet je bij dit ontwerp zeker niet weglaten. Je mag hem ook naar de voorkant verplaatsen als je de speakers wat dichter tegen de muur aan gaat zetten. Een andere tip is om de zijkanten een 45 graden hoek te geven. Zo lijkt de speaker ook optisch wat kleiner, en het is ook nog eens goed voor het geluid ;)
1) ik mag het pijpje schuiven waar ik het maar wil? desnoods in het plafond v/d speaker?
2) ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt, die 45 graden hoek. bedoel je ipv 6 ipv 4 zijkanten, zoals hier?
[...]

Dat wordt wel eens gebruikt, maar is eigenlijk af te raden omdat het vezels zijn die los kunnen geraken en tussen de mechanica van je unit terecht kunnen komen en zodoende dus de zooi beschadigen.
Vermoedde al zoiets. Is er iets bij de bouwmarkt wat een redelijk alternatief is? en, die isolatie, hoe moet ik die plaatsen, gewoon de hele speaker van binnen bekleden of...

vond zoiets op het www:
Gesloten box:
Stop de gehele box vol, maar druk de lagen niet aan en zorg dat de wooferconus niet geraakt wordt.
Bassreflex- en bandpassbox:
Gebruik voor alle wanden noppenschuim (merknaam Pritex!), vul de overgebleven ruimte eventueel met dempingswol (Visaton). Zorg ervoor dat de poort en de achterkant van de speaker elkaar kunnen 'zien'. Tussen sub en poort stop je dus geen dempingsmateriaal!
Dat lijkt me opzicht ei'k wel duidelijk 8) behalve het *eventueel* huis tuin & keuken materiaal wat ik ter vervanging kan gebruiken. is demping eigenlijk wel rendabel in dit segment?
Wat andere huis tuin en keuken tips:

Bassreflex poort kun je gewoon van een stuk rioolpijp maken (is in verschillende diameters leverbaar), maar je kunt ook een rechthoekige pijp van MDF maken en deze in de kast verwerken, bijvoorbeeld een spleet onder de woofer, of naast de tweeter. Afmetingen kun je heel makkelijk met winISD berekenen. Als je rioolpijp gebruikt kun je die het beste nog ff aan een of twee kanten flaren (afronden). Dat kun je heel eenvoudig doen mbv een glazen fles en een heteluchtblazer. duw de fles op de rioolpijp en verwarm de pijp met de blazer. Op een gegeven moment wordt het pijp zacht en wordt deze door de fles wat breder. Laat nu het heel afkoelen, en voila: flared BR pijpje :)
goeie tip, is handig als ik niet de maat poort kan vinden die nodig is. dank ;)

enne, die 14 liter is neem ik aan de binnenmaten he?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

OConnor schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 21:36:
1) ik mag het pijpje schuiven waar ik het maar wil? desnoods in het plafond v/d speaker?
Dat is correct ;)
2) ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt, die 45 graden hoek. bedoel je ipv 6 ipv 4 zijkanten, zoals hier?
Zoiets ja. Het kan ook wat minder extreem. Gewoon met de bovenfrees erlangs gaan.
Vermoedde al zoiets. Is er iets bij de bouwmarkt wat een redelijk alternatief is? en, die isolatie, hoe moet ik die plaatsen, gewoon de hele speaker van binnen bekleden of...
Je kunt bij de bouwmarkt pritex krijgen. Daar kom je al een heel eind mee. Dat plak je op de wanden. Belangrijk is dat er lucht kan stromen van de woofer naar de bassreflex pijp.
Dat lijkt me opzicht ei'k wel duidelijk 8) behalve het *eventueel* huis tuin & keuken materiaal wat ik ter vervanging kan gebruiken. is demping eigenlijk wel rendabel in dit segment?
Demping moet je altijd toepassen, maar het hoeft echt niet duur te zijn. Misschien ken je een plaatselijke meubelmaker. Het wit spul wat ze gebruiken voor oa kussens is ook prima bruikbaar. Misschien kun je daar wel reststukken van krijgen.
Natuurlijk!

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]

[...]

vond zoiets op het www:

[...]

[...]

1. ja
2. geen idee wat hij bedoelt :+

Die dempingswol of matten kosten de wereld nou ook weer niet hoor bij bijv de conrad.

Verder is het zeker aan te raden het wel te doen, je hoort het in het geluid iig wel goed terug.

14 liter is idd het binnenvolume.

• Seers
[...]

Ja, maar wel met mitsen en maren natuurlijk. Je moet proberen te voorkomen dat de woofer direct de middentonen de pijp in kan slingeren, en verder zou ik hem niet onderaan plaatsen, dan worden je formules dusdanig anders dat het een berg reken- of meetwerk wordt. Ook gaat ie dan boemiger klinken.
Ja, alleen is dat een 30 graden hoek als ik het zo zie. Nog beter is het om hem af te ronden zoals bij het design zelf.
Je kunt ook natuurlijk gewoon het MDF flaren aan de buitenkant waar je hem tegenaan lijmt. Het lijkt mij een beetje eng om het met die fles af te ronden, er gebeurt denk ik teveel met de afstemming in 14 liter. Misschien valt het wel heel erg mee.
Ja. ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet ook niet de units netjes te verzinken. Als je geen bovenfrees hebt kun je het beste op de voorkant een dun laagje MDF lijmen om de baffle valk te krijgen.

• OConnor
Ben ei'k van plan morgen of overmorgen MDF te gaan halen; is er een bepaalde dikte aan te raden? Hoe dikker hoe beter? ;) Ook de demping neem ik dan mee, ben er dan toch. Gewoon genoeg om al het MDF aan de binnenzijde te bekleden?

En, over die onderdeeltjes op www.bmm-electronics.com, ik kan daar de weerstanden (resistors) en de condensators (capacitors) (toch?) vinden, maar de spoelen niet, hebben ze die daar ook? Zoniet dan laat ik denk ik toch die spullen van www.audioland.nl komen. EDIT: Oh verrek, zijn spoelen soms inductors? Denk dat ik 't dan wel heb ;) Plaats zometeen nog 1 x het definitieve lijstje ok ;) (zou het zo zonde vinden nu nèt het verkeerde te kopen).

Verder nogbepaalde dingen waar ik in deze fase mee rekening moet houden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

18 mm HDF is prima. Demping inderdaad op de binnenzijden, let op dat je vermoedelijk op de baffle niets kwijt kunt.

• OConnor
merci. ben nu bezig de eletrische componentjes uit te kiezen; spoelen zijn gelukt, soms met een kleine afwijking:

Voor L0 heb ik nu deze
Voor L3 heb ik nu deze (kon niks vinden met een kleinere afwijking helaas)
Voor L7 heb ik nu deze zelfde verhaal; kon niks beters vinden

Dus nu nog de weerstandjes en de condensators:

Weerstandjes wat te kiezen? Metaloxide, ok, maar 4 of 10 Watt?
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/1029/keuzeweerstandensv0.png

Condensators welke te kiezen? MKP's, maar welke? :)
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/7180/keuzecondensatorengm8.png

edit: oh lol, die site is doodleuk ook in het Nederlands beschikbaar :+

[ Voor 4% gewijzigd door OConnor op 25-04-2007 18:19 ]

• OConnor
weet dat ik eigenlijk niet mag kicken in 24 uur, maar zou iemand plz :9~ nog ff die spoelen willen goed- of afkeuren en zeggen welke condensatoren/weerstandjes ik nodig heb?

Kan ik nl. m'n bestelling nognet plaatsen voor 3'en :)

BVD!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoelen voldoen prima. Weerstanden: 4W metaaloxide zijn prima, je hebt alleen R9 en R10 nodig he! Caps: Folie KP-QS is prima voor het geld.

• OConnor
voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:00:
Zoelen voldoen prima. Weerstanden: 4W metaaloxide zijn prima, je hebt alleen R9 en R10 nodig he!
I know ;) die andere horen bij de spoelen O-)
Caps: Folie KP-QS is prima voor het geld.
OK, heb de juiste al gevonden, maar zal ik de 400V of de 630V versie nodig hebben?

Voor R9 kon ik trouwens niets beters vinden dan 3,90R, neem aan dat die R ohm is, dat werkt wel I guess...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

400 voldoet, 3.9 is ook prima

• OConnor
Ik ga bestellen.

er kan dus even een stilte vallen hier, maar ik ga proberen een progress-log te maken :) tijdens het werken. HOE dan ook, krijgen jullie het eindresultaat, goed of slecht, te zien. tot gauw dus >:)

En iedereen (voodooless in het bijzonder) ontzettend bedankt voor je bijdrage tot nu toe :*)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Neem gewoon rustig de tijd. Haasten heeft nut en brengt alleen maar ellende.

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:26:
Neem gewoon rustig de tijd. Haasten heeft nut en brengt alleen maar ellende.
Ben ik met hem eens, maar dan moet er nog een geen tussen heeft en nut ;)

Succes en we horen het van je.

Zeg ook meteen voor hoeveel geld je op het internet hebt besteld + je koop lijstje. Daar hebben we altijd wel wat aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 17:23 ]

• Seers
Wat gaat je afwerking worden en hoe denk je deze te realiseren?

• OConnor
M'n kooplijstje kan alvast wel toch :+

Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/bestellingBMM.png
Totaal incl. btw en verzending: € 299,80 8)

Hier komt sowieso nog MDF bij, en een versterker voor mij natuurlijk.

nu ik toch weer post, wat is de handigste manier om zo rond mogelijk MDF te zagen? decoupeer? op alle zelfbouw speakers hier zijn de gaten zo perfect rond, vandaar ;)

Verwijderd

OConnor schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:35:
M'n kooplijstje kan alvast wel toch :+

[afbeelding]
Totaal incl. btw en verzending: € 299,80 8)

Hier komt sowieso nog MDF bij, en een versterker voor mij natuurlijk.

nu ik toch weer post, wat is de handigste manier om zo rond mogelijk MDF te zagen? decoupeer? op alle zelfbouw speakers hier zijn de gaten zo perfect rond, vandaar ;)
Ze zijn niet helemaal perfect rond, maar omdat de chassis van de units het hout overlapt maakt het niet zo veel uit of die gaten perfect rond zijn volgens mij,,,

• Seers
Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Terremoto30.jpg

Zegt genoeg denk ik, maar voor de extra info, ze doen het dus met een bovenfrees met cirkelmal. De cirkelmal is makkelijk zelf te maken.
Ze zijn niet helemaal perfect rond, maar omdat de chassis van de units het hout overlapt maakt het niet zo veel uit of die gaten perfect rond zijn volgens mij,,,
De woofer niet verzinken is lelijk en de tweeter niet verzinken geeft diffractiezooi die je eigenlijk helemaal niet wilt. Dus het echte gat, daar heb je gelijk in, hoeft niet perfect rond te zijn, maar de infrezing zeer zeker wel, en nog lekker passend ook.

Edit2: Wow, voor 300 euro units + filterzooi. In de winkel koop je een dergelijke kwaliteit speakers voor rond de 2000 euro dacht ik per paar, even rondzoeken. <-- Zijn iets andere units, maar ja, op zulke prijzen moet je rekenen. Dan weet je wel in welk segment je speakers vallen, ervanuitgaande dat meneer Krutke goed kan filteren (waar ik zelf wel vertrouwen in heb). :)

[ Voor 72% gewijzigd door Seers op 26-04-2007 17:50 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

I.p.v verzinken kun je ook, zoals ik al eerder zei, gewoon dun laagje MDF over de baffle doen. Dat laat zich veel makkelijker zagen en kan zelfs met een figuurzaag perfect rond gemaakt worden. Ideaal als je geen bovenfrees hebt.

• Seers
voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:51:
I.p.v verzinken kun je ook, zoals ik al eerder zei, gewoon dun laagje MDF over de baffle doen. Dat laat zich veel makkelijker zagen en kan zelfs met een figuurzaag perfect rond gemaakt worden. Ideaal als je geen bovenfrees hebt.
Dat kun je doen, maar dan ligt de woofer er een dikke millimeter op, en de tweeter hangt er dan een beetje in. Zelf zou ik dan de investering doen om voor 25 euro een goedkopie-frees te kopen, zoals ik heb. Zoals je ziet zijn daar prima resultaten mee te behalen.

• OConnor
Ik heb idd een bovenfrees. ik geloof dat ik het wel begrijp, hoe 't zit met die units verzinken (want dat vind ik toch wel het netst). misschien later daar nog vragen over :)

en dan die speakers uit die 2000 euro prijsklasse, 8)7 MAAR dan krijg je natuurlijk wel perfect(er) gefilterde, en netter afgewerkte uitgebalanceerde speakers... denk dat je zeker als beginnend audio DIY-er niet kan tippen aan dat soort speakers...

Er is nog één probleempje, ik heb WinISD gedown'ed om te kijken wat voor reflex pijp ik nodig heb (welke maat). Maar helaas staat mijn woofer driver er niet tussen, dus ik kan dat niet netjes bepalen. Ook zelf de waarden invoeren gaat niet van een leien dakje, want ik kom héél veel waarden te kort, die gewoon niet op de SEAS site/ het datasheet staan...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47

Jag

Drie dingen:
- Ik zou alvast nadenken over wat voor afwerking je wilt maken. Je geeft er nu toch redelijk wat geld aan uit, dan wil je toch ook een mooi resultaat hebben. Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar in dit topic zitten ervaren zelfbouwers en die kunnen je wel tips geven/meedenken over hoe mooi en handig een luidspreker kast af te werken.
- Je besteld er weinig luidsprekerkabel. Is dit ook voor tussen speakers en versterker? Vergeet niet dat je ook wat lengte in je speaker nodig hebt en dat je beter iets te veel/ te lang kan hebben/maken.
- Als de driver er niet bij zit, kan je handmatig de parameters invoeren. Deze zogenaamde T/S parameters kan je vinden in de datasheet van de woofer.

• OConnor
Jag schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:36:
Drie dingen:
- Ik zou alvast nadenken over wat voor afwerking je wilt maken. Je geeft er nu toch redelijk wat geld aan uit, dan wil je toch ook een mooi resultaat hebben. Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar in dit topic zitten ervaren zelfbouwers en die kunnen je wel tips geven/meedenken over hoe mooi en handig een luidspreker kast af te werken.
- Je besteld er weinig luidsprekerkabel. Is dit ook voor tussen speakers en versterker? Vergeet niet dat je ook wat lengte in je speaker nodig hebt en dat je beter iets te veel/ te lang kan hebben/maken.
- Als de driver er niet bij zit, kan je handmatig de parameters invoeren. Deze zogenaamde T/S parameters kan je vinden in de datasheet van de woofer.
Ik wil een gewone zeshoek, met maten van ~ 2.0 x 2.5 x 2.8 dm (breedte x diepte x hoogte) met gefreesde randen. Alles wordt zilver geverfd. wilde hem ei'k zo 'gewoontjes' mogelijk houden, dus gene bling bling. misschien hebben jullie nog essentiële tips? :)

Ik had 10 meter op mijn lijstje, maar bedacht me toen dat ik vast geen 3 meter per speaker intern nodig heb 8)7, want ze komen niet verder dan zo'n 3 metertjes uit elkaar te staan. Misschien maak ik er toch wel 10 m van, kost niks en is nooit weg :)

ik mis erg veel parameters, misschien wel de belangrijkste, weet ik veel.

Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/seasdinges.bmp

En dit is het datasheet: Klik!

Dus weet niet of ze het nou gewoon anders *noemen*, maar ik mis meer dan de helft v/d parameters...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als eerste: gebruik WinISD pro! Die is veel beter.

Voer dan gewoon de parameters in in deze volgorde: Qts, Qms, fs, Vas, MMS, RE, LE, Xmax, PE. Laat de rest leeg. WinISD verzint dat zelf :)

Maak ook eerst effe een tekening zodat je weet hoe je het MDF moet alten zagen. Vergeet ook niet een versteviging die je tussen woofer en tweeter in het horizontale valk aan dient te brengen. Gewoon een plaatje MDF met een flink gat (mooi afronden met de frees).

[ Voor 40% gewijzigd door voodooless op 27-04-2007 01:00 ]

• Seers
OConnor schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:02:Ik wil een gewone zeshoek, met maten van ~ 2.0 x 2.5 x 2.8 dm (breedte x diepte x hoogte) met gefreesde randen. Alles wordt zilver geverfd. wilde hem ei'k zo 'gewoontjes' mogelijk houden, dus gene bling bling. misschien hebben jullie nog essentiële tips? :)
Wil je zoals tony er een 30'-randje aan over houden of echt een 45'-randje? Anders moet je namelijk gaan zagen.

Hoe was je van plan te verven? (kwasten/rollen/spuiten)

En als ik jou was zou ik de naden accentueren met een V-groef. Deze krengen komen altijd weer boven drijven. Ze zijn dus na verloop van tijd zichtbaar geworden. Met een V-groef voorkom je dit.

• OConnor
voodooless schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:52:
Als eerste: gebruik WinISD pro! Die is veel beter.
U're right! heb WinISD pro gedowned en die had wél de L18 in zijn database :) Kreeg alleen een héél rare baspijp, zo'n 11 cm diameter en meer dan een meter lang? :S Willen jullie eens kijken wat er uitkomt, maybe doe ik gewoon iets drastisch verkeerd :|
Voer dan gewoon de parameters in in deze volgorde: Qts, Qms, fs, Vas, MMS, RE, LE, Xmax, PE. Laat de rest leeg. WinISD verzint dat zelf :)
Was dus niet meer nodig :)
Maak ook eerst effe een tekening zodat je weet hoe je het MDF moet alten zagen.
Ok, zal ik doen. is wel handig als je het zo efficiënt mogelijk zaagt natuurlijk.
Vergeet ook niet een versteviging die je tussen woofer en tweeter in het horizontale valk aan dient te brengen. Gewoon een plaatje MDF met een flink gat (mooi afronden met de frees).
Kijk, da's zo'n tip die ik bedoel, dit had ik anders gewoon niet gedaan. moet ik dat gat op gevoel zagen of zijn daar ook weer berekeningen/progjes voor?
<hr>
Seers schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 09:30:
[...]
Wil je zoals tony er een 30'-randje aan over houden of echt een 45'-randje? Anders moet je namelijk gaan zagen.
m'n plan is het gewoon af te frezen, misschien zelfs rond. Ook goed?
Hoe was je van plan te verven? (kwasten/rollen/spuiten)
Ik heb het lopende topic over MDF verven doorgelezen, en zie af van mijn oorspronkelijke plan om het te spuiten. Eerst doe ik er een laagje MDF grondverf op, hieroverheen een (paar) la(a)g(en) (zilveren) glansverf. Denk erover het voorpaneel zwart te houden, zou ook niet misstaan denk ik. Hmmz 8)7
En als ik jou was zou ik de naden accentueren met een V-groef. Deze krengen komen altijd weer boven drijven. Ze zijn dus na verloop van tijd zichtbaar geworden. Met een V-groef voorkom je dit.
Ok, dat zal ik doen, zonde als je na een half jaar ineens lelijke naden gaat zien. Maar ik dacht dat MDF niet zo werkte?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:51:
U're right! heb WinISD pro gedowned en die had wél de L18 in zijn database :) Kreeg alleen een héél rare baspijp, zo'n 11 cm diameter en meer dan een meter lang? :S Willen jullie eens kijken wat er uitkomt, maybe doe ik gewoon iets drastisch verkeerd :|
Ik voer altijd zelf de parameters in. Die er in staan kloppen namelijk niet altijd. Ook hier zit er wat verschil in met de huidige specs van Seas. Dan zet je winISD op 14 liter en 42 Hz en dan ga je je poortje bekijken.

Die meter klopt echter wel ;) Je moet dus een kleinere poort nemen, iets van 5 cm, dan heb je 20 cm nodig. Als dat niet past in je kast moet je een bochtje maken ;)

In jou geval is misschien een slotpoort ook best mooi: gewoon op de voorkant, onder de woofer over de breedte van de kast bijvoorbeeld.
Kijk, da's zo'n tip die ik bedoel, dit had ik anders gewoon niet gedaan. moet ik dat gat op gevoel zagen of zijn daar ook weer berekeningen/progjes voor?
Gewoon voldoende groot om lucht door te laten, en voldoende klein om het plankje niet te instabiel te maken. Als je aan de randen 2 tot 3 cm laat staan is dat prima.
m'n plan is het gewoon af te frezen, misschien zelfs rond. Ook goed?
Prima.
Ik heb het lopende topic over MDF verven doorgelezen, en zie af van mijn oorspronkelijke plan om het te spuiten. Eerst doe ik er een laagje MDF grondverf op, hieroverheen een (paar) la(a)g(en) (zilveren) glansverf. Denk erover het voorpaneel zwart te houden, zou ook niet misstaan denk ik. Hmmz 8)7
Dan moet je zeker een groef maken tussen voorpaneel en de rest, anders ziet dat met de kleuren niet uit. Denk dat het zo erg mooi kan worden.

• Seers
OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:51:
[...]
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/c/7/6/c7697f0fa2dfc0859e471fc7e0847bed.pngZoals je ziet: Als de oppervlak van de pijp groter wordt moet je pijp dus langer blijven bij gelijk volume om dezelfde tuningsfrequentie te houden.

En wat ik vorige post vergeten was: Je kast is wel érg klein. Ten eerste zijn het buitenmaten (naar ik aanneem), ten tweede gaat de basreflexpijp en de woofer en tweeter van je intern volume af. neem 1 liter voor de woofer, en de BR-pijp is makkelijk uit te rekenen. Ikzelf zou er *natte vinger* 0,5 liter voor aftrekken. Maar ik vind je kast ook een rare verhouding hebben.. ik zou hem langer maken, tot 40 cm hoog ongeveer.
Als je een schot gaat plaatsen dat de wooferstroming gaat blokkeren, wat zeer waarschijnlijk is, moet je de Sd in ieder geval als luchtgat houden.
Dan nog zou ik de naden accentueren met een V-groef (niet alleen rond de baffle dus) Je kunt natuurlijk ook andere afwerkingsmethoden proberen. reclame O-)

Fineren, danwel met nepfineer:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer7.jpg

Bekleden met parket:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Aeon62.jpg

Of bekleden met Skai en op de zijkanten iets leuks plakken. Botten ofzo, of een stuk natuursteen, of weer een mooi stuk hout.

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Terremoto48.jpg
Ok, dat zal ik doen, zonde als je na een half jaar ineens lelijke naden gaat zien. Maar ik dacht dat MDF niet zo werkte?
Het meest in de dikterichting. Het werkt ook niet zoveel. Maar net genoeg om het te zien in je laklaag.

De methoden die ik net heb genoemd hebben wat minder last van 'nadenvorming'.

• OConnor
thx seers, ik ga eens even overleggen met mijn mede-bouwer hoe we de afwerking gaan realiseren. Die V-groef vind ik sowieso wel een fijn idee.

Over die reflexpijp: het is dus hoe kleinere diameter hoe korter? Als ik een volgens mij toch vrij normale dikte van 6,8 cm neem:

Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/ventedseas.bmp

Alsnog 40 Cm. wow.bij 4,7 diameter is dit nog maar 17,58 cm, lijkt me dus de beste keuzs. heeft zo'n klein reflexpijpje nog nadelen?

over de kast: dat waren inderdaad buitenmaten. ga dat even herberekenen op zo'n 15 liter binnenmaat, zit ik dan aardig in de richting? wat maakt zo'n kleine afwijking uit?

vrGroeten

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:21:
thx seers, ik ga eens even overleggen met mijn mede-bouwer hoe we de afwerking gaan realiseren. Die V-groef vind ik sowieso wel een fijn idee.

Over die reflexpijp: het is dus hoe kleinere diameter hoe korter? Als ik een volgens mij toch vrij normale dikte van 6,8 cm neem:

[afbeelding]

Alsnog 40 Cm. wow.bij 4,7 diameter is dit nog maar 17,58 cm, lijkt me dus de beste keuzs. heeft zo'n klein reflexpijpje nog nadelen?

over de kast: dat waren inderdaad buitenmaten. ga dat even herberekenen op zo'n 15 liter binnenmaat, zit ik dan aardig in de richting? wat maakt zo'n kleine afwijking uit?

vrGroeten
Een dunne pijp gaat eerder ruisen (poortruis). Je kunt bij WinISD PRO exact zien bij welke luchtsnelheid van de luchtverplaatsing de poort begint te ruisen. Overweeg ook om de poort te 'flaren'*, dat voorkomt ook weer wat ruis.

*Flaren = de uiteinden afronden / trompet stukken maken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Seers
OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:21:
Een V-groef is met rollen weer erg vervelend. Voor kwasten moet je echt goede skills hebben om het mooi te laten worden. Ik wil niet mijn mening doordrukken maar.. :P

[afbeelding]

Autorijschoolpeter. :+
Voor de modemfiguren hier is ene BMP niet zo lief trouwens. Een kleine poort betekent en snellere luchtsnelheid in de poort. Ik zou je poort sowieso afronden, om turbulenties te voorkomen. En ik zou eerst kijken wat voor maten poorten/pvc-pijpen er zijn en dan die pas invullen bij WinISD. ;)
Maar 4,7 kan voor jouw speaker wel, het wordt toch geen subwoofer/stampding.

vrGroeten
Nee, zo'n afwijking kan je wel hebben. De T/S-parameters hebben immers ook afwijkingen. ;)

Edit: Bovendien zit er nog een eng groot verschil tussen theorie en praktijk met die basreflexpoorten, maar dat daargelaten. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 27-04-2007 12:31 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

20x25x28 geeft met 18 mm MDF binnenmaten van slechts 8.56 liter..

Check ook ff http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Ratio als je het nog eens extra mooi wil maken.

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 27-04-2007 12:35 ]

• OConnor
Hallo :)

Ben vandaag 3 flinke platen MDF wezen halen, rollertjes en verf ;) Dus we zijn op weg.

Wat die BR-poorten betreft, is het heel erg als ik hiervoor gewoon per speaker 2 stuks van deze naast elkaar erin gooi? Ik zie dat vaak, meerdere poorten, en die man van het oorspronkelijke ontwerp heeft er ook meerdere gebruikt. Denk dat ik er ook niet ver vanaf zit met deze 2...

Binnenmaten zijn aangepast tot 30x24x21 (HoogtexDieptexBreedte), is dit acceptabel? had ei'k liever een iets grotere breedte:diepteverhouding gehad, dit is zo vierkant... maarja, dan wordt íe weer zo laag ;)

6,5 inch is zo'n 16,5 cm. zijn dit de absolute buitenmaten, of niet? want daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden met mijn breedte.

Heb nog een vraag: ben vanmiddag zoals gezegd naar de bouwmarkt geweest en daar gevraagd of die jongen wist van iets om met je bovenfrees een perfect rond gat te zagen, kon niet volgens hem 8)7 Zou je me, beste Seers, kunnen uitleggen hoe ik zo'n cirkelmal kan maken? of is het gewoon een stukje plexiglas met op een bepaald kunt een spijkertje erin geramd ofzo? :P

ik houd jullie op de hoogte ;)

Verwijderd

OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:23:
Hallo :)

Ben vandaag 3 flinke platen MDF wezen halen, rollertjes en verf ;) Dus we zijn op weg.

Wat die BR-poorten betreft, is het heel erg als ik hiervoor gewoon per speaker 2 stuks van deze naast elkaar erin gooi? Ik zie dat vaak, meerdere poorten, en die man van het oorspronkelijke ontwerp heeft er ook meerdere gebruikt. Denk dat ik er ook niet ver vanaf zit met deze 2...

Binnenmaten zijn aangepast tot 30x24x21 (HoogtexDieptexBreedte), is dit acceptabel? had ei'k liever een iets grotere breedte:diepteverhouding gehad, dit is zo vierkant... maarja, dan wordt íe weer zo laag ;)

6,5 inch is zo'n 16,5 cm. zijn dit de absolute buitenmaten, of niet? want daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden met mijn breedte.

Heb nog een vraag: ben vanmiddag zoals gezegd naar de bouwmarkt geweest en daar gevraagd of die jongen wist van iets om met je bovenfrees een perfect rond gat te zagen, kon niet volgens hem 8)7 Zou je me, beste Seers, kunnen uitleggen hoe ik zo'n cirkelmal kan maken? of is het gewoon een stukje plexiglas met op een bepaald kunt een spijkertje erin geramd ofzo? :P

ik houd jullie op de hoogte ;)
Die zijn erg groot, dus ik denk dat dat lelijk word. Ik zou het ook niet doen, want het zal wel niet kunnen in zo een kleine kast.

Ik raad het je af.. maar laten we maar even wachten op de reken wonders op dit topic ;)

• OConnor
35mm? da's niet zoveel toch? :P met die 6,5 inch bedoelde ik de maat van de woofer, srry dat was een beetje onduidelijk ;)

het finale boodschappenlijstje:
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/bestellingbmm2.pngPNG >:)

[ Voor 35% gewijzigd door OConnor op 27-04-2007 20:59 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Cirkelmal:

Afbeeldingslocatie: http://img311.imageshack.us/img311/3876/img25593ls.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/6163/img25580lp.jpg

Ik frees meestal de diepte van de woofer uit tot op het punt waarop je de woofer inzaagt. Daar laat ik dan de decoupeer langslopen. Gaat perfect.

Wise enough to play the fool

• Seers
OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:23:
twee poorten, dan moeten de poorten ook weer langer worden. Zelf zou ik het niet doen, en het op 1 poort houden, een stuk pvc dus. Desnoods met bochtje. Als je twee pijpen niet dezelfde lengte hebben krijg je allemaal enge dingen. Het is mogelijk, maar ikzelf zou het niet doen.
Acceptabel voor wat? Ik had hem 40 hoog gemaakt, maarja, wie ben ik.
Kijk eens naar de Datasheet van de woofer die je ons nog zelf gegeven hebt. ;)
Tja, met een frees kun je ook niet zagen, dus hij heeft helemaal gelijk. :P

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Terremoto29.jpg

Je kunt het achterste deel ook weglaten, maar dan is ie minder stevig. Echter heb je daar niet zoveel last van met de diameters die jij moet doen. Bij een 15"-woofer wordt het een ander verhaal natuurlijk. :+
Overigens kan ik je totaal afraden om plexiglas te nemen, want het is een hel om er een gat in te zagen, en vervolgens kun je het niet meer met houtlijm verlijmen etc etc. Het profijt dat je erdoorheen kunt kijken is eigenlijk nihil. Je moet ervoor zorgen dat het boutje dat als centerpunt geldt (een M4 bij mij dus met vlindermoer) niet tever op de rand zit, maar zo dat je frees er ruim overheen kan komen. Anders krijg je een probleem als je je tweeter wilt infrezen. :P

Edit: De bouten over de lengte zijn bij mij M8, maar dat moet je zelf maar even uitvogelen wat het bij jou is, maar ik neem aan hetzelfde.

Edit2: Voor den luie mensch: http://www.seas.no/Presti...PDF/L18RNX_P-H1224-08.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 28-04-2007 17:33 ]

• OConnor
Thx seers voor de vele tips,

ik ga van het weekend een beetje proffrezen op MDF (heb een foutmarge van zo'n 200% genomen :+. Moet vrij veel werken v/d week dus kan een beetje stil worden hier, maar ik ben niet weg hoor :*)

zit een beetje te kl0ten met die BR poorten, 2 is dus niet handig, 1 kan ik niet kant en klaar op de goeie maat kopen |:(

Dus kom ik dan toch uit op de 'rioolpijpje + fles-' oplossing van voodooless. Maar zou het dan niet erg

Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/boe.png

worden? m.a.w. niet goed genoeg afgerond? en moet ik hem aan beide zijden afronden?

groetjes _/-\o_

• Seers
Óf je doet het gewoon zo:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Baspijp.jpg

Dat is een dwarsdoorsede. De pijp heb je er dus een stukje ingefreesd, zodat ie mooi vast zit. Dan zaag je het gat door, maak je hem gelijk met de afkantfrees, en dan rond je hem af, ook met de frees.

Liefst wel aan beide kanten, en natuurlijk de dikte van het hout weer van de lengte van het pijpje afhalen hè. ;)

Enneuh, die poorten die je aangaf hadden ook geen mooie trompet.

Verwijderd

Hehe ff met paint gemaakt :P :+

Moest ff offtopic ;)

• OConnor
:)

We zijn begonnen met zagen, moet met de hand want de cirkelzaag heeft een te korte geleider ( was misschien sowieso wat te grof geweest, dit gaat prima). we hebben even zitten kloten met het rekenwerk en zijn nu uitgekomen op een *voor mij* mooie maat met een inhoud van 17 liter. Dit lijkt veel, maar hiervan gaan nog af de tweeter, woofer, bassbuis, filters en dat middenplankje. isolatie denk ik over om niet te doen, wordt zo'n geprop.

Ding wordt geschroefd, schroefgaten dichtgeplamuurd, hoewel dit een beetje zal verkleuren t.o.v. het hout.

So far So good, nu moeten m'n units nog binnenkomen :9~

Pics komen ook hoor >:)

Verwijderd

Jammer die schroeven, daar ga je later spijt van krijgen. Is deuvels en liijmen geen optie?

• OConnor
Nee, deuvels vind ik te moeilijk. Dus het wordt schroeven, spijkers en lijmen. Spijkers? ja, die heb ik voor 5 randen per speaer nodig, omdat dat een sierrandje wordt, en ik daar de schroefkoppen niet kwijt kan. Hoop dat dat stevig genoeg is...

Ik heb de spullen gewoon besteld, die reflexpoort maken we zelf wel. Wat een zelfvertrouwen >:)

• Seers
OConnor schreef op zondag 29 april 2007 @ 16:37:
Nee, deuvels vind ik te moeilijk. Dus het wordt schroeven, spijkers en lijmen. Spijkers? ja, die heb ik voor 5 randen per speaer nodig, omdat dat een sierrandje wordt, en ik daar de schroefkoppen niet kwijt kan. Hoop dat dat stevig genoeg is...

Ik heb de spullen gewoon besteld, die reflexpoort maken we zelf wel. Wat een zelfvertrouwen >:)
Let op dat je spijkers ook moet voorboren.

En waarom niet gewoon op elkaar lijmen. De schroeven heb je niet nodig hoor. Schroeven zijn eng. Je kunt ook nog zelf deuvels maken, en ze helemaal doorboren, dan heb je ook een sterke verbinding. Dan kun je dit volledig vlakschuren. Maar schroeven en daarna willen verven is gewoon een hel. Just don't do it. Als je nou de planken die overal overheen vallen 1 mm groter maakt, kun je deze gladfrzen of schuren. Dan heb je wat tolerantie, gezien het feit dat de lijmnaad ook dikte inneemt en dergelijke.

En ik zou eerst nadenken over de reflexpoort, en daarna pas hem in elkaar zetten, zomaar een tip. :Y)

Verwijderd

Hmm, ik heb zelf dap Speakers van 15" 101 DB, 350 watt. Nu wil ik hier nog tweeters bij kopen denk ik.

Ik heb wat gevonden met deze specs: 25 / 50 W. 104 DB. Zal dit op elkaar werken? Ook moet hier nog een filter tussen. Als ik een filter wil kopen, waar moet ik dan bij de aanschaf op letten???

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 11:26:
Hmm, ik heb zelf dap Speakers van 15" 101 DB, 350 watt. Nu wil ik hier nog tweeters bij kopen denk ik.

Ik heb wat gevonden met deze specs: 25 / 50 W. 104 DB. Zal dit op elkaar werken? Ook moet hier nog een filter tussen. Als ik een filter wil kopen, waar moet ik dan bij de aanschaf op letten???
Ik denk dat het handig is om dit soort offtopic vragen niet hier te stellen. Als je een aantal van dit soort topic gelezen hebt dan zul je ook wel weten dat deze vraag ook niet zo 1,2,3 te beantwoorden is, zeker niet met dergelijke (wannabee)"specs".

Verwijderd

Ik ga dit topic eens aandachtig volgen ben benieuwt wat hier uit gaat komen.

Aardig wat mensen met verstand er over hier. :) Vooral het bouwen van de behuizing ben ik erg benieuwd naar!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 16:47 ]

Verwijderd

Hmm, rare vraag, maar wat is het effect, als ik;

Een grote behuizing heb (70x60x40 cm) met een basspijp van 10 cm. daarin een woofer, een tweeter, en een iets kleinere woofer.

De grote woofer aansluit op 1 versterker, en de tweeter en woofer op andere versterker aansluit.

Wel zelfde muziek draai etc... zal de grote woofer de kleine woofer dan uitblazen oid??? Geen id wat het effect is...

Is dit uberhaupt wel verstandig om te doen? want het zou mij wel heel erg mooi uit komen....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals ik al eerder zei: stel je eigen vragen in een eigen topic. Zonder meer info is er zowiso niets veel zinnigs te zeggen, maar ik kan je wel alvast verklappen dat het niet verstandig is om zomaar aan iets dergelijks te beginnen.

• OConnor
Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!
zozo, tijd geleden ;) maar ik heb - eindelijk - m'n spulletjes binnen.

Ik zal wat foto'tjes posten:

weerstandjes, condensatoren en spoelen (die zijn zwaar)
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/1.JPG

10 meter luidsprekerdraad, is echt véél dikker dan dat wat ik nu gebruik
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/2.JPG

en de tweeter :)
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/3.JPG

kloos-upje v/d tweeter
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/4.JPG

berg bubbeltjesplastic
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/5.JPG

woofer, die weegt helemaal een ton >:)
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/6.JPG

en de woofer vanaf de zijkant gezien
Afbeeldingslocatie: http://autorijschoolpeter.nl/zooi/resized/7.JPG

en nèt voor m'n 2 vrije dagen, dus ik ben er hartstikke blij mee.

Foto's van het hout komen binnenkort ook nog, die staan ook nog *ergens* op m'n harddisk 8)7

• teacher

teacher

Dysgaf!

oeh.. dat ziet er al veelbelovend uit!!!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Over 2 dagen dus eindresultaat foto's.... Nice! :P

Mooi spul :) Bij het zien van nieuwe drivers, met de beschermdopjes er nog op, krijg ik ook altijd zin om weer iets te gaan bouwen :/

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• OConnor
Barry|IA schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 22:37:
Over 2 dagen dus eindresultaat foto's.... Nice! :P
Verwacht het maar niet, ten eerste bedoelde ik vrijdag en zondag, en ten tweede red ik dit vást niet in 2 daagjes :9

Ik heb een paar vragen over de BR-poort en de crossovers.

eerst de poort maar. ik heb alle gegevens ingevoerd in Winisd Pro, die m'n L18RNXP wel kent. dit icm een kastgrootte van 15 liter en een freq. van 42 Hz. Om een enigzins acceptabele lengte te krijgen moet het een heel dun pijpje worden, van zo'n 5 cm.

Afbeeldingslocatie: http://img83.imageshack.us/img83/7734/winisdproqd8.png

nou heb ik 2 vragen: 1: is dit een acceptabele diameter of gaat me dit poortruis opleveren? het krijgt wél zo'n trompetvormpje...

2: zou iemand die wat bedrevener is met WINisd dit misschien, voor mij nog een keertje kunnen invoeren? ik heb een aantal dingen echt op de gok ingevuld...

zoals gezegd kent WinisdPro m'n driver, maar volgens de maker zijn die gegevens fout en moeten we deze parameters gebruiken.

kastgrootte 15 L en de freq. 42 Hz. dit zou me erg helpen!

nu de cross-overs. ik houd gewoon de lay-out v/d maker aan en hoop dat ik er genoeg ruimte voor heb op m'n zijpaneeltje... Moet ik rekening houden met interferentie tussen die spoelen als ik die te dicht bij elkaar zet?

Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/8166/crossovervoorbeeldiw9.th.jpg
klik voor een hi-res versie

en dit is het ontwerp v/d maker, maar ik weet niet waarom hij sommige lijnen in zwart en andere in rood heeft getekend.

[ Voor 5% gewijzigd door OConnor op 17-05-2007 08:28 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor een dergelijke speaker lijkt me zo'n poort wel acceptabel eigenlijk.

Filter: Spoelen zo ver mogelijk van de woofer weghouden en ook de afstanden t.o.v elkaar mogen niet te klein zijn. Als je de twee spoelen aan de zijkant rechtopzet, met het koper in de richting van de grote spoel ben je al een heel eind.

• teacher

teacher

Dysgaf!

ennehh.. die zwarte en rode lijnen, dat is toch + en -?

• OConnor
ok bedankt voor jullie antwooren, en is indd + en - ;)

even gauw iets over dat tussenschot, hoeveel zin heeft dat? is dat puur ter versteviging? want ik heb de ruimte eigenlijk hard nodig...

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Zeer interessant topic. Want ik ben precies hetzelfde van plan.

offtopic:
tvp :P

_@/'

• teacher

teacher

Dysgaf!

Bracen is een "must". Dat hoeft niet per se met 30mm MDF, en je mag er gatenkaas van maken, of vlakken uitzagen. Wat je verliest aan inhoud kan je goed maken met een handje dempspul.

• OConnor
ok, enne, dat middenschot, moet dat ook nog aan beide zij- en beide voorkanten geschroefd worden? want, dan moet ik die schroefgaten ook weer gaan wegwerken...

offtopic:
ben jij de teacher van het C!T forum?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb altijd gelijmd en geschroefd. De schroefgaatjes heb ik maar voor lief genomen.
In principe is lijmen ruim voldoende.

offtopic:
jep :)

• Seers
OConnor schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:25:
ok, enne, dat middenschot, moet dat ook nog aan beide zij- en beide voorkanten geschroefd worden? want, dan moet ik die schroefgaten ook weer gaan wegwerken...

offtopic:
ben jij de teacher van het C!T forum?
Wat dacht je van lijmen? ;)
Eventueel iets te klein zagen, met de nadruk op iets, en dan met bruislijm erinzetten. Als je de ruimte hard nodig hebt pak je gewoon een dikke bezemsteel die je erinzet. Dat is al een stuk beter dan niets.
Pagina: 1 2 Laatste