Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Voor L0 heb ik nu deze
Voor L3 heb ik nu deze (kon niks vinden met een kleinere afwijking helaas)
Voor L7 heb ik nu deze zelfde verhaal; kon niks beters vinden
Dus nu nog de weerstandjes en de condensators:
Weerstandjes wat te kiezen? Metaloxide, ok, maar 4 of 10 Watt?

Condensators welke te kiezen? MKP's, maar welke?

edit: oh lol, die site is doodleuk ook in het Nederlands beschikbaar
[ Voor 4% gewijzigd door OConnor op 25-04-2007 18:19 ]
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Kan ik nl. m'n bestelling nognet plaatsen voor 3'en
BVD!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
I knowvoodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 14:00:
Zoelen voldoen prima. Weerstanden: 4W metaaloxide zijn prima, je hebt alleen R9 en R10 nodig he!
OK, heb de juiste al gevonden, maar zal ik de 400V of de 630V versie nodig hebben?Caps: Folie KP-QS is prima voor het geld.
Voor R9 kon ik trouwens niets beters vinden dan 3,90R, neem aan dat die R ohm is, dat werkt wel I guess...
er kan dus even een stilte vallen hier, maar ik ga proberen een progress-log te maken
En iedereen (voodooless in het bijzonder) ontzettend bedankt voor je bijdrage tot nu toe
Verwijderd
Ben ik met hem eens, maar dan moet er nog een geen tussen heeft en nutvoodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 16:26:
Neem gewoon rustig de tijd. Haasten heeft nut en brengt alleen maar ellende.
Succes en we horen het van je.
Zeg ook meteen voor hoeveel geld je op het internet hebt besteld + je koop lijstje. Daar hebben we altijd wel wat aan.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 17:23 ]

Totaal incl. btw en verzending: € 299,80
Hier komt sowieso nog MDF bij, en een versterker voor mij natuurlijk.
nu ik toch weer post, wat is de handigste manier om zo rond mogelijk MDF te zagen? decoupeer? op alle zelfbouw speakers hier zijn de gaten zo perfect rond, vandaar
Verwijderd
Ze zijn niet helemaal perfect rond, maar omdat de chassis van de units het hout overlapt maakt het niet zo veel uit of die gaten perfect rond zijn volgens mij,,,OConnor schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:35:
M'n kooplijstje kan alvast wel toch
[afbeelding]
Totaal incl. btw en verzending: € 299,80
Hier komt sowieso nog MDF bij, en een versterker voor mij natuurlijk.
nu ik toch weer post, wat is de handigste manier om zo rond mogelijk MDF te zagen? decoupeer? op alle zelfbouw speakers hier zijn de gaten zo perfect rond, vandaar

Zegt genoeg denk ik, maar voor de extra info, ze doen het dus met een bovenfrees met cirkelmal. De cirkelmal is makkelijk zelf te maken.
De woofer niet verzinken is lelijk en de tweeter niet verzinken geeft diffractiezooi die je eigenlijk helemaal niet wilt. Dus het echte gat, daar heb je gelijk in, hoeft niet perfect rond te zijn, maar de infrezing zeer zeker wel, en nog lekker passend ook.Ze zijn niet helemaal perfect rond, maar omdat de chassis van de units het hout overlapt maakt het niet zo veel uit of die gaten perfect rond zijn volgens mij,,,
Edit2: Wow, voor 300 euro units + filterzooi. In de winkel koop je een dergelijke kwaliteit speakers voor rond de 2000 euro dacht ik per paar, even rondzoeken. <-- Zijn iets andere units, maar ja, op zulke prijzen moet je rekenen. Dan weet je wel in welk segment je speakers vallen, ervanuitgaande dat meneer Krutke goed kan filteren (waar ik zelf wel vertrouwen in heb).
[ Voor 72% gewijzigd door Seers op 26-04-2007 17:50 ]
Dat kun je doen, maar dan ligt de woofer er een dikke millimeter op, en de tweeter hangt er dan een beetje in. Zelf zou ik dan de investering doen om voor 25 euro een goedkopie-frees te kopen, zoals ik heb. Zoals je ziet zijn daar prima resultaten mee te behalen.voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 17:51:
I.p.v verzinken kun je ook, zoals ik al eerder zei, gewoon dun laagje MDF over de baffle doen. Dat laat zich veel makkelijker zagen en kan zelfs met een figuurzaag perfect rond gemaakt worden. Ideaal als je geen bovenfrees hebt.
en dan die speakers uit die 2000 euro prijsklasse,
Er is nog één probleempje, ik heb WinISD gedown'ed om te kijken wat voor reflex pijp ik nodig heb (welke maat). Maar helaas staat mijn woofer driver er niet tussen, dus ik kan dat niet netjes bepalen. Ook zelf de waarden invoeren gaat niet van een leien dakje, want ik kom héél veel waarden te kort, die gewoon niet op de SEAS site/ het datasheet staan...
- Ik zou alvast nadenken over wat voor afwerking je wilt maken. Je geeft er nu toch redelijk wat geld aan uit, dan wil je toch ook een mooi resultaat hebben. Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar in dit topic zitten ervaren zelfbouwers en die kunnen je wel tips geven/meedenken over hoe mooi en handig een luidspreker kast af te werken.
- Je besteld er weinig luidsprekerkabel. Is dit ook voor tussen speakers en versterker? Vergeet niet dat je ook wat lengte in je speaker nodig hebt en dat je beter iets te veel/ te lang kan hebben/maken.
- Als de driver er niet bij zit, kan je handmatig de parameters invoeren. Deze zogenaamde T/S parameters kan je vinden in de datasheet van de woofer.
Ik wil een gewone zeshoek, met maten van ~ 2.0 x 2.5 x 2.8 dm (breedte x diepte x hoogte) met gefreesde randen. Alles wordt zilver geverfd. wilde hem ei'k zo 'gewoontjes' mogelijk houden, dus gene bling bling. misschien hebben jullie nog essentiële tips?Jag schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:36:
Drie dingen:
- Ik zou alvast nadenken over wat voor afwerking je wilt maken. Je geeft er nu toch redelijk wat geld aan uit, dan wil je toch ook een mooi resultaat hebben. Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar in dit topic zitten ervaren zelfbouwers en die kunnen je wel tips geven/meedenken over hoe mooi en handig een luidspreker kast af te werken.
- Je besteld er weinig luidsprekerkabel. Is dit ook voor tussen speakers en versterker? Vergeet niet dat je ook wat lengte in je speaker nodig hebt en dat je beter iets te veel/ te lang kan hebben/maken.
- Als de driver er niet bij zit, kan je handmatig de parameters invoeren. Deze zogenaamde T/S parameters kan je vinden in de datasheet van de woofer.
Ik had 10 meter op mijn lijstje, maar bedacht me toen dat ik vast geen 3 meter per speaker intern nodig heb
ik mis erg veel parameters, misschien wel de belangrijkste, weet ik veel.

En dit is het datasheet: Klik!
Dus weet niet of ze het nou gewoon anders *noemen*, maar ik mis meer dan de helft v/d parameters...
Voer dan gewoon de parameters in in deze volgorde: Qts, Qms, fs, Vas, MMS, RE, LE, Xmax, PE. Laat de rest leeg. WinISD verzint dat zelf
Maak ook eerst effe een tekening zodat je weet hoe je het MDF moet alten zagen. Vergeet ook niet een versteviging die je tussen woofer en tweeter in het horizontale valk aan dient te brengen. Gewoon een plaatje MDF met een flink gat (mooi afronden met de frees).
[ Voor 40% gewijzigd door voodooless op 27-04-2007 01:00 ]
Wil je zoals tony er een 30'-randje aan over houden of echt een 45'-randje? Anders moet je namelijk gaan zagen.OConnor schreef op donderdag 26 april 2007 @ 23:02:Ik wil een gewone zeshoek, met maten van ~ 2.0 x 2.5 x 2.8 dm (breedte x diepte x hoogte) met gefreesde randen. Alles wordt zilver geverfd. wilde hem ei'k zo 'gewoontjes' mogelijk houden, dus gene bling bling. misschien hebben jullie nog essentiële tips?
Hoe was je van plan te verven? (kwasten/rollen/spuiten)
En als ik jou was zou ik de naden accentueren met een V-groef. Deze krengen komen altijd weer boven drijven. Ze zijn dus na verloop van tijd zichtbaar geworden. Met een V-groef voorkom je dit.
U're right! heb WinISD pro gedowned en die had wél de L18 in zijn databasevoodooless schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 00:52:
Als eerste: gebruik WinISD pro! Die is veel beter.
Was dus niet meer nodigVoer dan gewoon de parameters in in deze volgorde: Qts, Qms, fs, Vas, MMS, RE, LE, Xmax, PE. Laat de rest leeg. WinISD verzint dat zelf
Ok, zal ik doen. is wel handig als je het zo efficiënt mogelijk zaagt natuurlijk.Maak ook eerst effe een tekening zodat je weet hoe je het MDF moet alten zagen.
Kijk, da's zo'n tip die ik bedoel, dit had ik anders gewoon niet gedaan. moet ik dat gat op gevoel zagen of zijn daar ook weer berekeningen/progjes voor?Vergeet ook niet een versteviging die je tussen woofer en tweeter in het horizontale valk aan dient te brengen. Gewoon een plaatje MDF met een flink gat (mooi afronden met de frees).
<hr>
m'n plan is het gewoon af te frezen, misschien zelfs rond. Ook goed?Seers schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 09:30:
[...]
Wil je zoals tony er een 30'-randje aan over houden of echt een 45'-randje? Anders moet je namelijk gaan zagen.
Ik heb het lopende topic over MDF verven doorgelezen, en zie af van mijn oorspronkelijke plan om het te spuiten. Eerst doe ik er een laagje MDF grondverf op, hieroverheen een (paar) la(a)g(en) (zilveren) glansverf. Denk erover het voorpaneel zwart te houden, zou ook niet misstaan denk ik. HmmzHoe was je van plan te verven? (kwasten/rollen/spuiten)
Ok, dat zal ik doen, zonde als je na een half jaar ineens lelijke naden gaat zien. Maar ik dacht dat MDF niet zo werkte?En als ik jou was zou ik de naden accentueren met een V-groef. Deze krengen komen altijd weer boven drijven. Ze zijn dus na verloop van tijd zichtbaar geworden. Met een V-groef voorkom je dit.
Ik voer altijd zelf de parameters in. Die er in staan kloppen namelijk niet altijd. Ook hier zit er wat verschil in met de huidige specs van Seas. Dan zet je winISD op 14 liter en 42 Hz en dan ga je je poortje bekijken.OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:51:
U're right! heb WinISD pro gedowned en die had wél de L18 in zijn databaseKreeg alleen een héél rare baspijp, zo'n 11 cm diameter en meer dan een meter lang?
Willen jullie eens kijken wat er uitkomt, maybe doe ik gewoon iets drastisch verkeerd
Die meter klopt echter wel
In jou geval is misschien een slotpoort ook best mooi: gewoon op de voorkant, onder de woofer over de breedte van de kast bijvoorbeeld.
Gewoon voldoende groot om lucht door te laten, en voldoende klein om het plankje niet te instabiel te maken. Als je aan de randen 2 tot 3 cm laat staan is dat prima.Kijk, da's zo'n tip die ik bedoel, dit had ik anders gewoon niet gedaan. moet ik dat gat op gevoel zagen of zijn daar ook weer berekeningen/progjes voor?
Prima.m'n plan is het gewoon af te frezen, misschien zelfs rond. Ook goed?
Dan moet je zeker een groef maken tussen voorpaneel en de rest, anders ziet dat met de kleuren niet uit. Denk dat het zo erg mooi kan worden.Ik heb het lopende topic over MDF verven doorgelezen, en zie af van mijn oorspronkelijke plan om het te spuiten. Eerst doe ik er een laagje MDF grondverf op, hieroverheen een (paar) la(a)g(en) (zilveren) glansverf. Denk erover het voorpaneel zwart te houden, zou ook niet misstaan denk ik. Hmmz
OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 10:51:
[...]
U're right! heb WinISD pro gedowned en die had wél de L18 in zijn databaseKreeg alleen een héél rare baspijp, zo'n 11 cm diameter en meer dan een meter lang?
Willen jullie eens kijken wat er uitkomt, maybe doe ik gewoon iets drastisch verkeerd
Zoals je ziet: Als de oppervlak van de pijp groter wordt moet je pijp dus langer blijven bij gelijk volume om dezelfde tuningsfrequentie te houden.En wat ik vorige post vergeten was: Je kast is wel érg klein. Ten eerste zijn het buitenmaten (naar ik aanneem), ten tweede gaat de basreflexpijp en de woofer en tweeter van je intern volume af. neem 1 liter voor de woofer, en de BR-pijp is makkelijk uit te rekenen. Ikzelf zou er *natte vinger* 0,5 liter voor aftrekken. Maar ik vind je kast ook een rare verhouding hebben.. ik zou hem langer maken, tot 40 cm hoog ongeveer.
Als je een schot gaat plaatsen dat de wooferstroming gaat blokkeren, wat zeer waarschijnlijk is, moet je de Sd in ieder geval als luchtgat houden.Kijk, da's zo'n tip die ik bedoel, dit had ik anders gewoon niet gedaan. moet ik dat gat op gevoel zagen of zijn daar ook weer berekeningen/progjes voor?
Dan nog zou ik de naden accentueren met een V-groef (niet alleen rond de baffle dus) Je kunt natuurlijk ook andere afwerkingsmethoden proberen. reclameIk heb het lopende topic over MDF verven doorgelezen, en zie af van mijn oorspronkelijke plan om het te spuiten. Eerst doe ik er een laagje MDF grondverf op, hieroverheen een (paar) la(a)g(en) (zilveren) glansverf. Denk erover het voorpaneel zwart te houden, zou ook niet misstaan denk ik. Hmmz
Fineren, danwel met nepfineer:

Bekleden met parket:

Of bekleden met Skai en op de zijkanten iets leuks plakken. Botten ofzo, of een stuk natuursteen, of weer een mooi stuk hout.

Het meest in de dikterichting. Het werkt ook niet zoveel. Maar net genoeg om het te zien in je laklaag.Ok, dat zal ik doen, zonde als je na een half jaar ineens lelijke naden gaat zien. Maar ik dacht dat MDF niet zo werkte?
De methoden die ik net heb genoemd hebben wat minder last van 'nadenvorming'.
Over die reflexpijp: het is dus hoe kleinere diameter hoe korter? Als ik een volgens mij toch vrij normale dikte van 6,8 cm neem:

Alsnog 40 Cm. wow.bij 4,7 diameter is dit nog maar 17,58 cm, lijkt me dus de beste keuzs. heeft zo'n klein reflexpijpje nog nadelen?
over de kast: dat waren inderdaad buitenmaten. ga dat even herberekenen op zo'n 15 liter binnenmaat, zit ik dan aardig in de richting? wat maakt zo'n kleine afwijking uit?
vrGroeten
Een dunne pijp gaat eerder ruisen (poortruis). Je kunt bij WinISD PRO exact zien bij welke luchtsnelheid van de luchtverplaatsing de poort begint te ruisen. Overweeg ook om de poort te 'flaren'*, dat voorkomt ook weer wat ruis.OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:21:
thx seers, ik ga eens even overleggen met mijn mede-bouwer hoe we de afwerking gaan realiseren. Die V-groef vind ik sowieso wel een fijn idee.
Over die reflexpijp: het is dus hoe kleinere diameter hoe korter? Als ik een volgens mij toch vrij normale dikte van 6,8 cm neem:
[afbeelding]
Alsnog 40 Cm. wow.bij 4,7 diameter is dit nog maar 17,58 cm, lijkt me dus de beste keuzs. heeft zo'n klein reflexpijpje nog nadelen?
over de kast: dat waren inderdaad buitenmaten. ga dat even herberekenen op zo'n 15 liter binnenmaat, zit ik dan aardig in de richting? wat maakt zo'n kleine afwijking uit?
vrGroeten
*Flaren = de uiteinden afronden / trompet stukken maken.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Een V-groef is met rollen weer erg vervelend. Voor kwasten moet je echt goede skills hebben om het mooi te laten worden. Ik wil niet mijn mening doordrukken maar..OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 12:21:
thx seers, ik ga eens even overleggen met mijn mede-bouwer hoe we de afwerking gaan realiseren. Die V-groef vind ik sowieso wel een fijn idee.
Autorijschoolpeter.Over die reflexpijp: het is dus hoe kleinere diameter hoe korter? Als ik een volgens mij toch vrij normale dikte van 6,8 cm neem:
[afbeelding]
Voor de modemfiguren hier is ene BMP niet zo lief trouwens. Een kleine poort betekent en snellere luchtsnelheid in de poort. Ik zou je poort sowieso afronden, om turbulenties te voorkomen. En ik zou eerst kijken wat voor maten poorten/pvc-pijpen er zijn en dan die pas invullen bij WinISD.
Maar 4,7 kan voor jouw speaker wel, het wordt toch geen subwoofer/stampding.
Nee, zo'n afwijking kan je wel hebben. De T/S-parameters hebben immers ook afwijkingen.over de kast: dat waren inderdaad buitenmaten. ga dat even herberekenen op zo'n 15 liter binnenmaat, zit ik dan aardig in de richting? wat maakt zo'n kleine afwijking uit?
vrGroeten
Edit: Bovendien zit er nog een eng groot verschil tussen theorie en praktijk met die basreflexpoorten, maar dat daargelaten.
[ Voor 4% gewijzigd door Seers op 27-04-2007 12:31 ]
Check ook ff http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Ratio als je het nog eens extra mooi wil maken.
[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 27-04-2007 12:35 ]
Ben vandaag 3 flinke platen MDF wezen halen, rollertjes en verf
Wat die BR-poorten betreft, is het heel erg als ik hiervoor gewoon per speaker 2 stuks van deze naast elkaar erin gooi? Ik zie dat vaak, meerdere poorten, en die man van het oorspronkelijke ontwerp heeft er ook meerdere gebruikt. Denk dat ik er ook niet ver vanaf zit met deze 2...
Binnenmaten zijn aangepast tot 30x24x21 (HoogtexDieptexBreedte), is dit acceptabel? had ei'k liever een iets grotere breedte:diepteverhouding gehad, dit is zo vierkant... maarja, dan wordt íe weer zo laag
6,5 inch is zo'n 16,5 cm. zijn dit de absolute buitenmaten, of niet? want daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden met mijn breedte.
Heb nog een vraag: ben vanmiddag zoals gezegd naar de bouwmarkt geweest en daar gevraagd of die jongen wist van iets om met je bovenfrees een perfect rond gat te zagen, kon niet volgens hem
ik houd jullie op de hoogte
Verwijderd
Die zijn erg groot, dus ik denk dat dat lelijk word. Ik zou het ook niet doen, want het zal wel niet kunnen in zo een kleine kast.OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:23:
Hallo
Ben vandaag 3 flinke platen MDF wezen halen, rollertjes en verfDus we zijn op weg.
Wat die BR-poorten betreft, is het heel erg als ik hiervoor gewoon per speaker 2 stuks van deze naast elkaar erin gooi? Ik zie dat vaak, meerdere poorten, en die man van het oorspronkelijke ontwerp heeft er ook meerdere gebruikt. Denk dat ik er ook niet ver vanaf zit met deze 2...
Binnenmaten zijn aangepast tot 30x24x21 (HoogtexDieptexBreedte), is dit acceptabel? had ei'k liever een iets grotere breedte:diepteverhouding gehad, dit is zo vierkant... maarja, dan wordt íe weer zo laag
6,5 inch is zo'n 16,5 cm. zijn dit de absolute buitenmaten, of niet? want daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden met mijn breedte.
Heb nog een vraag: ben vanmiddag zoals gezegd naar de bouwmarkt geweest en daar gevraagd of die jongen wist van iets om met je bovenfrees een perfect rond gat te zagen, kon niet volgens hemZou je me, beste Seers, kunnen uitleggen hoe ik zo'n cirkelmal kan maken? of is het gewoon een stukje plexiglas met op een bepaald kunt een spijkertje erin geramd ofzo?
ik houd jullie op de hoogte
Ik raad het je af.. maar laten we maar even wachten op de reken wonders op dit topic
het finale boodschappenlijstje:
PNG [ Voor 35% gewijzigd door OConnor op 27-04-2007 20:59 ]

Ik frees meestal de diepte van de woofer uit tot op het punt waarop je de woofer inzaagt. Daar laat ik dan de decoupeer langslopen. Gaat perfect.
Wise enough to play the fool
twee poorten, dan moeten de poorten ook weer langer worden. Zelf zou ik het niet doen, en het op 1 poort houden, een stuk pvc dus. Desnoods met bochtje. Als je twee pijpen niet dezelfde lengte hebben krijg je allemaal enge dingen. Het is mogelijk, maar ikzelf zou het niet doen.OConnor schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 20:23:
Acceptabel voor wat? Ik had hem 40 hoog gemaakt, maarja, wie ben ik.Binnenmaten zijn aangepast tot 30x24x21 (HoogtexDieptexBreedte), is dit acceptabel? had ei'k liever een iets grotere breedte:diepteverhouding gehad, dit is zo vierkant... maarja, dan wordt íe weer zo laag
Kijk eens naar de Datasheet van de woofer die je ons nog zelf gegeven hebt.6,5 inch is zo'n 16,5 cm. zijn dit de absolute buitenmaten, of niet? want daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden met mijn breedte.
Tja, met een frees kun je ook niet zagen, dus hij heeft helemaal gelijk.Heb nog een vraag: ben vanmiddag zoals gezegd naar de bouwmarkt geweest en daar gevraagd of die jongen wist van iets om met je bovenfrees een perfect rond gat te zagen, kon niet volgens hemZou je me, beste Seers, kunnen uitleggen hoe ik zo'n cirkelmal kan maken? of is het gewoon een stukje plexiglas met op een bepaald kunt een spijkertje erin geramd ofzo?

Je kunt het achterste deel ook weglaten, maar dan is ie minder stevig. Echter heb je daar niet zoveel last van met de diameters die jij moet doen. Bij een 15"-woofer wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Overigens kan ik je totaal afraden om plexiglas te nemen, want het is een hel om er een gat in te zagen, en vervolgens kun je het niet meer met houtlijm verlijmen etc etc. Het profijt dat je erdoorheen kunt kijken is eigenlijk nihil. Je moet ervoor zorgen dat het boutje dat als centerpunt geldt (een M4 bij mij dus met vlindermoer) niet tever op de rand zit, maar zo dat je frees er ruim overheen kan komen. Anders krijg je een probleem als je je tweeter wilt infrezen.
Edit: De bouten over de lengte zijn bij mij M8, maar dat moet je zelf maar even uitvogelen wat het bij jou is, maar ik neem aan hetzelfde.
Edit2: Voor den luie mensch: http://www.seas.no/Presti...PDF/L18RNX_P-H1224-08.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 28-04-2007 17:33 ]
ik ga van het weekend een beetje proffrezen op MDF (heb een foutmarge van zo'n 200% genomen
zit een beetje te kl0ten met die BR poorten, 2 is dus niet handig, 1 kan ik niet kant en klaar op de goeie maat kopen
Dus kom ik dan toch uit op de 'rioolpijpje + fles-' oplossing van voodooless. Maar zou het dan niet erg

worden? m.a.w. niet goed genoeg afgerond? en moet ik hem aan beide zijden afronden?
groetjes

Dat is een dwarsdoorsede. De pijp heb je er dus een stukje ingefreesd, zodat ie mooi vast zit. Dan zaag je het gat door, maak je hem gelijk met de afkantfrees, en dan rond je hem af, ook met de frees.
Liefst wel aan beide kanten, en natuurlijk de dikte van het hout weer van de lengte van het pijpje afhalen hè.
Enneuh, die poorten die je aangaf hadden ook geen mooie trompet.
We zijn begonnen met zagen, moet met de hand want de cirkelzaag heeft een te korte geleider ( was misschien sowieso wat te grof geweest, dit gaat prima). we hebben even zitten kloten met het rekenwerk en zijn nu uitgekomen op een *voor mij* mooie maat met een inhoud van 17 liter. Dit lijkt veel, maar hiervan gaan nog af de tweeter, woofer, bassbuis, filters en dat middenplankje. isolatie denk ik over om niet te doen, wordt zo'n geprop.
Ding wordt geschroefd, schroefgaten dichtgeplamuurd, hoewel dit een beetje zal verkleuren t.o.v. het hout.
So far So good, nu moeten m'n units nog binnenkomen
Pics komen ook hoor
Verwijderd
Ik heb de spullen gewoon besteld, die reflexpoort maken we zelf wel. Wat een zelfvertrouwen
Let op dat je spijkers ook moet voorboren.OConnor schreef op zondag 29 april 2007 @ 16:37:
Nee, deuvels vind ik te moeilijk. Dus het wordt schroeven, spijkers en lijmen. Spijkers? ja, die heb ik voor 5 randen per speaer nodig, omdat dat een sierrandje wordt, en ik daar de schroefkoppen niet kwijt kan. Hoop dat dat stevig genoeg is...
Ik heb de spullen gewoon besteld, die reflexpoort maken we zelf wel. Wat een zelfvertrouwen
En waarom niet gewoon op elkaar lijmen. De schroeven heb je niet nodig hoor. Schroeven zijn eng. Je kunt ook nog zelf deuvels maken, en ze helemaal doorboren, dan heb je ook een sterke verbinding. Dan kun je dit volledig vlakschuren. Maar schroeven en daarna willen verven is gewoon een hel. Just don't do it. Als je nou de planken die overal overheen vallen 1 mm groter maakt, kun je deze gladfrzen of schuren. Dan heb je wat tolerantie, gezien het feit dat de lijmnaad ook dikte inneemt en dergelijke.
En ik zou eerst nadenken over de reflexpoort, en daarna pas hem in elkaar zetten, zomaar een tip.
Verwijderd
Ik heb wat gevonden met deze specs: 25 / 50 W. 104 DB. Zal dit op elkaar werken? Ook moet hier nog een filter tussen. Als ik een filter wil kopen, waar moet ik dan bij de aanschaf op letten???
Ik denk dat het handig is om dit soort offtopic vragen niet hier te stellen. Als je een aantal van dit soort topic gelezen hebt dan zul je ook wel weten dat deze vraag ook niet zo 1,2,3 te beantwoorden is, zeker niet met dergelijke (wannabee)"specs".Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 11:26:
Hmm, ik heb zelf dap Speakers van 15" 101 DB, 350 watt. Nu wil ik hier nog tweeters bij kopen denk ik.
Ik heb wat gevonden met deze specs: 25 / 50 W. 104 DB. Zal dit op elkaar werken? Ook moet hier nog een filter tussen. Als ik een filter wil kopen, waar moet ik dan bij de aanschaf op letten???
Verwijderd
Aardig wat mensen met verstand er over hier.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 16:47 ]
Verwijderd
Een grote behuizing heb (70x60x40 cm) met een basspijp van 10 cm. daarin een woofer, een tweeter, en een iets kleinere woofer.
De grote woofer aansluit op 1 versterker, en de tweeter en woofer op andere versterker aansluit.
Wel zelfde muziek draai etc... zal de grote woofer de kleine woofer dan uitblazen oid??? Geen id wat het effect is...
Is dit uberhaupt wel verstandig om te doen? want het zou mij wel heel erg mooi uit komen....
zozo, tijd geledenLet op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!
Ik zal wat foto'tjes posten:
weerstandjes, condensatoren en spoelen (die zijn zwaar)
10 meter luidsprekerdraad, is echt véél dikker dan dat wat ik nu gebruik
en de tweeter
kloos-upje v/d tweeter
berg bubbeltjesplastic
woofer, die weegt helemaal een ton
en de woofer vanaf de zijkant gezien
en nèt voor m'n 2 vrije dagen, dus ik ben er hartstikke blij mee.
Foto's van het hout komen binnenkort ook nog, die staan ook nog *ergens* op m'n harddisk
Mooi spul
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwacht het maar niet, ten eerste bedoelde ik vrijdag en zondag, en ten tweede red ik dit vást niet in 2 daagjes
Ik heb een paar vragen over de BR-poort en de crossovers.
eerst de poort maar. ik heb alle gegevens ingevoerd in Winisd Pro, die m'n L18RNXP wel kent. dit icm een kastgrootte van 15 liter en een freq. van 42 Hz. Om een enigzins acceptabele lengte te krijgen moet het een heel dun pijpje worden, van zo'n 5 cm.

nou heb ik 2 vragen: 1: is dit een acceptabele diameter of gaat me dit poortruis opleveren? het krijgt wél zo'n trompetvormpje...
2: zou iemand die wat bedrevener is met WINisd dit misschien, voor mij nog een keertje kunnen invoeren? ik heb een aantal dingen echt op de gok ingevuld...
zoals gezegd kent WinisdPro m'n driver, maar volgens de maker zijn die gegevens fout en moeten we deze parameters gebruiken.
kastgrootte 15 L en de freq. 42 Hz. dit zou me erg helpen!
nu de cross-overs. ik houd gewoon de lay-out v/d maker aan en hoop dat ik er genoeg ruimte voor heb op m'n zijpaneeltje... Moet ik rekening houden met interferentie tussen die spoelen als ik die te dicht bij elkaar zet?

klik voor een hi-res versie
en dit is het ontwerp v/d maker, maar ik weet niet waarom hij sommige lijnen in zwart en andere in rood heeft getekend.
[ Voor 5% gewijzigd door OConnor op 17-05-2007 08:28 ]
Filter: Spoelen zo ver mogelijk van de woofer weghouden en ook de afstanden t.o.v elkaar mogen niet te klein zijn. Als je de twee spoelen aan de zijkant rechtopzet, met het koper in de richting van de grote spoel ben je al een heel eind.
even gauw iets over dat tussenschot, hoeveel zin heeft dat? is dat puur ter versteviging? want ik heb de ruimte eigenlijk hard nodig...
ben jij de teacher van het C!T forum?
In principe is lijmen ruim voldoende.
jep
Wat dacht je van lijmen?OConnor schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:25:
ok, enne, dat middenschot, moet dat ook nog aan beide zij- en beide voorkanten geschroefd worden? want, dan moet ik die schroefgaten ook weer gaan wegwerken...
offtopic:
ben jij de teacher van het C!T forum?
Eventueel iets te klein zagen, met de nadruk op iets, en dan met bruislijm erinzetten. Als je de ruimte hard nodig hebt pak je gewoon een dikke bezemsteel die je erinzet. Dat is al een stuk beter dan niets.
gelukkig was het minimumaantal 4, dus ik zou er 2 over hebben, maar 2 x 1,9 is 3,8 en da's volgens mij ook wel goed. geluk bij een ongeluk dus
en dat middenschot dus gewoon lijmen. Seers, je haalde het idee van een stukje bezemsteel aan, ik neem aan dat het dan om de voor- en achterwand gaat, omdat op de voorwand flinke krachten komen te staan?
Ik ga zo m'n crossovertjes maar eens in elkaar zetten
Maar de voor- en achterwand mag je ook met elkaar verbinden hoor. Graag zelfs. Heb je trouwens toevallig lijmklemmen die je de andere kant op kan zetten? Dat kan handig daarvoor zijn.
we gaan strax nog even de voor- en achterkantjes zagen, en misschien al met de gaten beginnen.
ik zal vanavond wat pics posten van het hout en de cross-overtjes.
@ seers: nee, ik heb simpele lijmklemmetjes uit de 2 euro bak
[ Voor 11% gewijzigd door OConnor op 18-05-2007 17:47 ]
Ik ben het sinds gister aan het lezen en ik vind het mooi hoe serieus je nu met je projectje bezig bent, terwijl je eerste idee er zo ondoordacht en "roekeloos" uitzag.
Je heb in ieder geval zeer mooi units. En met dat filter komt het ook helemaal goed als ik het zo lees. Ik blijf dit topic aandachtig volgen.
Succes. (van een lurker die ook eens iets post)
*Edit: Hoe abonneer ik mij op een topic?
[ Voor 5% gewijzigd door Huge_Cohones op 18-05-2007 19:25 ]
hoi
@ TS, Beloofd een mooi speakertje te worden, keep it up
We zagen sneller dan het licht
De 2 naast elkaar, nog niet gelijmd/geschroefd
Potentieel sierrandje
De

cross-

o

ver

tjes

Doos die al erg leeg aan 't raken is

En m'n soldeerbout
Zet de twee kleinere luchtspoelen, dus die zonder gele band op zijn kant, maar dan wel zo, dat je geen van de spoelen kunt zien als je door het gat van een van de drie kijkt. Lekker puzzelen dus.
Verder zou ik alles vastlijmen met van die hotglue, dan kan het niet gaan resoneren.
Verder ziet het er goed uit, al zou ik niet zo'n papegaaienbek gemaakt hebben vanwege diffractie maar da's een ander verhaal.
hoe belangrijk is dit? het zit nu net en ik weet ook niet hoe ik die spoelen vast moet maken als ze op hun kant liggen. nu zitten ze geschroefd. Lijmen zal ik nog doen, tegen het resoneren. enne, wat bedoel je met een papegaaienbek?
En met een papegaaienbek bedoel ik het randje dat bij het derde plaatje te zien is.
Wanneer zien we plaatjes van het geheel in elkaar enzo? En hoe ging je het ook alweer afwerken?
- hij wordt metallic zilver
- die voorkant krijgt dus een sierrandje, de rest rond ik alleen heel lichtjes af
- de tweeter wordt misschien niet verzonken. denk gewoon niet dat ik dat kan met mijn gereedschap. dus misschien wordt die gewoon niet-verzonken, zegmaar net als de woofer.
- en de V-groeven ben ik ook nog over aan 't twijfelen, ik stel de afwerking eigenlijk op de 2e plaats, maakt me nooit zo uit hoe iets eruitziet, dus die worden misschien geschrapt.
Ik ga mooi geen af-datum geven
Hey, niet de moed nu al opgeven hè.OConnor schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:46:
ok, ik zal nog eens naar die spoelen kijken. die papegaaienbek komt alleen om de voorkant heen als je bergijpt wat ik bedoel, de rest blijft stak. over de afwerking: die wordt misschien wat minder geweldig dan ik eerst in gedachten had.
Klinkt mooi, mits mooi gespoten/geverfd.- hij wordt metallic zilver
Mja, zelf had ik dus alleen afgerond vanwege diffractie, maargoed, maakt niet bizar veel uit.- die voorkant krijgt dus een sierrandje, de rest rond ik alleen heel lichtjes af
Als je het maar laat!- de tweeter wordt misschien niet verzonken. denk gewoon niet dat ik dat kan met mijn gereedschap. dus misschien wordt die gewoon niet-verzonken, zegmaar net als de woofer.
Je kunt een papegaaienbek aan een randje maken, dús heb je een frees of heel veel skills. Als je die skills hebt kun je je tweeter infrezen/hakken/beitelen/dremelen, en als je een frees hebt kun je hem sowieso uitfrezen. Als je zo'n tool hebt gemaakt, voor het verschrikkelijke bedrag van 2~3 euro ofzo kan het eigenlijk niet meer foutgaan als je alle moertjes en boutjes goed aandraait zodat het niet gaat zwabberen. Mijn frees was ook maar 25 euro en veel goedkoper heb je ze niet, dus ik weet niet wat voor frees je dan hebt op steenkolenaandrijving als je beweert dat je tools er niet voor hebt?
Tja, de afwerking geeft de speaker toch wel wat een speaker een luidspreker maakt. Ik zou er wel enige aandacht aan besteden.- en de V-groeven ben ik ook nog over aan 't twijfelen, ik stel de afwerking eigenlijk op de 2e plaats, maakt me nooit zo uit hoe iets eruitziet, dus die worden misschien geschrapt.
Doe rustig aan en neem er goed de tijd voor, en het komt goed.Ik ga mooi geen af-datum gevenik zal m'n best doen en van alles foto's maken, ok?
Je gaat erg erg close worden met je schuurpapier
En flans even een cirkelmal in elkaar voor je bovenfrees.
Stappenplan:
1. cirkels tekenen (je buitencirkel én je binnencirkel, wat je uitzaagt).
2. gaatje boren in het midden voor je cirkelmal
3. freesje inspannen
4. frees op cirkelmal zetten
5. freesje met snijvlak gelijk op buitencirkel zetten.
6. met schuifmaat je dieptevergrendeling instellen
7. alles vastzetten
8. checken
9. paar keer rondgaan totdat je er bent
10. frees opschuiven en tot de binnencirkel frezen.
11. nameten en evt aanpassen.
12. langs de binnencirkel decouperen
13 alles afstoffen
[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 21-05-2007 00:20 ]
En zorg er tevens voor dat je componenten goed vast staan. Ik gebruik zelf ti-wraps en trek deze strak aan. Als ze dan nog een beetje los zitten een klein druppeltje houtlijm
Hou het overzichtelijk en gebruik zo min mogelijk andere kabel. Het is zonde (zeker met Seas units) om een speaker niet voldoende af te werken, daar ga je later alleen maar last van krijgen (trust me )
Het verzinken van speakers valt wel mee. Zeker een ronde is met een frees + mal prima te doen. Wees blij dat je geen rare maat heb, zoals de B110
Dat vraagt behoorlijk wat concentratie kan ik je vertellen
[ Voor 25% gewijzigd door B_FORCE op 21-05-2007 00:28 ]
De tip van Sears is leuk (de veldlijnen van de ene spoel mogen de veldlijnen van de andere spoel niet beinvloeden, maar ik ben het niet met 'm eens dat je door het gat van de spoel geen andere spoelen ma zien, ze moeten alleen een andere orientatie hebben), maar lang niet zo van belang als de schroeven waarmee je nu je luchtspoelen hebt vastgezet.OConnor schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:13:
hoi Seers,
hoe belangrijk is dit? het zit nu net en ik weet ook niet hoe ik die spoelen vast moet maken als ze op hun kant liggen. nu zitten ze geschroefd. Lijmen zal ik nog doen, tegen het resoneren. enne, wat bedoel je met een papegaaienbek?
In je luchtspoelen mag zicht niets van metaal bevinden, anders veranderd je waarde (aanzienlijk)!
Dit geldt vooral voor schroeven van ferromagnetisch materiaal, maar ook niet-ferro metalen hebben invloed op veranderende magnetische velden. (de tiewraps of hotglue is een betere constructie)
"man is not truly one, but truly two,"
Verwijderd
Huh, Was dit met een knipoog bedoelt of meen je dit serieus?...Xander2000 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 00:43:
...knip...Hiermee voorkom je eventuele elektrische resonantie/ reflectie in de leidingen.
"man is not truly one, but truly two,"
We zijn de hele middag bezig geweest met het zagen van de voor- en achterkanten, èn met het herbouwen van de cross-overs
Over de afwerking zijn we nog stééds aan het tobben, thx voor alle tips, ik post z.s.m. wat het gaat worden.
We zijn al wat begonnen met de frames schroeven, ziet er al best nice uit zo, met die verzonken schroefkopjes. Ik post morgen of overmorgen feauteau's.
De crossovers komen aan het plafond te hangen (da's zo ver mogelijk weg van de bas driver), daaronder natuurlijk de reflex poort. alles zit stevig vast tegen resonatie.
Ik heb nog wel een vraag m.b.t. vermogen: Ik heb nu 2 tweeters met een short term power handling van 220 Watt en een long term power handing van 90 watt, en 2 woofers met een short term power handing van 250 Watt en een long term power handling van 100 Watt. En ik ben een versterker aan het uitkiezen. Kan ik somehow uitrekenen wat het vermogen van deze speakers worden gaat? Want als ik een 2x105 Watt versterker koop en die dingen opblaas, dat zou zonde zijn...
alles netjes onder verstek gemaakt:

voorkant 38mm

achterkant:

binnenwerk overgenomen van Yamaha NS-10 studio speakers
daarna ze laten spuiten en piano lakken door profi spuiter zal er eens foto's van maken van het eindresultaat
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
nieuwe cross-overs, hoop dat ze nu beter zijn
hout, sorry voor de enorme ruis, macro-stand
@ hier vlak boven me: ziet er mooi uit, maar waarom in verstek? en, hoe heten die dingen op je laatste foto, dan haal ik die ook ff
Wattage blijft giswerk begrijp ik, het wordt wrs. óf eentje van 2 x 105 Watt óf een van 6 x 140 Watt. beide Yamaha. maar daar loopt een topic over.
Als je gaat lakken is het makkelijker om in verstek te zagen. Je hebt dan geen last van naden en absorberende kopse kanten. Het is namelijk zeer lastig om de naden perfect weg te werken. Meestal worden ze na een tijd weer zichtbaar door de lak heen.
Die gouden dingen van talin heten aansluitterminals. Ik zou echter gewoon voor één paar aansluitingen kiezen, ipv van twee. Dat is alleen nuttig als je wilt gaan bi-ampen.
hoi
Verwijderd
Hierdoor zullen de naden minder opvallen....ook na verloop van tijd. Nadeel is dat je kast overal afgerond is. Maar goed. Het is een idee wat je mee kan nemen.
Groet,
Edo
waarom in verstek: omdat ik ze absoluut geen naden wilde zien en ik ze compleet gelijmd heb ( heb meubelmakerij tot beschikking en dus een lijmbank ) en alleen de voorkant is er haaks op geplaatst maar dat zie je na het lakken niet meer.OConnor schreef op maandag 28 mei 2007 @ 20:11:
@ hier vlak boven me: ziet er mooi uit, maar waarom in verstek? en, hoe heten die dingen op je laatste foto, dan haal ik die ook ffis wel zo netjes denk ik.
die laatste dingen zijn klemmen.
komen hier vandaan: http://www.bmm-electronic...934&Productgroep_A_ID=152
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Ik kom er maar niet uit met het frezen voor die tweeter! heb eens goed zitten kijken, en mijn tweeter heeft een straal van 5 cm. de onderkant van m'n frees (dat zware blok staal waar het freesje onderuitsteekt) heeft een diameter van flink méér dan 10 cm. Dan kan het toch sowieso al niet
hoi
Ik weet niet of ik iets gemist heb, maar zeker lijmen !!!!
een schroef verbinding zit nooit echt goed vast + (maar daar is nu niks meer aan te doen) de afwerking wordt een stuk moeilijk.
B_FORCE: dit was een test idd, wordt ook nog gelijmd, maar wat bedoel je met
?+ (maar daar is nu niks meer aan te doen) de afwerking wordt een stuk moeilijk.
frames zijn dus af, behalve achterkant. alles moet weer uit elkaar voor het lijmen
Er komt toch isolatie in, op aandringen van mijn oom, op de makkelijk bekleedbare plekken. Dit wordt gewoon die bouwmarkt-isolatie die eerder is besproken (hoe heette die ookalweer?).
ik denk er nu over de papegaaienbek te schrappen, vraag me ei'k af of het mooi wordt
Verder is vandaag m'n amp binnengekomen, dus ik kan van het weekend gaan testen. als iets het niet doet kom ik hier huilen, dus be prepared
En dan moeten we nog gaan verven he, eerst (enkele lagen?) grondverf, daarna 2 of 3 lagen metallic zilver. De schroefgaatjes worden misschien niet geplamuurd maar afgedekt met van die zwarte capjes. voor het contrast. anders blijf je ze toch zien en dat zou jammer zijn...
foto's komen des weekends!
ps: de tweeter zit in één speaker nu onvermijdbaar "vlak" naast een spoel. hoe erg is dat?
Gewoon proberen. In het ergste geval gaat de spoel als speaker werken, maar dat zal wel meevallen in het geval van een tweeter-magneet. De waarde van de spoel zal wat afwijken, maar of dat hinderlijk is kan alleen jij bepalen.OConnor schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:00:
ps: de tweeter zit in één speaker nu onvermijdbaar "vlak" naast een spoel. hoe erg is dat?
Andere optie is om een extern filter te maken (buiten de speaker) in een los kastje.
Als je je kast in elkaar zet met schroeven, dan hou je daar altijd gaatjes over (van de schroeven) die moet je gaan opvullen, en dan krijg je heel moeilijk mooi strak.
Tevens is een lijm verbinding veel sterker en veel meer luchtdicht.
Een spoel vlakbij de tweeter kan de waarde er van flink beïnvloeden (van de spoel dan
Je kan proberen de spoel haaks op de tweeter te zetten, dit geeft al iets minder problemen.
Ideaal is het niet.
(de waarde van de spoel kan echt flink veranderen is mijn ervaring)
(nep)-pritex, maar BAF gebruiken is in dit geval beter. Beide mag ook.OConnor schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:00:
wel update, geen foto's
Dit wordt gewoon die bouwmarkt-isolatie die eerder is besproken (hoe heette die ookalweer?).
ik denk er nu over de papegaaienbek te schrappen, vraag me ei'k af of het mooi wordt. Dus misschien alleen afronden (welke kanten zouden jullie aanraden?).
En dan moeten we nog gaan verven he, eerst (enkele lagen?) grondverf, daarna 2 of 3 lagen metallic zilver. De schroefgaatjes worden misschien niet geplamuurd maar afgedekt met van die zwarte capjes. voor het contrast. anders blijf je ze toch zien en dat zou jammer zijn...
Gewoon alle hoeken afronden met de bovenfrees, beetje ruime radius.
Eerst ga je plamuren en schuren (ook de schroefgaatjes- die zwarte kapjes is geen pan en ze blijven niet zitten.) Dat herhaal je een keer of 10 totdat alles spiegelglad is. Dan gronden, schuren, en dan zou ik een laagje grijs geven (of grijze grond gebruiken). Daarop metallic zilver. Laagje of 3 en dan zit je goed.
de tweeter v/d ene speaker doet niks. de andere werkt prima. we hebben ze omgewisseld en de tweeters doen het wel allebei in die andere speaker, dus - gelukkig - niet kapot. we gaan zo even zoeken in het soldeerwerk.
en, het volume valt me erg tegen, het begint bij -80dB , en pas bij -25dB heb ik enigzins een geluid wat normaal is. hoort dit? en tot hoever kan ik gaan met m'n volumeknop?
teacher: bedankt voor de uitleg
altijd opletten met het opendraaen van je volumeknop.OConnor schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:00:
We zijn nu aan het testen. ze zijn uiteraard nog niet geverfd etc. maar geluid is er. en ook 2 probleempjes.
de tweeter v/d ene speaker doet niks. de andere werkt prima. we hebben ze omgewisseld en de tweeters doen het wel allebei in die andere speaker, dus - gelukkig - niet kapot. we gaan zo even zoeken in het soldeerwerk.
en, het volume valt me erg tegen, het begint bij -80dB , en pas bij -25dB heb ik enigzins een geluid wat normaal is. hoort dit? en tot hoever kan ik gaan met m'n volumeknop?
teacher: bedankt voor de uitleg
ik had hier een versterker van 100watt per kanaal staan ( niet zo veel) en ik had 2 philips hifi speakers van 40 watt de stuk. een keer de volumeknop helemaal opgengedraait. toen naar beneden gegaan en vergeten zachter te zetten. kom ik 5 minuten later terug, en toen waren dus mijn speakers en mijn versterker naar de klote.
dus wel altijd opletten met volumeknop.
blaas je speakers op = bijna altijd versterker kapot.
zou ik niet doen.teacher schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:08:
[...]
(nep)-pritex, maar BAF gebruiken is in dit geval beter. Beide mag ook.
Gewoon alle hoeken afronden met de bovenfrees, beetje ruime radius.
Eerst ga je plamuren en schuren (ook de schroefgaatjes- die zwarte kapjes is geen pan en ze blijven niet zitten.) Dat herhaal je een keer of 10 totdat alles spiegelglad is. Dan gronden, schuren, en dan zou ik een laagje grijs geven (of grijze grond gebruiken). Daarop metallic zilver. Laagje of 3 en dan zit je goed.
mijn vader is vroeger ook dj geweest en die heeft zelf 4 speakers gebouwd (en die klinken echt goed ) hij is nu elektricien maarja. to the point. als je gewoon een emmer latex koopt en dan met vernis erovergaat heb je een geweldige verflaag en het kost bijna niks.
en je hebt het in aardig veel kleuren. wil je duur doen met metallic lak dan zal ik wel met primer en 2 laklagen doen en dan nog een vernis.
[ Voor 0% gewijzigd door teunos93 op 10-06-2007 14:18 . Reden: typo ]
Hij zei ook dat deze speakers waarsch. zo sterk zijn dat ze veel vermogen nodig hebben om uberhaupt maar iets te doen, vandaar dat het zoveel power kostte om iets te horen (zie hierboven), en dat deze versterker waarschijnlijk niet, zelfs niet op het max volume, deze speakers kon opblazen. ik twijfel. even mezelf quoten, en hopen dat iemand een indicatie kan geven van vermogen.
PS: wat een rare schaal hebben die versterkers toch, het begint bij -80dB, ik heb nu de +10dB geraakt, hoever gaat het? en waarom dat negatieve?Ik heb nu 2 tweeters met een short term power handling van 220 Watt en een long term power handing van 90 watt, en 2 woofers met een short term power handing van 250 Watt en een long term power handling van 100 Watt.
EDIT: misschien stom
[ Voor 4% gewijzigd door OConnor op 10-06-2007 16:12 ]
Verwijderd
De lol van een MP3 speler (bij mij een Ipod (ja mensen dat is echt een heel ander ding, hehe
is dat je het volume van je mp3 helemaal aan moet zetten (lees: hoog) en dat je dan een beetje het volume hebt wat uit bijv. je dvd speler of cd speler komt. Wel grappig eigenlijk.
Dus ik zou het eerst even testen met een cd speler, werkt veel fijner + beter!
succes! Het ligt dus (waarschijnlijk) niet aan je speakertjes.
heb ze aan m'n computer gehangen, coaxiaal en analoog getest, en ***** wat een geluid!
ik heb veel speakersetjes gehoord, van 5 tot 550 euro, maar dit was overweldigend, echt waar. en nog niet eens gelijmd / de versterker ingesteld op mijn kamer enz.
ben er zo blij mee
dus ja, het lag gelukkig aan het MP3-spelertje (Creative Zen). heb getest, het einde is bij 116dB. aan de computer haal ik dat dus_echt_nooit voor het dak loskomt zegmaar
aan 1 kant hoor ik bij diepere bastonen wel een nare brom, kan rustig een balletje soldeer zijn ofzo, maar is dat 1 v/d gevolgen van een van waarde veranderde spoel?
Dús een kapotte unit? daar valt - neem ik aan - ook niets meer aan te doen dan terugsturen aan de leverancier?
(balen he)
[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 12-06-2007 16:56 ]