Veel verschillende mobo's - welke moet ik nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 14:33

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Hi allen,

"t is een tijd geleden dat ik eens een topic buiten de HK omgemaakt heb, maar nu heb ik na het zoeken in de pricewatch en op oa de asus site heb ik een beetje door de bomen het bos niet meer kunnen vinden... Ik zet het hier ook maar even neer, want bij mobo's staan veel problemen aangegeven en dit is niet echt een probleem (wel lastig ;))

Ik wil graag een upgrade van mijn huidige systeem zodat ik ook PCI-E ondersteuning heb. Maar; daar wil ik ook mn huidige proccesor en geheugen e.d. in kunnen zetten én er moet een GB nic op zitten.

Nu zie ik zooooveeel verschillende moederborden en ik raak het overzicht kwijt. Met name de Asus mobo's. Ik wil graag een Asus nl. (merk bevalt me goed!) De een heeft dit, zus zo en dan weer een andere chipset, zelfde chip andere features, alles hetzelfde andere kleur weet ik het allemaal nog meer.

Kan iemand mij een beetje in de goede richting helpen welk mobo ik het beste kan nemen?

Huidig mobo; Asus P5P800 (865PE)
Proc; Intel Pentium 4E 640 3,2GHz HT (64bit)
Mem; 2x 512MB Corsair DDR400 PC3200

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:18:
Ik wil graag een upgrade van mijn huidige systeem zodat ik ook PCI-E ondersteuning heb.

Huidig mobo; Asus P5B (865PE)
Proc; Intel Pentium 4E 640 3,2GHz HT (64bit)
Mem; 2x 512MB Corsair DDR400 PC3200
Is de P5B geen P965 chipset mobo met DDR2 en PCI-E ?

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Ah kijk dat bedoel ik nou, zo verwarrend. Ik zie op mn mobo, om precies te zijn; P5P800, geen pci-e

mijn foutje

Verwijderd

Bij de 915-based chipsets van Intel (je kan op chipset selecteren op asus-site) vind je wel een aantal met LGA775 en PCI-E en DDR (of zelf DDR+DDR2).

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat wil je precies? Daar ga je naar kijken:

Socket
IDE Ja/Nee/Hoeveel
SATA Ja/Nee/Hoeveel
Firewire: Ja/Nee/Hoeveel
USB: Hoeveel
PCI-e Ja/Nee
DDR/DDR2/DDR3 ?

Enz. Kies wat jij denkt nodig te hebben, streep de rest weg en je houd vanzelf een paar over. Kies de goedkoopste en je bent klaar. Voor de zekerheid kun je het nog even door ons laten checken maar doe eerst zelf eens moeite :)

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Nou de moeite heb ik al wel genomen anders meld ik me hier niet hoor ;)
Maar goed, ik zal nog eens met de chipset die hierboven aangegeven word wat filteren.

Oke, dit bedoel ik dus:

Intel 915G
Intel 915GL
Intel 915GV
Intel 915P
Intel 915PL

eh... ?

[ Voor 25% gewijzigd door Barreljan op 20-08-2007 09:59 ]

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
minder naar chipsets kijken en meer kijken naar wat het mobo allemaal leverd, wat voor geheugen kan erin hoeveel slots enz enz.. Intel 915G en Intel 915GL moet je zien als namen niet als specificatisch

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Oke, ik kijk wat rond en tref een goeie aan, P5GPL, maar er zit al audio op wat voor mij niet hoeft... Nadere zoektochten op de 915 is het of audio erop, of video of beide.

Zijn er andere chipsets die mijn proc. en mem. aankunnen? Als ik zo even kijk bij Asus zijn er genoeg chipsets maar het verschil word niet aangegeven.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41
Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:41:
Oke, ik kijk wat rond en tref een goeie aan, P5GPL, maar er zit al audio op wat voor mij niet hoeft... Nadere zoektochten op de 915 is het of audio erop, of video of beide.

Zijn er andere chipsets die mijn proc. en mem. aankunnen? Als ik zo even kijk bij Asus zijn er genoeg chipsets maar het verschil word niet aangegeven.
Audio zit tegenwoordig standaard op elk moederbord :?

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Hmm, oke dat wist ik nog niet.

Ik neem aan dat je net als altijd ook dan de audio in de BIOS uit kan schakelen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

n0pe schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:47:
[...]

Audio zit tegenwoordig standaard op elk moederbord :?
Jup, ik heb geprobeerd een mobo te vinden zonder onboard audio, maar het bestaat niet meer :P
Dat zijn dingen die integrated in de chipset zitten, dus sowieso erop geduwd worden.
Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:54:
Nou de moeite heb ik al wel genomen anders meld ik me hier niet hoor ;)
Maar goed, ik zal nog eens met de chipset die hierboven aangegeven word wat filteren.

Oke, dit bedoel ik dus:

Intel 915G
Intel 915GL
Intel 915GV
Intel 915P
Intel 915PL
eh... ?
http://compare.intel.com/...familyID=10&culture=en-US
Intel heeft gewoon een comparision chart staan. Chipsets aanklikken en vergelijken :)
Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:50:

Ik neem aan dat je net als altijd ook dan de audio in de BIOS uit kan schakelen?
Uiteraard, dat soort dingen kan allemaal uit.

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 20-08-2007 10:52 ]

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Ah mooi, dan scheelt het een aantal opties. Dank voor de link! staat een hoop info op, even lezen, kijken of ik dat de zoektocht kan versmallen :D

edit
oja, een bord dat DDR2 (native of niet) ondersteund, daar gaat mn eigen reepjes niet in passen zeker?

edit2,
ahum :X

[ Voor 32% gewijzigd door Barreljan op 20-08-2007 11:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:28:
Ah mooi, dan scheelt het een aantal opties. Dank voor de link! staat een hoop info op, even lezen, kijken of ik dat de zoektocht kan versmallen :D

oja, een bord dat DDR2 (native of niet) ondersteund, daar gaat mn eigen reepjes niet in passen zeker?
Nope, DDR en DDR2 kun je niet met elkaar mixen. Maar gezien de huidige prijzen kun je nu beter DDR2 kopen en je DDR verkopen, dat is goedkoper dan nu een nieuwe plank kopen en weer eentje moeten kopen als je nieuw mem nodig hebt. Dan zou ik overigens ook niet voor een 915 gaan, maar voor een 965 of P35.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:32:
[...]

Nope, DDR en DDR2 kun je niet met elkaar mixen. Maar gezien de huidige prijzen kun je nu beter DDR2 kopen en je DDR verkopen, dat is goedkoper dan nu een nieuwe plank kopen en weer eentje moeten kopen als je nieuw mem nodig hebt. Dan zou ik overigens ook niet voor een 915 gaan, maar voor een 965 of P35.
Je hebt wel borden die beide ondersteunen zoals de Asrcok Dual-VSTA. Dan kun je later upgraden naar DDR2. Ook heb je dan een AGP slot en PCI-e.

Ik ben het wel met Terw_Dan eens dat je beter gewoon DDR2 mem kan kopen. Dan kun je idd. gewoon een Asus P5K kopen wat een prima plank is welke op de toekomst is gericht :)

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Nee ik bedoel niet dat ik een reepje ddr en een reepje ddr2 bij elkaar zet, bedoel dat als het bord ddr2 ondersteund of er ook ddr in kan... Als ik het zo lees op die site van Intel dan moet het kunnen, check de 915P maar.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:57:
Nee ik bedoel niet dat ik een reepje ddr en een reepje ddr2 bij elkaar zet, bedoel dat als het bord ddr2 ondersteund of er ook ddr in kan... Als ik het zo lees op die site van Intel dan moet het kunnen, check de 915P maar.
Ah, er zijn borden die zowel DDR1 als DDR2 hebben op het plankje. Echter, dat is niet iedere plank met de 915P chipset. Het hangt namelijk heel erg af van wat de fabrikant heeft geimplementeerd, en er zijn genoeg planken die alleen DDR2 hebben, dus daar moet je ook even op letten.

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Ik denk dat ik voor de Asus P5GD1 PRO ga, ben er nu wel uit :) en dat icm met de gf 8600GTS :*)

DDR2 hoeft van mij nog niet, eerste upgrade hierna is een af van mn oude IDE disk want daar merk ik veel snelheid te verliezen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

Thandor

SilverStreak

Moederborden in Overige Hardware? Daarvoor moet je in Processors, Mobo's & Geheugen zijn :). Aldaar staat PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?.

Zoek een moederbord met PCIe en DDR-SDRAM sloten. Nadien heb je een lijst met borden die aan die eisen voldoen. Als laatste zoek je uit die (korte) lijst een kandidaat uit.
Voodoo_man schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:50:

Wat betreft dit soort specs: Het staat allemaal aangegeven op de productpagina van een moederbord :).

Let overigens wel op dat je met deze 'actie' lastig kunt upgraden. Je zit vast aan oud geheugen dat eigenlijk niet geschikt is voor de huidige en volgende generatie processoren. Tevens heb je nu een moederbord met een oude chipset op het oog, de i915 kan niet met dual-core chips overweg waardoor je de processor eigenlijk ook niet kunt upgraden.

Dit topic gaat in ieder geval op slot, een moederbord kiezen is iets wat men hier op GoT prima zelf kan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.