REVIEW: BOSCH PMF 180E |
![]() |
Omdat er nog nergens een (Nederlands) review van is over het apparaat, en de unieke eigenschappen van het nieuwe apparaat zijn al interessant voor de casemodder (voor mij ook omdat ik later kast wil bouwen). Het biedt mogelijkheden die je niet of slecht kan doen met de decoupeerzaag, cirkelzaag, dremel.
Het is nog maar net op de markt verschenen.
Het apparaat ontdek ik tijdens het bezoek aan Gamma. Ik zag het niet eerst het introductiestandje staan, maar als ik dichtbij ga staan, merk ik het het geen normaal apparaat is. Waarom zit er een zaagblad aan? Het leek wel omgebouwde schuurmachine. Na lezen van de brochure valt het op dat het anders werkt dan een normale schuurmachine: Het is ook nog gloednieuw, nog maar net op markt. De extra zaagbladen zijn niet eens aan assorti van Gamma toegevoegd! Dat moet nog komen!

a: Een normale schuurmachine maakt zogenaamde rotatie beweging en dat maakt een vibratie van de schuurkop. Het hele apparaat trilt dus. Daar kan je zeker niet mee zagen. Het Bosch apparaat doet het ondanks dat ie ook kan schuren, op een andere manier: de korte heen en weer beweging van 2,8 graden hoek. Dat laat punt b zien. Dankzij hoekbeweging is zagen wel mogelijk.
Hiermee maakt het Bosch apparaat voorzover bekend uniek met een hoekbeweging tegenover alle andere apparaten.
Het apparaat wordt geleverd met afwijkende zaagbladen:

De linker is bimetalen versie, geschikt voor hout en metaal. De rechter is freesversie, welke je ook tegels en gipsstenen door kan slijpen of uitfrezen.
Dankzij verschillende breedtes van zaagbladen kun je dus fijne zaagklusjes doen. Daarom maakt het apparaat meteen interessant voor casemodder die fijne zaagwerk wil doen. 30-20-10 cm bij hout, 20-10 bij metaal.
Let op de afgebeelde centimeters op de zaagbladen. Hier kun je ook nog controleren hoe diep je moet zagen! De maximale zaagdiepte is dus 4 cm. De metalen versie is maximaal 2 cm, maar dikke metalen delen zagen is niet aan te raden.
De koffer |

De introductieprijs is ongeveer 99 Euro, maar er zijn ook prijzen van 105 Euro. (mijne is via 10% korting zelfs gepakt - laatste exemplaar in de demostand!)
Bij aankoop krijg je deze koffer. Wat zit erin?

Beetje magere inhoud voor de introductie. 1 houten zaagblad van 30mm, 1 halfronde metaal/hout zaagblad, 6 verschillende schuurbladen en bijbehorende schuurkop. En zeskant gereedschap voor losmaken en vastmaken bout. Het is echt weinig om lekker mee aan de slag te gaan. Vooral omdat het net op de markt is, kun je niet meteen extra zaagbladen kopen met andere maten. Ik zal dus maar moeten bestellen.
Het apparaat zelf |

Het ligt aardig goed in de hand en is niet echt zwaar, maar twee handen is aan te raden voor stabiel zagen.

De powerknop aan bovenkant en de snelheidsregelaar achterkant. De stofzuigeraansluiting is ook te zien.

Hier is kop te zien, met vele tanden omheen. De overbekende schuurkop.

Dankzij vele tanden kun je de zaagblad in gewenste hoek zetten. Dus je zal geen probleem hebben onder de lastige zaaghoeken.
Eigenschappen:
Afmetingen lxbxh | 284x95x61mm |
Power | 180 W |
Trillingen | 15.000-21.000/m (traploos instelbaar) |
Oscillatiehoek | 2,8 graden |
Gewicht zonder toebeh. | 1,2 kg |
Extras | Geïntegreerde stofafzuiging voor 19/35mm slangen |
Wat kan ik ermee doen? |

Uitzagen van vorm in de blad. Dus ook gat maken in de meubelwand, etc. Zo zou je ook kunnen doen met gaten maken in je casemod kast.
Met metalen zaagblad kan je ook metalen delen eraf zagen.

Meteen is voordeel van het apparaat te merken. Doordat zaagblad vlak is aan onderkant, kun je helemaal tegen de wand zagen tegen de buis, langs de wand stukje hout wegzagen. Of kleine uitstekende delen weghalen.

Met speciale freesblad kun je in beton of steen vormen uitzagen of uitfrezen. Helaas is er alleen halfronde versie te krijgen, ik zou graag ook vierkante versie willen zien, anders kun je alleen grote gaten of paden mee maken.
De poging om PVC regenpijpbuis in de hoek van de muur doormidden te zagen lukt het ook met het apparaat. Ik zaag dan omheen, draai de zaagblad bij, en zaag verder meer naar achter. Ik zou niet weten of dat wel lukt met decoupeerzaag of gewone zaag. Dremel is riskant omdat er water uit kan komen (het is verstopte buis met water). Mijn apparaat steek ik eerst in, met zaagblad onder en de machine boven. Zo komt er geen water in het apparaat en kan ik op paar water spettertjes na, toch doorzagen. Wat een verschil.
Demo videos |
Hier heb ik verschillende zaagscenes gefilmd. Je kan dan beter zien wat het apparaat in de staat is.
Meeste zaagwerk gaat met laagste stand 1, dus het kan nog sneller. Maar het werkt al prima.
Scene 1: Uitzagen vorm in MDF van 12mm
Scene 2: Verwisselen van zaagbladen
Scene 3: Deel wegzagen in MDF van 12mm
Scene 4: Halfronde zaagblad anders zetten
Scene 5: Deel wegzagen in aluminiumplaat van 1 mm! (laagste toerentalstand)
Scene 6: Deel wegzagen in aluminiumplaat van 2 mm. (toerental is verhoogd naar stand 5)
Scene 7: Hoek wegzagen in plexiglas van 3 mm
Scene 8: Nog een specialiteit: 8 kant maken in plexiglas van 3 mm!
Mijn oordeel op het apparaat |
Nadat je al die plaatjes en scenes heb gekeken. Wat zou mijn reactie zijn, zou je afvragen?
Het apparaat heeft duidelijk zijn voordelen bewezen: op moeilijke plekken wegzagen. Maar omdat het zaagblad de tanden heeft aan de voorkant betekent dat ook wat: je hoeft niet voorboren. Dat moet je wel doen bij de decoupeerzaag als je een vorm in de plaat wil wegzegen.
Gewoon erin steken en zagen. Het gaat als warme mes door de boter.
Maar je kan niet zijwaarts zagen. Er is geen zaagkant aan de zijkanten. Alleen halfronde zaalblad heeft dat mogelijkheid wel.
Doordat het apparaat met de korte zaagweg werkt van 2,8 graden, is er ook andere voordeel: je hoeft geen bril dragen. Het spat bijna niet op. Er wordt niks tegenaan geblaast. Zelfs beruchte MDF stof blijft achterwege, al moet ik uiteraard de ventilatieopeningen van het apparaat niet erop richten.
Stofafzuiging is nutteloos bij zagen. Het is alleen voor schuren.
Ervaring met zagen is bijzonder apart tegenover decoupeerzaag of dremelen.
Door de zaagvormen bij het apparaat is er al meteen klein probleem: ronde cirkels zagen is niet mogelijk. Het moet vierkantig zijn, of vooral rechte lijnen hebben. Tot 10-15 mm lengte met smalle zaagblad kun je gaten maken, nog kleiner zal niet gaan. Maar je kan wel iets voorwerken met het apparaat, en vervolgens bijvijlen of decoupeerzaag door de ronde delen.
In houten blok stuk eraf halen is geen probleem, welke je normaal met een beitel zou doen, vooral in de deurslot deel. Nieuwe zaagmogelijkheden met het apparaat.
Het fijnste is dat het bijna niet trilt. Het bekende schuurapparaat trilt helemaal zodat je handen van tintelen! Maar hier is door andere techniek veel rustiger. Wel is meteen andere nadeel te zien bij het schuren: alleen randen zijn effectief, in het midden is er geen beweging. Dat is nadeel bij rotatiebeweging. Maar als je tegen de rand schuurt, heb je minder last van "botsingen" tegen de rand omdat schuurkop alleen draait en niet vibreert. Het zou in principe prettiger schuren, al heb ik niet gedaan, want ik kom vooral voor zaagmogelijkheden.
Ik vind wel spijtig dat Bosch standaardpakket zo mager is, dat ik niet eens aan de slag kan. Ze zouden meer verschillende zaagbladen erbij moeten doen. Paar extra voor hout metaal graag, vooral smallere. Doordat het apparaat uniek is, is er meteen ook andere probleem: je kan alleen Bosch zaagbladen kopen, niemand anders maakt ze! Hopelijk zijn de prijzen niet te hoog.
De introductieprijs van rond 100 Euro is misschien bitje hoog tegenover schuurmachine van dezelfde vorm, maar kennelijk komt dat door andere rotatiebeweging techniek in het apparaat.
In de koffer zit handleiding. Maar die vind ik te mager voor een beginner. Overal waarschuwingen, maar weinig praktische voorbeelden hoe je MOET zagen. Niet eens waardig als een kookboek, maar meer als een wetboek... 240V is gevaarlijk. Niet openmaken! Hou uit de buurt van kinderen! Apparaatstekker eruit bij zaagblad wisselen. Ja hoor, ja hoor... Nou, dan mag opa zelf uitzoeken hoe hij moet zagen...
En ja, de zaagblad is dun en lang. Kan ie beter niet teveel aan draaien voor klein bochtje, of het gaat kapot. Zijwaarts lukt niet met vierkante zaagblad. Hij moet meerdere keren insteken/inzagen.
Ik zou wat meer praktische zaagvoorbeelden willen zien. Het is nu meer kijken naar hoop foto's op de achterkant van de koffer en proberen raden hoe het gaat...
De eindconclusie is dat het apparaat me goed bevalt. Met slechts 180 Watt motor en toch interessante zaagmogelijkheden, en het gaat soepel door hout en aluminium. Ook kwetsbare plexiglas trilt niet idioot op en neer (bekend probleem bij decoupeerzagen!) en smelt gelukkig niet zo erg bij lage toerentalstand. 1 mm aluminium is een ramp bij decoupeerzagen, ook figuurzagen zal niet leuk gaan. Komen er zo kreukels in. Dremel zelf gaat sloom. Maar het apparaat kan en mag bovenop zagen, en leg je gewoon als ondersteuning dik hout eronder. Dat is heel stabiel zagen. De scene opname boven laat dat ook zien.
De toerental regeling is niet 0 toeren in lage stand, maar begint meteen op 15000 vibraties. Vooral bij plastic moet je rustig aan doen, dan gaat het goed.
Laatste woord: verwacht niet dat je lekker snel kunt zagen. Alle zaagbladen hebben fijne tanding en het is iets langzamer dan decoupeerzaag of cirkelzaag, die wel over grovere zaagbladen kan beschikken. Ook is het belangrijk om het apparaat zijn werk te laten doen, anders mag je nieuwe zaagblad kopen. Rustig tegenaan dus. Maar de casemodder wil juist rustig en netjes zagen...
Het apparaat biedt dus mooie zaagmogelijkheden voor de casemodder.
Pluspunten | - prettig en rustig zagen door nieuwe rotatiebeweging techniek - goed hanteerbaar, nauwkeurig zagen mogelijk - maatlijnen op zaag voor meer precisie insteken - gewoon insteken, voorboren niet nodig - trilt weinig - weinig stof - veiligheidbril niet nodig (maar wel gehoorbescherming aanbevolen ivm geluid als je lang werkt) - kan in lastige hoeken werken - tegen de randen zagen mogelijk - wisselen bladen is makkelijk - zagen in dunne materialen minder riskant |
Minpunten | - magere startpakket in koffer - kan niet zijwaarts zagen bij vierkante zaagbladen door techniek - kan geen cirkels maken door rechte en brede zaagbladen - schuurt niet in het midden van de kop - zeker niet draaien tijdens zagen! |
Een aanrader voor casemodder.
Cijfer voor het apparaat zelf: 9
Startpakket: 6
Handleiding: 6
Prijs: 7,5 (komt door magere kofferinhoud)