[RAID] Schijf kwijt in Raid 0

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
hee mensen,

Ik heb momenteel nogal een groot probleem en ik hoop echt dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen. Ik zal beginnen bij het begin.

Ik heb momenteel 3 HD's draaien, respectievelijk:
-WD 36gb 10.000rpm (Winxp schijf)
-2x WD 250 gb in raid-0 instelling (data schijf)

Ik dacht vandaag dat het weer eens tijd was voor een format dus ik heb me WD 36gb geformateerd en opnieuw geinstalleerd met een unattented install van WinXP. Tot zo ver alles prima, tot dat ik op het volgende probleem stuitte: mijn raid0 functioneert niet meer.
Na het POST krijg je altijd een status scherm van je schijfcontrollers. Alleen nu geeft hij opeens aan dat mijn array 1 opeens "offline" is.

Als ik vervolgens naar de setup ga van mijn raidcontroller (Promise Fasttrakk 378) geeft hij aan dat 1 schijf assigned is aan array en de andere staat aangegeven als "free".

Als ik probeer deze array aan te sluiten op mijn andere raidcontroller (VIA 6420) herkent hij de schijven wel in WinXP maar dan moet ik hem eerst formateren wil er toegang tot krijgen.

Mijn vraag is dus momenteel drie-ledig:
-Is er een mogelijkheid om mijn Promise Fasttrak 378 weer aan de praat te krijgen zodat ik weer gewoon toegang kan krijgen tot mijn data?
-Kan ik mijn schijven aansluiten op een andere RAID controller zonder dat ik eerst moet formateren om bij de data te kunnen?
-Is het mogelijk om op de een of andere manier de data te recoveren die momenteel op de striping schijven staat?

Voor de volledigheid nog even mijn specs:
AMD64 3400+
Asus K8VSE Deluxe Mobo
1 gig Twinmos geheugen
Asus X800 XTX PE
350w PSU
Windows XP Proffesional SP 2

Enige ervaringen, suggesties en ideeën zijn van harte welkom!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik durf het haast niet te vragen, maar heb je eerst een backup gemaakt? Heb je nog een image liggen van je vorige XP installatie liggen? Dat zijn namelijk wel erg standaard dingen die je moet hebben voordat je gaat herinstalleren. Om nu weer eens te formatteren "omdat het tijd was"... Enne, om eerlijk te zijn: RAID0 voor dataschijf, dat is niet verstandig!

Wordt je ook de optie gegeven om de array te rebuilden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
raid 0 + data = miserie. als er 1 schijf een beetje moeilijk doet , is alles weg ...

je moet inderdaad je array rebuilden op je raid controller. als dat niet gaat ben ik bang dat ....

Out of the box? What box? There is no box.

• Iddefridde
Nee de array rebuilden wil die niet aan geloven dat heb ik al geprobeerd.

Maar er is geen schijf kapot dat is juist het probleem, hij herkent ze wel op mijn andere raid controller als 1 array alleen dan herkent windows hem niet en wil hij hem formateren.
Is er geen mogelijk om ze aan te sluiten op een andere controller zonder dat ik moet formateren in Windows?

En een backup van Windows heb ik ook niet maar dat zou niet veel helpen getuige het feit dat het probleem zich al voordoet voordat windows uberhaupt opstart...

Maar als ik het goed begrijp is recovery dus geenzins mogelijk?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het enige dat nog zou kunnen lukken is opnieuw de HD's op de oude controller aansluiten en een array aanmaken met exact dezelfde instellingen.

Lukt dit niet dan is het :w data.

ARME AOW’er

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Dude.. RAID0 op data.. maar dat had je al door denk ik. Zou't op RAID1 doen.

Ik heb eens na een herinstallatie ook problemen gehad met m'n RAID1 opstelling, dat Windows 2 harde schijven zag, et cetera. De POST toonde voor beide RAID schijven dat ze unhealthy waren. Ik was zoiets van WTF? Maar de vreemde oplossing was dat ik gewoon in het RAID menu ze allebei moest weghalen en opnieuw een RAID1 opstelling moest maken. Windows ook opnieuw geinstalleerd, en toen was alles weer normaal zonder dat ik hoefde te formatteren.

Geen idee of dat voor je ook gaat werken, maar je zou kunnen proberen opnieuw de RAID configuratie te aanmaken in't bios.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Iddefridde
Stel,
ik hang hem aan mijn andere raid controller, die ze dus wel allebei ziet. In Windows wil die hem dan formateren voordat ik erbij kan. Stel ik formateer ze dan, dan zou ik dus het grootste gedeelte terug moeten kunnen halen met een recovery programmatje, zolang ik er maar niks overheen schrijf toch?
Dus welk programma raden jullie hiervoor aan.

Dit lijkt mij minder risicovol dan doodleuk een nieuwe array aanmaken in de hoop dat die hem dan wel pakt?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Iddefridde schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 20:53:
Stel,
ik hang hem aan mijn andere raid controller, die ze dus wel allebei ziet. In Windows wil die hem dan formateren voordat ik erbij kan. Stel ik formateer ze dan, dan zou ik dus het grootste gedeelte terug moeten kunnen halen met een recovery programmatje, zolang ik er maar niks overheen schrijf toch?
Dus welk programma raden jullie hiervoor aan.

Dit lijkt mij minder risicovol dan doodleuk een nieuwe array aanmaken in de hoop dat die hem dan wel pakt?
dat gaat helemaal mis. Ik heb hetzelfde mobo en die 2 controllers zijn totaal verschillend van elkaar. dat gaat dus nooit werken. Je begrijpt schijnbaar ook niet hoe raid werkt. Bij raid heb je dus een combinatie van 2 schijven nodig omdat de data opgedeeld is. Zonder dat kan je nooit recoveren.

Als beide schijven echt goed zijn dan is het vreemd dat de promise controller zie niet ziet en kan rebuilden. De meeste kans heb je om anders gewoon een array aan te maken op de promis. feitelijk maakt hij dan dezelfde layaout als nu (als je gelukt hebt) Ik draai zelf trouwens mijn os gewoon op de promise in raid 0 .....

Wat zegt windows schijfmanagement er eigenlijk van ? Het is heel ver gezocht omdat het in de bios al mis gaat maar heb je wel de raid drivers ook geïnstalleerd (okz dit zou niets moeten uitmaken maar?)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

En daarom is RAID-0 geen RAID :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Iddefridde
Ray schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:10:
[...]

dat gaat helemaal mis. Ik heb hetzelfde mobo en die 2 controllers zijn totaal verschillend van elkaar. dat gaat dus nooit werken. Je begrijpt schijnbaar ook niet hoe raid werkt. Bij raid heb je dus een combinatie van 2 schijven nodig omdat de data opgedeeld is. Zonder dat kan je nooit recoveren.

Als beide schijven echt goed zijn dan is het vreemd dat de promise controller zie niet ziet en kan rebuilden. De meeste kans heb je om anders gewoon een array aan te maken op de promis. feitelijk maakt hij dan dezelfde layaout als nu (als je gelukt hebt) Ik draai zelf trouwens mijn os gewoon op de promise in raid 0 .....

Wat zegt windows schijfmanagement er eigenlijk van ? Het is heel ver gezocht omdat het in de bios al mis gaat maar heb je wel de raid drivers ook geïnstalleerd (okz dit zou niets moeten uitmaken maar?)
Ja maar als ik ze aansluit op me VIA Raidcontroller dan ziettie uhm in windows wel als 1 harde schijf van 500 gig alleen wil die uhm eerst formateren voordat ik er op kan.

En het vreemde is dat als ik in de bios een nieuwe array wil aanmaken die maar 1 van de twee schijven als available ziet voor een nieuw array.
Zou ik dan eerst mijn oude array moeten wissen en dan een nieuwe aanmaken, alleen dan lijkt het mij dat de data voorrgoed weg...

• Ray

Ray

is je controller dan niet gewoon om zeep ? ik bedoel op de via ziet hij 2 schijven en wil een array maken. Op de promise ziet hij er maar 1 en kan niet rebuilden. Dat is op zich al behoorlijk vreemd. Lees anders is even de faq over raid. Daar staat ook uitleg over de uitwisseling onderling. Ik zou er dan nog eerder voor kiezen (afhankelijk hoe belangrijk de data voor je is) op zoek te gaan naar een 2e hands mobo en het daar op proberen. Toch is het allemaal wel vreemd dat het komt na een reinstall. Weet je zeker dat je niet toch iets veranderd hebt ?

anders zet hem eens op de via en draai dan onder windows get data back. Als hij dan data ziet op de via is dat een optie. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet......

Heb je de schijven niet omgedraaid ofzo (maakt dat uit ?)

ik heb van een kennis wel eens gehoord dat hij gewoon een nieuwe array aanmaakt als het echt mis gaat en dan de data weer benaderbaar is...maar dat is wel een gok natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 20-08-2007 22:34 ]

• Iddefridde
Ray schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:32:
is je controller dan niet gewoon om zeep ? ik bedoel op de via ziet hij 2 schijven en wil een array maken. Op de promise ziet hij er maar 1 en kan niet rebuilden. Dat is op zich al behoorlijk vreemd. Lees anders is even de faq over raid. Daar staat ook uitleg over de uitwisseling onderling. Ik zou er dan nog eerder voor kiezen (afhankelijk hoe belangrijk de data voor je is) op zoek te gaan naar een 2e hands mobo en het daar op proberen. Toch is het allemaal wel vreemd dat het komt na een reinstall. Weet je zeker dat je niet toch iets veranderd hebt ?

anders zet hem eens op de via en draai dan onder windows get data back. Als hij dan data ziet op de via is dat een optie. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet......

Heb je de schijven niet omgedraaid ofzo (maakt dat uit ?)

ik heb van een kennis wel eens gehoord dat hij gewoon een nieuwe array aanmaakt als het echt mis gaat en dan de data weer benaderbaar is...maar dat is wel een gok natuurlijk.
Ja ik vond het ook bijzonder vreemd maar ik heb toch echt niks veranderd of gewijzigd, me raid-0 schijven hebben niks te maken met het instaleren van windows dit doe ik op een aparte schijf (C:\) die op een andere controller zit.

Maar in de faq van tweakers (http://gathering.tweakers...t_messages/649273#hdddata staat het volgende:
Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. De datarecoverytooltjes R-Studio en UFS Explorer kunnen trouwens ook met broken RAID arrays werken. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.
Dus dan lijkt het erop dat als je uhm weer aanmaakt dattie dan toch weer accesible moet zijn, eventueel mbv een data recovery programma?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat zei ik dus ook al. :)

Wat op de Promise werkte, zal nooit of te nimmer op de VIA werken, zie ook de RAID FAQ.

Wat je had moeten doen is de schijf die als FREE stond opnemen in de ARRAY want daar hoorde hij oorspronkelijk thuis. Het alternatief was/is de eerste HD ook FREE maken en dan een nieuwe ARRAY aanmaken. Je schrijft dan nog steeds geen data weg.

Ten overvloede, de beide HD's kun je NIET aan een andere controller hangen en dan uitlezen.

ARME AOW’er

• Ray

Ray

als het goed is en je maakt dezelfde array aan op dezelfde controller moet alles er weer gewoon zijn. garantie krijg je niet :)

• Iddefridde
Guardian Angel schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:57:
Dat zei ik dus ook al. :)

Wat op de Promise werkte, zal nooit of te nimmer op de VIA werken, zie ook de RAID FAQ.

Wat je had moeten doen is de schijf die als FREE stond opnemen in de ARRAY want daar hoorde hij oorspronkelijk thuis. Het alternatief was/is de eerste HD ook FREE maken en dan een nieuwe ARRAY aanmaken. Je schrijft dan nog steeds geen data weg.

Ten overvloede, de beide HD's kun je NIET aan een andere controller hangen en dan uitlezen.
Beetje suf eigenlijk RAID is toch gewoon RAID, vreemd dat ze dat niet compatible hebben gemaakt, ik kan me enkele harde schijf toch ook gewoon aan een andere pc hangen. Maar ja het zal wel.

Dus ik moet kijken of ik die ene schijf kan toe voegen of allebei de schijven FREE maken en vervolgens een nieuwe array bouwen.
Stel het lukt niet (ik heb er morgen pas tijd voor), en ik delete deze array om vervolgens een nieuwe aan te maken met dezelfde settings, dan is mijn data wel weg of niet???

• Ray

Ray

dat hoeft niet. immers het deleten van een array haalt niet de de data weg het verwijderd alleen de indeling. Dus met een beetje mazzel kan je de data weer benaderen als de indeling daarna weer intact is. Wellicht direct of anders met recovery tools. Zoals gezegd een kennis van mij heeft dit vaker bij de hand gehad ook op een promise. dingen als broken array / missing disk etc etc waarbij er dus geen rebuild mogelijk is. Zoals hij het vertelde lost dan het opnieuw aanmaken van de array het probleem op bij hem. maar goed dat is bij hem dus geen garantie voor jou

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Iddefridde schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:50:
[...]
Beetje suf eigenlijk RAID is toch gewoon RAID, vreemd dat ze dat niet compatible hebben gemaakt, ik kan me enkele harde schijf toch ook gewoon aan een andere pc hangen. Maar ja het zal wel.

Dus ik moet kijken of ik die ene schijf kan toe voegen of allebei de schijven FREE maken en vervolgens een nieuwe array bouwen.
Stel het lukt niet (ik heb er morgen pas tijd voor), en ik delete deze array om vervolgens een nieuwe aan te maken met dezelfde settings, dan is mijn data wel weg of niet???
Compatible met wat? De data wordt gelijkelijk verdeeld over 2 HD's dus staat simpel gezegd een deel van een bestand op HD1 en een ander deel op HD2. Op een enkele HD staan volledige bestanden en dat is iets totaal anders.

De enige mogelijke oplossing? Ik ga mezelf niet herhalen dus lees nogmaals eens door wat ik eerder schreef.

ARME AOW’er

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Misschien kan je deze probeerversie eens proberen?
Dan weet je hopelijk of de zaak nog te redden is...

http://www.recoveryourdata.com/raid-data-recovery.html

Dit lijkt me ook nog wel nuttige info:
http://www.quetek.com/RAID_reconstruction.htm

[ Voor 21% gewijzigd door MaikelG op 21-08-2007 23:21 ]

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Recovery gaat absoluut niet lukken. Zo'n programma zoekt op 1 disc terwijl de data verdeelt staat op 2 discen. Oftewel alles is incompleet en dus corrupt.

Als je de raid array niet kan herstellen (of opnieuw aanmaken) in RAID setup na post, dan ben je eigenlijk je data simpelweg gewoon kwijt.
Een raid array rebuilden zorgt er overigens niet voor dat jeje data kwijt bent. Je kan dus gewoon proberen met precies dezelfde settings een nieuwe array te maken.

Gek genoeg moet een windows install niets met je RAID array van doen hebben. Een oude windows terugzetten zal dan dus ook niet helpen. Daarom vermoed ik ook niet dat de windows install de problemen heeft veroorzaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Kurios op 21-08-2007 23:22 ]

Verwijderd

Kun je in die fasttrack, opnieuw je raid aanmaken, zonder de info te schrijven naar disk ?

Zo ja -> tadaaa, daar is je raid weer (had het zelf met een p4C800).

Zo niet -> backup terugzetten......

Suc6

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik denk ook dat je je data kwijt bent. Zie het als een wijze les om:
1) vaker een backup te maken, zeker voor je Windows (her)installeert
2) om geen RAID0 te gebruiken voor data. Zelf zou ik nooit RAID0 gebruiken, voor wat dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 21-08-2007 23:22 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Je hebt dus wel de RAID drivers van je chipset / controller geïnstalleerd? Als het een fakeraid controller is, is dat noodzakelijk voor het herkennen van je data.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik draai zelf ook RAID 0 voor al mijn games/muziek/films, dat boeit toch niet als die weg zijn. Maar Windows en documenten heb ik fijn op RAID10 staan, en dat werkt wel aardig.

Maar goed, wat de starter van dit topic moet proberen is inderdaad om de RAID array te deleten en een nieuwe te maken, met dezelfde instellingen uiteraard! Grote kans dat hij hem dan weer gewoon kan lezen. Het enige andere wat je kunt doen is een nieuwe promise fasttrack kopen, mocht de oude nog steeds problemen geven. Upgraden naar een nieuwe kaart werkt, zelfde merk zelfde serie, wel vaak gewoon.

Andere opties zijn er denk ik niet.

Denk er natuurlijk wel aan om ook de RAID drivers te installeren middels F6 en een floppy drive tijdens het installeren van windows

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 17:03
StraightOn.NL schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:04:

Denk er natuurlijk wel aan om ook de RAID drivers te installeren middels F6 en een floppy drive tijdens het installeren van windows
Hij boot van de 36GB single drive, als je drivers inlaad extra, ziet hij het array als primair. Gewoon geen drivers inladen, pas in Windows.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik krijg het gevoel dat iedereen elkaar zit te nablaten. :P We hebben het allemaal over de array opnieuw in de RAID menu aanmaken.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 17:03
Trinsec schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:14:
Ik krijg het gevoel dat iedereen elkaar zit te nablaten. :P We hebben het allemaal over de array opnieuw in de RAID menu aanmaken.
Misschien is dat de oplossing welke voor mij hier een aantal keren prima heeft geholpen, maar er altijd een risico aan gebonden zit. Dus iedereen zegt dan wss de enige oplossing, maar durft geen garanties te geven :P

Daarom schrijf ik altijd alle instellingen op...... Opnieuw invoeren, geen checks uit laten voeren, rebooten, klaar. Bij nieuw array aanmaken wil hij nog wel eens een check uitvoeren over de bestaande bitjes, ben je evengoed je data kwijt, dus die altijd omzijlen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Iddefridde
Nou ik heb jullie goede adviezen opgevolgd en het is zowaar helemaal goed gegaan. Gister ff snel GetDataBack (of zijn er betere progjes?) laten scannen en het grootste gedeelte is nog te redden dus het valt alles enigzins mee.
Tis alleen een beetje een zooitje om het uit te zoeken maar oke...

Toch blijf ik het vreemd vinden dat de raidcontroller zomaar ineens een schijf uit een array gooit?

• Ray

Ray

mmm maar wat heb je nu gedaan dan ? want normaal als je array opnieuw aanmaakt zonder dt je hem laat schrijven of scannen (zie hierboven ergens) hoef je zelfs niet te recoveren. dat staat alles er gewoon direct weer namelijk. Je hebt dus toch iets anders gedaan lijkt het :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Trinsec schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:14:
offtopic:
Uhhh ik blaat niemand na hoor, iedereen schrijft mijn oplossing over. :)

Maar goed, deze oplossing staat én in de FAQ (hier de link naar de passage RAID FAQ) én in heel veel topics dus het was niet moeilijk geweest dit te vinden. Het blijft mij een raadsel waarom de TS eerst heeft zitten rommelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 23-08-2007 07:59 ]

ARME AOW’er

• Iddefridde
Ray schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 07:46:
mmm maar wat heb je nu gedaan dan ? want normaal als je array opnieuw aanmaakt zonder dt je hem laat schrijven of scannen (zie hierboven ergens) hoef je zelfs niet te recoveren. dat staat alles er gewoon direct weer namelijk. Je hebt dus toch iets anders gedaan lijkt het :)
Nee ik echt niks veranderd, gewoon array verwijdert en precies de zelfde opnieuw aangemaakt. Niks geformateerd en nee gezegd op de "sector scan".
Maar als ik in Windows de schijf aanklik wildie eerst formateren alvorens ik er op kan.

En in GetDataBack staat wel mijn data maar dat is echt een enorme chaos (rootmaps die leeg zijn en in de inhoud die in de meest onmogelijke mappen verstopt is.) Maar ik neem aan dat een ander programma hier geen verandering kan brengen?

• Ray

Ray

heb je al wel vaker met GDB gewerkt ? Er zit namelijk wel wat handigheid in. Dat is lastig uit te leggen maar op de een of andere manier kan je soms kiezen voor uuuhhh andere ingangen. Kan het zo even niet uitleggen maar bij mij komt het er dan op neer dat in het ene geval het een groter zooitje is dan in de ander....Erg warrig maar beter kan ik het niet brengen :)

• Iddefridde
Nou ik heb zowel GetDataBack als EasyRecovery over mijn schijven laten scannen en ze vinden het grootste gedeelt wel terug, maar alles wat ik terugkopieer doet het dus gewoon niet.

Afbeeldingen zijn helemaal gescrambled of kunnen simpelweg niet geopend worden, mp3's speeltie kris kras doorelkaar met allemaal glitches erin en avi-bestanden opent hij niet eens....

Is er toevallig iemand die hier eerder mee te maken heeft gehad?

• Iddefridde
is er niemand hier die mij enigzins kan vertellen hoe dat data recovery met raid in zijn werking gaat wat zoals het er nu naar uitziet kan ik dus niks recoveren...

• Ray

Ray

weet je zeker dat toen je de schijven aan de via controller hebt gehangen je niet iets hebt laten uitvoeren ? je hebt helaas vanalles lopen prutsen :) voordat je gewoon het advies opgevolgd heb en ik ben bang dat het daar mis is gegaan. Zoals eerder gezegd 'normaal' is alles namelijk direct weer aanwezig als je met exact dezelfde instelling de array weer opzet

• Iddefridde
Ray schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 18:31:
weet je zeker dat toen je de schijven aan de via controller hebt gehangen je niet iets hebt laten uitvoeren ? je hebt helaas vanalles lopen prutsen :) voordat je gewoon het advies opgevolgd heb en ik ben bang dat het daar mis is gegaan. Zoals eerder gezegd 'normaal' is alles namelijk direct weer aanwezig als je met exact dezelfde instelling de array weer opzet
nou dat gepruts van mij valt reuze mee, ik heb precies jou/julllie advies opgevolgd alleen jij zei van te voren al dat het geen garrantie was dus dan kan het toch niet aan mijn gepruts liggen?

Maar wijdt nog eens uit over die "vage" handige functies van GetDataBack waar je het eerder over had...

• Ray

Ray

ik las ergens dat je de schijven van de controller hebt gehad, ze los hebt benaderd in windows, op de via controller aangesloten hebt etc etc. Dat zou ik dus allemaal niet gedaan hebben. Het is niet gezegd dat daarmee wellicht iets veranderd is maar het is wel vreemd dat je nu dus zo'n zooitje hebt. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn.

In GDB kan je soms voor verschillende herstel ingangen kiezen. Tja echt uitleggen kan ik het niet. Er is nog een ander programma wat ook goed werkt maar ik kom zo niet op de naam. Ik zal een kennis even vragen die daar regelmatig mee werkt

• Iddefridde
Ray schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 19:40:
ik las ergens dat je de schijven van de controller hebt gehad, ze los hebt benaderd in windows, op de via controller aangesloten hebt etc etc. Dat zou ik dus allemaal niet gedaan hebben. Het is niet gezegd dat daarmee wellicht iets veranderd is maar het is wel vreemd dat je nu dus zo'n zooitje hebt. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn.

In GDB kan je soms voor verschillende herstel ingangen kiezen. Tja echt uitleggen kan ik het niet. Er is nog een ander programma wat ook goed werkt maar ik kom zo niet op de naam. Ik zal een kennis even vragen die daar regelmatig mee werkt
Ja maar dat deed ik alvorens ik erachter was gekomen dat RAID dus niet onderling uit te wisselen is. Maar ik heb verder niks gedaan met de schijven in windows of in de VIA Raid Tool of in de RAID-bios.

Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat er wat is met de Partition Tabel of de MFT of MBR. Getuige het feit dat hij eerst de schijf wil formateren ipv hem direct in te lezen zoals die volgens jou zou moeten doen.
Ik heb het programma Testdisk al wel gedraaid maar hier word ik zo 1,2,3 geen wijs uit.

• Ray

Ray

Iddefridde schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:29:
[...]

Ja maar dat deed ik alvorens ik erachter was gekomen dat RAID dus niet onderling uit te wisselen is. Maar ik heb verder niks gedaan met de schijven in windows of in de VIA Raid Tool of in de RAID-bios.

Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat er wat is met de Partition Tabel of de MFT of MBR. Getuige het feit dat hij eerst de schijf wil formateren ipv hem direct in te lezen zoals die volgens jou zou moeten doen.
Ik heb het programma Testdisk al wel gedraaid maar hier word ik zo 1,2,3 geen wijs uit.
dat denk ik dus ook dat er daar wat mis mee is. Maar hoe zou dat opeens moeten zijn ? hoewel het kan zo maar gebeuren bij verkeerd afsluiten of een powerdown (helaas ervaring mee)

Er zijn best een boel andere proggies die je kan gebruiken. Ik weet niet of je wat kan met 'freeundelete' die gebruik ik zelf nog wel eens. Is een gratis tooltje, niet echt recovery maar haalt wel verbluffend veel terug en is super snel.Andere naam komt zodra ik mijn vriend gesproken heb

• Iddefridde
Ray schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 21:42:
[...]

dat denk ik dus ook dat er daar wat mis mee is. Maar hoe zou dat opeens moeten zijn ? hoewel het kan zo maar gebeuren bij verkeerd afsluiten of een powerdown (helaas ervaring mee)

Er zijn best een boel andere proggies die je kan gebruiken. Ik weet niet of je wat kan met 'freeundelete' die gebruik ik zelf nog wel eens. Is een gratis tooltje, niet echt recovery maar haalt wel verbluffend veel terug en is super snel.Andere naam komt zodra ik mijn vriend gesproken heb
Thanks, dan wacht ik daar nog ff op, in de tussentijd zal ik eens 'freeundelete' opzoeken.

Trouwens als ik gebruik maak van het programma PTDD Partition Table Doctor geeft hij het volgende aan:Afbeeldingslocatie: http://img45.imageshack.us/img45/2051/foutwz4.th.jpg

Is het aan te raden om hier wat mee te doen of kan ik beter eerst andere opties exploreren alvorens ik de boel alsnog definitief verpruts?

• Ray

Ray

tja dat is dus altijd de gok. De laatste keer dat ik PM mijn bootsector liet fixen was ik opeen 2 parities kwijt.....ik zou je aanraden alleen je lezen en niet te schrijven hoewel ik bang ben dat er dus ondertussen wel wat geschreven is, wellicht door de andere controller of wat dan ook waardoor het nu niet meer goed staat

• Iddefridde
mhh, maar als ik de MFT of de boot sector zou je toch zeggen dat de schijf dan in theorie gewoon in windows toegankelijk moet worden waardoor ik hem weer zou moeten kunnen uitlezen?
Of beredeneer ik nu te simpel en houden programma's als GDB ook rekening met partitietabellen e.d.?

Ik wacht eerst wel even het antwoord van jou vriend af alvorens verder stappen te ondernemen.
Pagina: 1