Toon posts:

LFE signalen bij Dolby Digital

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na aanschaf van een nieuwe sub en center speaker (en juiste configuratie van m'n DVD speler), beluister ik mijn films nu ook met DD 5.1. Hiervoor heb ik een coax-verbinding tussen mijn DVD speler en Sony AV reciever.

Nu valt het mij op dat bij veel films mijn sub lang niet altijd signaal krijgt. Er zit zo'n handig lampje op de voorkant, dat soms halverwege de film rood wordt (wat betekent dat hij langer dan een minuutje of 10 geen signaal heeft gekregen). Bij heftige actiescenes schiet hij dan weer aan. Echter; bij bepaalde 'heftige' scenes - waar ik best diepe bas effecten verwacht - blijft m'n sub gewoon uit.

Al m'n speakers staan ingesteld op 'large', waardoor ik in het menu van m'n reciever geen crossover frequentie kan kiezen. Dit kan pas wanneer ik speakers op 'small' ga instellen. Als ik het goed begrijp worden dus enkel LFE signalen naar m'n sub gestuurd. De 'normale' bassen worden weergegeven door m'n fronts (Mission M34i).

Mijn vraag: klopt het dat niet alle scenes in een film zijn opgenomen met LFE signalen, of gaat er iets mis in m'n DVD-speler/reciever/sub?

Setup:
Sony STR-DG500 AV Reciever
Sony DVP-NS36 DVD speler
2 x Mission M34i (front)
2 x Tannoy Mercury M1 (surround)
1 x Kef Q6c (center)
1 x Infinity Sub4000

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Klopt wel, de lfe wordt soms lang niet zo vaak gebruikt als je zou verwachten. Hangt ook van de film af en hangt ook van de mix af.
Om welke bepaalde 'heftige' scenes gaat het dat je de lfe verwacht maar er niet in zit? Wellicht kan ik het voor je nakijken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Probeer de speakers eens op small te zetten en de scheidingsfrequentie op 60Hz. Waarschijnlijk doet je subwoofer dan een stuk meer en is het laag dus ook wat meer aanwezig. Dit komt omdat je subwoofer een stuk lager gaat dan je frontspeakers. Bovendien gaan lang niet alle lage tonen in films door het LFE kanaal.

[ Voor 29% gewijzigd door evEndzhar op 19-08-2007 15:20 ]

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 15:13

jasjenl

Liab A Tymo

Wat ook nog kan is dat het niveau van je LFE signaal uit je receiver soms wat te zwak is om je subwoofer in te laten schakelen. Wat je zelf al zegt: als de sub 10 minuten geen signaal heeft gehad, gaat ie vanzelf uit. Hij zal pas weer inschakelen wanneer er een bepaald geluidsniveau op z'n audio ingang wordt ontvangen. Als dit te zwak is, zal de sub niet inschakelen, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten gebeuren. Dit kun je enigzins verhelpen door het relatieve volume niveau van je sub in de instellingen van je receiver omhoog te schroeven en de volume regeling in de sub zelf wat omlaag te zetten. Hierdoor zal je sub ook bij zwakkere lfe signalen toch al inschakelen, maar blijf je uiteindelijk wel hetzelfde volume qua laag houden.

Ik vind dit systeem van automatisch inschakelen op basis van het aangeboden input signaal trouwens een waardeloos iets, ik snap niet dat zoveel subwoofers alleen op deze manier in/uitgeschakeld kunnen worden. Ik heb zelf een Rel strata 5 en die kan in/uitgeschakeld worden dmv een 12v trigger, zodat de sub gewoon automatisch aangaat als ik m'n receiver inschakel en weer automatisch uit als ik m'n receiver uit zet. Zolang de receiver aan staat, staat de sub dus ook altijd aan, dus nooit gezeur met een sub die ten onrechte uit blijft en ook geen last van dat de sub net iets te laat aanspringt, als er na een lange tijd van stilte ineens een lage toon komt.

Verwijderd

Topicstarter
jasjenl schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 15:21:
Wat ook nog kan is dat het niveau van je LFE signaal uit je receiver soms wat te zwak is om je subwoofer in te laten schakelen. Wat je zelf al zegt: als de sub 10 minuten geen signaal heeft gehad, gaat ie vanzelf uit. Hij zal pas weer inschakelen wanneer er een bepaald geluidsniveau op z'n audio ingang wordt ontvangen. Als dit te zwak is, zal de sub niet inschakelen, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten gebeuren. Dit kun je enigzins verhelpen door het relatieve volume niveau van je sub in de instellingen van je receiver omhoog te schroeven en de volume regeling in de sub zelf wat omlaag te zetten. Hierdoor zal je sub ook bij zwakkere lfe signalen toch al inschakelen, maar blijf je uiteindelijk wel hetzelfde volume qua laag houden.

Ik vind dit systeem van automatisch inschakelen op basis van het aangeboden input signaal trouwens een waardeloos iets, ik snap niet dat zoveel subwoofers alleen op deze manier in/uitgeschakeld kunnen worden. Ik heb zelf een Rel strata 5 en die kan in/uitgeschakeld worden dmv een 12v trigger, zodat de sub gewoon automatisch aangaat als ik m'n receiver inschakel en weer automatisch uit als ik m'n receiver uit zet. Zolang de receiver aan staat, staat de sub dus ook altijd aan, dus nooit gezeur met een sub die ten onrechte uit blijft en ook geen last van dat de sub net iets te laat aanspringt, als er na een lange tijd van stilte ineens een lage toon komt.
Deze ga ik zeker vanavond proberen, hou jullie op de hoogte.