[XP] Eenvoudige manier om een usb stick bootable te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 70.009 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik heb niet altijd een DVD speler bij dehand, dus lijkt me reuze handig om een bootable USB stick te hebben. Dit gaat vooral om een XP installatie te doen.

Stel ik heb problemen met m'n PC, ik wil dan die USB stick erin doen, kunnen booten en schoon XP installeren.

Nu zijn er vele handleidingen op internet die zgn. eenvoudig zouden moeten zijn. geen van die handleidingen heeft voor mij gewerkt. Ik heb er een stuk of 3 geprobeerd inclusief programma's van HP waarbij ik hele iso's naar usb stick zou kunnen schrijven. Allemaal niet gelukt.

Redenen dat het niet lukt:
-Ze gaan er vaak vanuit dat ik een floppy drive. Die heb ik niet.
-Telkens is de handleiding nogal omvattend, dat moet toch ook simpel kunnen?
-Het is me gelukt met DOS maar dan wilde Windows XP niet installeren.

Wie zou mij op weg kunnen helpen met een simpele instructies of wel een verwijzing naar simpele instructies? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
HP utility kan het heel snel dacht ik.

http://www.oreillynet.com..._make_usb_flash_driv.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ja dat is dus een van die apps die ik geprobeerd heb. Het zou allemaal heel eenvoudig moeten zijn, maar het is mij met die instructie nog niet gelukt.

Ik zal het nog eens doen, en precies omschrijven wanneer het fout gaat:

ik kies voor optie 2: (Als floppy) dan heb ik een image nodig. Wat zou ik als image moeten gebruiken?
Ik heb al geprobeerd met als image een Windows XP installatie cd, dat werkte niet.

[ Voor 84% gewijzigd door Philflow op 18-08-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Probeer het eens met deze image van een DOS 6.2 floppy

http://rapidshare.com/files/49831401/boot622.IMA.html

Geen idee of het werkt, maar je moet in ieder geval geen ISO bestanden gebruiken, maar .IMG bestanden of .IMA bestanden.

Verder dan dit kan ik je ook niet helpen, het is voor mij al een hele tijd geleden dat ik hier mee bezig ben geweest.

Je zou trouwens ook nog kunnen kijken of je Linux op je USB stickje kan zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Dat zal wel lukken, alleen wilt XP niet installeren vanaf DOS. (tenminste die melding kreeg ik)

Bedankt voor je input. Ik heb nu ook een veel belovende pagina gevonden:
Installing and booting Windows XP from USB drive - Guide - Page 1
Posted by Emanuel Schleussinger on 05 May 2006 (36557 views) Rating: 4.97
How To:
Summary:
We will dump the contents of your original Windows XP CD , extract a few files from the Image using ISO modification software, edit the files, and put the modified versions back on the ISO. The resulting ISO image is burnt back onto a CD media, and can then directly be used to install Windows on your USB drive.
http://www.bootdisk.info/articles.php?action=show&id=70

Hier zal ik morgen eens mee aan de slag gaan. Ik ben benieuwd of het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Wat wil je nu precies? Installatie starten vanaf USB of XP installeren op USB? Die guide gaat namelijk over het laatste. Dan kun je XP draaien vanaf een USB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:37
Kun je niet beter gewoon een image maken en booten met DOS/GHOST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 22:26
Ik had even niet goed gelezen, je hebt dus geen diskdrive, foutje.

Ik gebruik de tool van HP die hier beschreven staat (link in het artikel naar het programma werkt niet, moet je even naar zoeken, het venster dat je krijgt moet er in ieder geval zo uitzien als in het artikel). Er zijn 2 tools van HP, namelijk de HP USB Disk Storage Format Tool en een ander, waarmee je ook backup enz. kunt maken van je sticks enz. , maar die heb ik nooit lekker werkend gekregen, of ik had ineens een stick van 1.4 MB, het lukte me niet echt.
Enfin, als je de HP USB Disk Storage Format Tool gebruikt vraagt ie dus op een gegeven om een dos disk of een image ervan. En daar ging het bij mij vaak fout. Ik een dos bootdisk er in gedaan en kreeg dan een melding dat ie iets miste of gewoon geen melding, maar dan startte de stick weer niet. Als je vanuit je Verkenner een diskette formatteert en je vinkt 'Create an MS-Dos startup disk' aan, dan heb je een geschikte disk.
Ik heb zelf nooit met disk images gewerkt onder Windows, maar het lijkt mij makkelijker om eventuele wijzigingen in je config.sys / autoexec.bat enz. direct op de files te doen.
Het werkt ook gewoon als je de bestanden die je nu op diskette hebt staan in een aparte directory kopieert en die aanwijst in de Format Utility.
Als je de bestanden van diskette naar een andere directory kopieert, let er wel op dat je in je verkenner de optie 'verberg systeembestanden' niet aangevinkt hebt staan en dat je de optie 'toon verborgen bestanden' wel aangevinkt hebt staan, anders worden niet alle bestanden meegenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dancing_Animal op 19-08-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Voor XP kun je ook nog deze tutorial (die ik ooit eens ergens weg heb getrokken) gebruiken:

[XP] Windows op externe HDD toch mogelijk!

Volgens de reacties werkt dat prima, moet je alleen kijken dat het er ook op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter

-Booten vanaf een USB stick
-Installatie van XP uitvoeren vanaf dezelfde USB stick
-XP moet gewoon geinstalleerd worden op de harde schijf.

duidelijk zo?

ik wil dus geen floppy of cd/dvd drive gebruiken.

Moet kunnen, toch!?

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 19-08-2007 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik denk dat ik nu dicthbij ben :)

Ik kreeg deze instructie van een vriend:
Please rename the attcahment to tz.zip!
You can format your USB key with usb_format.exe.
Give it the bootfiles directory as 'using dos system files at'.

After the format copy the content of the other files directory to the usb key too.

When you made this you can boot from the key.
When you successfully booted, you have to make a partition on the harddrive (C drive is the USB key now),
<knip>
Dus ik kan nu booten vanaf de USB stick. Mooi!

Maar nu gebeurt het volgende:
Op de command prompt type ik fdisk in om een partitie te gaan maken op harddisk.

Alleen Fdisk start op en stopt er gelijk mee. Daarna is er weer gewoon command prompt.

Ik heb het weer aan die vriend gevraagd, hij zegt: dan moet je compatibility mode aanzetten in je bios. Die kan ik helaas niet vinden in de bios. hij weet het ook niet meer.

Iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 20-08-2007 15:13 ]

Anoniem: 234089

wat een ellende, heb het eens doorgelezen. ik was er ook al mee bezig, een hele procedure en dan op het laatst : dit werkt wel niet met XP ..... die methode hield oa in dat ik ook een reusachtige file moest downloaden en daar vervolgens twee piepkleine files uit moest halen etc. etc. overigens was die methode wel mooi gedaan, maar nogmaals, niet geschikt voor XP ..... :|

ik ga eens verder zien voor een redelijke maar vooral stabiele oplossing en als ik iets vind dan meldt ik het hier ook even

Gr. Leon25 8)

Met excuus vanwege het feit dat ik reageer op een bericht dat meer dan 2 weken oud is .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Met diskpart.exe van Vista kan het iig, maar die versie van diskpart werkt niet onder XP naar mijn ervaring. Dit zul je dus echt op een Vista pc moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

fckgw schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:27:
Met diskpart.exe van Vista kan het iig, maar die versie van diskpart werkt niet onder XP naar mijn ervaring. Dit zul je dus echt op een Vista pc moeten doen.
XP/Server 2003 heeft ook diskpart.exe die staan in de Windows Resource Kit Tools.

edit:
Server 2003 SP2 heeft die native al.

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 23-09-2007 13:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:37
Je kunt ook BartPE op zo'n stick zetten, tevens handig als je van te voren nog backups moet maken van data op de hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234089

http://users.telenet.be/Robvdb/BootPEUSB.htm

een manier om een bootable usb flashdrive te maken zie boven de link ik heb zo leuke results gehad :)

echter : niet geschikt ( althans hier lukte dat niet ) voor win xp pro sp2 ..... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

PcDealer schreef op zondag 23 september 2007 @ 13:31:
[...]

XP/Server 2003 heeft ook diskpart.exe die staan in de Windows Resource Kit Tools.

edit:
Server 2003 SP2 heeft die native al.
Jep, is alleen een andere versie van diskpart. De diskpart.exe van Vista heb ik dus een keer trachten uit te voeren op een XP systeem, mooi dat dat niet ging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

fckgw schreef op maandag 24 september 2007 @ 00:31:
[...]

Jep, is alleen een andere versie van diskpart. De diskpart.exe van Vista heb ik dus een keer trachten uit te voeren op een XP systeem, mooi dat dat niet ging werken.
Ja, he he. Toen ik een dualboot had van XP/Server 2003 ging formatteren van 2003 ntfs ook niet werken om XP op te installeren. Dus de juiste diskpart gebruiken voor de juiste Windows versie. :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
PcDealer schreef op maandag 24 september 2007 @ 05:16:
[...]

Ja, he he. Toen ik een dualboot had van XP/Server 2003 ging formatteren van 2003 ntfs ook niet werken om XP op te installeren. Dus de juiste diskpart gebruiken voor de juiste Windows versie. :)
Ja. Maar met de diskpart van XP kun je dus geen usb stick bootable maken omdat hij die functie mist. Dit zul je dus echt op Vista moeten doen (wil je de diskpart methode gebruiken) of misschien op 2003 server maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCwereld
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05-2019
ik gebruik USB_MultiBoot_10 dit werkt Prima
1. Hier is de link als je het wil downloaden

Voor de handleiding moet je zelf nog even Google
usb multiboot 10 tutorial

het kan wel zijn dat USB_MultiBoot_10 niet alle Windows versies ondersteunt
Veel success

Gr. PCwereld (L. De Jong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 15-05 22:26
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen :)
Pagina: 1