Dat het bij hem niet werkte zegt niets over jouw situatie. De kans dat je schijf het nog 5 jaar prima doet is ook aanwezig namelijk.
Anderzijds kan hij ook ten dode zijn opgeschreven en het blijft mosterd na de maaltijd, maar was €70,- investeren in een 2x schijf waarop je een backup op zet nou echt te duur?
Het is altijd hetzelfde bij mensen, er moet eerst iets weg raken voordat ze gaan denken aan het voorkomen daarvan. MAAK EEN BACKUP!
Sorry... moest even afreageren.

Afgelopen week nog data voor m'n schoonzus zitten redden die ook geen backup had. Gelukkig (simpel) gelukt omdat het bandkabeltje tussen de schijf/kop en het printje erop geen goed contact maakte. Eenmaal hersteld werkte het weer prima. Remco_k vraagt zich nog altijd af waarom die flinterdunne bandkabeltjes op zo'n brakke manier vast zitten aan de printjes op die schijven. Dat is gewoon vragen om problemen.
[i]
Lekkere droge opmerking....je moet eens weten hoeveel zwarte draden en stekkers hier rondslingeren ik word er redelijk simpel van. Een beveiliging, of waarschuwingssticker is geen overbodige luxe.
Ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt....iig nog bedankt voor jullie reacties.
Je kan een fabrikant niet verantwoordelijk laten zijn voor het verkeerd aansluiten van je apparatuur.
Als je Diesel ipv benzine in je auto gooit doet ie het ook niet en zit je bij wat pech ook aan ene hele dure reparatie vast.
* je probeerd eerst je HDD over te zetten in een computer en kijkt of hij het nog doet.
* zo niet: dan ga je op zoek naar een identieke of vrijwel identie HDD en je schroeft de printplaat over (=inderdaad dat groene plaatje met soldeersels erop) Ik heb dat een 2 tal keer met succes gedaan.
* Als je klaar bent, zorg je dat je 2 werkende schijven hebt; 1 voor backup die je wekelijks / maandelijks bijwerkt.
Om nog even te vertellen wat er kan gebeuren met schijven:
Ik heb een servertje met 1x 320GB ATA erin, aan m'n werk station een 320GB USB disk voor backup.
Die 320GB ATA ging binnen een half jaar defect, nieuwe gehaald, ingebouwd, data terug gekopieerd van backup.
2 weken later: nieuwe 320GB ATA schijf 'hikt' (werkt soms wel soms niet). 3 dagen later: dood.
Weer nieuwe schijf gehaald (had geen zin om te wachten op garantie claim, doe ik later wel) en daar weer de backup op gekopieerd.
Dit keer dacht ik: weet je wat, ik koop een keer geen Maxtor maar een Seagate...
Eenmaal binnengekomen is het gewoon *exact* maar dan ook *exact* dezelfde schijf als de Maxtor 320GB... Maargoe, hij doet het nu alweer een tijdje prima.
Maar de backup, die blijf ik maken.
[
Voor 25% gewijzigd door
remco_k op 23-08-2007 15:57
]
Alles kan stuk.