Toon posts:

Help mijn Maxtor 250G praat niet terug :-(

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een externe schijf (maxtor 250G). Deze schijf zat in een externe huls die ik met mijn laptop kon verbinden met een usb kabeltje.
Nu heb ik per ongeluk de schijf met de verkeerde kabel/voeding aangesloten, later probeerde ik het met de juiste kabel maar helaas mijn schijf reageert niet meer.
Ik ruikte wel een beetje een fik lucht.

Ben ik nu alles verloren op deze schijf? of is er gewoon een zekeringetje doorgebrand?

thx.

Steve

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De schijf al uit de behuizing gehaald en ergens anders aangesloten? Betere manier om te kijken of het nog werkt is er denk ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet dat idd nog doen, ff mijn oude desktop in elkaar zetten. Maar zou het zomaar kunnen dat ie het niet meer doet? Ik bedoel dat zou toch niet moeten mogen met zo'n externe schijf?

thx

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:17:
Ik moet dat idd nog doen, ff mijn oude desktop in elkaar zetten. Maar zou het zomaar kunnen dat ie het niet meer doet? Ik bedoel dat zou toch niet moeten mogen met zo'n externe schijf?

thx
Hardeschijven kunnen altijd kapot gaan, daarom zou je er ook backups van moeten hebben.

Als je het kapot gaan dan ook nog eens zelf gaat bevorderen door de verkeerde adapter er in te steken, tsja... :+

Met geluk is alleen de behuizing en de controllerprint kapot, met een beetje pech is de printplaat van de HDD ook naar de vaantjes. Het is in ieder geval de moeite van het proberen waard om de behuizing open te maken. Je garantie ben je toch kwijt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een beetje fabrikant zorg er wel voor dat er niet al te veel kapot kan gaan door verkeerde invoer. Maar of ze eraan gedacht hebben dat iemand wel eens andere voedingen heeft liggen, joost mag het weten...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dcm360 schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:21:
Een beetje fabrikant zorg er wel voor dat er niet al te veel kapot kan gaan door verkeerde invoer. Maar of ze eraan gedacht hebben dat iemand wel eens andere voedingen heeft liggen, joost mag het weten...
Precies, stel dat het ding voor 12V gemaakt is (standaard hdd voltage) en je duwt er een 24V voeding op, dan kan er wel iets van een beveiliging inzitten, maar een 2x zo hoog voltage sloopt het dan toch. Dus de enige mogelijkheid is het proberen van die hdd.

Mocht de hdd het niet doen dan kun je altijd nog proberen om de print van de schijf te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem er al uitgehaald. Maar ik zie niets, een vriend van mij 'dacht' dat 'bussen' waren doorgebrand, maar wat dat inhoud dat weet ik ook niet.

Met geluk is alleen de behuizing en de controllerprint kapot ---> zit die controllerprint aan de behuizing vast of is het een onderdeel van de schijf?

Mocht de hdd het niet doen dan kun je altijd nog proberen om de print van de schijf te vervangen --> De print is dat dat groene spul met van die soldeer figuurtjes :-) ?

btw Ik heb volgens mij 7 volt (van een oude mp3 speler) ipv 12 volt gebruikt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Te weinig voltage geeft niet zo'n groot probleem.
Natuurlijk wel als de polen omgekeerd zitten.

Gewoon de HD eerst rechtstreeks aan je pc hangen en kijken of het dan werkt.

Wat de controller print betreft: in jouw geval zijn er 2 controllers aanwezig.
Een op de HD, deze zou je kunnen vervangen als je een 2e HD hebt die exact het zelfde is.
Vervangen heeft natuurlijk alleen zin als er data op staat die je per se moet redden.
In de usb behuizing zit ook een controller.. deze zet het usb signaal om naar ide/sata.

[ Voor 49% gewijzigd door job op 18-08-2007 17:49 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
is er niets zwart te zien binnenin? als er een bandluchtje is, is er waarschijnlijk een stuk van een printplaat gesmolten (hopelijk dus niet op de schijf)

[ Voor 53% gewijzigd door catfish op 18-08-2007 17:52 ]

Verwijderd

ik heb precies het zelfde probleem.
voeding van mijn laptop heeft het zelfde stekkertje als de hd.
ik wil perse mijn data terug, los aan pc hangen heeft geen zin.

ik ben nu op zoek naar een identieke printplaat, dat zou de enige oplossing zijn.
weet iemand welk deel van het serienummer gelijk moet zijn om te kijken of het een identieke schijf is?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:21:

ik ben nu op zoek naar een identieke printplaat, dat zou de enige oplossing zijn.
weet iemand welk deel van het serienummer gelijk moet zijn om te kijken of het een identieke schijf is?
Het beste kun je een exact dezelfde schijf kopen en anders is je beste kans eentje uit dezelfde serie van dezelfde grootte.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-02 09:51
Ik bedoel dat zou toch niet moeten mogen met zo'n externe schijf?
Hoezo? Die harde schijf werkt onder bepaalde specificaties. Vergelijk het met het eroverheen rijden van een tank. De harde schijf gaat kapot, zoiets zou toch niet moeten mogen???

Zolang jij je houdt aan de specificaties, d.w.z. de bijgeleverde voedingsadapter gebruikt, dan gaat zoiets inderdaad niet gebeuren nee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:21:

Shit werkte dat niet?? Vanavond kijk ik ff of het bij mij wel lukt...ik word toch wel redelijk zenuwachtig bij het idee dat 250 gig aan data misschien verloren is. |:(

Zolang jij je houdt aan de specificaties, d.w.z. de bijgeleverde voedingsadapter gebruikt, dan gaat zoiets inderdaad niet gebeuren nee.
--> Lekkere droge opmerking....je moet eens weten hoeveel zwarte draden en stekkers hier rondslingeren ik word er redelijk simpel van. Een beveiliging, of waarschuwingssticker is geen overbodige luxe.
Ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt....iig nog bedankt voor jullie reacties.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:32:
[...]

Shit werkte dat niet?? Vanavond kijk ik ff of het bij mij wel lukt...ik word toch wel redelijk zenuwachtig bij het idee dat 250 gig aan data misschien verloren is. |:(

--> Lekkere droge opmerking....je moet eens weten hoeveel zwarte draden en stekkers hier rondslingeren ik word er redelijk simpel van. Een beveiliging, of waarschuwingssticker is geen overbodige luxe.
Ik laat nog wel ff weten hoe het afloopt....iig nog bedankt voor jullie reacties.
Zelf plak ik altijd een wit etiketje om het uiteinde van zo'n kabel met erop gekrabbeld waar het van is, scheelt een hoop ellende.
Dat de fabrikant het niet voor je doet, tja, zal wel lastig te automatiseren/te duur/whatever zijn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat het bij hem niet werkte zegt niets over jouw situatie. De kans dat je schijf het nog 5 jaar prima doet is ook aanwezig namelijk.
Anderzijds kan hij ook ten dode zijn opgeschreven en het blijft mosterd na de maaltijd, maar was €70,- investeren in een 2x schijf waarop je een backup op zet nou echt te duur?
Het is altijd hetzelfde bij mensen, er moet eerst iets weg raken voordat ze gaan denken aan het voorkomen daarvan. MAAK EEN BACKUP!
Sorry... moest even afreageren. :P Afgelopen week nog data voor m'n schoonzus zitten redden die ook geen backup had. Gelukkig (simpel) gelukt omdat het bandkabeltje tussen de schijf/kop en het printje erop geen goed contact maakte. Eenmaal hersteld werkte het weer prima. Remco_k vraagt zich nog altijd af waarom die flinterdunne bandkabeltjes op zo'n brakke manier vast zitten aan de printjes op die schijven. Dat is gewoon vragen om problemen.
[i]
Lekkere droge opmerking....je moet eens weten hoeveel zwarte draden en stekkers hier rondslingeren ik word er redelijk simpel van. Een beveiliging, of waarschuwingssticker is geen overbodige luxe.
Je kan een fabrikant niet verantwoordelijk laten zijn voor het verkeerd aansluiten van je apparatuur.
Als je Diesel ipv benzine in je auto gooit doet ie het ook niet en zit je bij wat pech ook aan ene hele dure reparatie vast.

* je probeerd eerst je HDD over te zetten in een computer en kijkt of hij het nog doet.
* zo niet: dan ga je op zoek naar een identieke of vrijwel identie HDD en je schroeft de printplaat over (=inderdaad dat groene plaatje met soldeersels erop) Ik heb dat een 2 tal keer met succes gedaan.
* Als je klaar bent, zorg je dat je 2 werkende schijven hebt; 1 voor backup die je wekelijks / maandelijks bijwerkt.

Om nog even te vertellen wat er kan gebeuren met schijven:
Ik heb een servertje met 1x 320GB ATA erin, aan m'n werk station een 320GB USB disk voor backup.
Die 320GB ATA ging binnen een half jaar defect, nieuwe gehaald, ingebouwd, data terug gekopieerd van backup.
2 weken later: nieuwe 320GB ATA schijf 'hikt' (werkt soms wel soms niet). 3 dagen later: dood.
Weer nieuwe schijf gehaald (had geen zin om te wachten op garantie claim, doe ik later wel) en daar weer de backup op gekopieerd.
Dit keer dacht ik: weet je wat, ik koop een keer geen Maxtor maar een Seagate...
Eenmaal binnengekomen is het gewoon *exact* maar dan ook *exact* dezelfde schijf als de Maxtor 320GB... Maargoe, hij doet het nu alweer een tijdje prima.
Maar de backup, die blijf ik maken.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 23-08-2007 15:57 ]

Alles kan stuk.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Tja, of het bij jou werkt moet je toch zelf uitproberen. ik hoop voor je dat je meer geluk hebt. Maar het is gewoon lastig te zeggen, omdat we niet kunnen zien wat er precies stuk is.

Tja, en dan van die proprietary stekkers krijgen, dat is pas irritant. Daarbij, als je op de adapter kijkt staat er altijd wel op wat het ding levert. Houdt dat dus gewoon aan, dan gaat het niet fout.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem vanavond proberen aan te sluiten met een andere kabel. Dikke rookpluimen :-( Helaas, net een nieuwe schijf via Ebay bestelt, volgende week hopelijk in huis en dan maar even de printplaat proberen te verwisselen.

wordt vervolgd!!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Heb je nou zomaar een willekeurige adapter aan die behuizing gehangen? :X of lees ik het verkeerd..

Ik lees trouwens nergens of je die schijf nou al rechtstreeks aan een pc hebt aangesloten?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
De behuizing van de oude externe heb ik niet meer gebruikt. Ik heb de losse(binnen)schijf via een andere kabel wederom aan mijn laptop gehangen. Ik heb wel de goede voeding gebruikt. Zeg maar wederom de schijf extern aangesloten.(op een goede manier).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe HDD ontvangen, de printplaat vervangen en geprobeerd...........maar helaas alle 250 gig naar de filistijnen. |:(

Net nog gebeld naar een bedrijf waar ze je schijf kunnen 'opereren' en eventueel de data kunnen terughalen. Onderzoekskosten 50 euro en daarna kost het tss de 190-570 euro om het eraf te halen.

Dat wordt foto's terug sprokkelen, en 's-nachts de torrents hun werk laten doen (zoveel muziek en films is verloren gegaan :? ...)

Afbeeldingslocatie: http://klaartje1968.web-log.nl/klaartje1968/images/huilen.gif

Verwijderd

de printplaat verwisselen komt heel erg nauw!
ik heb de zelfde schijf besteld (bij zercom) zelfde specs, toch blijkt daar heel veel verschil in te zitten.
het kan zelfs zo zijn dat een schijf met de zelfde specs en zelfde bouwjaar uit 2 verschillende fabrieken komen. je moet even de formule in de gaten houden of je de printplaat kunt verwisselen:

"For the following Maxtor hard drive models: Fireball 3, DiamondMax 16, DiamondMax Plus 8, DiamondMax Plus 9, Diamond Max 10 and all MaxLine products there is also a GTLA Number on the model (next to barcode on the bottom of the drive). Format 1Y222J2223322. 1, 2 and 3 stand for numbers, Y and J for letters. The numbers 1 and 3 as well as the letter Y need to be identical to be able to replace the PCB on these drives."

mvg

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

maar doet hij nu helemaal niets meer dan ? Bovendien ben je natuurlijk stom geweest om hem nogmaals op de al vernaggelde controller aan te sluiten. Had dat ding nou gewoon op een losse ide controller gehangen met een vaste voeding. Maar goed achteraf gelul.

Wat is nu de status ? Spint hij niet op ? ziet de bios hem etc etc ? en waar zit hij nu op ? weer op een brakke losse controller of nu wel echt op een 'echte pc'

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 03-09-2007 22:30 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:37:
Ik heb een nieuwe HDD ontvangen, de printplaat vervangen en geprobeerd...........maar helaas alle 250 gig naar de filistijnen. |:(

Net nog gebeld naar een bedrijf waar ze je schijf kunnen 'opereren' en eventueel de data kunnen terughalen. Onderzoekskosten 50 euro en daarna kost het tss de 190-570 euro om het eraf te halen.

Dat wordt foto's terug sprokkelen, en 's-nachts de torrents hun werk laten doen (zoveel muziek en films is verloren gegaan :? ...)

[afbeelding]
Die kosten voor evebtuele recovery vallen me eerlijk gezegd nog mee ook.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Yup, gewoon gelijk op een normale voeding aansluiten (4-pin molex) en direct op een ide-poort en dan zien wat er te redden valt. Nu ben ik bang dat er weinig meer valt te redden.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Hoe vervelend het ook voor je is, dit soort dingen staan gewoon in de faq

Zolang je geen headcrash hebt gehad of op een of andere manier je koppen/platters hebt gesloopt kun je met een donor-printje je data terug krijgen, maar dat moet inderdaad wel hetzelfde type schijf zijn.

Lees dat faq stukje nog maar eens aandachtig door en zoek nog maar eens wat rond naar everaringen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.