Nieuwe Videokaart in Dell Dimension 8300

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:57
Mijn Dell Dimension begint langzamerhand nu wel zwaar te krijgen bij spelletjes en heftige design applicaties. Nu is dit aan 2 dingen voornamelijk te wijten. Ten eerste het geheugen (1GB), deze wordt geupgrade naar 2GB of 3GB. En de laatste bottleneck is de videokaart.

Het betreft hier een ATI Radeon 9800 PRO. Deze dient te worden vervangen door wat nieuws. Nu ben ik al jaren uit de hardware en ben ik ondertussen nauwelijks meer op de hoogte van videokaarten dus vandaar deze post.

Waar gaat de kart voor gebruikt worden:

- Photoshop
- 3D Studio Max
- Games (Af en toe eens een spelletje)
- Videobewerking

Nu zat ik aan een budget te denken van maximaal 180,- euro. Welke kaarten / chipsets zijn er aan te raden voor een dergelijke configuratie zodat ik de komende 2/3 jaar er weer tegen aan kan.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Typisch een zoekvraag.

Begin bij Google, lees wat reviews, kijk in de Pricewatch, en leer :)

Al help ik je wel op weg, want je 9800Pro bestaat alleen in AGP-uitvoering, dus alles wat PCI-Express is kan je zo schrappen ;)

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 22:37
Voor maximaal 180,- kom je niet echt ver voor komende 2/3 jaar, hoogstens een 1/1,5 jaar. Hier een suggestie voor een videokaart.

Als je niet persé DirectX10 games wil gaan draaien dan is dit de beste keuzen:
- X1950XT ;)

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 02:48
Gezien het feit dat er nu een 9800 PRO in zit heb je een AGP moederbord. Daarom zou ik een ATI Radeon 1950 pro aanraden. Echt snellere kaarten zijn er niet meer voor AGP.
Dit is bijvoorbeeld wel een optie
Ted56 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:26:
Voor maximaal 180,- kom je niet echt ver voor komende 2/3 jaar, hoogstens een 1/1,5 jaar. Hier een suggestie voor een videokaart.

Als je niet persé DirectX10 games wil gaan draaien dan is dit de beste keuzen:
- X1950XT ;)
Nee, de X1950XT is er zover ik weet niet in AGP.

[ Voor 38% gewijzigd door Aapenootjes op 17-08-2007 15:27 ]

• Wicked-Game
Jejking schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:25:
Typisch een zoekvraag.

Begin bij Google, lees wat reviews, kijk in de Pricewatch, en leer :)

Al help ik je wel op weg, want je 9800Pro bestaat alleen in AGP-uitvoering, dus alles wat PCI-Express is kan je zo schrappen ;)
Dat bedoel ik dus, ben er een tijd uit. AGP kaarten zijn er helaas niet echt in overvloed meer. En dan is inderdaad de vraag wat wijsheid is. Want alleen AGP kaarten die met de komende tijd mee moeten gaan lijkt me wat sporadisch worden.

Maar goed zal eens zoeken wat er mogelijk is.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

aapenootjes schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:27:
Nee, de X1950XT is er zover ik weet niet in AGP.
Die bestaat dus wel, zijn zat mensen te vinden op Google die er eentje hebben.

Alleen staan er geen in de Pricewatch, dus je moet effe zoeken in de shops :)

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 02:48
Ow sorry, ik kijk inderdaad vaak niet verder dan mijn neus de pricewatch lang is.

• Wicked-Game
Nog even een stroom vraagje, wat heb je ongeveer nodig voor een dergelijke videokaart qua voeding. Want dell is wat dat betreft wat karig met voedingen.

Verwijderd

Wat is je huidige voeding?

• Wicked-Game
Dell gooit er een schamele 250Watt in.

Verwijderd

Wicked-Game schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:32:
[...]

Die mag je dan ook vervangen vrees ik :+

• charlie7
  • Laatst online: 16:48

charlie7

pr0

denk idd ook dat de x1950pro de beste keuze is voor agp kaarten op dit moment.

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wicked-Game schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 17:32:
[...]

Dat wordt dus tijd voor een nieuwe voeding...

Als je dan toch om gaat bouwen, waarom koop je dan geen budgetsysteempje van 500 euro? Dan ben je weer klaar voor een jaar en hoef je er daarna alleen maar een nieuwe graka (DX10 he) in te steken.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wicked-Game schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:11:

- Photoshop
- Videobewerking
Deze applicaties gaan in ieder geval NIET sneller door een andere videokaart te kopen. 3Dmax gaat wel sneller tijdens het designen, maar niet tijdens het renderen (dat doet vooral je processor).

Eigenlijk ga je het dus alleen goed merken in games.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Wicked-Game
Heb een optie 2 achter de hand, en dat is een andere pc hier in huis.

Deze heeft aanboord:

- P4 3,2 Ghz
- 1GB geheugen
- Geforce 6800 256mb PCI-e
- 160GB HD
- De rest niet echt van belang...

Is dit qua systeem wat beter uitbreidbaar? Of kan de Geforce beter mee dan de Radeon 9800 Pro?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dan mag je eerst wel eens zeggen wat er in die Dimension zit. Je bent een beetje karig wat betreft het vertellen wat je hebt (systeemspecs) en wat je wilt (games? Echt? Welke, de allerlaatste titels?).

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 11:27
ik heb hier ook nog een dell dimension 8300 staan . ik denk dat het precies dezelfde machine betreft als de topicstarter.

door de jaren heen geprobeert wat te upgraden.
voeding is echt aan de magere kant. andere koeler op je cpu is haast niet te doen. ander mobo past ook niet in de kast.. het er wel een extra hdd ingedaan en 1 gig ram extra
en een zalman koeler op de 9800pro..

probleem is de dell layout van de kast en hun manier van vastzetten (groene klemmetjes) en gaatjes in moederbordtray zijn ook niet standard.

kijk of je 2de hands een extra gig valueram kan scoren en verkopen die hap.( totaal dus op 2)
mischien vang je er wel 2 of 300 euro voor..
ler er nog zon bedrag bij of wat had je ? 180?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wicked-Game schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:11:Nu ben ik al jaren uit de hardware en ben ik ondertussen nauwelijks meer op de hoogte van videokaarten dus vandaar deze post.

- Photoshop
- 3D Studio Max
- Games (Af en toe eens een spelletje)
- Videobewerking

Nu zat ik aan een budget te denken van maximaal 180,- euro. Welke kaarten / chipsets zijn er aan te raden voor een dergelijke configuratie zodat ik de komende 2/3 jaar er weer tegen aan kan.
Doe eens lezen: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
Dat is ook hier namelijk prima van toepassing, ook al heb je een aantal van de beschreven stappen al genomen.

Je verdere vragen zijn vragen die je echt prima zelf uit kunt zoeken. Welke van de twee beter uitbreidbaar is... ik denk de andere maar je geeft de informatie daarvoor zoals het moederbord, de voeding en de uitbreidingsloten niet aan.
Informatie over voedingen en advies voor het aanschaffen van een nieuw model kun je het beste langs gaan in Welke voeding heb ik nodig? Deel 18. En hoe een GeForce 6800 presteert tov een Radeon 9800 valt ook prima op te zoeken door wat oude reviewtjes op te zoeken.

Kortom, je komt hier tekort op het gebied van eigen inzet. En laten we nu net dat op GoT ten zeerste op prijs stellen. Begin met zelf antwoord te geven op de wat simpelere vragen, zoals bijvoorbeeld die over welke PC het meest geschikt is voor een upgrade.

Mocht je hierover vragen/opmerkingen hebben, dan kun je me altijd DMen/mailen. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.