Toon posts:

probleem installatie opensuse

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal

ik heb zojuist opensuse gedownload en deze op een dvdtje gebrand.

ik wou nu deze gaan installeren, dus pc uitgezet en dvd geladen.

alles gaat goed, tot het formateren. Blijkbaar heeft opensuse problemen met mijn windows schijf
die momenteel geformateerd is in het ntfs formaat.

hoe kan ik zorgen dat opensuse wel overweg kan met mijn schijf ? !!!

en mijn 2e vraag:
is het ook mogelijk om xp naar opensuse te installeren en bij het booten van de pc te kiezen tussen opensuse of xp als besturingssysteem te gebruiken ?

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Voor zover ik weet zul je als je dual boot met suse en winxp wilt draaien eerst windows moeten installeren en daarna suse. Windows helpt je suse bootmanager om zeep waardoor je suse niet meer kunt booten.
Als je suse als laatst installeert helpt die je windows bootmanager om zeep, maar kun je wel nog steeds windows booten ;)

Verwijderd

Topicstarter
zou je iets meer uitleg kunnen geven?

ik zit momenteel op een win xp te werken, heb ik maar weer geinstalleerd omdat ik mijn schijf niet geformateerd kreeg....

maar eerst mn 1e probleem maar eens de wereld uit helpen.

hoe zorg ik dat mijn schijf te formateren valt voor opensuse ?

edit:

zijn er geen custom bootmanagers te vinden @ internet hiervoor of iets dergelijks ? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 15:52 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Linux kan prima overweg met ntfs, alleen niet als rootdisk :) Net zoals je Windows niet op een ext3 schijf kan installeren. Je hebt een stuk vrije niet gepartioneerde ruimte nodig op je schijf waar je SuSE op kan zetten. Ik heb geen idee hoe de installer van SuSE inelkaar steekt, het kan zij dat hij de mogelijkheid biedt om je windows schijf te krimpen, of dat je dat op voorhand zelf moet doen met een programma als parted of partionmagick.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

gewoon 2 partities maken

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:51
scarhand schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:49:
Voor zover ik weet zul je als je dual boot met suse en winxp wilt draaien eerst windows moeten installeren en daarna suse. Windows helpt je suse bootmanager om zeep waardoor je suse niet meer kunt booten.
Als je suse als laatst installeert helpt die je windows bootmanager om zeep, maar kun je wel nog steeds windows booten ;)
Dat is niet waar. Als je de kernel image naar je NTFS-schijf kopieert, kun je ook Linux booten vanuit de Windows bootloader: http://www.littlewhitedog.com/content-52.html

Verwijderd

Topicstarter
hij bied aan om in te krimpen maar dan ontvang ik een error... als ik het nog eens zou proberen en ik weer die error krijg zal ik hem wel noteren.

wil graag eerst mijn 2 vragen beantwoord hebben voordat ik het weer probeer aangezien ik nu ook nutteloos 30 min op xp installeren heb zitten wachten :P

Verwijderd

Topicstarter
ik lees net die pagina van jouw vinnie, dan moet ik een bootdisc maken, hoe ga ik dat flikken zonder floppydrive ?

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Vinnienerd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:53:
[...]

Dat is niet waar. Als je de kernel image naar je NTFS-schijf kopieert, kun je ook Linux booten vanuit de Windows bootloader: http://www.littlewhitedog.com/content-52.html
Ok my bad, het was mij in ieder geval nog nooit gelukt ;) Daarbij is het ook een kleine moeite om de installatie volgorde even om te draaien :)

Verwijderd

Je kunt met de XP installer je schijf partitioneren.
Maak bijvoorbeeld een paritite aan van 50% van je schijfcapaciteit en die laat je Windows netjes formateren als NTFS en je installeert hem daarop.

Eens XP in orde is, boot je je pc met de OpenSuse DVD.
Als je bij de stap komt voor het formateren en partitioneren, kun je hem de lege ruimte laten gebruiken of partitioneer je zelf bijvoorbeeld:
/boot - ext2 100MB
(swap) - swap - 1 à 2GB
/ - ext3 - 10GB
/home - ext3 - de rest.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:54:
hij bied aan om in te krimpen maar dan ontvang ik een error... als ik het nog eens zou proberen en ik weer die error krijg zal ik hem wel noteren.

wil graag eerst mijn 2 vragen beantwoord hebben voordat ik het weer probeer aangezien ik nu ook nutteloos 30 min op xp installeren heb zitten wachten :P
Misschien kun je beter beginnen met het lezen van de FAQ, bijvoorbeeld NOS FAQ :)

(gebruik verder de edit-mogelijkheid ipv meerdere posts op een rij te doen)

[ Voor 50% gewijzigd door gambieter op 16-08-2007 15:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
heb het gelezen, kan ik dus gewoon opnieuw een win xp installtie doen, daarvoor 150 gb nemen, en dan 150 gb leeg laten voor linux.
dan opensuse installeren en dan werkt het gewoon samen?

dus dat ik kan kiezen wat ik wil laden ?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Ja, zoals ze hier al schrijven. En je moet wel bereid zijn om er wat tijd in te steken anders is het waarschijnlijk niet nuttig om met Linux te beginnen. Leren kost nou eenmaal tijd.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:03:
heb het gelezen, kan ik dus gewoon opnieuw een win xp installtie doen, daarvoor 150 gb nemen, en dan 150 gb leeg laten voor linux.
dan opensuse installeren en dan werkt het gewoon samen?

dus dat ik kan kiezen wat ik wil laden ?
Waarom probeer je niet eerst een LiveCD als Knoppix of Ubuntu? Dan krijg je vast een idee van hoe het werkt en of je dit wel wilt. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Reobedr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-07-2023
Of de live CD van opensuse...

Factum Fieri Infectum Non Potest

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

ik heb een dualboot tussen winxp pro en gentoo
ik heb 3 ntfs partities en 3 linux partities (extended)

eerst xp installeren
partitie resizen met fdisk of een andere partitieonerings programma
linux dvd erin
nieuwe partitie erbij maken (als je meer dan 4 partities in totaal nodig hebt moet je als 4e partitie ozo een extended aanmaken)
linux installeren op de nieuwe partitie
grub installeren (of lilo, maar grub is beter)
grub menu configureren (/boot/grub/grub.conf bij mij)

grub.conf instellen

hiermee moet het wel lukken aangezien suse wel wat makkelijker is tegenwoordig ;)
suc6

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik heb nu win xp geinstalleerd

opensuse is nu bezig om de rest van de 150 gb te installeren, ruimte zat voor linux dan

tot nu toe geen fout tegengekomen.

en @ mensen die zeiden live cd proberen, ik heb suse eerder gehad toen versie 8.
dus weet wat linux is en hoe t werkt, kreeg het installeren alleen niet voor elkaar.

zo te zien loopt alles nu vlekkeloos. alleen straks nog windows en suse naast elkaar draaiend zien te krijgen. installatie is nu bijna klaar dus bij vragen stel ik ze wel weer.

bedankt alvast voor zover ik nu ben iedereen!!!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
scarhand schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:58:
[...]

Ok my bad, het was mij in ieder geval nog nooit gelukt ;) Daarbij is het ook een kleine moeite om de installatie volgorde even om te draaien :)
het is wel waar, linux kan iet overweg met een ntfs partitie als rootdisk.

rootdisk is de disk waar het besturingssysteem op staat inclusief de kernel

wat jij doiet is enkel de bootsector naar de windowsschijf kopieren. dat si echter bij lange na niet hetzelfde als de kernel of kernel image.

die bootsector verteld de cokputer slechts waar het besturingssysteem staat dat gestart moet worden, en meer specifiek, welke bestanden hij moet starten. wat jij doet is de bootloader verplaatsen en dat is iets anders dan dat linux overweg kan met ntfs als root filesystem.

eht enige dat dichter in de buurt komt is een imagefil als loopfile moeunten als root filesysteem, waarbij de image op de ntfs partitie staat, maar dat is een beetje exotisch voor een "test"dualboot van opensuse.

Verwijderd

Normaal gezien gaat ie zelf Windows vinden en toevoegen aan de boot options.
Tenzij je nog zoals ik nog een hardware raid controller hebt steken ^^'
Dan gaan ze soms de mist in en moet je even gaan prutsen met grub.conf

Bij mij heb ik het kunnen oplossen met als ik het me goed herinner.
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader(hd0) +1

Verwijderd

Topicstarter
het werkt allemaal goed nu

bedankt allemaal voor de reacties!!!!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb alles nu draaiende, probeer alleen met wine overweg te komen...

heb het geinstalleerd, maar probeer nu een .exe te openen, maar hoe roep ik wine daarvoor aan ? !!!!

Verwijderd

Topicstarter
heb t al gevonden, topic kan nu geclosed worden :)

bedankt voor jullie hulp

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 19:17:
oke ik heb alles nu draaiende, probeer alleen met wine overweg te komen...

heb het geinstalleerd, maar probeer nu een .exe te openen, maar hoe roep ik wine daarvoor aan ? !!!!
Alsjeblieft ga eens de handleidingen lezen, wat verwacht je hier nu? Lees de handleidingen en wiki's eens door die ik hieronder opgeef voordat je een vraag stelt. Al je vragen zijn al beantwoord hierin!

in de comandline om een windows programma te draaien met wine:
wine jewindowsprogramma.exe

Handleidingen:
Suse 10.2
http://www.novell.com/documentation/opensuse102/index.html
Wine informatie:
http://wiki.winehq.org/
Pagina: 1