[MBP] Accu problemen.

Pagina: 1
Acties:

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb een probleem met de accu van mijn Macbook Pro Core duo 1.83 Ghz. Als ik opgestart ben met de MBP aan de adapter en ik haal deze eruit, gaat de MBP in sleep stand. Hier is hij met geen mogelijkheid uit te krijgen, behalve door de adapter weer aan te sluiten. Als ik boot vanaf de accu, dan is er geen probleem.

Ook heb ik gemerkt dat als ik vanaf de accu boot ik geen waarschuwing meer krijg als de accu bijna leeg is. De MBP gaat gewoon uit als er nog iets van 18min remaining is (volgens de indicator). Voordat ik dit merkte had mijn accu een 'health' van 94%, dit is nu na 2 keer opladen naar 49% gezakt. De MBP is 14 maanden oud en heeft 36 oplaadcycles gehad. Is mijn accu gewoon dood?

/edit: Ik had hier al eens gevraagd aangezien de TS daar geen oplossing gepost had, maar geen response...

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 15-08-2007 14:30 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

klinkt als stukke accu. Er zijn behoorlijk wat accu problemen met de eerste gen MBP. Er is voor zover ik weet ook een battery replacement actie voor. Bel eens met een servicepunt in de buurt zou ik zeggen.

wat je nog kan proberen:
*sluit je MBP af
*haal de accu eruit en koppel de adapter af
*houd de powerbutton een aantal sec ingedrukt (een sec of 10 voor de zekerheid ;) )
*accu en adapter weer terug
*starten maar

succes niet gegarandeerd, aangezien het geen effect zal hebben als je accu stuk is

[ Voor 42% gewijzigd door Whieee op 15-08-2007 14:36 ]

Launching containers into space

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08-2025
Whieee schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:35:
*houd de powerbutton een aantal sec ingedrukt (een sec of 10 voor de zekerheid ;) )
Misschien een hele domme vraag [ik moet mn MBP nog krijgen :P ], maar wat bereik je met het indrukken van de powerbutton als er geen stroom en spanning is?

Verwijderd

Raween schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:03:
[...]

Misschien een hele domme vraag [ik moet mn MBP nog krijgen :P ], maar wat bereik je met het indrukken van de powerbutton als er geen stroom en spanning is?
Alle reststroom eruit. :)

Uit de condensatoren. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 16:36 ]

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08-2025
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:35:
[...]

Alle reststroom eruit. :)

Uit de condensatoren. :+
danku :)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb die truuk met de powerkonp gedaan. En daarna de accu leeg getrokken. Nu is de accu weer 80% health. Ik heb zo de indruk dat die health indicatie niet helemaal klopt. Ik kreeg ook bij 6min te gaan weer een warning dat ik op reserve draai. Echter, als ik vanaf de adapter opstart, heb ik nog steeds dat de MBP in sleep gaat.

Misschien kan het niet wat ik wil.....Ik kan toch in clamshell mode vanaf de accu draaien, of niet? Ik werk nl. vanaf adapter altijd in clamshell mode.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

zonoskar schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:28:
Ik heb die truuk met de powerkonp gedaan. En daarna de accu leeg getrokken. Nu is de accu weer 80% health. Ik heb zo de indruk dat die health indicatie niet helemaal klopt. Ik kreeg ook bij 6min te gaan weer een warning dat ik op reserve draai. Echter, als ik vanaf de adapter opstart, heb ik nog steeds dat de MBP in sleep gaat.

Misschien kan het niet wat ik wil.....Ik kan toch in clamshell mode vanaf de accu draaien, of niet? Ik werk nl. vanaf adapter altijd in clamshell mode.
Nope, clamshell heeft stroom nodig. Anders gaat hij idd in standby.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ok, dan is dat mijn probleem. Als ik opstart in clamshell, adapter eruit haal gaat de MBP in sleep. Als ik daarna alles afkoppel en het scherm open doe, gaat de MBP weer aan waar ie was. Alles normaal blijkt dus |:(

Het enige gekke blijft dus de accu health, di ezo'n enorme duikeling gemaakt heeft en weer terug gekrabbelt is....

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Onthoud dat de battery health door een 3rd party app wordt bepaald, en Apple dus niet verplicht is om ook maar iets met die waarden te doen. Ik zou me er ook niet al te hard op vastpinnen. Verder heb je voor clamshell mode inderdaad een lader nodig ;)

Launching containers into space

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als de OP: Als de accu bijna leeg is valt mijn MBP (1e gen) zonder waarschuwing uit :(

Een SMC reset* helpt helaas niet..

Iemand een oplossing??

* http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb de accu een paar keer gecalibreerd. dat was ook al weer bijna 8 maanden geleden dat ik dat voor het laatst deed. Verder weet ik ook geen oplossing, hoeveel cycles heeft jouw accu gedaan? Misschien is ie echt 'op'.

Verwijderd

Het calibreerproces is bedoeld om te zorgen dat de mac weet hoeveel stroom hij kan verwachten in je accu. Op basis van deze gegevens wordt onder andere de 'time remaining' bij het gebruik op een accu bepaald. Als de calibratie informatie te ver verlopen is (dat kan door slijtage van de accu) zal de mac denken nog voldoende stroom te hebben, terwijl de ontlaadbeveiliging van de batterij vindt dat het wel weer genoeg is. Het gevolg is dat de computer zonder melding vooraf uitvalt.

Verwijderd

Bedankt voor de tip. Zal 'm vanavond weer 'ns calibreren..

Ik denk niet dat-ie al echt "op" is.

Volgens Coconut battery 149 cycles gedaan, capaciteit is inmiddels teruggelopen van 5500 naar 4195 mAh.
Pagina: 1