Nieuw zuinig server-systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hallo allemaal,

Sinds korte tijd is mijn huidige file-server aan het overlijden. Het moederbord is van het ene op het andere moment erg instabiel (ook met linux liveCD's), en ik zie bij een aantal elco's bollingen en beperkt lekken. Ik heb redelijk snel een vervangend systeem nodig, omdat ik (samen met ouders en zus) niet meer bij persoonlijke bestanden kan.

DE TE VERVANGEN SERVER:
* dual P3 733Mhz
* MSI 6321 (rev.1)
* 1,5GB geheugen.
* SATA PCI insteekkaart
* 3 realtek netwerkkaarten (allen in gebruik)

Tot voor zeer kort voldeed dit systeem erg goed aan mijn wensen. De volgende taken werden door dit systeem volbracht:
* netwerk router & firewall
* apache webserver
* postfix mailserver
* nfs4 server
* samba server
* VMWARE virtuele machines (voor downloaden zonder extra computers nodeloos aan).

Vanwege (vermoedelijk) kapotte elco's moet ik het moederbord vervangen. Daarbij hoort uiteraard ook een nieuwe CPU en geheugen. Ik kan een heleboel dingen uit mijn oude systeem menemen, dus het blijft echt bij deze 3 onderdelen (misschien een voeding, maar dat zal dan aan de connectoren op het nieuwe moederbord liggen.

moederbord
Aan het moederbord heb ik de volgende eisen:
- STIL (passief gekoeld)
- Goede driver support onder linux.
- Onboard videokaart voor console (geen XOrg)
- Onboard netwerk
- SATA poorten (minimaal 3 aansluitingen voor bestaande RAID5 array)
- IDE poorten (1x op zijn allerminst)

cpu
- STIL (ventilator die terugschroeft indien niet gebruikt)
- dual core
Als CPU wil ik toch een dual-core hebben. Door een dual-core is het niet mogelijk dat 1 programma (of 1 VMWARE virtuele machine) je complete performance opslokt.
- power management (terugschoeven kloksnelh)
- (relatief) laag energieverbruik

geheugen
1GB lijkt me het mimimum, 2GB vindt ik beter. Reden is hier ook weer de virtuele machines (op mijn dual P3 stonden er soms 2 tegelijk aan met downloaden voor verschillende mensen). Aangezien ik ook een dual-channel opstelling wil is hier voor 2GB gekozen.

AMD CONFIGURATIE
EUR 55,- AMD Atholon 64 X2 3600+ (65Watt max)
EUR 69,- MSI K9AG Neo2 Digital
EUR 109,- DDR2 800 Kingston 2GB
------------------------------
totaal: 233,- EUR

Bovenstaande lijkt me een goede combi. Mooie dualcore 64bit processor, goed uitbreidbaar moederbord (deze keer wel goede elco's?). Enige wat het prijzig maakt is het geheugen. Mijn oordeel over geheugen is dat je daarvoor gewoon goed snel moet kopen, wat het moederbord aankan.

INTEL CONFIGURATIE
EUR69,- Intel Pentium dual-core E2140
EUR59,- Asus P5GZ-MX
EUR79,- DDR2 522 Kinston 2GB
------------------------------
totaal:207,- EUR

VOORLOPIGE CONCLUSIE (overtuig me :) )
Het AMD systeem lijkt mij het meest interessante van de 2. De configuratie is wel iets duurder, maar het lijkt me wel aardig wat sneller voor niet heel erg veel geld.

Voorstellen voor andere configuraties zijn ook welkom :)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Niet direct een antwoord maar misschien een tip. Kijk ook eens in volgend topic. Nieuwe Zuinige Server (discussie)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Ramon
  • Laatst online: 16:47
Ik vind jouw oordeel over geheugen wat raar ;) Het lijkt me sterk dat je verschil merkt tussen DDR2 533 en 800. Verder zou je nog kunnen kijken naar de X2 3800+ 35watt, maar dat is afhankelijk van hoe zuinig je werkelijk wil gaan.

Verder inderdaad in het topic van hierboven even rondkijken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 01:15
SATA poorten (minimaal 3 aansluitingen voor bestaande RAID5 array)
Dit kan je niet zomaar 1:1 over zetten. Je zal de Raidkaart over moeten plaatsen, of waarschijnlijk eerst een backup moeten maken. Is het daar te laat voor, waarschijnlijk eerst eenzelfde moederbord.

Een server is vaak idle. Neem dan een CPU die het minst verbuikt in Idle modus. Dus AMD is een goede keuze.

Van de CPU die je op noemt zijn ook 45W en 35W TDP modellen.

Verder is een mATX plank vaak afdoende. Hoe minder plank, hoe minder gevoed hoeft te worden is het vaak.

800MHz wordt vaak heter dan minder snel geheugen. Hoe wordt het zo warm? Das energie verspilling :) Langzamer & goedkoper geheugen zijn eerder aan te raden.
power management (terugschoeven kloksnelh)
Als het je zuiver om management gaat, kan je ook voor een Opteron 1xxx model gaan. De laatste standaard AMD AM2 die ik had, schaalde alleen van min tot max CPU snelheid. Ik weet niet of dit met elke CPU dan zo is, maar Opteron CPU's schalen in stappen van 200MHz vanaf 1000MHz (sF & AM2).

[ Voor 19% gewijzigd door Hardware Junk op 13-08-2007 22:55 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Bart B
  • Laatst online: 06-04 17:55
Hardware Junk schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:51:
[...]

Dit kan je niet zomaar 1:1 over zetten. Je zal de Raidkaart over moeten plaatsen, of waarschijnlijk eerst een backup moeten maken. Is het daar te laat voor, waarschijnlijk eerst eenzelfde moederbord.
Ik heb een linux software-raid oplossing, en maak geen gebruik van een RAID controller. Dit heb ik gedaan om exact deze reden (niet afhankelijk willen zijn van 1 stuk hardware dat kapot kan gaan).
Een server is vaak idle. Neem dan een CPU die het minst verbuikt in Idle modus. Dus AMD is een goede keuze.

Van de CPU die je op noemt zijn ook 45W en 35W TDP modellen.
Ik zit op de website van alternate te kijken, daar is dit de meest zuinige. Ik kan wel even kijken of er een computerzaak is die dichtbij is en die wel de zuinige varianten heeft. Zijn deze dan ook erg duur.
Verder is een mATX plank vaak afdoende. Hoe minder plank, hoe minder gevoed hoeft te worden is het vaak.
Rotte van de kleinere planken is dat er maar 2 PCI sloten op zitten. Als ik nog 2 netwerkkaarten er op zet (de 2 die ik heb), dan zitten die al vol. Van dat energiegebruik heb je wel gelijk.
800MHz wordt vaak heter dan minder snel geheugen. Hoe wordt het zo warm? Das energie verspilling :) Langzamer & goedkoper geheugen zijn eerder aan te raden.
Kan ik nog wel over nadenken ja. Wat ik ook kan doen is het geheugen langzamer laten lopen, en als de computer voor mijn gevoel langzaam wordt de boel omhoog klokken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Tomsworld schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:45:
Niet direct een antwoord maar misschien een tip. Kijk ook eens in volgend topic. Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Ik vind dit een goed voorstel, een topic met precies datgene wat de TS zoekt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.