[Testcase] Photoshoot Yvette

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Het was alweer veel te lang geleden sinds mijn vorige photoshoot, dus vond ik het hoog tijd voor een nieuwe photoshoot om ervaring op te doen met modelfotografie.

Deze keer heb ik Yvette bereid gevonden om model te staan. Het leek haar ook leuk om een paar mooie foto's te hebben. Vooral leuk voor op haar Hyves ;-)

Het materiaal: Canon EOS300D + Tamron SP AF28-75 F/2.8 XR DI + Tiffen Haze-1 filter + Speedlite 430EX

Als ik zelf kritisch naar de foto's kijk zie ik ook wel wat puntjes waarvan ik denk dat het beter kan, welke ik onderaan heb vermeld tesamen met wat uitleg. Ik hoor echter ook juist graag reacties en tips van jullie, waarmee ik mijzelf hoop te kunnen verbeteren.

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/pafneaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/iafpoaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpbaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpcaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpdaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpgaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpiaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpjaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpkaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpnaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafpoaabj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/jafppaabj.jpg

#1 Een redelijk standaard compositie ('t was een van de eerste foto's), maar wel netjes belicht. Hiermee komt haar (naar mijn mening) mooie gezicht goed naar voren. Ik had alleen wel beter een wat rustigere achtergrond kunnen kiezen.

#2 Hoewel de achtergrond aardig is overbelicht, is het model wel goed belicht. Daarom stoort de achtergrond mij niet echt. Daarnaast vind ik dit een leuke houding.

#3 Beetje bewegingsonscherpte in de foto (we stonden in de schaduw), maar op één of andere manier spreekt deze foto/compositie mij wel aan. 'k Weet alleen niet waarom. Misschien de onschuldige pretoogjes?

#4 Leuke houding. Compositie had misschien iets spannender gekund?

#5 Een blik in het verleden? Persoonlijk vind ik de photoshop actie wel goed gelukt en passend.

#6 Een leuke compositie met lekker kleuren. Ik ben er alleen nog niet uit of het erg is dat haar linkerhand er niet op staat...

#7 Eén van mijn favorieten. Op zich heeft mijn lens al wel een redelijk groot diafragma (2.8), maar ik heb de achtergrond bewerkt met een Gaussian Blur. Vrij extreem, maar ik vind het wel passen. Tesamen met de leuke houding heb ik het idee dat deze foto zo uit een glossy magazine komt :P

#8 Een leuke compositie met een iets verhoogd perspectief. Alleen haar uitdrukking op het gezicht is hier iets minder. Hier had ik nog een foto van moeten nemen...

#9 Idem als 8

#10 Deze vind ze zelf een van de mooiere. Daarom er toch maar bij gezet. Hoewel ze er zelf leuk op staat, vind ik de foto verder weinig spannend. Misschien dat jullie het oneens zijn?

#11 Een spannendere compositie dan #10 met veel meer kleur (ik hou wel van die sprankelende kleuren). Een iets lager perspectief, waarmee bij mij het gevoel wordt versterkt dat ze over het water kijkt.

#12 Net iets te krap aan de onderkant, maar ik vind het toch wel een leuke compositie met een bijna dreigende achtergrond

Algemene dingen die me opvielen:
Gelukkig was het redelijk bewolkt. Zodra de felle zon er door kwam, kreeg je te harde schaduwen en had het model last van de zon (knijpende ogen). Ik hoopte deze schaduwen met m'n flitser te verzachten, maar was even vergeten dat m'n camera maar maximaal tot 1/200 kan flitsen. Tesamen met een gewenst diafragma van 2.8 zorgde dit voor een aantal overbelichte foto's 8)7 Daarnaast had ik haar beter kunnen vertellen om geen wit shirtje aan te doen. Het is lastig om deze niet overbelicht te krijgen.

Nu hoop ik op jullie botte, maar goed onderbouwde reacties (een compliment is ook welkom hoor) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 14-08-2007 13:48 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Overall vind ik het een goede serie! Leuk model ook, lief meisje.

Erg goed dat je er zelf commentaar bij hebt gezet, en in het algemeen sla je de plank helemaal niet mis daarin.

Bij 2 is wel degelijk ook het hemdje overbelicht... De foto is echt veel te fel. Het is lastig om het met Photoshop goed te krijgen maar zeker niet onmogelijk. Ik vind het verder niet een van de betere foto's dus de vraag is of dat het waard is ;).

De kleurenactie op foto 5 vind ik net kunnen, maar ik ben er geen fan van.

Bij 7 vind ik de houding en de photoshop-actie niet echt geslaagd. Als je dan zo veel wilt photoshoppen, zorg dan dat de grond waar ze op staat en die in haar focus ligt wèl scherp is. Dit ziet er veel te onrealistisch uit. Haar houding is - als ik zo vrij mag zijn - een beetje van "ziet mijn kont er dik uit in deze broek?"

De kleuren op 12 zijn erg mooi, eigenlijk mooier dan het felle van de voorgaande foto's.

Wat globaal commentaar nog:

wat je zelf ook al had opgemerkt zijn sommige foto's iets te krap.
Het hemdje blijft overbelicht op veel foto's, en ik zie er ook vaak een blauwige waas in - kleur/witbalans die niet goed staat?
Misschien meer gezichtsexpressies uitproberen? Ik zie nu wel veel dezelfde gezichten.

Tenslotte nog, ik vind het in ieder geval een enorme vooruitgang sinds je vorige serie als ik die zo snel bekijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat je de achtergrond/voorgrond nogal vaak extra hebt geblurred, dit pakt bij de meeste foto's niet echt goed uit en ze lijken daardoor nogal onnatuurlijk/lelijk .

http://boonstra.homeip.net/dump/got/yvette/yvette07.jpg
hier lijkt het meisje op de foto zijn geplakt ofzo

http://boonstra.homeip.net/dump/got/yvette/yvette09.jpg
hier valt het vooral op door het dooie gras

Voor de rest vind ik het prima foto's, ga vooral zo door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
'kzie kruisjes.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:55

_Apache_

For life.

Hier ook, maar de clickables doen het wel.
Edit : ook niet altijd blijkbaar.. :/

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 14-08-2007 10:45 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Helaas, de datalimiet van deze homepage is voor vandaag overschreden. De pagina zal na middernacht weer beschikbaar zijn.
op de orange homepage ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Hmm, is ook zo. 25 MB per dag dataverkeer |:( Ik zal 't even proberen aan te passen

Edit: Opgelost, ze staan nu op bayimg, alleen hebben ze daar wel iets meer compressie dan gewenst. Hopelijk niet te veel... Tijd voor nieuwe reacties/opmerkingen dus...

[ Voor 53% gewijzigd door antonboonstra op 14-08-2007 14:17 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Een kleine off-topic technische noot: Ik kan je zeer sterk aanraden die Tiffen haze-1 filter te degraderen tot reserve exemplaar en een hoogwaardiger multi-coated exemplaar te gebruiken.

Zo op het oog heeft het in je selectie niet tegen je gewerkt, maar ik weet uit eigen ervaring dat de niet gecoate filters flink wat ghosting, flaring en contrast reductie kunnen veroorzaken. Ik had mijn Tiffen filter dan ook vervangen door een Hoya Super HMC exemplaar.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
JumpStart schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:35:
Een kleine off-topic technische noot: Ik kan je zeer sterk aanraden die Tiffen haze-1 filter te degraderen tot reserve exemplaar en een hoogwaardiger multi-coated exemplaar te gebruiken.

Zo op het oog heeft het in je selectie niet tegen je gewerkt, maar ik weet uit eigen ervaring dat de niet gecoate filters flink wat ghosting, flaring en contrast reductie kunnen veroorzaken. Ik had mijn Tiffen filter dan ook vervangen door een Hoya Super HMC exemplaar.
Als ik de verpakking van het filter mag geloven, blokkeert het de UV stralen en verstrekt daarmee juist de kleuren en zorgt het voor een beter utgebalanceerde foto. Dit is dus meer verkooppraatje, dan dat het werkelijk helpt als ik jou begrijp. Ik zal op een zonnige dag nog es met wat handmatige instellingen een foto maken met en zonder filter. Maakt me op zich niet heel veel uit als het filter niet veel helpt ('k heb 'm vooral om de krassen op de lens te voorkomen), maar het moet de foto's uiteraard niet slechter maken...

Verder nog een mening over de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

antonboonstra schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:44:
[...]

Als ik de verpakking van het filter mag geloven, blokkeert het de UV stralen en verstrekt daarmee juist de kleuren en zorgt het voor een beter utgebalanceerde foto. Dit is dus meer verkooppraatje, dan dat het werkelijk helpt als ik jou begrijp.
Niet per sé. Een UV filter kan zeker nuttig zijn. Het probleem is alleen dat ongecoate filters aanzienlijk gevoelliger zijn voor flare en ghosting dan filters met meerlaagse coating. Bij situaties met veel tegenlicht speelt er dus nog een ander effect dan alleen UV filteren.
Ik zal op een zonnige dag nog es met wat handmatige instellingen een foto maken met en zonder filter. Maakt me op zich niet heel veel uit als het filter niet veel helpt ('k heb 'm vooral om de krassen op de lens te voorkomen), maar het moet de foto's uiteraard niet slechter maken...

Verder nog een mening over de foto's?
#2 had wat meer ingeflitst kunnen worden om zo je onderwerp beter te matchen met de achtergrond. Omdatje in je compositie veel ruimte hebt gelaten voor de achtergrond, wat in mijn ogen op zich prima werkt, is het in mijn ogen toch ietsje teveel van het goede, dat veel van de plaat zo overbelicht is.

#4 Beetje saai, model plompverloren in het midden. En net d'r voet door het kader eraf gesneden. Het kan storend zijn als vormen/onderdelen net niet in z'n geheel op de foto staan. Stukjes hand, kruinen, en bij #7 en #12 dus ook een stukje laars.

#7 Je kunstmatige onscherpte valt door de mand omdat de onscherpte overal dezelfde intensiteit heeft. Hier valt wellicht nog wat aan te tunen. Overigens is dit geen groot probleem verder. En dus, opnieuw, het stukje ontbrekende laars.

#10 en #11 zijn wat mij betreft de mooiste uit de serie.

Overigens heb je een functie van je 430EX laten liggen die je hier mooi had kunnen helpen: de High-Speed FP Sync Mode. (de [Bliksempje] H setting.) Dan zet je je camera vrolijk op Av, (of M) zodat jij het diafragma instelt zoals je wil hebben, en dan zorgt de flitser, door extreem snel pulsen, dat het een kortere sluitertijd kan gebruiken dan 1/200ste.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
wacko schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:15:
Overall vind ik het een goede serie! Leuk model ook, lief meisje.

Erg goed dat je er zelf commentaar bij hebt gezet, en in het algemeen sla je de plank helemaal niet mis daarin.
Bedankt, ook vast namens haar ;)
Bij 2 is wel degelijk ook het hemdje overbelicht... De foto is echt veel te fel. Het is lastig om het met Photoshop goed te krijgen maar zeker niet onmogelijk. Ik vind het verder niet een van de betere foto's dus de vraag is of dat het waard is ;).
In dit geval is haar shirtje echt overbelicht (#ffffff) en aangezien ik niet in RAW heb geschoten, denk ik dit er niet meer uit te kunnen halen. Persoonlijk vind ik de belichting van haar gezicht echter belangrijker, maar das wel een klein onderdeel van de gehele foto inderdaad, dus misschien iets minder geslaagd.
De kleurenactie op foto 5 vind ik net kunnen, maar ik ben er geen fan van.

Bij 7 vind ik de houding en de photoshop-actie niet echt geslaagd. Als je dan zo veel wilt photoshoppen, zorg dan dat de grond waar ze op staat en die in haar focus ligt wèl scherp is. Dit ziet er veel te onrealistisch uit. Haar houding is - als ik zo vrij mag zijn - een beetje van "ziet mijn kont er dik uit in deze broek?"
Zoals genoemd heb ik het hier bewust een beetje extreem gedaan. Zo te lezen vindt de meerderheid het niet zo mooi als mij, dus misschien een beetje doorgeschoten. Ik vind 'm iig mooier dan het origineel. Met een 'leuke houding' bedoelde ik vooral het idee van de pose (over de schouder kijken). De uitvoering hiervan kan inderdaad beter.
De kleuren op 12 zijn erg mooi, eigenlijk mooier dan het felle van de voorgaande foto's.
Ik weet niet of m'n smaak is veranderd, maar in m'n vorige fotosessie heb ik juist de saturatie wat naar beneden gegooid, misschien omdat het rond de herfst was. Nu was het zomer en vond ik wat sterkere kleuren mooier. Niet iedereen zijn smaak dus.
Wat globaal commentaar nog:

wat je zelf ook al had opgemerkt zijn sommige foto's iets te krap.
Het hemdje blijft overbelicht op veel foto's, en ik zie er ook vaak een blauwige waas in - kleur/witbalans die niet goed staat?
Misschien meer gezichtsexpressies uitproberen? Ik zie nu wel veel dezelfde gezichten.

Tenslotte nog, ik vind het in ieder geval een enorme vooruitgang sinds je vorige serie als ik die zo snel bekijk!
Ik hoop dat ik in komende photoshoot nog meer let op een niet te krappe compositie en storende achtergronden. Aangezien het model zich nog een beetje ongemakkelijk voelde heb ik niet te veel haarin richtingen proberen te duwen, maar het klopt dat haar uitdrukking soms wat saaier was.

Bedankt in ieder geval voor je redelijk uitgebreide commentaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Je had me via mail gevraagd of ik wat comments wilde geven op je testcase, bij deze;

Algemeen commentaar op de foto's; je serie is er tov je voorgaande shoot op vooruit gegaan (als ik het me tenminste goed weet te herinneren, prettig als we daar ook nog wat foto's van kunnen bekijken trouwens ;) ). Wat technisch geneuzel; het lijkt alsof je alle foto's in aRGB geschoten hebt, aRGB kun je het beste gebruiken als het hoofdonderwerp natuur is (veel groen etc), maar gaat het om mensen en huidskleuren, kun je ze beter in sRGB schieten.
Daarnaast vind ik je bewerkingen op je foto's te veel aanwezig. Veelal je achtergrond geblurred terwijl je je onderwerp weer te veel gesharpend lijkt te hebben, etc. Het is natuurlijker als je tijdens het schieten voor zo'n effect zorgt.
Verder heb je het model ook vaak gefotografeerd met een te lichte achtergrond. Hierbij verplicht je jezelf om of in te flitsen (wat je dus ook gedaan hebt) of om een onderbelicht model te krijgen en een overbelichte achtergrond.

#1 Duidelijk te zien dat deze is ingeflitst; verschil in WB van huidskleuren tov lucht (witte lucht die er blauw/groen uitziet?) en daarnaast een slagschaduw bij d'r rechter arm. Om dit soort zaken te verminderen zou je bijvoorbeeld veel minder hard kunnen inflitsen, (het zogenaamde fec-en, of diafragma groter maken)

#2 er zit er geen "verhaal" in de foto, terwijl je het hierbij wel zou verwachten. 't Is niet zomaar een kiekje, of een foto die aandacht blijft trekken. Meer een foto; "he, ga jij daar eens staan, dan maak ik een foto van je". Verder is horizon tikkeltje scheef, of lijkt ie scheef.

#3 de WB is niet helemaal lekker (wit truitje dat er groen uitziet), maar die uitdrukking in d'r gezicht mag ik wel. 't Is verder niet een heel boeiende foto, maar vind hem er toch wel uitspringen. Wellicht dat de boomstam wat te veel aanwezig is.

#4 Dit is echt zo'n "ga jij eens achter die boomstam staan dan trek ik een foto" foto. Een doe-maar-wat doeloze foto. Geen natuurlijke houding, uitdrukking, ik had hem gewoon geskipt...

#5 tsja, zw met (deel) van onderwerp in kleur trekt aandacht. Omdat de combi vanuit natuurlijk oogpunt niet klopt. Het lijkt op één van je betere foto's in deze serie, maar vraag me af of het ook gegrond is. Zoals ik in je vorige testcase ook al ergens gezegd had, ze kijkt ergens naar, maar onduidelijk is waarnaar ze kijkt... Net terwijl er toch 2 bootjes op de achtergrond te zien zijn. D'r truitje ziet er weer groen uit (had ze er wellicht iets groens onder?). En ach, verder zie je goed dat ze een mooi figuurtje heeft. Verder altijd ff opletten met dat horizon niet of iig netjes door het model heen loopt (en dat horizon recht loopt ;) )

#6 skip it; verkeersbord op de achtergrond, handen niet in beeld (terwijl wel benodigd om een compleet beeld te krijgen, of een deeluitsnede of helemaal, maar niet half ;) ), 5 is daarentegen stukken beter.

#7 model is grappig neergezet, al lijkt ze hier een dikkere aars te hebben dan dat ze daadwerkelijk heeft. Je hoeft een model niet altijd beter eruit te laten zien dan dat ze daadwerkelijk is, maar sommige onderdelen (vorige shoot onderkin oid?) kun je maar beter zorgen dat ze er wel beter uitzien.... Verder vind ik deze foto gigantisch doelloos, ze impliceert ergens naar toe te lopen.... Maar dan richting bosjes/ranzig onkruid?????

#8 grappig idee, naar mijn idee ook een van de betere foto's uit de serie; belichting van onderwerp en achtergrond zijn goed met elkaar in balans. Toch wat kritiek puntjes, model heeft een ietswat onnatuurlijke houding (kromme rug), armen voor haar waardoor ze onzekerder lijkt. Met bijvoorbeeld armen achter haar lijkt ze een stuk zekerder. Trapleuning op de voorgrond; als je haar meer van voren had gepakt met wat meer trap zelf in beeld had het heel anders geleken volgens mij. Al weet ik natuurlijk niet hoe die trap eruit zag ;)

#9 beetje hetzelfde als #8, al zie ik liever iets als #8 dan dat ik #9 zie.

#10 Leuk! Kan direct op hyves :)

#11 het van onderen gefotografeerd ben ik toch niet helemaal van ondersteboven. Verder een puike foto.

#12 Doe mij dan maar liever die ZW bootjes foto. Er zit geen verhaal in de foto, die half hoge laarzen staan er wat lomp op.

Wederom heb ik m'n eerlijke mening over de foto's laten weten, onder het motto liever eerlijk dan dat ik je de hemel inprijs zonder dat ik het iets vind. Dat wat ik positief vond ook gewoon laten weten. Jammer dat ik niet helder in m'n hoofd heb wat/wie je in je vorige shoot gefotografeerd hebt, maar nogmaals, volgens mij ben je wel vooruit gegaan. Neem de comments mee voor een volgende shoot, ben benieuwd wat daar weer uit voort komt! Het model heeft trouwens ook goed d'r best gedaan. Wellicht een leuk idee om het nog eens samen te proberen, zodoende bouw je wat ervaring met elkaar op. Nog een laatste tip; probeer vooraf een concept te bedenken met lokaties, hoe je je model wilt fotograferen (standpunt, compositie, houding model, etc). Zodoende kom jij zekerder over op je model en straalt ze dat weer terug in je camera. Vaak weet een model ook niet echt houding te geven en ben jij als fotograaf ook nog wat onzeker kwa cam settings etc. Als jij alles tegelijkertijd op lokatie moet bedenken, instellen, dirigeren etc etc, komt er wellicht te veel in één keer bij elkaar waardoor bepaalde zaken onderbelicht worden (in figuurlijke zin).

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
#11 voor mij hoor, ziet er erg goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Nog bedankt voor het beoordelen van mijn fotos.

De meeste van je fotos zijn erg sterk, echter niet allemaal. Ik zou dus een kleinere selectie hebben gemaakt.

Ik vind foto 11 veruit beste, echt super mooi. Showcase materiaal. Daarnaast ook 7, 6,12 en 10 (hoewel ik de blik niet echt super vind). 1, 3, 4 zijn wat te donker en doen mij weinig, beetje familie kiekjes. 2 is idd overbelicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 15-08-2007 09:31 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
jules schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:27:
Je had me via mail gevraagd of ik wat comments wilde geven op je testcase, bij deze;

Algemeen commentaar op de foto's; je serie is er tov je voorgaande shoot op vooruit gegaan (als ik het me tenminste goed weet te herinneren, prettig als we daar ook nog wat foto's van kunnen bekijken trouwens ;) ). Wat technisch geneuzel; het lijkt alsof je alle foto's in aRGB geschoten hebt, aRGB kun je het beste gebruiken als het hoofdonderwerp natuur is (veel groen etc), maar gaat het om mensen en huidskleuren, kun je ze beter in sRGB schieten.
Ik heb de instellingen op m'n camera even nagekeken, maar heb 'm bij mijn parameterset op Parameter 1 staan. Deze heeft een iets hoger contrast, kleurverzadiging en scherpte als standaard. Hier kan ik ook kiezen voor Adobe RGB, maar niet voor sRGB. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het verschil is. Heb je nog een interessant site hiervoor met wat uitleg?
Daarnaast vind ik je bewerkingen op je foto's te veel aanwezig. Veelal je achtergrond geblurred terwijl je je onderwerp weer te veel gesharpend lijkt te hebben, etc. Het is natuurlijker als je tijdens het schieten voor zo'n effect zorgt.
Dat blurring heb ik maar op twee foto's toegepast. De rest heb ik allemaal met het diafragma bereikt. Wel heb ik tijdens het verkleinen van alle foto's en toepassen van een border iets sharpening toegepast. Moeten alle foto's er ook natuurlijk uit zien? Ik zie wel vaker foto's met bijvoorbeeld overdreven kleuren, maar soms staat het gewoon lekker (naar mijn mening) ook al wordt de foto daardoor minder natuurlijk. Het gaat toch om een leuk/lekker plaatje om naar te kijken?
Verder heb je het model ook vaak gefotografeerd met een te lichte achtergrond. Hierbij verplicht je jezelf om of in te flitsen (wat je dus ook gedaan hebt) of om een onderbelicht model te krijgen en een overbelichte achtergrond.
Zoals ik eerder had genoemd, wilde dit inflitsen niet zoals gewenst aangezien ik m'n sluitertijd niet korter dan 1/200 krijg met de flitser aan. Ik ben al bewust niet in de middag gaan fotograferen maar in de ochtend, om de te felle zon te vermijden. Aangezien de wolken af en toe wegtrokken en het al wat later op de ochtend was, was het daarom af en toe toch te licht.
#1 Duidelijk te zien dat deze is ingeflitst; verschil in WB van huidskleuren tov lucht (witte lucht die er blauw/groen uitziet?) en daarnaast een slagschaduw bij d'r rechter arm. Om dit soort zaken te verminderen zou je bijvoorbeeld veel minder hard kunnen inflitsen, (het zogenaamde fec-en, of diafragma groter maken)
Overdag dus minder hard inflitsen. Ik dacht altijd omdat het overdag en dus licht is, moet je niet te zacht inflitsen, anders helpt het niet. Maar dat compenseert de camera dus zelf al te veel?
#2 er zit er geen "verhaal" in de foto, terwijl je het hierbij wel zou verwachten. 't Is niet zomaar een kiekje, of een foto die aandacht blijft trekken. Meer een foto; "he, ga jij daar eens staan, dan maak ik een foto van je". Verder is horizon tikkeltje scheef, of lijkt ie scheef.
Bij straatfotografie kan ik me iets voorstellen bij een verhaal in een foto, maar ook bij modelfotografie? Als Doutzen Krous in een bikini op het strand staat, ga ik mij niet voorstellen hoe ze daar gekomen is en wat ze daar doet :P Zou je kunnen toelichten wat je hiermee bedoelt? Daarnaast vind ik dit een van de weinige foto's waar ze niet met een "standaard" houding op staat.
Volgens mij staat de horizon inderdaad ook ietsje scheef.
#3 de WB is niet helemaal lekker (wit truitje dat er groen uitziet), maar die uitdrukking in d'r gezicht mag ik wel. 't Is verder niet een heel boeiende foto, maar vind hem er toch wel uitspringen. Wellicht dat de boomstam wat te veel aanwezig is.
WB stond op automatisch, dus hier zat ie er misschien wat naast. Ik vond deze foto mij ook al aanspreken, maar kan er ook niet echt de vinger op leggen waarom.
#4 Dit is echt zo'n "ga jij eens achter die boomstam staan dan trek ik een foto" foto. Een doe-maar-wat doeloze foto. Geen natuurlijke houding, uitdrukking, ik had hem gewoon geskipt...
Eerst vond ik dit wel een leuke foto, misschien door de vrij aanwezige kleuren en contrast in de foto. Maar hoe langer ik er naar kijk, hoe minder hij me eigenlijks ook zegt. Wat dat betreft ben ik het toch wel met je eens.
#5 tsja, zw met (deel) van onderwerp in kleur trekt aandacht. Omdat de combi vanuit natuurlijk oogpunt niet klopt. Het lijkt op één van je betere foto's in deze serie, maar vraag me af of het ook gegrond is. Zoals ik in je vorige testcase ook al ergens gezegd had, ze kijkt ergens naar, maar onduidelijk is waarnaar ze kijkt... Net terwijl er toch 2 bootjes op de achtergrond te zien zijn. D'r truitje ziet er weer groen uit (had ze er wellicht iets groens onder?). En ach, verder zie je goed dat ze een mooi figuurtje heeft. Verder altijd ff opletten met dat horizon niet of iig netjes door het model heen loopt (en dat horizon recht loopt ;) )
Ziet haar truitje er hier ook groen uit? Heb ik dan zo'n andere scherm instelling? Ik vind 'm meer blauwig dan groen... Wat het kijken betreft had ik hiervan ook nog een foto waarbij ze meer naar de bootjes kijkt, alleen is deze minder scherp en zit ze daarop minder ontspannend. Vandaar dat ik voor deze had gekozen. Die lijn had inderdaad beter niet door haar kunnen lopen, al weet ik niet vanuit welke hoek ik deze foto dan had moeten schieten...
#6 skip it; verkeersbord op de achtergrond, handen niet in beeld (terwijl wel benodigd om een compleet beeld te krijgen, of een deeluitsnede of helemaal, maar niet half ;) ), 5 is daarentegen stukken beter.
Verkeersbord is inderdaad te storend nu je het zegt. Qua compositie hinkte ik inderdaad tussen twee dingen. Ik wil haar het liefst helemaal er op en haar zo veel mogelijk in de foto laten kijken. Misschien toch beter een keuze kunnen maken, dan van beide een beetje.
#7 model is grappig neergezet, al lijkt ze hier een dikkere aars te hebben dan dat ze daadwerkelijk heeft. Je hoeft een model niet altijd beter eruit te laten zien dan dat ze daadwerkelijk is, maar sommige onderdelen (vorige shoot onderkin oid?) kun je maar beter zorgen dat ze er wel beter uitzien.... Verder vind ik deze foto gigantisch doelloos, ze impliceert ergens naar toe te lopen.... Maar dan richting bosjes/ranzig onkruid?????
Misschien weer een voorbeeld van dat ik (nog) te weinig op details let. 'k Vind het trouwens wel een goeie opmerking van het doelloze waar ze heen lijkt te lopen. Daar had ik beter een andere achtergrond voor kunnen kiezen.
#8 grappig idee, naar mijn idee ook een van de betere foto's uit de serie; belichting van onderwerp en achtergrond zijn goed met elkaar in balans. Toch wat kritiek puntjes, model heeft een ietswat onnatuurlijke houding (kromme rug), armen voor haar waardoor ze onzekerder lijkt. Met bijvoorbeeld armen achter haar lijkt ze een stuk zekerder. Trapleuning op de voorgrond; als je haar meer van voren had gepakt met wat meer trap zelf in beeld had het heel anders geleken volgens mij. Al weet ik natuurlijk niet hoe die trap eruit zag ;)
Als ik meer van voren had gestaan, had ik in het kanaal gelegen ;) Ik heb wel een foto gemaakt nog meer van achteren en hoger. Zou die mooier zijn geweest?
#9 beetje hetzelfde als #8, al zie ik liever iets als #8 dan dat ik #9 zie.

#10 Leuk! Kan direct op hyves :)

#11 het van onderen gefotografeerd ben ik toch niet helemaal van ondersteboven. Verder een puike foto.
Ik blijf het stug proberen, van onderen foto's maken ;) Vooral als ik denk dat het past (versterkt volgens mij het gevoel van over het water kijken)
#12 Doe mij dan maar liever die ZW bootjes foto. Er zit geen verhaal in de foto, die half hoge laarzen staan er wat lomp op.

Wederom heb ik m'n eerlijke mening over de foto's laten weten, onder het motto liever eerlijk dan dat ik je de hemel inprijs zonder dat ik het iets vind. Dat wat ik positief vond ook gewoon laten weten. Jammer dat ik niet helder in m'n hoofd heb wat/wie je in je vorige shoot gefotografeerd hebt, maar nogmaals, volgens mij ben je wel vooruit gegaan. Neem de comments mee voor een volgende shoot, ben benieuwd wat daar weer uit voort komt! Het model heeft trouwens ook goed d'r best gedaan. Wellicht een leuk idee om het nog eens samen te proberen, zodoende bouw je wat ervaring met elkaar op. Nog een laatste tip; probeer vooraf een concept te bedenken met lokaties, hoe je je model wilt fotograferen (standpunt, compositie, houding model, etc). Zodoende kom jij zekerder over op je model en straalt ze dat weer terug in je camera. Vaak weet een model ook niet echt houding te geven en ben jij als fotograaf ook nog wat onzeker kwa cam settings etc. Als jij alles tegelijkertijd op lokatie moet bedenken, instellen, dirigeren etc etc, komt er wellicht te veel in één keer bij elkaar waardoor bepaalde zaken onderbelicht worden (in figuurlijke zin).
Ik heb dan ook meer aan opbouwende kritiek dan alleen lofprijzingen, al is een complimentje op z'n tijd ook wel fijn. De foto's van de vorige shoot stonden ook nog op de overbelaste server, dus heb ik die nog even aangepast. Kun je ze daar ook nog even mee vergelijken. Ze was inderdaad een klein beetje ongemakkelijk door het gebrek aan ervaring, maar daarentegen heb ik daarin ook niet zoveel ervaring. Misschien dus wel een goed idee om vaker met eenzelfde model samen te werken. Ik weet vaak al wel naar welke composities ik op zoek ben en welke instellingen ik wil gebruiken, maar het aangeven in welke houding een model moet staan vind ik toch nog lastig. Daarin ben ik ook nog niet zo creatief. Misschien kan ik daarover nog wat meer inlezen op internet?

In ieder geval weer hartelijk bedankt voor je uitgebreide commentaar. Als ik weer een photoshoot achter de rug heb, hoop ik weer op je reacties te kunnen rekenen.

Pagina: 1