Huh!? Why!?
Ah zo, heb je dat van mij

. Hmz, ik heb dat weer van iemand anders van dit forum hoor

(pvdplanet uit m'n hoofd)
Anyway, heb wel gemerkt dat vrouwen erg snel 'zeuren' over onderkinnen (stelletje ijdeltuiten!

). Maar van onderaf kan naar mijn mening best wel. Zorg alleen dat onderkinnen zo min mogelijk te zien zijn, want daar klaagt men dus al heel snel over. Laat ze bijvoorbeeld een tikkeltje naar boven kijken. Bij de partyfotografie waar ik me mee bezighoud is dit echter vaak geen oplossing, tenzij het een spontaan niet gemerkt shot is. Overigens wil het ook verschillen in hoever je iemand van onderaf schiet. Speel er es mee zou ik zeggen!
Een goede fotograaf zal een model juist beter eruit doen komen dan slechter.
Uhmz, da's puur en alleen wat je met een foto wilt bereiken. Je kan een model er ook slechter uit laten zien hoor. Ik kan me een dame herinneren die d'r foto's genomen in een studio terugtrok omdat ze ze afgrijselijk vond. Misschien had ze zichzelf beter in de spiegel moeten bekijken hoe ze eruit zag voordat ze er aan mee deed
terugkomend op de eigenlijke serie;
#1 ondanks dat ik de bewerkingsstijl wel mag, vind ik hem uit de boot vallen bij de andere foto's. Besef wel dat je het model hierdoor erg bleek over laat komen. Verder was het mooier geweest dat ofwel de hand er helemaal op kwam of helemaal niet.
#2 grappig moment en houding, compositie/uitsnede valt wat tegen. Verder kunnen we hier uithalen is dat het model een mooi figuur heeft.

(of had je wat anders duidelijk willen maken?)
#3 is te gemaakt, te geposeerd. En de relatief lange neus van het model begint hier op te vallen. Compositie verder is niet geheel boeiend, evenals de achtergrond, die eigenlijk wat te druk word.
#4 Gezichtsuitdrukking lijkt spontaan, maar is denk ik net op het verkeerde moment genomen. Beetje jammer. Je zit wat ongewenst spier/vetweefsel in de wangen opbollen. Pose en achtergrond verder zijn wel grappig. Wellicht had het model wat minder centraal mogen staan in deze foto. En oh ja, 't was mooier geweest de onderkant van d'r laarzen ff schoon te poetsen
#5 mist iets, 't is het gewoon niet. Model van onder, het wit van d'r ogen niet kunnen zien maar wel bijna. Maw, je verwacht dat je het ziet, maar je ziet het niet. Wellicht had je het haar wat mooier neer kunnen leggen en haar een wat interessantere kijkrichting kunnen geven. En misschien werkt dat onderaf gebeuren ook daadwerkelijk niet.
#6 Een hoop contrast met de lucht boven waardoor er blooming met de takken optreed. Schaduwen galore waardoor de bollingen extra duidelijk worden. Die in haar jas ter hoogte van haar buik leiden iig af (was al duidelijk). Verder te harde schaduw in haar oogkassen.
#7 hier ook weer een iets te harde schaduw in haar oogkassen. Verder vind ik haar jas niet echt passen in dit shot. Grijs, geel en roze

. Voor iets grijs aan te trekken moet je zowiezo een wat kleurvollere huid hebben, ik heb het idee dat het haar niet veel eer doet. iig niet op deze foto.
#8 De scherptediepte naar achter toe is gewenst, alleen het gedeelte op de voorgrond leidt te veel af. Deze jas staat haar overigens beduidend beter

. Overigens heb ik ooit eens meegekregen van een (hoofd)redacteur van een regionale krant dat het mooier is als mensen/dieren of whatever naar het midden van de krant kijken. Ook al heb ik het op m'n 13e gehoord, 't is me altijd bijgebleven. Datzelfde mis ik hier op deze foto. Ze kijkt de foto uit, maar waarnaar!? We hoeven het niet persee te zien, maar haar meer ruimte geven aan die kant zal de foto zeker positief tot z'n recht laten komen.
#9 Mooi moment, ze krijgt een sms! Zie hier het resultaat dat ze meer in de foto kijkt, 't oogt prettiger, natuurlijker. Tevens is het verhaaltje gesloten waar ze mee bezig is; met d'r telefoon. Verder kun je natuurlijk blijven bakkeleien over waar dat sms-je over gaat, maar goed, da's dan voor de kijker om die in te vullen

. Wat hier verder opvalt, naast de haarbos, zijn d'r neus en lippen. Wat ik hierboven al ergens zei over d'r neus is ook hier bij toepasbaar. En profiel past niet echt bij deze dame. Daarnaast vormen d'r lippen een nogal groot contrast met d'r huid, het komt erop neer dat dat haar gezicht bleker maakt. Ik weet niet hoe lang jullie shoot duurde, maar wellicht kreeg het model het toch iets te koud

. Verder vind ik deze foto wat te contrastrijk. Het is met name bij oudere mensen mooi om die geleefde huidjes te voorschijn te toveren door vooral het contrast omhoog te gooien. Maar bij jongere mensen willen we juist die rimpelloze huid zien, het zachte mooie ronde nog wat ze in zich hebben.
#10 geheid een leuk moment maar de compositie vind ik letterlijk niks. Ik denk dat de foto al iets meer waarde had gehad als er een lok van haar haren aan de voorkant van haar lichaam had gehangen. Verder vind ik het niet meer dan een snapshot.
#11 d'r gezicht/oogkassen zijn me hier wat te donker, had wat lichter gemogen. Denk dat spelen met curven hier wel wat opgelost zou hebben.
Last but not least; afgrijselijk kleine thumbnails! Ik denk dat je topic veel meer aandacht had gehad als je wat grotere varianten had geplaatst.
Overigens zeg je in je post dat je 1000-en partypics hebt gemaakt. Mocht er wat boeiends tussenzitten, show ze dan in het
[rml][ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 2[/rml] topic. Altijd leuk om in elkaars keuken te kijken