[SBS2003] Domeinnaam, welke extensie?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
Ik ben bezig een server te configureren, ik heb hiervoor ook een server geinstalleerd met Exchange 2003 er op en dat werkte allemaal goed. Nu heb ik nieuwe hardware gekocht, en nu wil ik me er nóg verder in verdiepen.

Bij de vorige server was het zo dat deze een domein had met de extensie "lokaal". Dit heb ik gekozen omdat Windows 2003 zegt dat je het beste de lokaal/local extensie kunt nemen omdat je anders in de problemen komt.
Maar ik zou het veel mooier vinden om gewoon de .nl extensie te kunnen gebruiken, omdat we natuurlijk ook een .nl domeinnaam hebben op internet.

Is dit gewoon te gebruiken zonder als te veel problemen?

Het is ook cosmetisch van aard, .nl is in mijn ogen gewoon mooier om te gebruiken.

Ik vind het belangrijk dat de basis goed is, zodat ik later kan uitbreiden, als dit al niet goed zou zijn, dan kom ik later in de problemen (je kunt dat blijkbaar dus niet gewoon zomaar hernoemen).
Nou wil ik dus ook weten of het verstandig is om echt iets anders te gebruiken dan de. nl extensie, of dat het wel gewoon kan.

Ik wil de server gaan gebruiken voor
- mail (mail ophalen via pop3 van provider)
- ftp
- vpn
- remote desktop

Vanalles eigenlijk dus. Ik heb nu ook degelijke hardware gekocht omdat deze gewoon echt goed moet zijn. De vorige deed het ook prima, maar was erg traag.
Er komt dus alles van het bedrijf op te staan.

Ik heb de oude server gewoon offline gehaald en de data natuurlijk bewaard, deze komt op de nieuwe server te staan. De mail heb ik zolang geconverteerd naar PST bestanden (dit leek me op dat moment de makkelijkste manier).

[ Voor 26% gewijzigd door eX0duS op 13-08-2007 20:26 ]

Verwijderd

Ik zie niet hoe het een probleem kunnen zou vormen (zo lang je in ieder geval maar geen Dynamisch IP hebt).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2016 18:55 ]

• eX0duS
Nou omdat Windows dit zelf aan geeft om de extensie lokaal/local te gebruiken.
het domeinnaam op internet is niet gekoppeld aan ons IP adres, maar wel een subdomein (OFFICE.BEDRIJFSNAAM.NL), BEDRIJFSNAAM.NL daar draait gewoon onze website op bij de hosting provider (en tevens de mail).

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
Dit is volgens mij gewoon om problemen vragen. Ik denk dat je beter BEDRIJFSNAAM.LAN kan gebruiken voor lokale access. Als je .nl gaat gebruiken ga je gegarandeerd ergens een conflict krijgen tussen DNS en local lan benamingen.

Voorbeeld: Cliënt op netwerk wil naar server op website eigen bedrijf kijken. Eventuele web-links binnen het .nl domein proberen locale resources te benaderen in plaats van online resources.

[ Voor 29% gewijzigd door flapstaart op 13-08-2007 20:39 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je een domein opzet met een .nl domein dan zet je ook een DNS server op die daar over gaat (authoritve). Dat wil zeggen dat die DNS server denkt dat die de baas is over dat domein. Terwijl in feite eigenlijk een DNS server bij je provider daarover gaat.

Als een PC dus bijvoorbeeld office.bedrijfsnaam.nl opvraagt, dan zal die dat opvragen bij de lokale server en niet bij de echte DNS server (die van je provider). Je zult alle servers handmatig in moeten stellen in je eigen DNS server. Ik zou al ik jou was gewoon .local gebruiken voor interne adressen.. Je uitgangspunt zou een technisch goed en beheerbaar netwerk moeten zijn, niet een cosmetisch mooi netwerk (daarnaast krijg je toch niet veel met die extensie te maken ;) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• eX0duS
Ok dat is duidelijk. Dan gebruik ik gewoon lokaal/local/lan, alleen wat is het beste. De software zelf is NLtalig, maar bedrijfsnaam.lokaal ziet er ook niet uit, dan maar bedrijfsnaam.lan?
Ik heb bij de installatie ook een fout gemaakt, ik heb nml. nu BEDIJFSNAAM.LAN (met hoofdletters dus), en de server is nu server.BEDIJFSNAAM.LAN... Dat ziet er ook niet echt netjes uit. Wat is normaal eigenlijk de beste oplossing, kleine letters of hoofdletters, of maakt het niet uit, en is dit ook weer puur cosmetisch van aard?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoofdletters/kleine letters maakt echt niks uit.. Is ook niet case-sensitive.. Maar je mag van alles gebruiken, al gebruik je .xxx :P :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• eX0duS
Waarom is het nu ineens hoofdletters dan? De vorige installatie op andere hardware was volgens mij kleine letters.
De server heet nu ook server.BEDIJFSNAAM.LAN... Wat is normaal gesproken hier de "standaard" voor dan?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een netbios naam is in ieder geval altijd in hoofdletters. Maar dns namen zijn volgens mij altijd standaard met kleine letters.

• eX0duS
Ok. Nu kan ik de server eventueel nog opnieuw installeren (alhowel dat wel veel tijd kost, probleem is ook dat ik er niet fatsoenlijk aan kan werken omdat ik in de tussentijd steeds weg moet)...

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:25

sanzut

It's always christmas time

eX0duS schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:48:
Ok. Nu kan ik de server eventueel nog opnieuw installeren (alhowel dat wel veel tijd kost, probleem is ook dat ik er niet fatsoenlijk aan kan werken omdat ik in de tussentijd steeds weg moet)...
Dan moet je zorgen dat je manager oid er tijd voor vrij maakt/houd.

• eX0duS
Eigenlijk wel, alhoewel dit niet de allerhoogste prioriteit heeft. Mail kan ik zolang bekijken via webmail, bestanden heb ik niet nodig, en als ik ze nodig heb dan haal ik ze wel even van de backup af, en het administratieprogramma, dat kan even wachten, die paar daagjes houd ik dat op papier bij.
Ik vind het wel belangrijk dat de basis gewoon goed is, niet dat ik er naderhand weer allemaal aan moet prutsen...
Als ik nu onzekerheid heb op die naam/extensie, weet ik dat ik me daar later aan ga storen, en dan zijn de gevolgen groter dan dat ze nu zijn...
Ik wilde de server ook echt vervangen, en niet weer een nieuwe naam moeten verzinnen, tevens zal die nu niet meer booten: Data weg na initialiseren HDD via Scythe KamaConnect

[ Voor 28% gewijzigd door eX0duS op 13-08-2007 20:55 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

flapstaart schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:38:
Dit is volgens mij gewoon om problemen vragen.
Niet als je weet waar je mee bezig bent.
Split-brain DNS is ook makkelijker in verband met mailadressen in Exchange, hoef je ook geen extra dingen te doen in je recipient policy via de SBS Wizard.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:04:
[...]

Niet als je weet waar je mee bezig bent.
Split-brain DNS is ook makkelijker in verband met mailadressen in Exchange, hoef je ook geen extra dingen te doen in je recipient policy via de SBS Wizard.
Helemaal mee eens. Het is imo ook een stukje extra gemak voor beheerder/user. Resources lokaal als op externe locaties met dezelfde naam kunnen benaderen.
Aanhouden van A-records voor internetresources is dan natuurlijk wel een must lokaal, maar dat is vaak ook een kwestie van eenmalig aanmaken en daarna vrijwel nooit meer wijzigen :P
Nog een mooi stukje over de voordelen van splitdns tov .local en andere meuksels: http://www.windowsnetwork...e-Access-Connections.html

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik vind het gebruik van een .local oid wel fijn eigenlijk, alleen zou ik dan juist niet voor .local gaan aangezien dat weer conflicteert met iets van Apple OSX. Als je dus voor een niet-geldige domain extensie gaat, pak dan iets als .lan :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

elevator schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:47:
Ik vind het gebruik van een .local oid wel fijn eigenlijk, alleen zou ik dan juist niet voor .local gaan aangezien dat weer conflicteert met iets van Apple OSX. Als je dus voor een niet-geldige domain extensie gaat, pak dan iets als .lan :)
De .local extensie levert inderdaad conflicten op met Apple's Bonjour (wat vroeger Rendezvous heette). Daar zijn wel workarounds voor maar het is gemakkelijker om maar gewoon een andere extensie te pakken. Om die reden ben ik voor m'n thuisnetwerk (met o.a. een Mac) overgestapt van een .local extensie naar .lan.

Over het algemeen zou ik vermijden om dezelfde interne domeinnaam te gebruiken als die je extern gebruikt (voor je publieke website of email). Zo'n extern domein bevat namelijk meestal de bedrijfsnaam en zo'n naam kan wel eens veranderen (door overname, fusie, of gewoon omdat een nieuwe naam beter in de markt ligt).
Wanneer de interne domeinnaam gelijk is aan de bedrijfsnaam moet je na een naamswijziging vaak ook je hele interne netwerk hernoemen. Dat is weliswaar wel mogelijk maar het is een actie die je liever wilt vermijden vanwege het risico van problemen. Om die reden kiezen de meeste grote bedrijven voor een "neutrale" domeinnaam.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Wat we ook weleens doen, met name als er ook veel verkeer met buiten is, naar exchange servers e.d. is het gebruiken van een .net extensie. De normale website e.d. staat dus op het .nl en .com domein en met .net benader je de servers.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik had hier mijn server (WS 2008 beta 3) eerst een AD gegeven, intranet.alex-media.nl. Dit gaf als leuk bijgevolg dat hij alle hostnames in het netwerk naar z'n localhost mapte (\\alex-laptop zag hij als \\alex-laptop.intranet.alex-media.nl en kwam uit op \\10.0.0.254, mijn serveradres). Ook pingen gaf eenzelfde resultaat, ping alex-laptop werd: ping alex-laptop.intranet.alex-media.nl.

Ik heb nu een nieuwe AD opgezet, intranet.avh.lan, en nu heb ik al die problemen niet meer. ping alex-laptop pingt nu ook echt mijn laptop i.p.v. de server enzo... ofwel: om problemen te voorkomen gebruik je gewoon iets als .lan, je kunt in Exchange wel opgeven dat je @je-eigen-site.co.ck (ja, die TLD + SLD bestaat :+) als e-maildomein wilt gebruiken enzo..

We are shaping the future

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Alex) schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 01:11:
Ik had hier mijn server (WS 2008 beta 3) eerst een AD gegeven, intranet.alex-media.nl. Dit gaf als leuk bijgevolg dat hij alle hostnames in het netwerk naar z'n localhost mapte (\\alex-laptop zag hij als \\alex-laptop.intranet.alex-media.nl en kwam uit op \\10.0.0.254, mijn serveradres). Ook pingen gaf eenzelfde resultaat, ping alex-laptop werd: ping alex-laptop.intranet.alex-media.nl.

Ik heb nu een nieuwe AD opgezet, intranet.avh.lan, en nu heb ik al die problemen niet meer. ping alex-laptop pingt nu ook echt mijn laptop i.p.v. de server enzo... ofwel: om problemen te voorkomen gebruik je gewoon iets als .lan, je kunt in Exchange wel opgeven dat je @je-eigen-site.co.ck (ja, die TLD + SLD bestaat :+) als e-maildomein wilt gebruiken enzo..
Dit heeft natuurlijk niks met het wel of niet gebruiken van een bestaande tld te maken. Je zult vast elders iets verkeerd gedaan hebben (NAT op de verkeerde manier toegepast, dns niet op orde) als je ditsoort problemen had.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dat is mijn vermoeden ook ja, maar omdat ik toch hoorde dat het gebruik van .lan o.i.d. aanbevolen wordt heb ik de boel maar omgegooid... mijn vermoeden is DNS :p

We are shaping the future

Pagina: 1