Data weg na initialiseren HDD via Scythe KamaConnect

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
Behoorlijk belangrijke data helaas.
Ik heb wel een backup maar wil toch kijken of de originele data niet terug te halen is.

De schijf (een schijf van 1 maand oud trouwens), zat in een server, hier zijn wel backups van, maar ik wil het toch graat terug hebben.

Ik heb deze schijf via de Scythe KamaConnect aangesloten op de nieuwe server, ik wilde hiermee dan de data over gaan pompen.
Helaas werkte het niet gelijk (vind het toch een vaag ding die KamaConnect), maar na een tijdje zag ie toch de schijf... Windows vroeg of ik de schijf wilde initialiseren, dus dat heb ik gedaan. Nou bleek dus dat ik ineens helemaal geen data meer kon lezen, hij is niet geformateerd verder, ik snap dan ook niet waarom er ineens helemaal niks meer op staat.

Ik denk dus dat de MBR ofzo gewijzigd is, maar weet het niet zeker.

Ik heb wel het progamma GetDataBack, waar ik overigens wel goede ervaringen mee heb. Hij herkend de schijf wel, maar denkt dat deze 1,6TB is ipv 160GB. Het inlezen van de schijf gaat wel, maar echt héél erg langzaam, en hij krijgt ook allemaal vreemde fouten.

Ik heb verder niks met de schijf gedaan, niet geformatteerd, paritites aangemaakt, etc.

Weet iemand zo misschien een handige(re), snellere manier om die schijf nog in orde te kunnen krijgen? Ik kan me nml. niet voorstellen dat met een klik met de muis alles echt weg zou zijn...

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik zou nog wat andere recovery programma's er op af sturen; maar volgens mij is je eigen gok correct. Met het initialiseren van een schijf verander je de index of mbr van een schijf volgens mij; I could be wrong though. Maar dit kan goed verklaren waarom je geen directories en data meer kan benaderen.

De meeste mensen deugen!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 17:53
Lees je de schijf nu nog steeds in via die KarmaConnect? Ik zou dat ding dus voorlopig even niet meer vertrouwen en m'n schijf direct aan de (S)ATA controller hangen.
Verder kun je natuurlijk eens kijken of een Linux Live CD de schijf wel kan benaderen (Knoppix heeft daarvoor goede mogelijkheden). Ik heb onlangs nog een harde schijf van iemand "gered". De schijf kwam uit een PC die ineens niks meer deed. Windows wilde ook in ee nandere kast niet meer opstarten. Toen even met de Ubuntu install CD gekeken die ik toch had liggen en daar werd de schijf wel zonder problemen herkend en gemount. Bij nadere inspectie met fdisk bleek dat om onverklaarbare redenen het partitietype niet meer op NTFS/HPFS stond. Even teruggezet en toen bootte alles weer vrolijk zoals het hoort.

• eX0duS
Zal hem inderdaad eens rechtstreeks aan de (ATA) controller hangen.. Dan zien we weer verder. :p Welke mogelijkheden heeft Knoppix precies om die schijf in orde te kunnen krijgen? Yet Another Harddisc Recover Tool (YAHRT) zeker? :P

[ Voor 12% gewijzigd door eX0duS op 14-08-2007 12:15 ]

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 17:53
Het is te lang geleden dat ik zelf nog Knoppix gebruikt heb, dus welke software er nu op de CD/DVD staat weet ik niet precies.
Verder hangt het natuurlijk ook af van de kennis die je hebt m.b.t. Linux, de indeling van een harde schijf enz.
Dat akkefietje met het terugzetten van het partitietype dat ik hierboven beschreef is op zich vrij simpel, maar ja, als je nog nooit met fdisk hebt gewerkt dan lijkt het vast abacadabra.

• eX0duS
Om hier nog even op terug te komen; ik ben nog steeds aan het "kloten" met die harde schijf.
Ik heb hem nogmaals teruggehangen aan die Kama Connect, maar kon de disk ook niet meer initialiseren.
Als ik er Windows op wil installeren, kan ik geen partities er op aan maken, stel ik maak 20 gb aan, dan staat er vervolgens niks (ook al heb ik hem aangemaakt), ik heb nu op een andere HDD Windows geinstalleerd, en vervolgens deze schijf er ook weer aangehangen, maar ik kan de harde schijf nog steeds niet initialiseren. Windows geeft zelf aan dat ie niet geinitialiseerd is, maar verder kan ik er niks mee. Hij blijft nu ook staan op "initialising"...

Is de harde schijf nog echt overleden of moet ik een of ander programma gebruiken om die schijf op orde te krijgen? Ik heb al vanalles geprobeerd, maar misschien niet het juiste programma.
Pagina: 1