Toon posts:

Baskanaal maken met scherpe cross-over freq

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Audigy en heb bij Basbeheer ingesteld dat de lage tonen van een stereo signaal naar de bas omgeleid wordt. Nu kunnen mijn main speakers signalen tot zo'n 50 Hz zelf prima aan, dus wil ik dat alles onder de 50 naar de sub gaat, en alles erboven naar de mains. Dus cross-over frequency op 50 Hz ingesteld.

Nu weet ik wel dat die filtering nooit perfect zal zijn, en er dus altijd wel wat frequenties boven de 50 naar de sub gestuurd zullen worden, en frequenties onder de 50 naar de mains, maar na het spelen met wat testtonen blijkt het filter wel heel erg onnauwkeurig te zijn. Op 100 Hz doet de sub nog vrolijk mee, en op 30 Hz hoor ik ook nog wat uit de mains komen. De volumes zijn weliswaar verzwakt, maar veel minder dan ik verwachtte.

Weet iemand of er andere utilities zijn waarin een veel steiler filter zit? Dus dat je op 10 Hz afstand van de cross-over frequentie vrijwel niets meer doorgelaten wordt?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Het strakste qua filtering wat je normaal gesproken tegenkomt is -24dB / octaaf, dus op 50Hz ingesteld is het op 100Hz 24dB zachter.

Wat is er mis met het huidige systeem dan? Klinkt de sub zo verrot bij tonen tussen de 50 en 100Hz ofzo?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Het viel me zomaar op en ik vond het merkwaardig, maar als dat gebruikelijk is dan laat ik het wel zo; is op zich geen probleem.

De sub heeft wel een vrij luid volume vanaf 50 Hz, maar ik kan hem anders plaatsen (verder van de muur, achterstevoren etc) om te zien of dat effect heeft.

Eventueel zou ik misschien een fijn afstelbare equalizer willen gebruiken. Op 100 Hz klinkt de boel duidelijk luider dan op 90 Hz of 110 Hz; komt waarschijnlijk door de omgeving. In de standaard equalizer kan ik alleen de 125 Hz en 62 Hz knop instellen; ik zou er eentje willen hebben waar ik ook de 90, 100, 110 Hz banden kan verzwakken.

Verwijderd

Topicstarter
Hm heb nog even zitten spelen zonder de mains en alleen sub, en de range 100-160 Hz klinkt (in mijn oren) even luid als ik daar in stapjes van 10 Hz doorheen ga. 200 Hz is merkbaar zachter maar niet veel. Dat verschil is zeker geen 24 dB (10 dB klinkt toch als een factor 2?). 90 Hz is ietwat zachter, 70 en 80 Hz weer iets harder, en bij 50 en lager wordt het heel veel zachter. Dit alles met een crossover op 75 Hz, en op mijn sub staat de crossover ergens bij de 200...

Zou het kunnen dat de DAC circuits op mijn Audigy SE gewoon niet goed overweg kunnen met tonen onder de 200 Hz en met name onder de 50 Hz, waardoor ik de sub luider moet zetten om die frequenties toch nog goed te horen en als bijeffect de tonen boven de 50 Hz dus ook luider worden?

NB ik gebruik de test-samples van onderstaande site, die zijn in MP3 en ik speel ze af met Winamp zonder gekke plugins/equalizer.
http://www.realtraps.com/test-cd.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2007 20:41 ]

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Er zijn EQ's met extreem hoge dB/octaaf verhoudingen, ik weet alleen niet of het mogelijk is om die op de manier te gebruiken die jij wilt