Gigabyte DS P35 serie problemen met S3 standby

Pagina: 1
Acties:
  • 1.012 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
* myReactBekijk myReact van ccc456
* galleryBekijk de gallery van ccc456

Reg. datum: 22 januari 2002
Hallo,

Ik heb zojuist een Gigabyte DS4 P35 ingebouwd en ik heb een probleem.
Het moederbord komt niet (altijd) goed uit S3 (standby). Ik heb bios F4 en F5beta geprobeerd, bij beide gaat het soms goed maar meestal niet en gaat de PC aan en na 5 seconden weer uit en weer aan etc...
Hij blijft dit herhalen. Ik moet dan de voeding uitzetten, even wachten en daarna gewoon nieuw starten.
Het ligt aan het MB of BIOS, aangezien ik kort hiervoor in deze kast een Asus P5B met 6300Duo core heb gehad. Ik heb pas geupgrade door het MB en CPU te vervangen met de Gigabyte DS4 P35 en een Q6600. Met de Asus P5B en 6300 werkte S3 probleemloos en nu (meestal) NIET !

Voor mij betekent dit 1x Gigabyte= NOOIT meer Gigabyte.
Zoiets primair en simpel, dat MOET werken 8)7 COME ON!

Zijn er hier meer mensen die dit probleem hebben ??
Of is er een oplossing voor ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Meteen je moederbord de schuld geven is iets te kort door de bocht.

Je zegt dat je nu een Q6600 hebt? Heb je wel een voeding die sterk genoeg is? Misschien ging het nog nét in je vorige systeem maar is het nu te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
zoals je ook al in Terugkeer uit standby werkt niet goed met PS/2 aansluiting. hebt kunnen lezen zijn er inderdaad meer mensen met het probleem.
Als jij zeker weet dat alles in windows goed staat ingesteld zou ik gewoon contact opnemen met gigabyte en desnoods RMA aanvragen of wachten op een fix.

Controleer dus eerst je windows instellingen. Misschien wordt je pc wel uit S3 gehaald door je netwerkcontroller of staan je muis+toetsenbord uitgeschakeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Kurios op 12-08-2007 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Niet online
Thnx voor de snelle reacties.

Voeding: 550 Watt Antec NEO.
Wat betreft windows instellingen, ik denk dat het dat niet is. Aangezien hij wel even aangaat (3 seconden) en dan weer uit (3 sec), weer aan (3 sec) en weer uit etc.. Hij reageert wel maar krijgt hem niet geheel uit S3. Daarbij doet hij het 4 van 10 keer wel goed???
S1 werkt prima, maar dan blijven de fans draaien. Niet echt een stuk stiller, dus geen optie.

Ik ga zowieso maandag Gigabyte bellen ! Dit is zoiets basics, dat moet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door ccc456 op 12-08-2007 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riley
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-04-2024
Wat voor videokaart heb je? Ik had soortgelijke problemen, en bij mij heeft één van de volgende twee dingen waarschijnlijk (heb het pas net ontdekt en het is nog niet 100% zeker) het probleem opgelost:

Activeer in de bios met ctrl-f1 de advanced options. Zet dan bij advanced bios options de optie write protect aan (precieze benaming weet ik niet uit mijn hoofd). Als je deze optie niet kan vinden, flash dan even de laatste non-beta bios.
Activeer, indien mogelijk, ook de write-protect van je vga-bios (eeprom). Als je een nvidia-kaart hebt, doe dit dan met de tool nvflash.exe.

Zelf heb ik een p35-ds3 en een 7800gtx (factory oc). Ik had ook problemen met ontwaken uit s3 standby, echter vreemd genoeg alléén als de pc langer dan precies (ik weet dit 95% zeker en ga dit nog verder testen) 1 uur standby stond. Het leek er dan op dat op één of andere manier de core-frequentie van de vga-kaart was verhoogd. Soms kwam de pc nog wel uit standby, maar liep dan na 10-20 sec. muurvast en resette zichzelf. Nadat de pc niet meer (goed) uit standby kwam, hielp het vaak niet eens om de stroom er af te halen en te rebooten. Soms startte hij wel op, maar gaf een volledig corrupt beeld. Het was dan een kwestie van net zolang proberen totdat de bios uit zichzelf bepaalde instellingen op default zette (dat is een aanname van mij althans). Waarschijnlijk zou een cmos clear ook een heilzaam effect hebben gehad, maar ik heb er toen niet aan gedacht om dat te testen.

Ik zal zelf nog gaan testen wat nou precies hetgene is wat het probleem heeft opgelost (write protect van de vga-bios of de pc-bios).

[ Voor 0% gewijzigd door riley op 16-08-2007 23:17 . Reden: Het blijkt allemaal niet te kloppen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riley
riley schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 15:22:
Ik zal zelf nog gaan testen wat nou precies hetgene is wat het probleem heeft opgelost (write protect van de vga-bios of de pc-bios).
Ik heb verder getest, en hetgene wat bij mij het probleem verhelpt is het activeren van de write-protect van de vga-bios. Maar in mijn geval is het waarschijnlijk een combinatie van de vga-kaart en het moederbord dat de problemen veroorzaakt, aangezien ik met m'n vorig moederbord, een asrock dualsata2, ook al problemen had met terugkomen uit standby met dezelfde videokaart. Dat bleek te maken te hebben met de instelling 'resume video on str', die niet in de gigabyte bios voorkomt, en die op disabled moest staan (anders kwam het ding in z'n geheel niet uit standby).

Ik heb de afgelopen tijd trouwens stuk of 10 keer precies 1 uur en 2 minuten nadat de computer in standby ging getest of het ontwaken uit standby goed ging, en dit ging altijd fout. Dit terwijl het zoals ik al eerder schreef wel goed gaat als de pc binnen het uur weer terugkomt uit standby, waarbij ik het nu 2 keer precies na 58 minuten heb getest...Dit alles natuurlijk met de write-protect van de vga-bios op disabled; op enabled zijn de problemen zoals gezegd opgelost.

Misschien hebben jij en anderen hier toch wat aan...

[ Voor 4% gewijzigd door riley op 16-08-2007 23:18 . Reden: Het blijkt allemaal niet te kloppen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Niet online
Bedankt Riley voor je tips. ;)

Mijn MB stond al goed.
Ik wil Nvflash wel proberen. Ik heb een MSI 8500GT.
Je moet zeker een diskette gebruiken ? No other way?
Ik heb nl. geen diskette drive meer. :|
Zal anders toch een DD moeten regelen.

Heb/weet je nog een goede "guide", maw hoe ik het stap voor stap moet doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Niet online
Het werkt ! _/-\o_
Naar aanleiding van mijn bellen en mailen is mij een nieuwe bios toegestuurd
F5f correctie moet zijn :F5h
@BIOS opgestart en flashen maar, oeps "write error" bios :(
Na reboot, geen bios, niets :?
Ik gebeld met Gigabyte, "probeer de BIOS te resetten en anders stuur
hem maar even op dan resetten we hem voor jou".
BIOS gereset en na 2x starten alles gelukkig weer OK.
Nu de bios geupdate via Qflash (vanuit de bios), dit werkt gelukkig wel, en na een reboot
werkt nu ook S3 !!! Zelf na het tweaken van de BIOS instellingen werkt alles prima (knock-on-wood).

Conclusie: de helpdesk van Gigabyte is TOP !

NB: Gebruik nooit @BIOS, Google maar eens naar de problemen hiermee.

[ Voor 3% gewijzigd door ccc456 op 15-08-2007 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

ccc456, Hoe sluit jij je muis en toetsenbord aan en welke nVidia drivers gebruik je?
Ikzelf heb alleen problemen als ik de muis en toetsenbord via PS/2 (heb met bios F5g niet met USB geprobeerd trouwens) aansluit en gebruik nu sinds 2 dagen 162.18 (zeer waardeloos vergeleken met 94.24 Forceware).
Ik gebruik dubbel click op mijn muis om de pc aan te zetten daarom heb ik ze op de PS/2 poort aangesloten. Sinds ik 162.18 heb geïnstalleerd moest ik 3 van de 4 keer terugkeer uit standby (S3) de pc reboten, vanavond ga ik hier verder mee testen. Ook belangrijk als ik terugkeer uit standby is dat ik niet direct op het toetsenbord moet gaan typen of met de muis gaan bewegen want dan moet ik zeker opnieuw reboten, eerst moet ik ong. 5 sec. wachten (als het scherm op het inlog scherm komt).

Heb je trouwens een aangepaste versie van bios F5f gekregen?

Edit: Ik heb nou 2 keer @BIOS gebruikt (F3>F5f>F5g) en nog geen problemen gehad...
En wat bedoelen jullie met het vga-bios flashen (op mijn oude moederbord deed standby het goed met deze grafische kaart)?

[ Voor 10% gewijzigd door WhiteRaver op 15-08-2007 13:31 ]

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Niet online
@WhiteRaver :

Ik gebruik een PS2 toetsenbord en muis.
Bij mij was dit niet het probleem, bij mij kwam hij niet geheel uit S3, niet met de muis (USB of PS2) en ook niet met een toetsenbord (PS2 of USB). Zelfs niet met de aan/uit knop direkt op de PC.

Ik heb allerlei drivers van Nvidia geprobeerd, merkte geen verschil. Uiteindelijk heb ik versie 158.xx gebruikt (zat bij mijn 8500 kaart). Ik heb dus NIET de VGA EEPROM gelockt (zoals Riley voorstelde).

Heb je trouwens al eens geprobeerd om de BIOS terug te zetten naar failsafe of optimal settings ?
Probeer dat eens.

BTW: het was BIOS versie F5h ! Interesse ? PM me je email adres dan zal ik hem mailen (1 MB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

Bedankt voor bios F5h ccc456! Het werkt tot nu toe redelijk, van de ongeveer 10x standby moest ik 1 keer reboten terwijl ik juist wel de hele tijd met de muis bewoog (wat ervoor zowiezo voor zorgde dat ik moest reboten).
Bios heb ik ook op fail-save instellingen gehad en dit maakte wél uit (volgens mij), hij deed het dan gewoon goed. Ik moet nog wel wat meer testen om dit allemaal beter te onderbouwen.
Het vreemde is nu dat mijn standby knop op mijn toestenbord niet meer helemaal goed werkt :X , raar.

Edit: Vista eens geïnstalleerd en daar werkte standby 1 keer (van de 4 keer) totaal niet goed, weer een reboot nodig. Voor de rest leek Vista er minder 'last' van te hebben, hij gaat weer sneller verder en de muis reageert direct uit terugkeer naar Vista loginscherm. Is het nog duidelijk? hehe.

[ Voor 23% gewijzigd door WhiteRaver op 15-08-2007 22:46 ]

Graag gedaan.

• riley
Om even terug te komen op mijn posts: het blijkt toch niet opgelost door het write protecten van de vga bios. Ook blijkt dat van die 60 minuten ook niet te kloppen (vond het ook al zo raar). Ik vermoed in mijn geval een hardwarematig probleem met de videokaart, dat zich kennelijk bij het ene moederbord eerder/vaker manifesteert dan bij het andere (dus dan ligt het probleem eigenlijk ook wel een beetje bij de mobo-fabrikant). Ik ga nog wel testen met een andere pci-e videokaart.

[ Voor 37% gewijzigd door riley op 16-08-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Niet online
@Whiteraver

De helpdesk van Gigabyte is zeer behulpzaam. Mocht het nog niet verholpen zijn zou ik ze bellen. Toen ik hem onlangs terugbelde om hem te bedanken zei hij dat hij zelfs al weer een nieuwe beta BIOS had klaarliggen. Ik heb hem vriendelijk bedankt omdat bij mij nu alles top werkt maar als dat bij jou niet is ?????

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

@ccc456
Met het bios die je mij hebt gestuurd (F5h) heb ik (bijna) geen problemen meer, een paar dagen terug dat ie even niet werkte vanuit standby, och jah... Er is nu weer een nieuw bios uit voor de DS4, bios F6a (uit [OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 2). Ik ga eens kijken of dit wat uitmaakt en over een week zet ik windows er ook weer opnieuw op zodat ik kan kijken wat hij doet.
Ik vind het nu wel goed geregeld dat ze er zo snel wat aan doen :*) .

@riley
Weet je er al wat meer vanaf met jou probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door WhiteRaver op 21-08-2007 12:46 ]

Graag gedaan.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb ook een standby probleem, maar de vraag is of het hieraan gerelateerd is.
Ik heb een GA-P35-DS3R, sinds vorige week.

Bij mij crasht mn computer nu consequent bij het enteren van S3.
Hij lijkt dan goed standby in te gaan, de CPU-fan stopt ook met draaien. Maar binnen een seconde gaat de harddisk-led continu branden en kan ik niet meer uit standby.
Ik moet dan de spanning van de computer halen om m weer op te kunnen starten; 4 seconden de knop ingedrukt houden zorgt er wel voor dat ie uit gaat, maar daarna POST die niet meer bij het opnieuw opstarten.

Het extra vreemde is dat het crashen een week geleden maar af en toe voorkwam, en nu consequent.
Ik had eergisteren S4 (hybernate) ingesteld, en daar leek ie bij de test wel uit te komen, maar vanacht was ie blijkbaar ook gecrasht met bovenstaande symptomen.

Ik heb overigens van de week bios F6g (als ik het goed heb, was in ieder geval een beta) geïnstalleerd om vertraging bij het herkennen van de harde schijven in de Raid bios op te lossen.
Dat is er dus uit.

Ik gebruik een PS/2 toetsenbord en muis, dus wellicht is de oorzaak toch gelegen in de problemen die in dit topic besproken zijn.

Ik zie net dat er een nieuwe alfa-bios is, F6 dus.
Ik ga proberen of dit mijn probleem oplost, maar ik heb het vermoeden dat het ook mn voeding kan zijn die gaar is.

I'll let you know.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• riley
Ik heb nu bios f6a op mijn ds3 draaien en heb tot nog toe geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
schopje van dit topic.

Heb hetzelfde probleem met BIOS F11, jullie ook? O-)

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Robbeke schreef op zondag 17 februari 2008 @ 01:22:
schopje van dit topic.

Heb hetzelfde probleem met BIOS F11, jullie ook? O-)
If it ain't broke, don't fix it.

Oftewel... als die andere bios versie goed werkt bij hun, probeer die ook eens dan?
Bios updates moet je imho alleen installeren als je echt een duidelijk 'probleem' hebt.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online

WhiteRaver

Dank u.

@Robbeke (en anderen die er baat bij hebben)
Ik heb het in mijn topic over dit onderwerp ook al aangekaart. Ik zal mezelf even daaruit quoten (staat in de TS):
WhiteRaver schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:40
Op dit moment gebruik ik: Bios F11, USB muis en toetsenbord, P35-DS4 (revisie 1.0) en Vista Ultimate x86.
Als je in het BIOS naar de overclock instellingen gaat kun je de "loadline calibration" aanpassen naar [Auto], [Enable] en [Disable]. Bij mij stond hij eerst op [Auto] en ik heb dit naar [Disable] gezet en hij komt nou gewoon terug uit Stanby (S3)!
Hopelijk heb jij hier ook iets aan.

Graag gedaan.

Pagina: 1