Probleem:
Gemonteerde videofilm in 16:9 wordt toch door Nero gecomprimeerd op 4:3 formaat (en dus vertekend), ondanks alle instellingen voor 16:9.
Ik gebruik :
Windows XP – NeroVision Express 3 (met update tot 6) – Windows Movie Maker – digitale Sony camera DVR 950E
Ben er inmiddels aardig bedreven in – nooit problemen gehad in beeldverhouding 4:3.
Recent in modus 16:9 gefilmd en bij vastleggen Moviemaker ingesteld op 16:9
1. vastleggen in 16:9 = geen probleem
2. monteren/editing in WMM op 16:9 = geen probleem
3. opslaan en terugzien op PC in 16:9 = geen probleem ? ( zie hieronder)
4. opslaan op DV bandje in 16: 9 = geen probleem
Probleem : Als ik het te branden videobestand invoer in NERO (ook ingesteld op 16:9)
wordt het 16:9 formaat toch gecomprimeerd (en vervormd) tot 4:3, met
uitzondering van het menu van stills/foto’s die wel in 16:9 formaat op de DVD schijf
komen
Mogelijke oorzaken:
1. als ik de videofilm opsla in mijn PC oogt het als een 4:3 bestand, terwijl het vignet wel
16:9 aangeeft – mogelijk wordt het bestand NIET opgeslagen in formaat 16:9.
Mijn vraag is dan : hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar?
2. Nero importeert een 16:9 bestand , maar herkent het als een 4:3 bestand
Bij helpdesk Medion wist men geen raad met dit probleem – men vermoedde NERO problemen.
Het verwarrende is dat (1) - bij afspelen van de video op de PC deze gewoon breedbeeld
geeft, ( 2) - op band teruggezette gemonteerde videofilm ook in breedbeeld gaat en op de “foutief” (op 4:3) gecomprimeerde DVD de foto’s die ik gebruik in het menu wél in breedbeeld blijven staan.
Ik ben er 1,5 dagen mee bezig geweest en kom er niet uit.
Wie weet hier een oplossing voor?
Beeldformaat
Gemonteerde videofilm in 16:9 wordt toch door Nero gecomprimeerd op 4:3 formaat (en dus vertekend), ondanks alle instellingen voor 16:9.
Ik gebruik :
Windows XP – NeroVision Express 3 (met update tot 6) – Windows Movie Maker – digitale Sony camera DVR 950E
Ben er inmiddels aardig bedreven in – nooit problemen gehad in beeldverhouding 4:3.
Recent in modus 16:9 gefilmd en bij vastleggen Moviemaker ingesteld op 16:9
1. vastleggen in 16:9 = geen probleem
2. monteren/editing in WMM op 16:9 = geen probleem
3. opslaan en terugzien op PC in 16:9 = geen probleem ? ( zie hieronder)
4. opslaan op DV bandje in 16: 9 = geen probleem
Probleem : Als ik het te branden videobestand invoer in NERO (ook ingesteld op 16:9)
wordt het 16:9 formaat toch gecomprimeerd (en vervormd) tot 4:3, met
uitzondering van het menu van stills/foto’s die wel in 16:9 formaat op de DVD schijf
komen
Mogelijke oorzaken:
1. als ik de videofilm opsla in mijn PC oogt het als een 4:3 bestand, terwijl het vignet wel
16:9 aangeeft – mogelijk wordt het bestand NIET opgeslagen in formaat 16:9.
Mijn vraag is dan : hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar?
2. Nero importeert een 16:9 bestand , maar herkent het als een 4:3 bestand
Bij helpdesk Medion wist men geen raad met dit probleem – men vermoedde NERO problemen.
Het verwarrende is dat (1) - bij afspelen van de video op de PC deze gewoon breedbeeld
geeft, ( 2) - op band teruggezette gemonteerde videofilm ook in breedbeeld gaat en op de “foutief” (op 4:3) gecomprimeerde DVD de foto’s die ik gebruik in het menu wél in breedbeeld blijven staan.
Ik ben er 1,5 dagen mee bezig geweest en kom er niet uit.
Wie weet hier een oplossing voor?
Beeldformaat