Toon posts:

NERO problemen: beeldformaat 16:9 blijft 4:3

Pagina: 1
Acties:
  • 904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Gemonteerde videofilm in 16:9 wordt toch door Nero gecomprimeerd op 4:3 formaat (en dus vertekend), ondanks alle instellingen voor 16:9.

Ik gebruik :
Windows XP – NeroVision Express 3 (met update tot 6) – Windows Movie Maker – digitale Sony camera DVR 950E

Ben er inmiddels aardig bedreven in – nooit problemen gehad in beeldverhouding 4:3.
Recent in modus 16:9 gefilmd en bij vastleggen Moviemaker ingesteld op 16:9
1. vastleggen in 16:9 = geen probleem
2. monteren/editing in WMM op 16:9 = geen probleem
3. opslaan en terugzien op PC in 16:9 = geen probleem ? ( zie hieronder)
4. opslaan op DV bandje in 16: 9 = geen probleem

Probleem : Als ik het te branden videobestand invoer in NERO (ook ingesteld op 16:9)
wordt het 16:9 formaat toch gecomprimeerd (en vervormd) tot 4:3, met
uitzondering van het menu van stills/foto’s die wel in 16:9 formaat op de DVD schijf
komen

Mogelijke oorzaken:
1. als ik de videofilm opsla in mijn PC oogt het als een 4:3 bestand, terwijl het vignet wel
16:9 aangeeft – mogelijk wordt het bestand NIET opgeslagen in formaat 16:9.
Mijn vraag is dan : hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar?
2. Nero importeert een 16:9 bestand , maar herkent het als een 4:3 bestand

Bij helpdesk Medion wist men geen raad met dit probleem – men vermoedde NERO problemen.
Het verwarrende is dat (1) - bij afspelen van de video op de PC deze gewoon breedbeeld
geeft, ( 2) - op band teruggezette gemonteerde videofilm ook in breedbeeld gaat en op de “foutief” (op 4:3) gecomprimeerde DVD de foto’s die ik gebruik in het menu wél in breedbeeld blijven staan.
Ik ben er 1,5 dagen mee bezig geweest en kom er niet uit.
Wie weet hier een oplossing voor?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
De resolutie van een 4:3 video op DVD is: 720x576
De resolutie van een 16:9 video op DVD is: ... ook 720x576

Een 16:9 video heeft op deze manier een (relatief) hoger aantal horizontale beeldlijnen, in tegenstelling tot andere video-formaten is de resolutie dus niet bepalend voor de beeldverhouding. Misschien raak je hierdoor in de war en doet Nero het wel degelijk goed? (Hoeft niet zo te zijn natuurlijk)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Ja. Kijk eens of de aspectratio toevallig niet ook meeveranderd. Als je een fysiek 4:3 video met een 16:9 flag in bv. PowerDVD gooit rekt ie het beeld keurig voor je uit naar de correcte A/R.

plus ik heb de titel even gerenamed

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2007 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie en informatie over de resolutie.
Echter - zowel 1e stap in Nero (invoeren en herschikken) als bij laatste fase voor het branden (de zg "voorproef") zie je aan de zwarte balkjes links en rechts dat het foute boel is.
De aldus gebrandde DVD vertoont dat ook bij afspelen op tv.

Verwijderd

Topicstarter
On Track & HlpDsK:

Nero doet het inderdaad wèl goed : Nero brandt wat het binnenkrijgt : nl 4:3.
Bij uploaden naar Google Video blijkt nl dat beeldformaat 4:3 ook dáár gehandhaafd wordt.

M.a.w. : het probleem is eerder dat mijn computer kennelijk een 16:9 video opslaat als
een 4:3 video. Dat is zonde van mijn werk.
Ik weet niet hoe ik dat moet veranderen.
HlpDsK noemde al aspectratio, maar niet hoe ik dat kan beïnvloeden/bijstellen.
Onbekend zijnde met GoT neem ik aan dat, omdat mijn vraag veranderd is, het beter is om
er dan ook maar een aangepast topic van te maken?

Verwijderd

Topicstarter
WAAROM het zo werkt weet ik niet maar het WERKT

Twee oplossing gevonden:
1. Na bewerking in WMM in modus 16:9 sla je de video via wizard "film opslaan" op op NTSC 16:9.
Importeer bestand in NERO (ook modus 16:9) om vervolgens op PAL te branden.
Resultaat : DVD'tje van redelijke kwaliteit
2. Na bewerking in WMM in modus 16:9 sla je de video via wizard "film opslaan" > overige
instellingen > video voor breedband (768kbps) op.
Importeer bestand in NERO (ook modus 16:9) om vervolgens op PAL te branden.
Resultaat : DVD'tje van matige kwaliteit.

Hou me aanbevolen voor betere oplossingen.

Vragen stellen aan Microsoft NL hierover heeft geen zin : daar ervaart men klanten kennelijk als een virtuele realiteit die met een standaard brief het virtuele Microsoft bos weer ingestuurd kunnen worden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

zou je niet zelf je filmpjes kunnen omzetten naar de .vob e.d. bestanden, via een extern (freeware) programma. En vervolgens met Nero dvd branden? Er zijn daar wel verschillende oplossingen voor te vinden. Doom9.nl oid (of uiteraard google)

-_-

Pagina: 1