Timings?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 18:56
Beste mensen

Ik vroeg mij af ik zie vaak timings zoals 4-4-4-12 of 5-5-5-15

Kun je ook timings zoals 4-5-5-15 doen?

En is dat vierde getal nou de som van de drie voorgaande of kun je bijvoorbeeld ook 5-5-5-12 doen?

Heeft iemand misschien ook voor mij een link waarin dat allemaal goed en duidelijk wordt uitgelegt? Ik heb wel wat gegoogled maar vind nooit iets waarvan ik na afloop zoiets heb van aha nu snap ik het.

Het is toch ook tevens zo dat als je geheugen van bijvoorbeeld 800mhz het niet trekt op 1000mhz het met hogere timings toch wel vaak trekt? Thanks

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Het laatste getal is minimaal een som van de eerste drie. Lagere timings = hogere speed

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 11-08-2007 20:59 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• SRI
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 18:56
Is lagere timings niet een betere 'reactietijd' van het geheugen. De snelheid/dataoverdracht is toch afhankelijk van de kloksnelheid?

Verwijderd

SRI schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:32:
Is lagere timings niet een betere 'reactietijd' van het geheugen. De snelheid/dataoverdracht is toch afhankelijk van de kloksnelheid?
mij is wijsgemaakt bij mijn geheugen zoals dit
men geheugen is 333mhz CL5, maar het KAN cl4 draaien. echter op CL4 klokt het geen meter.
We hebben het op CL5 laten lopen, nu kunnen we 400mhz + halen met valueram. De "kloksnelheid" is meer winst dan timings hier. zo denk ik het toch

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit is behoorlijk basic, en zeer simpel te vinden.
|sWORDs| schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 20:58:
Het laatste getal is minimaal een som van de eerste drie. Lagere timings = hogere speed
Helemaal niet? Standaard komt 5-5-5-12 vrij vaak voor, en ik draai nu 4-4-5-12. Dit gaat over DDR2 trouwens.
Inderdaad, het zijn de 'wachttijden'.
Elke timing is anders, zie ook dit. Echter, dat kan simpel gevonden worden met google.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:36:
[...]

mij is wijsgemaakt bij mijn geheugen zoals dit
men geheugen is 333mhz CL5, maar het KAN cl4 draaien. echter op CL4 klokt het geen meter.
We hebben het op CL5 laten lopen, nu kunnen we 400mhz + halen met valueram. De "kloksnelheid" is meer winst dan timings hier. zo denk ik het toch
Over het algemeen wel, maar zoiets kun je natuurlijk testen dmv benchmarks ;)

Het handigste is eerst de kloksnelheid goed te zetten, en daarna de timings te optimaliseren ja :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 11-08-2007 21:45 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The_Zeroorez schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:42:

[...]

Helemaal niet? Standaard komt 5-5-5-12 vrij vaak voor, en ik draai nu 4-4-5-12.
Toch wel. tRAS is de tijd tussen het openen en sluiten van een Row. Als dit te vroeg gebeurt (voordat informatie volledig is verwerkt) kan dat datacorruptie veroorzaken. Over het algemeen is het aan te raden de tRAS in te stellen op een waarde gelijk aan of groter dan CAS + tRCD + tRP.
Bij 4-4-4 is dat dus minimaal 12 en bij 5-5-5 is dat 15. Dat geheugenfabrikanten hier en daar hun modules standaard een lagere waarde geven is slechts een marketingkeuze.
Dit gaat over DDR2 trouwens.
Dat is logisch, want alleen DDR2 ondersteunt een CAS-waarde van 4.
DDR gaat tot maximaal 3 en DDR3 begint bij 5 (en gaat t/m 10).

Is lagere timings niet een betere 'reactietijd' van het geheugen.
Ja, wat zodoende voor een hogere snelheid en derhalve bandbreedte zorgt.
De snelheid/dataoverdracht is toch afhankelijk van de kloksnelheid?
Ook. Zowel de kloksnelheid als de timings hebben invloed op de uiteindelijke bandbreedte van het geheugen. Het is echter platformafhankelijk welke van de tweede grootste impact heeft.
Op Core 2 Duo-systemen is de kloksnelheid bijvoorbeeld van groter belang.

Je zou eens een kijkje kunnen nemen in de PMG FAQ en de RAM FAQ. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rone op 13-08-2007 05:48 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1