[OSX] ATI Avivo HD

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Na/tijdens de interessante discussie over font rendering ben ik op de Apple website wat rond gaan kijken in het (beperkte) assortiment. Mijn oog viel op de nieuwe iMac. 8)

Wat mij opviel was dat in de iMacs ATI HD 2x00 kaarten zaten. Deze kaarten hebben een UVD, een chip die decoding van H.264/AVC en VC-1 streams op zich neemt. Dit is zeer interessant voor mij, aangezien ik op zoek ben naar een OS dat dit mogelijk maakt (of anders gezegd : een OS waarbij de videokaartfabrikant dit mogelijk maakt). Onder Windows schijnt het appeltje eitje te zijn deze functionaliteit aan te spreken en als Linuxgebruiker kun je natuurlijk nog tot de apocalypse gaan wachten waarschijnlijk.

Mijn vraag dus aan jullie :
Werkt Avivo HD (en dan specifiek de UVD) op Mac OSX ? Worden H.264/AVC en VC-1 streams geöffload naar de GPU of niet ?

offtopic:
Zo ja twee extra bonusvragen :
Gaat dit verhaal ook op voor h264-streams die zich in een containerformaten zoals bijvoorbeeld Matroska (mkv) bevinden ?
(extra off-topic) Hoe stil kan ik verwachten dat een iMac is ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Nee, Avivo HD werkt alleen maar met Windows.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Bij bijvoorbeeld deze inmiddels wat verouderende kaart geven ze Avivo als feature aan. Ik weet niet hoe big Bootcamp al was toen deze kaart uitkwam, maar dat is dan wel de meeste nutteloze feature ever voor een Mac Edition :/ Of is good old Avivo (non HD dus) wel in actie te schoppen ? Niet boeiend.
Maar goed. Geen Avivo (HD) / hardware accelerated h.264 en VC-1 blijkbaar dus. Welke gek bij Apple heeft dan besloten deze kaarten in de iMac te stoppen ? De gedachte "zuinigere kaarten praten slechtere performance goed " ? :? De UVD is het boegbeeld van deze serie kaarten en die wordt niet benut ? 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Jungian op 11-08-2007 00:42 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:12
nog niet of nooit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jungian schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:18:
Bij bijvoorbeeld deze inmiddels wat verouderende kaart geven ze Avivo als feature aan. Ik weet niet hoe big Bootcamp al was toen deze kaart uitkwam, maar dat is dan wel de meeste nutteloze feature ever voor een Mac Edition :/ Of is good old Avivo (non HD dus) wel in actie te schoppen ? Niet boeiend.
Maar goed. Geen Avivo (HD) / hardware accelerated h.264 en VC-1 blijkbaar dus. Welke gek bij Apple heeft dan besloten deze kaarten in de iMac te stoppen ? De gedachte "zuinigere kaarten praten slechtere performance goed " ? :? De UVD is het boegbeeld van deze serie kaarten en die wordt niet benut ? 8)7
Blijkbaar maakte ATI/AMD een betere deal voor Apple dan Nvidia. :)
Aangezien dat ze misschien wel miljoenen kan schelen kan ik het wel begrijpen ;)
Apple is een bedrijf dat pure winst wil maken, niet de klant de meest high-performance computers verkopen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Satch schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:35:
Blijkbaar maakte ATI/AMD een betere deal voor Apple dan Nvidia. :)
Aangezien dat ze misschien wel miljoenen kan schelen kan ik het wel begrijpen ;)
Apple is een bedrijf dat pure winst wil maken, niet de klant de meest high-performance computers verkopen. :>
Je kunt echt een 100% pauperbak inelkaar zetten die zonder moeite H.264/AVC en VC-1 hardware accelerated afspeelt met deze kaarten. Ik vraag me daarom ook echt af waarom ik niemand met een Mac zich hier druk om zie maken. Wel de hardware en de prijs die je betaald voor het design/scherm (alle overige operating systems kan ik legaal/gratis krijgen, dus het OS telt wat mij betreft al niet mee in de prijs), maar niet de prestaties. :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:24
Jungian schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:11:
[...]

Je kunt echt een 100% pauperbak inelkaar zetten die zonder moeite H.264/AVC en VC-1 hardware accelerated afspeelt met deze kaarten. Ik vraag me daarom ook echt af waarom ik niemand met een Mac zich hier druk om zie maken. Wel de hardware en de prijs die je betaald voor het design/scherm (alle overige operating systems kan ik legaal/gratis krijgen, dus het OS telt wat mij betreft al niet mee in de prijs), maar niet de prestaties. :+
Wat me nergens echt duidelijk wordt, waarom is dit zo belangrijk voor je? De prestaties zijn er echt wel. Een beetje CPU is ook snel zat om H.264 af te spelen, zeker die in de iMac.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Hoedje schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:29:
Wat me nergens echt duidelijk wordt, waarom is dit zo belangrijk voor je? De prestaties zijn er echt wel. Een beetje CPU is ook snel zat om H.264 af te spelen, zeker die in de iMac.
Ik wil een pc kopen die een paar jaar meegaat. Ik kan voor €1300,- een pc samenstellen waar je u tegen zegt (alles erop en eraan) en waarvan ik zeker weet dat ik elke stream op _elke_ bitrate af kan spelen, helemaal dankzij de hardwareacceleratie die de ATI HD en in minder mate de NVIDIA GeForce 8x00 (exclusief 8800) series met zich meebrengen wanneer ik Windows zou gebruiken. Waarom zou ik van een pc van 2000+ euro (prijs is deels gerechtvaardigd, maar ik heb genoeg ruimte onder/op m'n bureau en een goed scherm heb ik ook al) niet hetzelfde kunnen verwachten, alleen omdat het nu een ander OS betreft ?

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 15-08-2007 14:43 . Reden: spellingsfouten ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:41:
[...]

Ik wil een pc kopen die een paar jaar meegaat. Ik kan voor €1300,- een pc samenstellen waar je u tegen zegt (alles erop en eraan) en waarvan ik zeker weet dat ik elke stream op _elke_ bitrate af kan spelen, helemaal dankzij de hardwareacceleratie die de ATI HD en in minder mate de NVIDIA GeForce 8x00 (exclusief 8800) series met zich meebrengen wanneer ik Windows zou gebruiken. [...]
Dan doe je dat toch? Ik snap niet wat je probleem is? Zo te zien ben je helemaal heppiedepeppie met je Vista en Linux compu's, why bother?

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
tonyisgaaf schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:52:
Dan doe je dat toch? Ik snap niet wat je probleem is?
Waar lees jij dat ik een probleem heb ? Ik heb straks een pak geld te besteden, dus neem ik dan natuurlijk ook een Apple in overweging. Mijn punt : waarom vindt niemand het vreemd dat de hardware die je hebt gekocht helemaal niet compleet benut wordt ? De UVD/Avivo is het enige interessante aan deze serie videokaarten (voor de 3D-prestaties hoef je het echt niet te doen hoor).
Zo te zien ben je helemaal heppiedepeppie met je Vista en Linux compu's, why bother?
En zo te zien zou het jou ook geen reet boeien als de processor bijvoorbeeld 400 MHz naar beneden geklokt zou worden. Dat is immers ook alleen maar prestatieverlies :> En waarom zou ik genoegen moeten nemen met Windows Vista / Linux ? Omdat ik toevallig andere ideeën heb dan de Apple overlords over het benutten van hardware ?

Hier wil ik het eigenlijk bij laten, aangezien ik
  • ... het antwoord op m'n vraag heb.
  • ... het gevoel krijg dat weinig mensen in dit subforum prestatiegericht een pc kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jungian op 15-08-2007 15:13 . Reden: sleuteldesleutel ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik twijfelde in dit geval alweer of ik zou reageren, maar... Ik heb jouw (Jungian) beide topics (natuurlijk) ook gelezen, dus het font render en het avivo gebeuren en de reden dat ik het woord "probleem" gebruik is omdat je in mijn ogen voor jezelf twee maal een voor mij niet bestaand probleem creëert. Eerst is de font renderer bagger, vervolgens zijn de Apple engineers ter*nglijers omdat "...de hardware die je hebt gekocht helemaal niet compleet benut wordt" en over de gebruikers vraag je je af "... waarom ik niemand met een Mac zich hier druk om zie maken."

Het zit 'm wat dat betreft denk ik in de bedoelde betekenis van woorden als "compleet" en "prestatie(-verlies/-winst)". Alle beschikbare technische mogelijkheden benutten leidt niet persé tot een betere productervaring.
Je hebt gelijk dat wanneer er op Vista of een Linux distributie een naadloze integratie van hardwarematige videoversnelling beschikbaar is, de Mac op zijn minst over een beter geïntegreerde oplossing zou moeten beschikken. Maar voor zover ik tot nu toe de reviews lees zijn geen van de drivers droog achter de oren, laat staan klaar om zonder configuratie goede prestaties te leveren.
Tegen de tijd dat de Mac uit de doos Bluray en/of HDDVD ondersteunt, denk ik niet dat ik mezelf druk hoef te maken over het op de juiste wijze configureren van de nVidia/Ati drivers of het film afspeelprogramma. Gelukkig maar, dan kan ik mijn energie en tijd op andere dingen richten.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik bedacht me net, Apple gebruikt Quicktime als softwarematige encoder en decoder voor H.264, en ondersteunt maar een subset van alle features, de harwarematige decoder/encoder ondersteunt waarschijnlijk net iets andere features en zal door het gebruik van andere algoritmes een net iets ander resultaat geven waardoor het dus zomaar zou kunnen gebeuren dat er inconsistenties en misschien zelf incompatibiliteit tussen verschillende systemen ontstaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Jungian
  • Niet online
tonyisgaaf schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:26:
Ik twijfelde in dit geval alweer of ik zou reageren, maar... Ik heb jouw (Jungian) beide topics (natuurlijk) ook gelezen, dus het font render en het avivo gebeuren en de reden dat ik het woord "probleem" gebruik is omdat je in mijn ogen voor jezelf twee maal een voor mij niet bestaand probleem creëert. Eerst is de font renderer bagger, vervolgens zijn de Apple engineers ter*nglijers omdat "...de hardware die je hebt gekocht helemaal niet compleet benut wordt" en over de gebruikers vraag je je af "... waarom ik niemand met een Mac zich hier druk om zie maken."
Problemen zou ik het niet noemen (en daarnaast gaat het natuurlijk om mijn geld, en niet het jouwe :*) ). De font rendering van Mac OS is op hogere resoluties prima te doen, maar een frameskippende stream zie je natuurlijk liever niet. Ik kan vrijwel zeker ervan zijn dat de 2.8 GHz C2D die ik voor ogen heb als processor probleemloos een 40 Mbit H.264 stream aankan. Compleet uitsluiten van framskips van is te doen door technieken als Avivo HD te gebruiken, dus vandaar dit topic (een Apple flametopic had ik wel een coolere titel gegeven })). En vind jij het niet meer dan logisch dat ik het ook maar een klein beetje vreemd vind dat je hier niemand over hoort (dus ook kijkend naar de verder matige prestaties van deze serie) ?
Het zit 'm wat dat betreft denk ik in de bedoelde betekenis van woorden als "compleet" en "prestatie(-verlies/-winst)". Alle beschikbare technische mogelijkheden benutten leidt niet persé tot een betere productervaring.
Naast hardware acceleratie zorgen deze kaarten voor een deftige post-processing. Of je dat belangrijk vindt is een ander verhaal.
Maar voor zover ik tot nu toe de reviews lees zijn geen van de drivers droog achter de oren, laat staan klaar om zonder configuratie goede prestaties te leveren.
Tegen de tijd dat de Mac uit de doos Bluray en/of HDDVD ondersteunt, denk ik niet dat ik mezelf druk hoef te maken over het op de juiste wijze configureren van de nVidia/Ati drivers of het film afspeelprogramma. Gelukkig maar, dan kan ik mijn energie en tijd op andere dingen richten.
ATI Avivo HD en NVIDIA PureVideo HD kosten je beide een paar minuten om werkend te krijgen. Van configureren is praktisch geen sprake en de prestaties staan als een paal boven water. 8) Compleet out-of-the-box (it just works) zou natuurlijk helemaal prachtig zijn.

0.0

Verwijderd

Grappig dat je er over begint dat het OS de hardware niet goed benut. Je weet ook dat er geen enkel OS bestaat dat alle hardware voor 100% benut?

Je weet dat je alleen wat aan de DX10 feature van je videokaart wat hebt als je Vista draait? Dat het vermogen van je WiFi kaart enkel onder Linux op te krikken is?

Je bent er ook van op de hoogte dat Aero meer van je videokaart slurpt dan Beryl, dat je met Vista rekenkracht in moet leveren, en in Linux niet?

Ik kan zo eeuwen doorgaan, maar als je op kleine puntjes als dit al struikelt, dan ben ik bang dat je maar beter een eigen OS kan gaan compilen.

Verwijderd

Jungian schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:59:
Mijn punt : waarom vindt niemand het vreemd dat de hardware die je hebt gekocht helemaal niet compleet benut wordt ?
Ik denk dat het antwoord op deze vraag pas duidelijk wordt na Leopard. Wellicht dat deze versie het wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 10:54:
Grappig dat je er over begint dat het OS de hardware niet goed benut. Je weet ook dat er geen enkel OS bestaat dat alle hardware voor 100% benut?
Dit topic gaat over Avivo HD, niet het over het 100% benutten van alle (non-videokaart) hardware in je pc.
Je weet dat je alleen wat aan de DX10 feature van je videokaart wat hebt als je Vista draait?
DX10 is een platformspecifieke API, dus daar kun je sowieso niets anders van verwachten. Videokaarten zijn niet platformspecifiek (hooguit de drivers).
Dat het vermogen van je WiFi kaart enkel onder Linux op te krikken is?
Zie opmerking 1. Over limieten overschrijden wil ik het al helemaal niet hebben :)
Je bent er ook van op de hoogte dat Aero meer van je videokaart slurpt dan Beryl, dat je met Vista rekenkracht in moet leveren, en in Linux niet?
Aero schaalt een stuk beter dan Beryl en vrienden. Met een GeForce 6600 GT en een simpele Pentium 4 (3.0 GHz Prescott) draait Aero soepel en gebruikt praktisch geen CPU op 1680x1050. Beryl en vrienden gebruiken op deze resolutie aardig wat CPU en het geheel loopt niet bepaald soepel (vertragingen bij het maximaliseren/minimaliseren van vensters bijvoorbeeld). Dat je Beryl en vrienden dan weer compleet niet kunt vergelijken met Aero (wat vrij weinig toevoegd) is een heel ander verhaal. Ook vraag ik me af waar je dat verhaal van verminderde rekenkracht bij gebruik van Windows Vista vandaan haalt (wat je daar ook mee bedoelt) :o
Ik kan zo eeuwen doorgaan, maar als je op kleine puntjes als dit al struikelt, dan ben ik bang dat je maar beter een eigen OS kan gaan compilen.
Ik hang aan je lippen :+ </Hans Teeuwen> Nuttige opmerkingen zie ik liever trouwens :>
offtopic:
Een on-topic reply *O* Hoezee :D
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 11:18:
[...]
Ik denk dat het antwoord op deze vraag pas duidelijk wordt na Leopard. Wellicht dat deze versie het wel ondersteund.
Dat zou wel erg handig zijn en de keuze zeer voor de hand liggend maken. We zullen zien :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 11:38
Videokaarten kunnen ook al jaren helpen met MPEG2 (DVD) decompressie en de Mac ondersteunt dit ook. Echter is dit in een gesloten API die Apple alleen zelf gebruikt in hun DVD-player. Ik ben bang dat ditzelfde nu weer gaat gebeuren.
Pagina: 1