Nieuwe server - dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Al een paar jaar gebruik ik een oude PIII 600mhz als servertje (specs). Tot nu toe heeft hij prima dienst gedaan, maar hij begint wat kuren te vertonen. Zo is vanmorgen één van de IDE poorten ermee opgehouden, waardoor ik nu nog maar één poort over heb. Niet ideaal dus. Bovendien lijkt het me geen goed plan om te wachten tot hij er helemaal mee ophoudt voor ik een nieuwe koop. Het ding wordt best goed gebruikt namelijk: door mij als testserver, maar ook door een bevriend bedrijf als fileserver. Kortom: het is niet echt een optie als ik het ineens een week zonder server moet doen.

Vanmorgen heb ik dus maar de knoop doorgehakt. Het wordt tijd voor iets "nieuws". Nieuws staat tussen aanhalingstekens, omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat de beste manier is om dit aan te pakken. Er zijn op dit moment voor mij twee opties:

1) de PC van mijn vriendin (mijn oude PC) omdopen tot server en voor haar een nieuwe PC kopen
2) een nieuwe server samenstellen

Als ik een nieuwe PC voor mijn vriendin koop (die hem voor haar studie, maar ook voor World of Warcraft gebruikt) mag dat best wel wat kosten. Aan een nieuwe server wil ik echter niet veel meer dan € 600 uitgeven.

Het punt is nu dat ik me afvraag wat de beste optie is. De PC van mijn vriendin, een AMD Athlon 2600+ (specs), zou prima voldoen als server maar is volgens mij niet echt zuinig qua stroomverbruik. Aangezien het ding 24 uur per dag aan gaat staan is dat voor mij zeker iets dat meespeelt. Het moet niet zo zijn dat mijn nieuwe server mij een veel hogere stroomrekening gaat bezorgen dan mijn huidige PIII.

Wat doet mijn (Windows 2003) server allemaal:
  • Webserver met Apache/PHP/MySQL
  • FTP fileserver
  • Backupserver voor de PC's in huis
  • In de toekomst wellicht ook een Exchangeserver
Wat wil ik nu van jullie? Geen concrete antwoorden als "die-en-die hardware moet je kopen" (dat mag tenslotte ook niet ;) ), maar meer jullie ideeën over een goede aanpak hier. Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden? Is het slim om voor iets totaal nieuws te gaan, of voldoet de AMD Athlon nog prima?

omniscale.nl

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan hoe hard het moet hollen. Voor simpele dingen kun je bijv ook een Linksys NSLU2 nemen, daar Debian opzetten en er een externe disk aanhangen (ja dat kan, google maar rond - google dan ook meteen even rond naar hoe je de underclock die ze hebben uitgevoerd teniet doet, dan is ie al wat rapper). Dan moet je alleen niet al te wilde dingen willen qua Apache/php/mysql (vooral libgd wordt er erg traag van).
Verder vraag ik me af waarom je exchange wilt. Duur en lomp, en hoeveel collaberation doe jij met je vierhonderd medewerkers die allemaal via jouw thuisserver en jouw DSL-lijn hun Windows Mobile PDA's en laptops syncen? ;)
Ga dan voor een lichtgewicht IMAP server, en als je kalender- en contactsyncing bij nodig hebt pak je daar bijv Funambol voor (dat nog heel veel meer kan).
Mijn advies is overigens als je niet voor een NSLU2 gaat (wat heel logisch is ;)), je het best voor een wat meer uitgewerkt procje kunt gaan met een enorm koellichaam erop zodat e.e.a. passief te koelen is. Scheelt in dingen die stuk kunnen en in herrie. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 14:25 ]

• posttoast
Bedankt voor je antwoord :)

Die NSLU is mooi, maar niet echt een optie hier. Zeker omdat ik graag Windows 2003 wil draaien (ik heb een licentie en ben er erg tevreden mee). Die Exchange-server is ook meer een ding dat ik eens wil gaan proberen dan dat ik er nou serieus gebruik van wil maken.

Passief koelen lijkt me geen verkeerd idee. Zijn er nu nog steeds processors waarbij dit goed gaat?

omniscale.nl

Verwijderd

Ik zou in ieder geval zorgen voor een goede back-up mogelijkheid. Vooral omdat je aangeeft dat een bedrijf gebruik gaat maken van je server...

Verwijderd

Koop dan een (instap) werkstation bij Dell? Goede machines die over het algemeen heel weinig herrie maken en best energiezuinig zijn. En voor 600 piek moet je (ex monitor) daar echt wel wat hebben. Ik weet dat dit fanboyerig klinkt en dat er nu bij 4000 mensen op dit forum het 'oh noes hes promoting Dell'-alarm afgaat, maar ik heb er iig prima ervaringen mee.

• posttoast
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:29:
Ik zou in ieder geval zorgen voor een goede back-up mogelijkheid. Vooral omdat je aangeeft dat een bedrijf gebruik gaat maken van je server...
Een goede backupmogelijkheid is er al. Alles wordt netjes gearchiveerd en als de poep echt de ventilator raakt heb ik een VM op mijn eigen PC die ik aan kan zetten waarop al een hele server geconfigureerd is.

Het bedrijf dat die server gebruikt, gebruikt hem niet echt voor superbedrijfskritische zaken, dus het hoeft niet allemaal ontzettend fancy.

Wat die Dell betreft: dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n slechte tip. Mijn ervaring met die Dell bakken op verschillende plekken waar ik gewerkt heb is dat ze inderdaad erg stil zijn. En dat is best fijn, aangezien ik niet 's nachts last wil hebben van het geluid.

omniscale.nl

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb mindere goede ervaringen met dell computers maarja.
Is het trouwens niet zo dat als je een nieuwe pc koopt je windows licensie van de oude server vervalt?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Klein tipje :

Koop voor je vriendin een nieuwe pc ;) Reden : dat is zij blij EN jij hebt alsnog een "betere" server dan voorheen ;)

Windows Server 2003 draait onder een willekeurig net systeem, zelfs een P3 zou het aankunnen. Daarnaast neem ik aan dat jou oude PC redelijke uitbreidingsmogelijkheden bezit waardoor je eventueel daar nog ietswat geld in kan steken.

De eisen die je stelt voor een server zijn best laag trouwens... Exchange (indien je dit doet) heeft absoluut niet veel nodig. Persoonlijk zou ik het zonde van de 600 euro vinden om daarvan een server te bouwen waar je niet de volledige mogelijkheden van gaat gebruiken. Dan kan je dus beter je vriendin blij maken.

Het blijft persoonlijk... Ik draai thuis ook 1 simpel servertje, Windows 2000 als webserver, ftp server en sql server. Meer niet :) Exchange is ook niet echt nodig ;) Systeem? Simpelweg het volgende :

P4 1,6 ghz, 1gb geheugen, 1TB opslagruimte, W2k
Draait perfect, uptime van 158 dagen ondertussen :)

Wabbawabbawabbawabba

• posttoast
KatirZan schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:45:
Klein tipje :

Koop voor je vriendin een nieuwe pc ;) Reden : dat is zij blij EN jij hebt alsnog een "betere" server dan voorheen ;)

Windows Server 2003 draait onder een willekeurig net systeem, zelfs een P3 zou het aankunnen. Daarnaast neem ik aan dat jou oude PC redelijke uitbreidingsmogelijkheden bezit waardoor je eventueel daar nog ietswat geld in kan steken.

De eisen die je stelt voor een server zijn best laag trouwens... Exchange (indien je dit doet) heeft absoluut niet veel nodig. Persoonlijk zou ik het zonde van de 600 euro vinden om daarvan een server te bouwen waar je niet de volledige mogelijkheden van gaat gebruiken. Dan kan je dus beter je vriendin blij maken.

Het blijft persoonlijk... Ik draai thuis ook 1 simpel servertje, Windows 2000 als webserver, ftp server en sql server. Meer niet :) Exchange is ook niet echt nodig ;) Systeem? Simpelweg het volgende :

P4 1,6 ghz, 1gb geheugen, 1TB opslagruimte, W2k
Draait perfect, uptime van 158 dagen ondertussen :)
Het idee is goed, maar waar ik me zorgen over maak: gebruikt een Athlon 2600+ niet veel meer energie dan de PIII die er nu staat? Ik heb niet zoveel zin in een onaangename verrassing op de elektriciteitsrekening.

omniscale.nl

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

Jimbolino

troep.com

Als je Exchange 2007 wilt draaien, heb je een 64bit machine nodig.
Mijn servers zijn meestal SFF kasten (zijn erg stil, energiezuinig en klein)
Nadeel van een SFF is dat je hem (bijna) niet kan upgraden. Maar als je een 500GB HDD erin stopt kun je wel even vooruit.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je zou een AMD BE systeem kunnen overwegen, snel en zuinig.

Verwijderd

Jahah ik promoot dell ook
hele goeie machientjes.
heb er zelf ook 1.
hoor hem bijna niet.
som vraag ik me af of die het wel doet.

Verwijderd

KatirZan schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:45:
Klein tipje :

[..]
Tipje retour: vrouwen zijn geen mannen. :P Vaker dan mannen zijn ze 'tevreden met wat ze hebben' qua computers en is het alleen maar irritant dat ze bijv 'opeens' windows Vista hebben wat ze niet snappen, of dat de helft van hun (simpele) spelletjes en appjes niet staat waar ze het verwachten. Dus: tenzij je vriendin een render- of gamingfreak is, of dagen zit te vloeken dat het compilen van haar laatste applicatie zo lang duurt, zou ik oppassen met 'verraaaaaaasssing, schat, je hebt een nieuwe peecee'. In haar ogen had je voor die zeshonderd piek ook een maand voer kunnen betalen of (met wat extra erbij) met zn tweetjes een weekend barcelona kunnen doen. :P

en idd true @ Exchange 2007 opmerking hierboven. Je hebt een 64 bits blik nodig dus je vriendins PC valt al af :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2007 15:03 ]

• posttoast
Nog even voor de duidelijkheid: dat Exchange verhaal is zeker geen must. Als het verstandiger is om de PC van mijn vriendin als server te gebruiken en de consequentie is dat ik geen Exchange kan draaien, dan is dat geen showstopper.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:02:
[...]
Tipje retour: vrouwen zijn geen mannen. :P Vaker dan mannen zijn ze 'tevreden met wat ze hebben' qua computers en is het alleen maar irritant dat ze bijv 'opeens' windows Vista hebben wat ze niet snappen, of dat de helft van hun (simpele) spelletjes en appjes niet staat waar ze het verwachten. Dus: tenzij je vriendin een render- of gamingfreak is, of dagen zit te vloeken dat het compilen van haar laatste applicatie zo lang duurt, zou ik oppassen met 'verraaaaaaasssing, schat, je hebt een nieuwe peecee'. In haar ogen had je voor die zeshonderd piek ook een maand voer kunnen betalen of (met wat extra erbij) met zn tweetjes een weekend barcelona kunnen doen. :P

en idd true @ Exchange 2007 opmerking hierboven. Je hebt een 64 bits blik nodig dus je vriendins PC valt al af :)
Mijn vriendin is inderdaad geen man (gelukkig) ;) Maar ze draait nu al Vista en als World of Warcraft nog wat soepeler draait doe ik haar daar zeker een plezier mee. Het zal sowieso niet een totale verrassing voor haar zijn, bij het uitgeven van dit soort bedragen overleggen we meestal wel even :P

Het geld gaat trouwens sowieso uitgegeven worden, want er moet een nieuwe server komen. Dat hoeft niet persé 600 euro te kosten (liever minder), maar bij het feit dat ons pieken gaat kosten hebben we ons al neergelegd. Dan maar een dagje korter naar Barcelona ;)

[ Voor 80% gewijzigd door posttoast op 10-08-2007 15:08 ]

omniscale.nl

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Als het stroomverbruik voor jou een belangrijke issue is, dan is het te overwegen om een tweede hands AMD socket 939 / AM2 setje te kopen. Als het nodig is kunnen die dingen behoorlijk wat CPU-kracht leveren en met Cool 'n Quiet ingeschakeld verbruiken ze erg weinig als de CPU niet belast wordt.

• posttoast
Ik ben er niet zo zeker van of ik voor tweedehands wil gaan. Stroomverbruik is voor mij in zoverre in issue dat ik alle kosten mee wil rekenen. Als ik bijvoorbeeld met aanschaf 100 euro minder kwijt ben, maar wel na 2 jaar 200 euro meer aan elektriciteit heb moeten betalen, dan geef ik nu liever iets meer uit.

Zijn er geen nieuwe zuinige processors?

omniscale.nl

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2025

ScSi

Belg.

posttoast schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:14:
Ik ben er niet zo zeker van of ik voor tweedehands wil gaan. Stroomverbruik is voor mij in zoverre in issue dat ik alle kosten mee wil rekenen. Als ik bijvoorbeeld met aanschaf 100 euro minder kwijt ben, maar wel na 2 jaar 200 euro meer aan elektriciteit heb moeten betalen, dan geef ik nu liever iets meer uit.

Die Core2Duo's lijken mij toch behoorlijk zuinig? Als je dan nog een goede PSU neemt en je scherm enkel aanzet als het nodig is, ben je toch behoorlijk goedkoop uit. Desnoods kies je voor een moederbord met onboard graka.

• -krekel-

Als je wat nieuws koopt dan zul je waarschijnlijk een Intel Core2duo halen of een AMD AM2 gebasseerd systeem, die hebben tegenwoordig allemaal die energiebesparende functies. Dus in dat opzichte is het wel interessant om naar een nieuw systeem uit te kijken.

Check anders deze artikelen:
nieuws: Review: VIA Epia-htpc neemt het op tegen AMD 690G-oplossing
nieuws: Intel lanceert Centrino 'Santa Rosa' platform
reviews: Goedkoop en zuinig: Athlon X2 BE-2350 versus Pentium E2160

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:02:
[...]

Dan ken je mijn vriendin nog niet ;) Die heeft totaal GEEN verstand van computers, maar alles moet wel goed werken ;) Doet dat het niet, dan krijg ik een nieuw budget om voor haar een goed systeem samen te stellen ;)

En idd, een 2800+ is minder energiezuinig (85w) dan een p3 (66?? watt)

Wabbawabbawabbawabba

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat

Ik zou zeggen kijk dit topic ook eens door:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Als het om een pure 24/7 server gaat zou ik me vooral richten op energiezuinige componenten, de gemiddelde thuis server hoeft geen state-of-the-art prestaties te leveren, zeker als hij niet tevens als workstation gebruikt gaat worden.

Denk bijvoorbeeld aan een energiezuinige athlon x2 (35 of 45 watt versie), een voeding die efficiënt is en zuinige harddisks. Met een beetje uitzoek werk kan je aan een systeem komen dat rond de 40/50 watt gebruikt, wat imho redelijk is.

Lager dan 40watt is opzich mogelijk met dure mobile hardware, maar die besparing van 10 a 15 watt haal je qua kosten er nooit uit, aangezien mobile hardware ook een flink slag duurder is.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• posttoast
Als ik het allemaal hoor zou het basissysteem uit de BBG helemaal geen slechte keuze zijn. Met wat aanpassingen, zoals bijvoorbeeld een 35W processor als deze: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 35W)

omniscale.nl

• -krekel-
posttoast schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:52:
Als ik het allemaal hoor zou het basissysteem uit de BBG helemaal geen slechte keuze zijn. Met wat aanpassingen, zoals bijvoorbeeld een 35W processor als deze: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 35W)
Dat is zeker geen verkeerd uitgangspunt. Je zou kunnen kijken naar een moederbord met onboard VGA, dat scheelt sowieso in kosten en in energieverbruik.

En misschien is deze CPU nog wel een stukje zuiniger: pricewatch: AMD Athlon X2 BE-2350

• posttoast
Ja? Is die zuiniger? Hij gebruikt 10W meer toch?

Ik heb een systeempje geschetst vanuit de pricewatch. Hij is gebaseerd op het basissyteem van de BBG. Ik denk dat er nog wel het een en ander aan aangepast moet worden. De voeding bijvoorbeeld, ik denk niet dat de standaardvoeding in deze kast de meest zuinige is. Ook over de processor ben ik er niet helemaal uit. Ik lees overal dat die AMD BE processoren zo zuinig zijn, maar als ik naar de specs kijk verbruikt hij 10W meer dan het systeem dat ik hieronder samengesteld heb.

Tot slot het moederbord. Volgens mij is dit een prima plankje, alleen heeft hij geen IDE aansluitingen. En dat is niet zo relaxed als ik nog een oude harddisk erin wil hangen. Of moet ik dat verlies gewoon nemen en nieuwe harddisks kopen (omdat die toch zuiniger zijn)?

De prijs valt me als ik zo kijk heel erg mee, zeker omdat ik als limiet € 600 had gesteld.

Kortom: lastig, lastig :) Als jullie feedback hebben hoor ik dat graag, ik zal het hier posten als ik weer wat verder ben.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 35W)€ 69,-€ 69,-
1Antec NSK4400 (ATX, 380W, Zilver/Zwart)€ 66,80€ 66,80
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2)€ 13,90€ 13,90
1Asus M2A-VM, 690G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)€ 50,55€ 50,55
1Kingston KVR667D2N5K2/2G€ 74,99€ 74,99
1NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, LabelFlash, SATA, Zwart)€ 26,32€ 26,32
1Samsung SpinPoint S166, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)€ 44,98€ 44,98
ImporterenTotaal€ 346,54

[ Voor 97% gewijzigd door posttoast op 10-08-2007 18:48 ]

omniscale.nl

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:48

buggienuk

lekker buggie

Als je die IDE-harddisk toch nog wilt gebruiken kan je altijd nog een IDE - SATA converter halen, heb ik ook gedaan en het werkt perfect.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• posttoast
OK, goede tip :)

En verder? Ziet het er een beetje OK uit?

omniscale.nl

• -krekel-
als je nog redelijk aan je oude ata schijven gehecht bent, kun je altijd nog een promise ata controllertje kopen. Da's toch altijd goedkoper dan een nieuwe schijf kopen. Maar goed, een grote schijf is wel weer zuiniger dan een aantal oude schijven bij elkaar. Dus in termen van GB per watt ben je met een nieuwe schijf goedkoper uit.

En moet jou server stil zijn? Anders zou je gewoon genoegen kunnen nemen met de boxed koeler en kun je die artic silencer wel schrappen.

Owja, en nog even terugkomend op het verhaal over Athlon X2 3800+ VS. Athlon X2 BE-2350. Die laatste wordt gebakken op 0.65nm (KLIK) en de 'gewone' X2 op 0.90nm (KLIK). Dus theoretisch gezien is de X2 BE zuiniger dan de normale X2. Misschien iemand die hier nog wat zinnigs over kan zeggen? Want ik begin het ook wel verwarrend te vinden. Ik dacht dat die BE's juist zo zuinig waren, maar dat blijkt dus toch niet zo te zijn?

• posttoast
Een SATA -> ATA adapter gaat dus niet werken? Nieuwe harddisks (ik wil er wel 2 in verband met backups) is op zich ook een optie, dus ik moet maar kijken hoe het loopt.

De server moet wel stil zijn. Ik woon in een niet al te groot huis, dus als hij ergens hard staat de blazen heb ik daar last van. Hoe stiller hoe beter dus. Als er nog stillere koelers bestaan dan die Arctic Freezer dan is dat nog beter. Misschien moet ik deze dus wel gaan bestellen (al vind ik hem wel erg duur):

pricewatch: Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2)

[ Voor 18% gewijzigd door posttoast op 10-08-2007 21:34 ]

omniscale.nl

Pagina: 1