Al een paar jaar gebruik ik een oude PIII 600mhz als servertje (specs). Tot nu toe heeft hij prima dienst gedaan, maar hij begint wat kuren te vertonen. Zo is vanmorgen één van de IDE poorten ermee opgehouden, waardoor ik nu nog maar één poort over heb. Niet ideaal dus. Bovendien lijkt het me geen goed plan om te wachten tot hij er helemaal mee ophoudt voor ik een nieuwe koop. Het ding wordt best goed gebruikt namelijk: door mij als testserver, maar ook door een bevriend bedrijf als fileserver. Kortom: het is niet echt een optie als ik het ineens een week zonder server moet doen.
Vanmorgen heb ik dus maar de knoop doorgehakt. Het wordt tijd voor iets "nieuws". Nieuws staat tussen aanhalingstekens, omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat de beste manier is om dit aan te pakken. Er zijn op dit moment voor mij twee opties:
1) de PC van mijn vriendin (mijn oude PC) omdopen tot server en voor haar een nieuwe PC kopen
2) een nieuwe server samenstellen
Als ik een nieuwe PC voor mijn vriendin koop (die hem voor haar studie, maar ook voor World of Warcraft gebruikt) mag dat best wel wat kosten. Aan een nieuwe server wil ik echter niet veel meer dan € 600 uitgeven.
Het punt is nu dat ik me afvraag wat de beste optie is. De PC van mijn vriendin, een AMD Athlon 2600+ (specs), zou prima voldoen als server maar is volgens mij niet echt zuinig qua stroomverbruik. Aangezien het ding 24 uur per dag aan gaat staan is dat voor mij zeker iets dat meespeelt. Het moet niet zo zijn dat mijn nieuwe server mij een veel hogere stroomrekening gaat bezorgen dan mijn huidige PIII.
Wat doet mijn (Windows 2003) server allemaal:
), maar meer jullie ideeën over een goede aanpak hier. Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden? Is het slim om voor iets totaal nieuws te gaan, of voldoet de AMD Athlon nog prima?
Vanmorgen heb ik dus maar de knoop doorgehakt. Het wordt tijd voor iets "nieuws". Nieuws staat tussen aanhalingstekens, omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat de beste manier is om dit aan te pakken. Er zijn op dit moment voor mij twee opties:
1) de PC van mijn vriendin (mijn oude PC) omdopen tot server en voor haar een nieuwe PC kopen
2) een nieuwe server samenstellen
Als ik een nieuwe PC voor mijn vriendin koop (die hem voor haar studie, maar ook voor World of Warcraft gebruikt) mag dat best wel wat kosten. Aan een nieuwe server wil ik echter niet veel meer dan € 600 uitgeven.
Het punt is nu dat ik me afvraag wat de beste optie is. De PC van mijn vriendin, een AMD Athlon 2600+ (specs), zou prima voldoen als server maar is volgens mij niet echt zuinig qua stroomverbruik. Aangezien het ding 24 uur per dag aan gaat staan is dat voor mij zeker iets dat meespeelt. Het moet niet zo zijn dat mijn nieuwe server mij een veel hogere stroomrekening gaat bezorgen dan mijn huidige PIII.
Wat doet mijn (Windows 2003) server allemaal:
- Webserver met Apache/PHP/MySQL
- FTP fileserver
- Backupserver voor de PC's in huis
- In de toekomst wellicht ook een Exchangeserver