Toon posts:

Nieuwe videokaart... goed merk? en SLI ja/nee?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ha luitjes,

Ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een zo stil mogelijke game-pc (vnl FPS). Tot nu toe heb ik alles precies gevonden wat ik wil (zowel type hardware als fabrikant), maar ik blijf op 2 dingen steken. Naast het moederbord is dat de videokaart.

Budget:
Videokaart: +/- 350 euro
(Videokaart + MoBo: +/-500 euro)

Systeem waarover het gaat:
- Intel Core 2 duo 6850
- (waarschijnlijk) Asus P5N-e SLI
- 2Gb Ram

In verband met herhaaldelijk goede ervaringen wil ik een moederbord van fabrikant Asus. Bovendien wil ik mogelijk op een later tijdstip een extra videokaart in mijn Mobo kunnen steken, en aangezien ik voor een nVidia-videokaart ga betekend dat dus... SLI. Ik ben niet een die-hard overclocker, dus als het moederbord gewoon zijn werk doet... en snel... dan vind ik het prima en probeer ik dit dus zo goedkoop mogelijk te houden.
Mijn aandacht is gevestigd op de Asus P5N-e SLI, voor +/- 100 euro, met een single-mode van PCI-e x16, en in SLI-mode van 2x x8.
Als videokaart wil ik een GeForce 8800GTS 640Mb (ik wil mogelijk in hoge resoluties gaan gamen, en de GTX/ultra vind ik simpelweg te duur)

Vraag:
Op dit forum hoor ik van veel mensen dat je beter niet van SLI gebruik kunt maken, maar als je wilt upgraden je oude kaart verkopen en een nieuwe, betere te kopen. Aangezien ik het eerste jaar niet wil hoeven upgraden, is jullie advies dan: behoud toch je huidige SLI-idee, of koop een goedkoop MoBo-tje en een duurdere videokaart, of kan ik dan alsnog beter voor een (al dan niet duurder) MoBo gaan zonder SLI (zoals de PW5 DH Deluxe waarvan ik heb gehoord dat die nogal goed moet zijn)?

Vraag:
Ik heb herhaaldelijk goede ervaringen met videokaarten van Leadtek. De plek waar ik wil bestellen verkoopt deze echter niet in 8800GTS 640 uitvoering. Nu lees ik geregeld dat het niets uit maakt welk merk je koopt. Er zit echter nogal een prijsverschil tussen het ene en de andere merk. Zo zijn MSI en Club 3D het goedkoopst met +/- 340 euro, maar de prijs loopt op tot zelfs over de 500 euro voor dezelfde kaart (tgv overgeclockt en watergekoeld). Ik wil als non-overclock-expert gewoon een snelle kaart voor de laagste prijs. Welk merk levert een snelle kaart en ligt goed in de markt?
Mijn oog is o.a. gevallen op Asus, maar ik weet niet of het slim is om van Asus zowel een moederbord als een videokaart te hebben i.v.m. mogelijke interferentie van software. Iemand hier ervaring mee? Bovendien laat Asus zelf niets los over een SLI mogelijkheid van deze kaart... Zie hier...
in tegenstelling tot andere sites... Zie hier...

Overige vragen:
Is het rendabel voor mij om me toch te verdiepen in overclocken?
Aan welke waarde kan ik zien of een kaart al is overgeclockt?

Alvast bedankt!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

En verder bestaat er niet zoiets als software interferentie.
Het is eerder zo dat je hier juist geen last van hebt bij verschillende merken.

De enige situatie die ik ken die problemen oplevert is twee verschillende videokaarten van twee verschillende chip-fabrikanten (Nvidia, ATI)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Er is genoeg info te vinden over welke kaart je het beste kunt kopen, maar dat weet ik al namelijk de 8800GTS 640Mb. Het gaat mij om het merk, en daar is nergens iets over terug te vinden. Vandaar dat ik hoop dat jullie wat meer kunnen vertellen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
Merk geeft qua prestaties nauwelijks - dan wel geen - verschil..

Merken zijn er om het verschil te maken in een naam en extra's ( vanuit de doos ;) ) die je krijgt..

Voor de prestaties van je kaart zal je het uiteindelijk moeten zoeken bij de kaart zelf icm de gebruikte drivers..

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 10-08-2007 10:15 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 20:47
Iene miene mutte is een prima methode om het merk te bepalen. En de prijs natuurlijk. In de basis zijn de kaarten veelal gelijk. De ene is standaard meer overclocked dan een ander. Bij de ene krijg je meer goodies erbij dan de andere.

Zelf waardes toekennen aan criteria, en vergelijken en schrappen.

voor de statuten. Ik heb een sparkle, standaard niet overclocked en geen extra's. Was lekker goedkoop. 3 maanden terug 330 euro.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-07 12:53
Kijk ook eens naar de garantie van de kaarten, EVGA geeft bijvoorbeeld standaard 1 jaar... maar na registratie op hun site Limited Lifetime.

[ Voor 14% gewijzigd door mhoogendam op 10-08-2007 10:21 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 04:03
mhoogendam schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 10:20:
Kijk ook eens naar de garantie van de kaarten, EVGA geeft bijvoorbeeld standaard 1 jaar... maar na registratie op hun site Limited Lifetime.
inderdaad. en de kaarten van XFX (vooral de standaard een beetje oc'de versies) clocken meestal een klein stukkie verder dan andere merken is mijn ervaring.

en inderdaad: overclocken is wel degelijk ontzettend nuttig bij deze kaart. je hebt genoeg mem, dus je core omhoog gooien zal leuk effect hebben. de gebruikte cooler (als deze verschilt) is dus ook iets om naar te kijken (of eventueel een aftermarket cooler erbij kopen op een goedkopere versie)
Pagina: 1