welke laptop kopen? (ja weer een :D)

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008

• Maghiel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 20:54
Ik wil een laptop kopen, voornamelijk om op te werken(php programmeur).
produceer verder ook muziek, maar heb een goede externe geluidskaart en gebruik voornamelijk mijn pc voor muziek.

eisen op een rei:

* ok processor, iig wel dual core, hoeft niet super te zijn, hoeft niet mobile te zijn, zit toch altijd wel aan een prikgat
* 1 gb geheugen is wel genoeg, heb nog 1 liggen van een kapotte laptop
* hd liefst 7200rpm, geen vereiste
* 15.4" scherm
* geen goede videokaart nodig
* geen goede geluidskaart nodig
* firewire aansluiting!!!(voor mijn geluidskaart)
* onder 1000 euro, liefst zo goedkoop mogelijk
* houdbaarheid langer dan 3 jaar, daarom ook geen acer, heb vertrouwen daarin verloren

tips? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Maghiel op 09-08-2007 18:10 ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Wat is er nu anders in CSL?
[Laptop] Budget €700/800

[ Voor 88% gewijzigd door Philflow op 09-08-2007 18:22 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Hou er rekening mee dat 7200 rpm hdd's vanaf 120Gb nog zeeeer slecht leverbaar zijn in NL.
Dualcore kan en mag, omdat je toch niet mobiel bent.

Maar ... waarom wil eigenlijk iedereen dualcore als ze het niet nodig hebben? Ja, natuurlijk het zit op zowat iedere notebook nu. Dus of je het nou wilt of niet... je krijgt het.

Maar toch verbaas ik mij altijd toch weer om de dualcore wens die voor de werkzaamheden helemaal niet nodig is :) (ja dit is niet meteen van toepassing op jouw verhaal, maar meer op de algemene noot, no offence dus! :))

Die 1Gb... ja wat voor type? ;)
1Gb ram past niet zomaar in een andere laptop hé ;) Andere pinlayout + andere clockfrequentie.

[ Voor 10% gewijzigd door Roberto op 09-08-2007 18:38 ]

• Maghiel
sorry, ik ga zoeken!
Roberto schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 18:37:
Hou er rekening mee dat 7200 rpm hdd's vanaf 120Gb nog zeeeer slecht leverbaar zijn in NL.
Dualcore kan en mag, omdat je toch niet mobiel bent.

Maar ... waarom wil eigenlijk iedereen dualcore als ze het niet nodig hebben? Ja, natuurlijk het zit op zowat iedere notebook nu. Dus of je het nou wilt of niet... je krijgt het.

Maar toch verbaas ik mij altijd toch weer om de dualcore wens die voor de werkzaamheden helemaal niet nodig is :) (ja dit is niet meteen van toepassing op jouw verhaal, maar meer op de algemene noot, no offence dus! :))

Die 1Gb... ja wat voor type? ;)
1Gb ram past niet zomaar in een andere laptop hé ;) Andere pinlayout + andere clockfrequentie.
hmm 7200rpm is wel fijn omdat ik er wel af en toe muziek mee maak. als het betekend dat het gelijk extra veel kost, dan hoeft het voor mij niet.
beantwoord ook gelijk je dualcore vraag, ik wil er af en toe muziek mee maken, maar het is niet de hoofdtaak.
laat m'n geheugen eis maar zitten, gewoon minsten 1gb geheugen ;)

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 10:10
Roberto schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 18:37:
Dit vind ik toch wel een loze opmerking. Er zijn genoeg applicaties die gebruik maken van de dualcore mogelijkheden. Als ik aan het werk ben op school en of thuis merk ik het verschil. Enerzijds met de single core op school en dualcore thuis.

• Philflow

Philflow

Depress schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 18:45:
[...]
Er zijn genoeg applicaties die gebruik maken van de dualcore mogelijkheden.
Zoals? ben wel benieuwd

Ik persoonlijk trek m'n Centrino 1,6Ghz (single core dus) zelden naar 100%. Alleen als ik dvd>avi rip.
Ja dat zijn de regels die ze hebben bedacht. ik vind het juist wel leuk zo'n topic, maar de modjes dus niet.Maar goed misschien mogen we nog ff spelen. als de modjes van huis zijn... :P

[ Voor 53% gewijzigd door Philflow op 09-08-2007 18:52 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48
Multitaskend gaat dualcore toch echt beter. En het geld is er wel en er zijn genoeg laptop's met dualcore. Het is toch ook mooi als de laptop niet direct bij aanschaf al hopeloos achterloopt..

• Philflow

Philflow

GremliN-Online schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:02:
Multitaskend gaat dualcore toch echt beter.
Alleen als je CPU belasting flink oploopt. Anders is een snelle Celeron net zo snel.

hier nog wat opties:

volgens Computer Totaal test:
Best getest: Sony VGN-N31 (Vista prestatie index 3,1)
Beste koop: Asus F5R-AP076A-A (Vista 2,9)

[ Voor 32% gewijzigd door Philflow op 09-08-2007 19:30 ]

• Roberto
Philflow schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 19:27:
[...]

Alleen als je CPU belasting flink oploopt. Anders is een snelle Celeron net zo snel.
Inderdaad :)
Maargoed, zoals ik ook al meteen tijdens mijn reactie vermelde.
Dat het punt niet zozeer direct met de TS zijn wensen te maken heeft. Maar meer in het algemeen.
Ik ken inderdaad paar audio programma's die SMP ondersteunen.

Maar de meerderheid van de gebruikers heeft dualcore niet nodig.
En kom dan niet met het argument, ja maar ik draai winamp + winrar tegelijkertijd.

Neen, draaid Autocad 3D + quickpar tegelijk.. ja dan heeft het nut.
Maar daar is de hdd weer te traag voor :)

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Lekker boeiend? Een single core zoeken betekend gewoon extra moeite, achter haalde hardware kopen en gewoon je keuze beperken. Zeker met een budget van 1000 euro's. En wat je nu nog niet nodig hebt, betekend het niet dat je er in de toekomst niet nodig heb.

• Roberto
Ik zou echt niet zover willen gaan als te zeggen achterhaald.

Voor gewoon internetten en tekstverwerken is zelfs een "oude" Pentium-M 1.6Ghz veeeeel meer dan geschikt. Ik werk zelfs nog af en toe op een P3 1.2Ghz... echt wel snel genoeg hoor :)

En singlecore is toch net wat goedkoper. (kun je een heel stuk onder die 1000 euro uitkomen, persoonlijk verkoop ik zulk soort systemen al vanaf zon 600 euro, nou dat vindt ik toch een heeeeeel behoorlijk verschil, en dan kost zon 7200rpm hdd maar 80 euro extra ofzo)

Ik hoop dat je begrijpt dat dit LOS staan van de wensen van de TS.
Die kan wel degelijk een dualcore gebruiken... ik zeg kan, hij zal het echter ook wel overleven zonder. Maar als je het kunt betalen en qua bedrag toch geen probleem is zeg ik natuurlijk ook: JA doen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Roberto op 09-08-2007 21:52 ]

• Philflow

Philflow

maar als ik de topicstarter zie zeggen "onder 1000 euro, liefst zo goedkoop mogelijk" dan is een single core helemaal zo gek nog niet, kan ie z'n geld lekker uitgeven aan een goed scherm, of 2GB en een 7200RPM.

tja wat muziek produceren, ik weet niet of je dan echt wat gaat hebben aan dual core.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 09-08-2007 22:05 ]

• Maghiel
muziek produceren, ja! dan heb je zeker wat aan dualcore. ik gebruik veel ableton live om alles te componeren, die zie je snel VEEL cpu trekken, vooral als je wat vsts gebruikt(plugins, maar losse programmas in feite).

maar als het echt veel geld scheelt, dan vind ik singlecore ook wel prima.

dank jullie voor de reacties ondanks dat het illegaal is ;)

• Maghiel
hoe is deze?

MSI M670-043NL

Windows Vista Home Basic NL, AMD Mobile Sempron 3400+ 1.8GHz, 15.4" TFT WXGA, 1024MB DDR II RAM, 80GB HDD (5400rpm) , DVD+/-RW, 6-cell LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11ab/g, Gedeeld Videogeheugen NVIDIA GeForce Go 6100, IEEE- 1394, S-video, no FIR, 4-in-1 card reader,

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Meh Sempron is niet zo geweldig , zou eerder voor Core (2) Duo gaan ;)

Verwijderd

Ik zou zeker voor een dual core gaan. Loopt echt gewoon veel lekkerder.

Ik heb onlangs een barebook gekocht, COMPAL FL90.

€1150 met 2 gig ram, Core2duo(2x1.80Ghz) (quasi lichtste model, maar vanaf het een C2D is, is het al meer dan genoeg eigenlijk)
maar daar zat wel een Nvidia 8600GS in, die jij dus niet nodig hebt.

Als ik het goed voorheb heeft Compal ook andere barebooks, die je nog steeds kan invullen zoals je zelf wil. (check tones.be )

Ben wel niet helemaal zeker of ze een firewire aansluiting hebben. :/

• Maghiel
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 01:00:
Ik zou zeker voor een dual core gaan. Loopt echt gewoon veel lekkerder.

Ik heb onlangs een barebook gekocht, COMPAL FL90.

€1150 met 2 gig ram, Core2duo(2x1.80Ghz) (quasi lichtste model, maar vanaf het een C2D is, is het al meer dan genoeg eigenlijk)
maar daar zat wel een Nvidia 8600GS in, die jij dus niet nodig hebt.

Als ik het goed voorheb heeft Compal ook andere barebooks, die je nog steeds kan invullen zoals je zelf wil. (check tones.be )

Ben wel niet helemaal zeker of ze een firewire aansluiting hebben. :/
firewire moet voor mij.
dank je voor die tip iig, barebook valt misschien stuk goedkoper uit :)

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18
dirk38 in "[Laptop] Budget €700/800"

deze heb ik besteld. leuk ding toch voor die prijs, moet er aleen een bankje geheugen bij kopen
en spelletjes speel ik niet.

robustheid weet ik niet volgens die duitse review wel.

[ Voor 13% gewijzigd door dirk38 op 10-08-2007 01:23 ]

• Maghiel
dirk38 schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 01:13:
dirk38 in "[Laptop] Budget €700/800"

deze heb ik besteld. leuk ding toch voor die prijs, moet er aleen een bankje geheugen bij kopen
en spelletjes speel ik niet.
die ziet er best leuk uit ja!
ken het merk niet, is dat beetje robuust?

• GENETX
Misschien een leuke Asus F3 laptop wat? 2 Jaar garantie en de meesten zijn dualcore, Firewire en makkelijk uit te breiden.

Wat dacht je van de F3M // http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=34125&ref=2

AMD Turion 64 X2 TL-56 1.8GHz
1GB (volgens mij maar 1 slot bezet als ik Asus goed genoeg ken)
Wel 5400rpm HDD, maar dat hebben eigenlijk alle laptops in deze prijsklasse
GeForce Go 6100 die dus ook prima HD-beeld trekt :)

~700 euri.

[ Voor 61% gewijzigd door GENETX op 10-08-2007 11:08 ]

• Philflow

Philflow

mogen dit soort topicjes weer of is het gedoogbeleid...

anyway, jippie! :P

• Maghiel
ik houd wel van gedoogbeleiden :)
GremliN-Online schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:04:
Misschien een leuke Asus F3 laptop wat? 2 Jaar garantie en de meesten zijn dualcore, Firewire en makkelijk uit te breiden.

Wat dacht je van de F3M // http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=34125&ref=2

AMD Turion 64 X2 TL-56 1.8GHz
1GB (volgens mij maar 1 slot bezet als ik Asus goed genoeg ken)
Wel 5400rpm HDD, maar dat hebben eigenlijk alle laptops in deze prijsklasse
GeForce Go 6100 die dus ook prima HD-beeld trekt :)

~700 euri.
die is ook best ok :)

denk deze misshcien nog wel beter
Asus F3U-AP013C AMD Turion 64 MK-38 (2,2GHz), 1024MB,

snellere processor, slechte videokaart maar die heb ik ook niet nodig :)

• GENETX
Uhm, de CPU is idd sneller als het gata om frequentie, echter is de Turion MK-38 wel een singlecore en die uit de F3M een Dualcore (2x 1,8=3,6). Omdat je budget toch wel aardig is zou ik voor een dualcore gaan, mede omdat je er 3 jaar mee wilt doen is het geen overbodige luxe als men later meer gebruik maakt van dualcore, zeker met audio toepassingen.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 10-08-2007 13:59 ]

Verwijderd

ga gewoon voor een budget dualcore laptop. je vindt zoiets al voor een euro of 700 en een dualcore laptop is nou eenmaal een stuk sneller dan een enkele core celeron. ook blijft een dualcore laptop meer waarde houden als je de laptop over een tijdje weer wil verkopen. nu nog voor single core gaan is gewoon dom. ik heb een tijdje terug een toshiba l30-106 voor mijn zus gekocht. deze had een intel core duo 2080 en koste een kleine 650 euro. voor 25 euro minder had ik een single core maar vista of andere zware apperatuur (audio software) draait nou eenmaal net wat lekkerder op een dualcore.

• Maghiel
GremliN-Online schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:49:
Uhm, de CPU is idd sneller als het gata om frequentie, echter is de Turion MK-38 wel een singlecore en die uit de F3M een Dualcore (2x 1,8=3,6). Omdat je budget toch wel aardig is zou ik voor een dualcore gaan, mede omdat je er 3 jaar mee wilt doen is het geen overbodige luxe als men later meer gebruik maakt van dualcore, zeker met audio toepassingen.
owh, de productomschrijving zei dat het een dualcore was :S
Dual core, Double Power
Equipped with the latest dual core processing, the F3U provides enhanced responsiveness to enjoy audio & video playback & record, gaming, IM, and web-browsing simultaneously on your notebook. Moreover, it offers outstanding dual-core performance to enjoy multimedia management and digital content creation.

maar dat is gweoon algemene F3U omschrijving. grmz :p
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 14:41:
ga gewoon voor een budget dualcore laptop. je vindt zoiets al voor een euro of 700 en een dualcore laptop is nou eenmaal een stuk sneller dan een enkele core celeron. ook blijft een dualcore laptop meer waarde houden als je de laptop over een tijdje weer wil verkopen. nu nog voor single core gaan is gewoon dom. ik heb een tijdje terug een toshiba l30-106 voor mijn zus gekocht. deze had een intel core duo 2080 en koste een kleine 650 euro. voor 25 euro minder had ik een single core maar vista of andere zware apperatuur (audio software) draait nou eenmaal net wat lekkerder op een dualcore.
waar had je die gekocht?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een dualcore processor is weldegelijk verschilllend van een singlecore processor, zelfs als slechts een gerine hoeveelheid CPU kracht wordt gebruikt door je applicaties. Één core kan slechts één thread tegelijk aan (dan hebben we het eventjes niet over Intels Hyper-Threading). Met twee cores kun je dus zeker een performanceboost merken, ook al maak je geen gebruik van processorintensieve applicaties. Het gaat erom hoeveel threads men tegelijk nodig heeft.
Het is niet gek om dualcore als een vereiste te stellen (sterker nog, ik kan het me goed voorstellen: op mijn workstation zal een singlecore processor ook niet voldoen). Het lijkt me niet onverstandig om eens wat meer onderzoek te verrichten naar dual-core en SMP, dit is namelijk wel basiskennis.

Je zal ook zelf de knoop door moeten hakken, en ik geloof dat je dat al door hebt. Zie ook: CSL Beleid

[ Voor 10% gewijzigd door Laurent op 10-08-2007 15:02 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.