[Vista] Performance en Shutdown problemen i.c.m. IDE op P5K

Pagina: 1
Acties:
  • 938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik heb nu enkele dagen een vaag probleem, waar ik maar niet vanaf lijk te komen.
Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gezet, asus p5k met quad core 6600 en 2gb geheugen.
Verder 2 Sata schijven op de onboard sataII controller. Deze doen het prima.

Maar zodra ik een IDE schijf (Seagate 320Gb) aan de IDE poort van de JMicron controller hang, dan beginnen de problemen:
- Vista doet er zeker anderhalve minuut langer over om op te starten, en niet alleen de eerste keer.
- Shutdown Vista werkt niet meer, blijft hangen op het shutdown scherm.
- Sleep werkt niet meer goed, hij lijkt in sleep-mode te gaan, maar het HDD lampje blijft branden en hij komt niet meer uit de sleep-stand.

Ik heb wel al vanaf begin af aan een IDE DVD-RW unit op diezelfde PATA aansluiting zitten, en daar zijn geen problemen mee. Pas toen de IDE HD erbij kwam.

Ik heb vervolgens vanalles geprobeerd:
* In het BIOS de JMicron op IDE en AHCI mode gehad (In die laatste ziet Vista niet eens de 2 PATA units, maar start wel weer normaal op enzo)
* Devices op beide CS stand en Master/Slave stand gehad... maakt geen verschil
* De power modes voor sleep stand veranderd (S1, S3 en Auto) .... maakt geen verschil
* Ik lees in dit draadje dat er bekende problemen zijn met o.a. shutdown en performance, en dat daar patches voor zijn. Tot aan a.s. dinsdag zijn deze echter niet officieel en gezien de problemen die anderen kregen, heb ik dat nog niet willen proberen. 8)

EDIT: Ik lees net dat deze patches nu ook officieel zijn bij MS... dat ga ik vanavond dus ook nog proberen....

Mijn IDE schijf ligt nu dus los, want ik wordt er gek van |:( (zeker nu ik regelmatig reboot voor all het nieuwe spul dat ik aan het installeren ben)

Iemand anders soortgelijke ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door ThaLaw op 09-08-2007 10:40 ]

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Even een update:

Ik heb de hotfixes uit dat andere draadje beide geinstalleerd.
Het vreemde was dat bij het rebooten na de update-installatie, het gewoon goed ging !
Het enige veschil was dat er stond ' Shutting down / Configuring updates'... ipv alleen shutting down.

Ik was dus erg hoopvol, maar helaas... daarna was het weer over met de pret, en waren alle symptonen nog precies gelijk. Waarom het na een update wel kan is me dus een raadsel.
Het lange opstarten (zelfs 3 minuten !) blijft gewoon.

Bij verder googlen kwam ik bij dit artikel terecht. Het is wel niet dit specifieke probleem, maar gerelateerd. Ik wist al dat de problemen er niet zijn als de IDE schijf er niet is, ik heb nu geprobeerd om te booten zonder DVD/RW drive. En dat gaat wel snel, en ook het shutdownverhaal verloopt dan als een zonnetje !

Vista heeft blijkbaar moeite (i.c.m. de JMicron controller) met 2 PATA devices op 1 channel!
Helaas heb ik maar 1 channel op deze moederplank, maar ik ben dus een klein stapje verder in het hoe & waarom... Nu hopen dat er een driver-update uitkomt bij JMicron of Asus... :+

• Interlace84
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04-2022
Het zou ook kunnen dat je probleem niet software-related is...

Als namelijk de DVDRW die je gebruikt op een andere snelheid (bv UltraDMA/33) dan de harddisk (UltraDMA 2 of hoger) met de controller communiceert kan dit voor dit soort performance-problemen zorgen.

Vroeger (toen mobo's nog standaard 2 ide-channels hadden... vorig jaar dus :P) werd hierdoor volgens mij ook altijd afgeraden om een optical drive op dezelfde kabel dan een harddisk aan te sluiten. In de tijd dat branders nog geen buffer underrun-beveiliging hadden was zo'n config een vaak voorkomende oorzaak van mislukte cd's.