[XP] bureaublad en startmenu verschijnen niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Sinds vandaag zijn er een aantal vreemde zaken aan de gang met mijn pc (Windows XP SP2). Het bureaublad verschijnt plots niet meer bij het opstarten evenals de windows taakbalk, de startmenu, traybar, ...

Ik krijg m.a.w gewoon een leegscherm met mijn gekozen wallpaper and that's it. Via CTRL-ALT-DEL kan ik gelukkig nog windows taakbeheer opstarten en hiermee andere programma's opstarten zoals total commander. Het installeren van nieuwe programma's of het starten van bestaande programma's lukt blijkbaar zonder problemen.

Hoe kan ik het bureablad, de windows taakbalk, ... terug te voorschijn toveren?

Bedankt
Genius

• anandus
  • Niet online
Als je in je taakbeheer kijkt, draait explorer.exe dan?

Anders moet je in taakbeheer file -> open -> 'explorer.exe' [enter] doen :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Genius2000
'explorer.exe' is effectief geladen en het opnieuw starten van explorer.exe bied helaas ook geen oplossing.

• Henri
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 15:41
Ook als je hem als process eerst 'killed' en daarna opstart?

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 09:50
Henri schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 08:36:
Ook als je hem als process eerst 'killed' en daarna opstart?
Dat zou wel moeten werken. En als dat niet werkt, systeemherstel doen.
Probeer eens in veilige modus op te starten. werkt het dan wel?

Anders zit er niks anders op dan Windows er opnieuw op te zetten denk ik..

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30

_Apache_

For life.

Heb je toevallig Symentec Client Firewall?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Al een volledige virusscan gedaan met de nieuwste virus defs? Collega van me had namelijk een soortgelijk probleem wat opgelost werd door het verwijderen van een tweetal virusjes op z'n PC.

Verwijderd

De Windows NT Shell is vereist in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell = "explorer.exe" (reg_sz). Mits deze correct aanwezig is zal er waarschijnlijk een andere explorer-executable geladen word dan de originele (en is er dus een virus of een variant daarop aanwezig). Hijackthis al gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 10:27 ]

• Genius2000
Ik heb volgende acties ondernomen maar niets gevonden:
- een volledige virrusscan gedaan, maar niets bijzonders
- de shell key HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell = "explorer.exe" is ok
- volgens hijack is er niets bijzonders

Vandaag is wel plots éénmalig mijn startmenu verschenen, maar bij de volgende herstart was hij al terug verdwenen.

Waar kan ik nog achter zoeken of controleren?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Hmm vreemd, een repair via de XP installatie-cd helpt ook niet? Misschien zijn er wat bestandjes corrupt?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 12:36

glashio

C64 > AMIGA > PC

Dit kwam ik pas tegen Taskbar Repair Tool Plus! Freeware.
Hide or Show the Taskbar

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem aan de hand gehad : enkel de wallpaper verscheen, bureaublad, taakbalk en startmenu niet meer. Geen idee wat het veroorzaakt heeft, maar bij mij is het opgelost geraakt door Windows via systeemherstel terug te zetten naar een "gezonde" datum.

Toen het probleem opgelost was, heb ik mijn PC grondig gescand met verschillende programma's en één ervan heeft warempel spyware gevonden :
AVG Free Antivirus = niks gevonden
Ad-Aware Free = niks gevonden
Spybot S&D = niks gevonden
AVG Anti-Spyware Free = 1 item gevonden en opgeruimd

Na opkuis heb ik de harde schijf gedefragmenteerd, NTRegOpt en Bootvis hun ding laten doen.
En sindsdien ondervind ik geen hinder meer, hij gaat weer als een speer ...

Verwijderd

Een vriend van mij heeft precies hetzelfde probleem..
_Apache_ schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 08:51:
Heb je toevallig Symentec Client Firewall?
_Apache_ waarom vroeg je dit? Want volgens mij heeft mijn vriend dit op zijn computer staan. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dan?

Verwijderd

Bij mij is het probleem opnieuw opgedoken ...
Na enig googelen, heb ik ontdekt dat de automatische updates voor windows defender de oorzaak zouden kunnen zijn.
Ik ga defender er af gooien, alle sporen wissen en heropstarten.
Als daarmee het probleem (opnieuw) opgelost is, laat ik het meteen weten.

Verwijderd

Defender er afgooien heeft geen zoden aan de dijk gezet, het probleem blijft.
Het raarste vind ik nog dat de CPU gewoon 0% bedraagt zolang enkel de wallpaper getoond wordt.
Er loopt dus niet één of ander proces dat de boel vertraagt, het hele systeem start gewoon lijkt even te pauzeren en na enig wachten gewoon op.
Wreed raar ... Geen verklaring voor.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34

killercow

eth0

Hmm, dat lijkt heel erg op mijn probleem:

[XP] explorer.exe draait niet, geen desktop

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

de oorzaak heb ik ondertussen gevonden : windows laat héél traag de gebruiker op
en daardoor uiteraard ook even traag diens instellingen
raar, want op mijn pc zit maar 1 gebruikersaccount ... 8)7
moest ik nu ook nog een oplossing vinden, zou ik een gelukkig mens zijn :*)

Verwijderd

het lijkt inderdaad héél erg op jouw probleem, inclusief het opgelost zijn na systeemherstel en meteen weer verknoeid zijn na windows update ...
na enig googelen heb ik al 10-tallen dergelijke klachten gezien, maar doordat ze op verschillende momenten opduiken, is het bijna niet te achterhalen welke update nu precies de dader is.

vroeg of laat zal MS er wel lucht van krijgen en een patch uitbrengen, zeker ? :Y

Verwijderd

na nog wat googelen heb ik volgende (mogelijke) oplossing gevonden :

Probeer eens Windows Update (in het beveiligingfscentrum) helemaal uit te schakelen en daarna weer op te starten.

Werkt dat niet probeer dan het volgende:
Doe systeem-herstel naar een punt vóór de update.
Als de problemen hierdoor verwijderen, installeer de updates een voor een en herstart je pc na elke installatie (je moet hiervoor de update instellingen in het Windows beveiligingscentrum niet op automatisch installeren hebben staan. Je kan de autom. updates ook uit laten staan en via de Windows Update pagina de updates binnenhalen.)

Als het dan toch weer fout gaat dan zal je de update die het probleem veroorzaakt voorlopig even niet moeten installeren (je zal dan van het beveiligingscentrum steeds een melding krijgen, maar die kan je uit zetten voor die specifieke component van de update).

Eventueel kan je ook de updates van 14/08 handmatig verwijderen via het configuratie scherm - software (optie updates weergeven aanvinken).
Pagina: 1