[XP] explorer.exe draait niet, geen desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 1.491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34
Ik heb een probleem met een pc van een collega,

Zijn pc start op, geeft de login opties en laat je inloggen.
De desktop wallpaper wordt geladen, en daarna helemaal niets.
Als ik crtl-alt-del doe kan ik zien dat explorer.exe niet draait,
Als ik explorer.exe opstart via uitvoeren in de process manager zie je heel even een scherm-kader minimaliseren, maar verder niets, explorer draait daarna nogsteeds niet.

Ik kan zo ongeveer elk programma opstarten via cmd, maar alles wat explorer opstart doet het niet.
(explorer.exe http://nu.nl)
(explorer.exe c:)

Ik krijg geen error, geen melding, en ook explorer.exe via de cli geeft niks.
De event-log geeft niks, en ook de windows update logs geven geen rare meldingen of problemen.

Ik heb een system scan gedaan via scv /scannow en doe kon niks vinden.

De file dialogs in bijvoorbeeld notepad werken prima en gebruik ik om de hdd te doorzoeken naar recent aangepaste bestanden, maar alles wat is vindt is van enkele dagen terug, of een nutteloze logfile.

Hijackthis geeft geen rare processen en ook de virus scanner (avast geeft geen problemen)

De andere gebruikers op de pc hebben het zelfde probleem, en ook met meer dan 1 gebruiker tegelijk aanmelden veranderd niets aan de situatie.

Is dit een bekend probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door killercow op 15-08-2007 10:17 ]

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

killercow schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 10:13:
Ik heb een probleem met een pc van een collega,

Zijn pc start op, geeft de login opties en laat je inloggen.
De desktop wallpaper wordt geladen, en daarna helemaal niets.
Als ik crtl-alt-del doe kan ik zien dat explorer.exe niet draait,
Als ik explorer.exe opstart via uitvoeren in de process manager zie je heel even een scherm-kader minimaliseren, maar verder niets, explorer draait daarna nogsteeds niet.

Ik kan zo ongeveer elk programma opstarten via cmd, maar alles wat explorer opstart doet het niet.
(explorer.exe http://nu.nl)
(explorer.exe c:)

Ik krijg geen error, geen melding, en ook explorer.exe via de cli geeft niks.
De event-log geeft niks, en ook de windows update logs geven geen rare meldingen of problemen.

Ik heb een system scan gedaan via scv /scannow en doe kon niks vinden.

De file dialogs in bijvoorbeeld notepad werken prima en gebruik ik om de hdd te doorzoeken naar recent aangepaste bestanden, maar alles wat is vindt is van enkele dagen terug, of een nutteloze logfile.

Hijackthis geeft geen rare processen en ook de virus scanner (avast geeft geen problemen)

De andere gebruikers op de pc hebben het zelfde probleem, en ook met meer dan 1 gebruiker tegelijk aanmelden veranderd niets aan de situatie.

Is dit een bekend probleem?
Het komt vast weleens vaker voor.
Heb je geprobeerd om Windows XP in de veilige modus op te starten ? (alleen om te controleren of het dan wel werkt)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00
Start eventviewer eens vanuit je task manager, zie je daar meldingen?

Whatever

• killercow
Sloompie schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 10:30:
Start eventviewer eens vanuit je task manager, zie je daar meldingen?
Nope, helemaal niets, alleen dat de verschillende services netjes opstarten en ok zijn.
Van alle services die op automatic staan is er geen een die niet opgestart is, het os draait dus gewoon.

veilige modus helpt niet helaas.

openkat.nl al gezien?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even een vraag je probeert Explorer.exe c: .. als je alleen explorer.exe probeert.. gebeurt dan het zelfde?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb je al geprobeerd een andere explorer.exe erop te zetten?(bijv. met floppy A:\)
Heb ook ooit eens zoiets gehad en dit was mijn oplossing.

*edit* net ff google opgestart en deze oplossing staat ook her en der in engelstalige topics
http://www.google.nl/sear...2Bdoesn%27t%2Bstart&meta=

[ Voor 46% gewijzigd door AndereKoekoek op 15-08-2007 10:54 ]

• killercow
Falcon schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 10:51:
Even een vraag je probeert Explorer.exe c: .. als je alleen explorer.exe probeert.. gebeurt dan het zelfde?
Yup, even een flikker op t scherm (de laatste 0.2 seconde van een scherm data naar de taakbalk minimaliseert) en thats is. (er is uiteraard ook geen taakbalk.

Ohja, de pc draait in teletubby windows mode, maar alle schermen die ik open zijn in classic mode, dus de window manager spoort ook niet helemaal.

openkat.nl al gezien?

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kun je via uitvoeren met het runas commando proberen om als andere gebruiker explorer op te starten? (er vanuit gaande dat er een andere gebruiker is).

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wat je bijv. ook kan doen is die HD in jouw pc hangen en zo ff explorer.exe kopieren.

Verwijderd

cli/shell/dos starten en dan bestandscontrole uitvoeren:

sfc /scannow

eventueel hiervoor een schijfcontrole doen chkdsk c: /r (reboot nodig).

Daarna uitzoeken welke services niet starten en vooral waarom niet (eventlog meldingen?).

Suc6

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 11:26 ]

• killercow
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:23:
cli/shell/dos starten en dan bestandscontrole uitvoeren:

sfc /scannow

eventueel hiervoor een schijfcontrole doen chkdsk c: /r (reboot nodig).

Daarna uitzoeken welke services niet starten en vooral waarom niet (eventlog meldingen?).

Suc6
Dank je,

sfc /scannow
gaf geen errors,
chkdsk c: /r
ook niets.

Alle services starten netjes op, geen meldingen van fouten in de event vieuwer, en alle automatic services zijn started, net als enkele manual services.

explorer runnen als een andere user via runas zal ik proberen. wat is het command hiervoor?
runas user explorer.exe (waarbij user een username is)

openkat.nl al gezien?

• killercow
Floris-K schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 11:21:
Wat je bijv. ook kan doen is die HD in jouw pc hangen en zo ff explorer.exe kopieren.
De explorer heb ik al opnieuw van internet gedownload (na virus check op die file), maar is even groot en doet ook niets., waarom zijn er geen --help opties op al die windows cli files, of waarom geven al die programma's geen output. je kunt zeggen wat je wilt van unix, maar al die systemen zijn tenminste te debuggen.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

heb je al eens geprobeerd het servicepack opnieuw te installeren?

Verwijderd

leuk probleem, nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.
ik zie dat je al heel veel geprobeerd hebt.
zou je s moeten kijken naar antivirus of firewall.
welke gebruik je? sinds wanneer doet dit probleem zich voor.
toevallig niet perongeluk explorer.exe geblokkeerd in de firewall??
raar probleem zou wel s een oplossing willen zien.
suc6

Verwijderd

killercow schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:02:
[...]

De explorer heb ik al opnieuw van internet gedownload (na virus check op die file), maar is even groot en doet ook niets., waarom zijn er geen --help opties op al die windows cli files, of waarom geven al die programma's geen output. je kunt zeggen wat je wilt van unix, maar al die systemen zijn tenminste te debuggen.
Veel programma's loggen automatisch in de eventvwr zoals sfc, en help is /? onder Windows.

Je kunt eventueel ook Windows over je huidige versie heen installeren als je er anders niet uit komt. Je moet daarna wel weer alle updates downloaden.

• killercow
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 18:11:
[...]

Veel programma's loggen automatisch in de eventvwr zoals sfc, en help is /? onder Windows.

Je kunt eventueel ook Windows over je huidige versie heen installeren als je er anders niet uit komt. Je moet daarna wel weer alle updates downloaden.
Die log files (event viewer) zijn zoooo sumier vergeleken met linux ed, maar explorer.exe geeft bijvoorbeeld al geen output met /? terwijl het toch programma is met genoeg features die ze zouden kunnen beschrijven lijkt me.

control * werkt trouwens ook niet om bepaalde control-panel schermen te openen, waarschijnlijk omdat dit ook op IE rust.

De virus scanner is Avast, en die heb ik er voor de zekerheid maar af gegooid door via een cli command de software uninstaller op te vissen. dit verhielp niets.

ik heb nog steeds niks kunnen vinden trouwens.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

heb je een herinstallatie van het servicepack al geprobeerd?

• killercow
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:47:
heb je een herinstallatie van het servicepack al geprobeerd?
Nope, hoe doe ik dat vanaf de CLI?

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

hoef je toch niet van de command line te doen? gewoon uitvoeren via ctrl-alt-del kiezen.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

killercow schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:02:
[...]

/h of /? is vaak de de parameter waarmee de help wordt opgeroepen. -- doet meestal niets.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:24

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:51:
hoef je toch niet van de command line te doen? gewoon uitvoeren via ctrl-alt-del kiezen.
Doet me aan iets denken. @TopicStarter: Werkt de fileviewer wel bij Bestand -> Uitvoeren ... -> Bladeren... ?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• digital8
  • Laatst online: 05-01 10:52
Ik had laatst ook een PC hier van iemand die z'n desktop niet meer opgestart kreeg en sinds dit wel een beetje op jou probleem lijkt hier de oplossing van dat probleem toen...

De enigste eis is dat systeem herstel wel ingeschakeld is op die PC.
  1. Bij het opstarten van de PC op F8 drukken en ingedrukt houden totdat er een menu verschijnt.
  2. Kies dan "Veilige modus met command prompt".
  3. Log in als Administrator.
  4. type in de command prompt %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe en druk op enter.
  5. Click eventuele foutmeldingen weg.
  6. Nu zal na een tijdje systeem herstel gestart worden.
  7. Kies nu een herstelpunt waarvan je zeker weet dat de PC toen nog goed werkte.
  8. Als de PC klaar is wordt hij automatisch herstelt.
  9. Alles zou nu weer goed moeten werken.
Misschien heb je er iets aan, misschien niet., maar niet geschoten is altijd mis.., dusss....

Verwijderd

killercow schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:45:
[...]

Die log files (event viewer) zijn zoooo sumier vergeleken met linux ed, maar explorer.exe geeft bijvoorbeeld al geen output met /? terwijl het toch programma is met genoeg features die ze zouden kunnen beschrijven lijkt me.
Waarom loop je nou te klagen dat Windows niet op Linux lijkt, we proberen alleen maar te helpen. Windows is nooit gemaakt om volledig vanaf de shell te kunnen bedienen hoewel ze al wel veel vooruitgang hebben geboekt met powershell.

Herinstalleer Windows gewoon over je huidige installatie heen dan was je nu al lang klaar geweest.

• killercow
digital8 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:19:
Ik had laatst ook een PC hier van iemand die z'n desktop niet meer opgestart kreeg en sinds dit wel een beetje op jou probleem lijkt hier de oplossing van dat probleem toen...

De enigste eis is dat systeem herstel wel ingeschakeld is op die PC.
  1. Bij het opstarten van de PC op F8 drukken en ingedrukt houden totdat er een menu verschijnt.
  2. Kies dan "Veilige modus met command prompt".
  3. Log in als Administrator.
  4. type in de command prompt %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe en druk op enter.
  5. Click eventuele foutmeldingen weg.
  6. Nu zal na een tijdje systeem herstel gestart worden.
  7. Kies nu een herstelpunt waarvan je zeker weet dat de PC toen nog goed werkte.
  8. Als de PC klaar is wordt hij automatisch herstelt.
  9. Alles zou nu weer goed moeten werken.
Misschien heb je er iets aan, misschien niet., maar niet geschoten is altijd mis.., dusss....
Jay, dat hielp, weet nog steeds niet wat het nou was, maar met een backup van een paar dagen voor t probleem doet hij t weer,
Bedankt!

openkat.nl al gezien?

• killercow
Ok, toch niet, zodra windows update lang is geweest hangt de hele zooi weer, en kan ik t liedje weer opnieuw doen.

Iemand anders hier last van? en welke update is het dan?

openkat.nl al gezien?

• killercow
Niemand enig idee?
Ik heb nog zo'n zelfde machine, die ga ik nu ook updaten, misschien dat ik daar iets van leer.

openkat.nl al gezien?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk anders ook eens in de userenv.log, winlogon.log, windowsupdate.log, windowsinstaller.log en alle andere relevante logfiles. Zijn dit pc's met XP SP2 zonder verder recente updates, van zegge de laatste 3 tot 4 maanden? En staat automatische updates ingeschakeld?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• killercow
sanfranjake schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:10:
Kijk anders ook eens in de userenv.log, winlogon.log, windowsupdate.log, windowsinstaller.log en alle andere relevante logfiles. Zijn dit pc's met XP SP2 zonder verder recente updates, van zegge de laatste 3 tot 4 maanden? En staat automatische updates ingeschakeld?
Al deze logfiles zijn clean, of geven geen error.

De updates zijn gewoon allemaal uitgevoerd dmv automatisch installatie.
De windowsupdate.log geeft geen aanpassingen rond de datum dat alle stuk ging.

De 2e machine lijkt het wel goed te doen, maar ook dat is nog niet zeker aangezien het probleem soms pas na enkele malen rebooten na de repair weer optreedt.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1