Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voeding, aarding probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
Hey,

Ik heb een oude latop gekregen, maar hij doet het niet =)
De '' female' waar de adapter kabel op het moederboord in gaat is eraf (vraag mij niet hoe).
Dus ik kan de kabel van de adapter naar de laptop niet op het moederboord krijgen.
Naja, dan maar solderen.
Simpel dacht ik, 2 pinnetjes (van die uitsteeksels op het moederboord) met draadjes vast solderen aan het moederboord die ik weer aan een andere 'female adapter ingang (ofzo:P)soldeer.
Maar, nu zitten er 3 pinnetjes op het moederboord. Huh?
De moet de aarding zijn, de laptop stekker (die in het stopcontact moet) is ook geaard.
Maar nu zit ik met het probleem: welke moet in aan welke vast solderen?

Wat ik wel kan zeggen is dat 1 van de pinnetjes naar een zekerring loopt ,de andere kan ik niet goed zien.

Ik heb helaas geen foto's (nog niet, ik ben nog niet thuis, vanavond wel, dat is het wat duidelijker).

Het is de juiste plek, klopt precies met de behuizing

Flickr!

• rauzer
  • Laatst online: 20-04-2024
tja ik denk dat zo niemand je vraag kan beantwoorden, wat is het type van de laptop? post vanavond eens een foto, en google naar het type en zoek een manual van het moederbord ofzo.

Je kunt natuurlijk altijd alle aansluitmogelijkheden proberen, met het risico dat je je laptop frituurt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Hoogstwaarschijnlijk is het zo'n constructie:
Afbeeldingslocatie: http://www.goldmine-elec-products.com/images/G13512B.jpg

Het pinnetje aan de zijkant zit meestal of helemaal niet verbonden of aan de pin aan de onderkant.
Dit is namelijk een schakelcontact.

PS: Waarom niet gewoon een nieuwe plug erin?

• Nolani
Hier even een foto:
Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/2841/foto1586x480rc2.jpg

Waarvan komt die zwarte 'roet' rond pin 1, door vonken/ kortsluiting?
Ik moet hem nog schoonmaken, iemand die (een goeie manier weet hoe?)

@rauzer:

Wat heb je aan de manual, het type nummer, merk laptop etc. ? Niet veel, de + en - en aarde staan niet in de manual denk ik.
Maargoed het is een compaq pressario 1800, het moederboord kan ik niet veel/ niets over vinden.

@SA007:

Zit de aarding dan pas vanaf de adaptor zelf?

Ik heb geen verstand van fijna electronica =) Ik kan wel wat, maar dit ga ik niet zomaar uitproberen, straks rooster ik hem :P

Ik heb precies zo'n ding liggen, dus ik denk dat ik hem er idd wel rechtreeks op soldeer :)
Ik moet dus pin 1 aan de achterkant solderen en pin 2 aan de onderkant van dat ding. en pin 3 kan ik weglaten?

Flickr!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Pinnetje 1 lijkt me in ieder geval de ground, te zien aan het grote oppervlak aan banen wat erop zit. Als het goed is die ook verbonden met alle metalen delen van de connectoren etc. Dat kun je dus nameten.

Het is dus geen wisselspanning die erin gaat he ;) Gewoon gelijkspanning. Ik weet niet of je dat al duidelijk wist, maar het is maar even een opmerking ;)

Casemod: Cubeleon

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
de aarding is alleen voor de adapter, niet voor de laptop zelf ;)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heb je de orginele connector nog? Sluit die gewoon aan op de orginele plug die aan je voeding zit (of zat :P ) en meet waar spanning op staat.

• Nolani
Mishmash schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:30:
Heb je de orginele connector nog? Sluit die gewoon aan op de orginele plug die aan je voeding zit (of zat :P ) en meet waar spanning op staat.
Dat is een goeie!
Even naar de multi meter zoeken.
Maar, nu hoor ik 2 verschillende verhalen.

1: Dat het moederboord zelf geen aarding heeft, dat het 1 van de 3 pinnetjes een schakel contact is. en dat de aarding in de adapter zit.
2: Dat aarding op zit, en dat ik moet na-meten welke.

Ik denk sowieso dat meten de beste oplossing is, kan je het nooit fout hebben, en aagezien het gelijkstroom is...

Flickr!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
er zit 100% geen aarding op, alleen in de adapter zelf, vanuit de adapter gaat er alleen een + en een - naar de laptop!

Verwijderd

Het derde pinnetje is om de laptop te laten weten dat hij op netstroom werkt.
Op het moment dat je de steker in de laptop stopt het buitenste in de plug naar beneden geduwd en maakt contact met de ander deel in de plug.
Ook meet de laptop of er spanning staat op de stekker. Zo zijn er twee systemen die aan de laptop vertellen of hij op het lichtnet moet lopen of op de accu.
De aarding werkt over de min zijde van de stekker, sloop maar eens een oude laptop voeding open.

De plug (die afgebeeld wordt) is een standaard plug die kan je zo in je laptop solderen.
Paar weken geleden zelf nog gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 21:11 ]

• Nolani
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:09:
De aarding werkt over de min zijde van de stekker.
Doh ... logish ja als je er even over na-denkt.

Ik ga het zowieso nog even meten zodat ik het zeker weet.

Dus dat pin nummer 3 heeft 1 fucntie: bepalen van wel/geen lichtnet. Dit doet hij door een mechanische schakelaar (als je de plug erin steekt gaat deze over) en een meting van de spanning.

Stel, ik kan hem wel vastkrijgen maar niet zodat de schakelaar werkt, maar wel zo dat hij wel contact maakt (dus spanning meet), werkt het dan alsnog? Of moeten deze beide systemen werken?

[ Voor 39% gewijzigd door Nolani op 07-08-2007 22:33 ]

Flickr!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

brinkdinges schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:21:
Pinnetje 1 lijkt me in ieder geval de ground, te zien aan het grote oppervlak aan banen wat erop zit. Als het goed is die ook verbonden met alle metalen delen van de connectoren etc. Dat kun je dus nameten.

Het is dus geen wisselspanning die erin gaat he ;) Gewoon gelijkspanning. Ik weet niet of je dat al duidelijk wist, maar het is maar even een opmerking ;)
Meestal met een ronde connector is juist het verste pinnetje de plus (want die zit vast aan het pinnetje dat in de connector steekt) en is pinnetje 2 de min.............. Althans, bij mij is dat in 99.9% van de gevallen zo :+

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zet er gewoon een nieuwe adapterplug in, kosten geen zak en is echt de mooiste oplossing.

Wat erin zit is gewoon een standaard plug, elke electronicazaak heeft die gewoon op voorraad (en dan doel ik op onderdelenwinkels zoals technica/conrad/radio piet/farnell/etc, geen its/dixons/leo van schaijk/oid).

Dan werkt het zoiezo goed en heb je verders geen problemen met aansluiten.

Neem wel je adapter mee als je zo'n stekker gaat halen, die stekkers zijn er in verschillende maten en het is redelijk jammer als je er 1 meeneemt die net niet past :P

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

brinkdinges schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:21:

Hmm, een zekering op een aardelijn lijkt me geen strak plan: zekering stuk, en dan kan hij zijn aarde nog van een extern apparaat krijgen, dit zit namenlijk na de zekering.
En ten 2de zit meestal de + aan het uiteinde ( zoals ssj3gohan al zei).

[ Voor 10% gewijzigd door StapelPanda op 08-08-2007 16:49 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Gieltjev schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 16:48:
[...]

Hmm, een zekering op een aardelijn lijkt me geen strak plan: zekering stuk, en dan kan hij zijn aarde nog van een extern apparaat krijgen, dit zit namenlijk na de zekering.
En ten 2de zit meestal de + aan het uiteinde ( zoals ssj3gohan al zei).
Een laptop heeft geen aarde alleen een nul en plus.
Er is totaal geen rede om een laptop te aarden. Ding werkt op +-20 volt en dat voltage is niet echt gevaarlijk te noemen.
Daarbij is de adapter een galvanische scheiding van het net.

Een laptop aarden zou alleen maar gevaarlijk zijn.
Pagina: 1