De Intel spec wijziging is iets anders dan even "dit mag zoveel graden warmer worden dus hij klokt beter".
De omgevingstemperatuur mag van Intel bij de G0 gespecificeerde cpu's 8.8 graden warmen zijn dan bij de B3 stepping. Dit wil GEENSZINS zeggen dat de cpu koeler loopt, alleen dat ze garanderen dat de cpu tot aan die omgevingstemperatuur (bij gebruik van een koeler die hetzelfde of beter koelt dan de boxed koeler) nog zal draaien zonder schade of clock throtling ter bescherming van de cpu.
De tweede specificatie die Intel heeft gewijzigd is dat het maximaal koelvermogen bij maximale belasting 10 Watt minder hoeft te zijn. Dit heeft dus absoluut niets met stroomverbruik te maken maar met warmteafvoer. Vroeger moest je dus in het ergste geval een koeler hebben die 105 Watt aan warmte kon afvoeren, nu zegt Intel dat 95 Watt ook wel voldoende is omdat de cores die ze produceren allemaal onder deze waarde vallen i.p.v. de ene wel en de andere niet.
Dit wil dus niet zeggen dat de B3's van de laatste maanden niet binnen deze specs viel, alleen sinds ze deze specificatiewijziging hebben gedaan valt de maximale warmteafvoer opeens binnen de normen van systembuilders. Nu kan de Q6600 dus opeens in veel meer kant en klaar systemen worden verkocht.
De cpu mag iig in beiden gevallen (B3 of G0) net zo warm worden want de temperatuur waarop de G0 gaat terugclocken ter bescherming van de processor is EXACT gelijk aan die van de B3.
Zoals gezegd zouden de laatste B3 cores al soortgelijke resultaten vertonen en dit is nogal logisch omdat de G0 gewoon een rebranded B3 is vanaf het moment dat Intel de nieuwe specs kon garanderen.
Er zijn ook G0 meldingen bekend van heel teleurstellende overclocks. Je moet dus nergens van uit gaan. Je kunt met een B3 geluk hebben en met een G0 pech. Op US forums zie je ook berichten van mensen die op 3.4Ghz @ 1.55 Volt blijven steken met niet eens echt hoge temperaturen.
De kans dat je met een G0 iets hoger komt dan met de wat eerdere B3's is wel wat groter. De vraag is echter hoeveel groter want juist omdat de G0 revisie nu zo gehyped wordt komen er voornamelijk resultaten binnen van die processor. En als je ziet dat ook de G0 vaak gewoon 1.5Volt of meer nodig heeft voor zulke overclocks verschilt dat allemaal niet zoveel van de B3.
Vaak worden dan ook nog eens de Heatsinks en heatspreader flink gelapped wat resulteerd in behoorlijk verlaagde temperaturen. Heb dit in Nederland nog niemand zien doen.
Wil je perse hoog gaan klokken is het wel grappig om op de G0 te wachten. Er is echter geen enkele aanwijzing dat ze deze maand nog komen. En hoe meer mensen er wachten hoe langzamer de B3 stock opgaat!
Ik heb in ieder geval een B3 gepakt en kijk dan begin volgend jaar wel weer naar een Penryn. Zeker aangezien geen enkele NL shops nog kan vertellen hoelang het nog duurt voor de eerste G0's in Nederland te koop zullen zijn (en dan ook nog eens wanneer ze goed te verkrijgen zullen zijn i.p.v. mondjes maat).
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:16:
[...]
De tweakers wachten er op omdat deze proc @stockspeed wat minder stroom verbruikt ( en dus minder warm word ) en daar nog eens bovenop dat de proc ik meende ook nog eens een 9 graden warmer mag worden ( B0 61 graden tegen 70 graden van de G0 ). Je snapt dus wel dat er met deze proc ( G0 Revisie ) waarschijnlijk hogere (over ) clockspeeds worden gehaald
Lees dit topic eens door, daar word er heel veel over gesproken ( overclocken etc. en de G0 revisie )
Quadcore (Kentsfield) overklok topic
@PainkillA
En ik wacht nog wel wat langer, ik wil eerst ook wel eens wat benchmarks zien betreft de nieuwste games Crysis, Dirt, SupCom etc. En dan voornamelijk Q6600 vs E6850 aangezien deze ongeveer even duur zijn. De Q6600 zou voor mij alleen daarvoor aantrekkelijk zijn. Als de E6850 net zo goed presteerd of nagenoeg hetzelfde, dan hou ik mijn huidige proc nog even. ( E6600 @ 3200 Mhz )