Spel hapert toch hoge fps

Pagina: 1
Acties:
  • 1.091 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-05 17:22
Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht.
Alleen ik heb het volgende probleem: als ik spellen speel (waaronder fs2004 en fsx):
Ik heb een hoge fps en geen framedropes ofzo, maar toch hapert het spel elke 2 seconden.

Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:
-AMD Athlon 64 X2 6000+
-MSI K9N Sli Platinum
-Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 (2x 1gb)
-MSI Nvidia 7900 gto
-Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2

Wat ik al gedaan heb is al mijn pci apparaten eruit gehaald. Ik heb alle drivers en de bios geupdate.

Wie weet hoe ik dit moet oplossen, want het lijkt mij dat ik deze spellen goed moet kunnen draaien, athans op mijn oude pc haperde deze spellen niet.

Alvast bedant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

- Een goede scan op virussen & spyware doen
- Draaien er nog veel andere processen mee? Misschien dat die problemen veroorzaken

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-08 16:23
Misschien de videokaart eens testen?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Ik heb net een scan op virus en spyware gedaan en verder draaien er geen andere programma's/ processen op de achtergrond.

Op welke manier kan ik mijn videokaart testen ??

[ Voor 3% gewijzigd door Florian op 05-08-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:25

Onbekend

...

Is het niet de virusscanner of firewall zelf die die hapering veroorzaakt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-08 18:32
draait er juist misschien niet een virusscan op de achtergrond die alles scant? ik zou zeggen probeer je virusscanner etc eens uit te zetten en te kijken of het spel dan problemen geeft.

en wat zijn je temps. het zou natuurlijk kunnen zijn dat je temps zo hoog worden dat de processor throttle't

verder zou ik kijken naar cool en quiet daar schijnen dit soort problemen ook wel eens mee voor te komen. probeer het uit te zetten in de bios en dan te proberen

[ Voor 42% gewijzigd door dangerpaki op 05-08-2007 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Ik heb de vrius scanner al uit gehad en hij scant ook niet op de achtergrond. Verder zijn de temperaturen niet te warm en cool en quiet staat ook uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ok even een checklist:

- Welke virusscanner heb je? (en firewall als je die hebt)
- Welke voeding heb je?
- Heb je al oudere drivers geprobeerd voor je videokaart?
- Vsync, staat dat aan of uit?
- Draai je vista of XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
- Welke virusscanner heb je? (en firewall als je die hebt)
AVG en de firewall van windows sp2

- Welke voeding heb je?
FSP Group 400 watt (A merk)

- Heb je al oudere drivers geprobeerd voor je videokaart?
Ja heb de nieuwste en de versie daarvoor geporbeert

- Vsync, staat dat aan of uit?
Ja dat staat aan

- Draai je vista of XP?
Ik draai windows xp prof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05-2020

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

in taakbeheer prioriteit van het spel veranderen, zet hem eens op "prioriteit instellen, hoger dan normaal"

Als je in het spel zit, bijv het menu, taakbeheer opstarten (ctr+alt+del) en tabblad processen.
Fs2004 zou ergens in die lijst moeten staan, bijv fs2004.exe )waarschijnlijk bovenaan of iig bijna)
rechter muisklik op fs2004.exe en selecteer prioriteit instellen, hoger dan normaal, oke..

Hopelijk kan dit de oplossing zijn,
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Copy/paste eens je processenlijst (tasklist > dump.txt in command line)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Die prioritiet veranderen hielp ook niet
Dit is mijn tasklist:
Afbeeldingslocatie: http://i111.photobucket.com/albums/n126/florianhuisman/Overige/tasklist.jpg

Ook wanneer ik mijn instellingen op het aller laagst zet hapert het spel elke 2 seconde

[ Voor 23% gewijzigd door Florian op 05-08-2007 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:07
Dat haperen had ik ook met mijn dualcore. Sommige spellen houden niet echt daarvan. Je kan via een progje een core uitschakelen en dan eens testen.
Ik weet zo niet de naam ervan, maar deze is wel op got te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik vermoed ook de dualcore, wellicht de driver downloaden vanaf de AMD website, of wellicht een patch voor de spellen. Chipsetdrivers installeren kan wellicht ook helpen indien niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-08 15:51
Je ene core uitschakelen, of je zou naar het geheugen kunnen kijken, daar lag het bij mij aan. Timings waren te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Ik heb niet zo snel een prog kunnen vinden waar je een core kan uitzetten, maar ik heb het wel met affiniteit instellen geprobeerd. Dit hielp echter niet. Trouwens fsx ondersteunt dual core maar hapert toch.
Verder heb ik de amd processor driver en de dual core optimizer van de amd site geinstalleerd. Ook zijn de chipset drivers geinstalleerd.

De timings van mijn geheugen staan op auto in me bios. Deze staan echter wel op een 1 of andere manier langzamer ingesteld. Ook loopt het geheugen op 375 mhz ipv 400 mhz, maar dit had volgens mij te maken dat de amd processor geen halve multiplier ondersteunt. Mijn twee geheugen repen zijn wel identiek aan elkaar.

edit: Ik heb net mijn timings beter gezet, maar hapert nog steeds.

Iemand nog een idee ??

[ Voor 6% gewijzigd door Florian op 06-08-2007 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32

Cheezus

Luiaard

Met NT process explorer (of iets dergelijks, even googlen) kun je alle draaiende processen bekijken (veel meer dan wat je normaal ziet).
Ik had een dergelijk probleem en zag dat er af en toe een netwerk process voor een korte periode op 100% ging, wat dus ook voor wat schokken zorgde.
Bij mij bleek het aan de netwerk adapter te liggen, er zitten er 2 op dat moederbord, toen ik de andere in gebruik nam was het probleem voorbij.

Dit was nog wel op een single-core systeem trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Probeer eens de processen van je Creative geluidskaart te killen (DLLML.exe en die CT*.exe's) en kijk of de haperingen soms daaraan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Heb je een schone installatie al eens geprobeerd? Draai je XP Service Pack 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-08 15:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mischien te weinig geheugen op je videokaart? En het zou inderdaad kunnen liggen aan de creative drivers (Ik had hetzelfde met de uitbreiding van FEAR, soms random een hapering of de graphics nu op zijn hoogst of op zijn laagst stonden. Nadat ik de hardwareversnelling voor mijn x-fi had uitgeschakeld liep het weer normaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
De andere netwerk adapter gebruiken hielp niet.
De processen van mijn Creative geluidskaart killen hielp ook niet.
Ik heb windows met sp2 en dat staat er pas een halve week op.
Aan mijn geheugen van mijn videokaart kan het ook niet liggen. Dat is namelijk 512 mb.
Hoe schakel ik de hardware versnelling van mijn geluidskaart uit??

[ Voor 11% gewijzigd door Florian op 06-08-2007 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Hij bedoelt waarschijnlijk de hardware versnelling voor je videokaart ipv je geluidskaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Oke, waar kan ik dat uitschakelen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Zou het kunnen dat mijn voeding het niet trekt ??
Ik heb meer het gevoel dat ik het probleem bij me hardware moet zoeken ipv bij de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan makkelijk testen of het spel goed om kan gaan met dual core.
Met taskassign assign je het spel (bf2.exe bijvoorbeeld) aan 1 core.
http://images.tomshardwar...ssing_buck/taskassign.zip

Daarnaast heb ik de storing eerder gelezen met te oude audio drivers.

FWIW Met BF2 had ik met XP X64 ook af en toe haperingen. Met Taskassign was dat opgelost.
Met BF2 in cominatie met Vista x64 hoef ik Taskassign niet meer te gebruiken.

Je kan met Taskassign in ieder geval uitsluiten of het spel last heeft van 2 cores.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 14:27

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

niemand die hier denkt aan swappen ???

iig mijn eerste gok hoor,

zijn je hdd's snel genoeg ? maw test de hdds eens

ik had er ook last van, maar sinds ik raid 0 draai is het weg, reden disks zijn sneller

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Het zou ook zeer goed aan je voeding kunnen liggen hoor, ik heb niet zo'n hoge pet op van FSP Group voedingen. Misschien kan je een andere voeding van iemand lenen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:11:
niemand die hier denkt aan swappen ???

iig mijn eerste gok hoor,

zijn je hdd's snel genoeg ? maw test de hdds eens

ik had er ook last van, maar sinds ik raid 0 draai is het weg, reden disks zijn sneller
Ik wou het al roepen, maar zo'n topic als dit met deze reacties is gedoemd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Bedankt voor de reacties.
Dat van het 1 core toewijzen heb ik al een keer geprobeerd met taakbeheer en dat hielp niet.
FSX ondersteunt dual core en die hapert ook.
Ik heb die nieuwste audio drivers geinstalleerd.
Ik heb hier nog 1 voeding liggen een 400 watt q-tec :X en ik denk niet dat die beter is dan degene die ik nu heb.
Ik heb trouwens de voltlijnen van me voeding getest en die waren gewoon goed en gingen ook niet omlaag tijdens het gamen.

Ik heb me hd niet in raid draaien omdat ik er maar 1 hd in heb.
Ik heb me hd getest met hd tune en daar komt een transfer rate gemiddelde uit van 53,3 mb/s (als ik niks doe)
Het is me wel opgevallen wanneer ik een game speel dat mijn transfer rates onder de 5mb/s zijn ik had zelfs een minium van 0,6 mb/s 8)7. Is dat normaal ??
Ik ga nu eens kijken wat voor gemiddelde er uit komt als ik een game speel.

Edit: Ik heb net getest met hd tune en dan komt er een transfer rate gemiddelde uit van 49,8 mb/s.
Wat me wel opvalt is dat het soms enorm daalt tot richting de 1mb/s en daarna weer terug om hoog gaat.
Zouden dit mijn haperingen veroorzaken ?? want wanneer ik de test gewoon uitvoer (zonder dat ik iets op de achtergrond doe) heb ik die dalingen niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Florian op 07-08-2007 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schijf kan maar 1 operatie per keer verhandelen. Windows maakt het weer zo 'slim' om te kunnen 'multitasken', dus meerdere operaties achter elkaar uitvoeren.

Wat jij dus doet is een game draaien en dan nog eens een HDBenchmark draaien. Als die game op dat moment aan het laden is, swappen, mapchange etc, dan doet die om en om de handeling van die game & benchmark wat natuurlijk een slechte score geeft, omdat je schijf tenslotte 2 dingen tegelijk aan het doen is (waardoor je performance omlaag gaat).

Ben je aan het downloaden op dezelfde schijf? Quickpar? Iets anders wat met je schijf bezig is? Dat verklaart mischien waarom je soms die haperingen hebt, omdat je game eerst moet wachten totdat het een opdracht heeft voltooid eerdat de game 'weer aan de beurt is'.
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:05:
[...]
Als je pc je lief is zet je die er NIET in
Ach stel je niet aan :P Het is een subvoeding, en verre van efficient, maar als je eens weet op wat voor een systemen ik een qtec draaide,, :D

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Florian schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:34:

Ik heb hier nog 1 voeding liggen een 400 watt q-tec :X en ik denk niet dat die beter is dan degene die ik nu heb.
Als je pc je lief is zet je die er NIET in
Ik heb me hd getest met hd tune en daar komt een transfer rate gemiddelde uit van 53,3 mb/s
dan is de kans dus groot dat je aan het swappen bent met zon disktransfer speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:57

Dark

who tweaked the light?

doe eens start/run... msconfig{enter} en dan "diagnostic startup" en ok...

je systeem start dan op met enkel basis stuurprogramma's, als het dan nog blijft haperen ligt het iig niet aan de extra software die je geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Misschien een gekke vraag, maar is je hardeschijf wel gedefragmenteerd? :/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Hoe los ik dat swappen op dan ??

@Dark, dat hielp niet

Volgens schijfdefragmentatie hoefde me c partitie schijf niet gedefragmenteerd worden,
maar me partitie waar mijn games op staan wel. Hij is daar nu mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou windows systeemherstel , of een backup-programma, of een antivirus, of een downloadprogramma kunnen zijn op de achtergrond. Dat is nou het vervelende van 1 single 400GB schijf in een systeem, die krijgt basicly alle taken over zich heen, en dat veroorzaakt nu juist zulke dingen.

Ben altijd een voorstander van minimaal 2 schijven in 1 systeem, al is het maar 1 dedicated voor windows zelf. Het scheelt al een hele hoop.

Probeer eens Cacheman waarin je je Disk-cache kan vergroten van standaard 512KB naar 4096KB (mischien kan je ook nog 8192KB doen, maar dat raadt ik af). Standaard komt namelijk een XP installatie met 512KB disk cache, en met zulke schijven / omvang is het beter je cache te vergroten, want je systeem kan daarom ook wat sneller reageren :)

Stel 'm eens in op 4096KB, en doe dan eens een reboot / kijken of het nog wil met het spel. Ga dan niet een benchmark oid op de achtergrond uitvoeren .. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Ik heb al mijn achtergrond taken al een keer afgesloten en dat hielp niet.
De reden waarom ik 1 400 gb hd heb is omdat me mb maar 1 ide aansluiting heeft en die waren voor mijn dvd spelers/branders. Ik had eerst namelijk 2 ide hardeschijven.
Zou het een verschil uitmaken als ik 1 van die ide hardeschijven erbij zet ??

Ik kon bij dat disk-cache vergroten geen andere waardes instellen. De schuivertjes waren grijs en ik kon ze niet heen en weer doen. Op minimun staat hij op 512 en maximum op 2048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat zag ik net ook met CacheMon.

Probeer anders TweakXP Pro, link, komt wel een heel programma bij kijken, maar datgeen kan je hier wel los instellen. Remember, 4096KB en niet meer of minder :)

Die 2de schijf haalt natuurlijk alleen uit als je er iets mee doet he :) Bijv je Windows op schijf 1 en je games, download taakjes en dergelijk op schijf 2. Zo ontlast je je schijf waarop windows draait, en wordt het allemaal niet zo traag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-08 12:32
Oke even voor de duidenlijkheid meneer heeft de AMD dualcore patch nu geinstalleerd??

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Verder heb ik de amd processor driver en de dual core optimizer van de amd site geinstalleerd.
Ja die heb ik geinstalleerd

@lsim De disk-cache veranderen bracht geen verschil met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 schijf, 2 partities. Je windows staat dus op C begrijp ik, en je games staan op D. Jou schijf doet dus niks anders dan swappen tussen C en D. En ook nog eens eens een gefragmenteerde D.
Instaleer je games maar eens op je C schijf. ( partitie )

Edit: Een tweede harde schijf scheelt enorm! Ga jij maar eens een bestand kopieren van partitie naar partitie op de zelfde schijf. Jou platters van de harde schijf doen nu niks anders dan heen en weer schieten ( stukje lezen, stukje schrijven, stukje lezen, stukje schrijven ). Dit kost enorm veel tijd, terwijl er met 2 schijven hetgeen wat er op schijf 1 gelezen word, dit gelijk kan worden weggeschreven naar schijf 2

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Oke ik heb net windows vista erop gezet wat geen verschil uit maakt.
Toen ik nog xp had heb ik een game op me windows partitie geinstalleerd, dit hielp niet.
Ik probeer het nu nog eens onder vista.
Ook heb ik mijn twee oude ide schijfen erin gehad 1 van 40 gb met windows en van 250 gb met mijn games. Ook met deze hd's haperde mijn games. Terwijl ik dit in mijn oude langzamere computer nooit heb gehad.
Wat me wel opgevallen is, is dat het ene spel meer hapert en langer stil staat dan het ander.
Zo hapert fsx veel meer (is bijna onspeelbaar) dan fs2004.
Ook heb ik test drive geinstalleerd. Dit spel hapert ook. Deze hapering is meer vervelend maar je kan het nog wel spelen. FSX is wel het zwaarste spel van deze drie.
Ik vind dit vreemd, want ik heb van deze hapering nooit last gehad op me oude pc: amd 64 3000+ 2 ide hd's + 1 gb ram + msi nvidia 7900 gto + fsp group 400 watt.

Wat uitgesloten is (volgens mij)
- Drivers, vista gebruikt andere drivers dan xp. Ook heb ik oudere drivers geprobeerd
- Mijn pci kaarten, heb ze er allemaal uitgehad
- Mijn dvd brander ook niet
- Mijn mb proc en geheugen. Athans dat lijkt mij, want anders zou ik toch vreemde meldingen moet krijgen in windows dat er iets mis is met mijn pc.
- Mijn videokaart, deed het wel in mijn oude pc (probeer het zo nog wel eens ff mijn oude pc weer opzetten)
- Mijn hd's (dat denk ik) als ik zo op het forum kijk dan klopt mijn transfer rate wel aardig, hij kraakt niet de hele tijd, heb andere partities geprobeerd en mijn twee oude ide schijfen erin gehad. Dit maakte geen verschil uit.

Is het misschien toch me voeding toch ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Heb net fsx op mijn windows partitie geinstalleerd en dit hielp niet.
Ik krijg zo'n donkerbruin vermoedn dat het aan mijn voeding ligt, graag jullie mening.
Vooral als ik een beetje zoek op got en je komt dit tegen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1192771
Ook mijn halve voeding hangt aan mijn videokaart.
2 x 12v omdat ik geen pcie stekkertje heb en nog een 12v op mijn mb voor mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Denk dat je vanaf nu, gezien al je pogingen, je hardware onderdelen 1 voor1 zult moeten testen.
Makkelijker gezegd dan gedaan...want eigenlijk zou je, inderdaad, met een andere (betrouwbare) voeding moeten testen maar ook bijv. met een andere graka of geheugen en ja zelfs een andere mobo...
Hoop dat je iemand kent die je hierbij kan helpen...

PS: Heb je dit al geprobeerd: Clean install. met enkel de mobo en graka drivers, niks anders! (ook geen audio drivers!) Vervolgens 1 van je games installeren en kijken wat er gebeurt. Blijkt dat je geen problemen meer hebt dan verder stapsgewijs de overige software installeren en iedere keer een game testen tot een eventuele softwareboosdoener naar boven komt. Helpt dit niet dan zie boven.
Succes... ;)

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

op 1 of andere manier vertrouw ik die disk niet, check die eens als eerste als je wilt.
en idd is het verstandigste om 2 schijven te gebruiken, (windows op de 1, rest op de ander)
ik heb zelf een 40 gb los voor windows, en dan 2x in raid 0 de schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Ik heb net op mijn oude ide hd's (dus niet mijn nieuwe sata schijf, die heb ik eruit gelaten) waar het vroeger altijd goed op werkte xp geinstalleerd en alleen met mijn chipset driver en videokaart driver. Vervolgens heb ik fsx erop gezet.
Hij hapert nog steeds. Het spel hapert vooral wanneer ik snel een bocht maak en hij dus nieuwe textures moet laden, maar mijn frames droppen niet. Wanneer ik recht door vlieg merk ik niet veel van het haperen.

Verder loopt fsx onder xp veel beter. In vista lijkt het net of je een diashow bekijkt.

Als het aan me hd ligt, hoe komt het dan dat het vroeger wel goed werkte ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Florian schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:47:
Ik heb net op mijn oude ide hd's (dus niet mijn nieuwe sata schijf, die heb ik eruit gelaten) waar het vroeger altijd goed op werkte xp geinstalleerd en alleen met mijn chipset driver en videokaart driver. Vervolgens heb ik fsx erop gezet.
Hij hapert nog steeds. Het spel hapert vooral wanneer ik snel een bocht maak en hij dus nieuwe textures moet laden, maar mijn frames droppen niet. Wanneer ik recht door vlieg merk ik niet veel van het haperen.

Verder loopt fsx onder xp veel beter. In vista lijkt het net of je een diashow bekijkt.

Als het aan me hd ligt, hoe komt het dan dat het vroeger wel goed werkte ??
ik zeg niet dat het aan je hdd ligt, maar het vermoeden heb ik wel, vooral nu je zegt met textures inladen (draaien van vliegtuig e.d.) dan moet ie dus swappen imho

ps het hoeft niet de hdd te zijn die het veroorzaakt (denk aan chipset e.d.)

maar 1 ding is zeker, jij haalt 50MB/s (+-), ik heb bijv 120MB/s (+-) meer dan het dubbele van jou

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-08-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Dat van texture laden valt af. Zie net als ik recht door vlieg dat hij ook hapert. Het is een hapering die eigenlijk elke zoveel seconde voorkomt.
Maar hoe kan ik met mijn hd 120 mb/s halen ??
In raid zetten heeft niet zoveel zin denk ik omdat ik maar 1 hd en bij mijn oude ide hd's haperen de spellen ook terwijl dit niet in mijn oud computer het geval was.
Hoe kan ik erachter komen dat het mijn chipset is en hoe los ik dat op ?? heb mijn cd drivers geprobeert en de nieuwste drivers van de msi site. Beide haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Je kan onmogelijk met 1 single IDE schijf, 120MB p/s halen. Dat kan alleen wanneer een bestand zo op een track-gedeelte staat dat je schijf continue die gegevens kan doorsturen. Ook al heb je controllers met S-ata2 / 1.5Gb/s of UDMA133, de meeste schijven halen dit toch niet eens. Met raid 0 kom je wel in de buurt, maar ik denk dat dat niet de oplossing is.

Het kan zelf ook het spel zijn, wat gewoon ruk geprogrammeerd is. Probeer eens het spel op een andere schijf te zetten los van je fysieke schijf waarop windows draait.

Het is raar dat je met 2GB dit gedrag krijgt. Je kan eventueel wat spelen met de cache-settings van windows zelf, of simpelweg op een lagere resolutie draaien. Ik kan me herinneren dat ik ook een flight-sim geprobeerd had, maar het laden ontzettend lang duurde op een Raid0 set. Dat ligt gewoon aan het spel zelf. Kijk eens voor updates, enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Op lagere resoluties en laagste instellingen helpen niet.
Dat het spel hapert is tot nu toe met alle spellen. Ook met Test Drive Unlimited.
Ook heb ik alle updates voor de spellen geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Dan vermoed ik dat het toch een hardwarematige fout zal zijn want softwarematig heb je al genoeg uitgeprobeerd, lijkt mij.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ik zal je zeggen ik heb zon zelfde vaag probleem vroeger eens gehad met me XP3100+ systeem, heb nooit kunnen ontdekken waar het euvel nou in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Misschien toch mijn videokaart ??

Ik zie net dat mijn gpu core op 275 mhz draait :? ivp van 650 MHz
En verder in een benchmark test (van Video Card Stability test) kwam er maar een score van 179 uit :X Volgens mij klopt dat ook niet. Dit zou er volgens de site moeten uit komen 2183-3079. Toch wel een enorm verschil met die van mij.

Zou het mijn videokaart kapot zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Tja....hoop het niet voor je maar zoals je zelf al aangeeft, klopt er iets niet met je graka....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgu
  • Laatst online: 12-09-2022
Kun je die dan niet even handmatig aanpassen met rivatuner ofzo naar 650 om te kijken of dat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Je PCI-E speed stond op 16x in je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 23-08 15:24

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mishmash schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 18:02:
Hij bedoelt waarschijnlijk de hardware versnelling voor je videokaart ipv je geluidskaart
Nee, ik dacht echt dat je via dat dxdiag venstertje je hardware versnelling van je geluidskaart kon uitzetten (correct me if im wrong).

Dat hielp bij mij die keer.

edit; (probeer het mischien 1x zonder die geluidskaart?)

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-08-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Download 3D Mark dan eens, heb je meteen een resultaat waar je iets mee kunt. Daarna zou ik met Rivatuner de setting goed instellen en dan nog eens draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:23
Het kan natuurlijk ook je memory zijn, was destijds mijn probleem. Probeer maar eens met memtest te testen.

Bij mij ging windows ook goed zonder probleem maar games die van mijn 2 gb gebruik maakten haperde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Bedankt voor de reacties allemaal.
Waarschijnlijk is het mijn videokaart die kapot is. Ik heb er namelijk een ati x500 in gehad en toen liep het wel soepel en mijn 7900 gto haperde ook in een andere pc.
Mijn 7900 gto gaat dus terug voor garantie.
Het probleem is dat mijn 7900 gto niet meer verkrijgbaar. Ik kan daarom een vergelijkende krijgen of er 1 zelf uitzoeken met een dagwaarde prijs van mijn videokaart nu, rond 170 euro.
Welke raden jullie mij aan ?? moet ik voor de EAX1950 pro van ati gaan of een 8600 met directx 10 nemen. Ik wil graag een vergelijkbare of eentje die sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 17:36
Florian schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:15:
Waarschijnlijk is het mijn videokaart die kapot is. Ik heb er namelijk een ati x500 in gehad en toen liep het wel soepel en mijn 7900 gto haperde ook in een andere pc.
Het probleem is dat mijn 7900 gto niet meer verkrijgbaar. Ik kan daarom een vergelijkende krijgen of er 1 zelf uitzoeken met een dagwaarde prijs van mijn videokaart nu, rond 170 euro.
Welke raden jullie mij aan ?? moet ik voor de EAX1950 pro van ati gaan of een 8600 met directx 10 nemen. Ik wil graag een vergelijkbare of eentje die sneller is.
Dat aanraden hoort thuis in een andere topic. O-)

[ Voor 162% gewijzigd door thenapster op 10-08-2007 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet Vsync af, dat limiteerd je FSP tot de maximale refresh rate die je scherm aankan. Bij LCD's is dit 60Hz dus heb je maar 60fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 14:05
Mishmash schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:17:
Het zou ook zeer goed aan je voeding kunnen liggen hoor, ik heb niet zo'n hoge pet op van FSP Group voedingen. Misschien kan je een andere voeding van iemand lenen om te testen?
Dat is nochtans één van de betere voedingsbouwers ter wereld.
Florian schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:49:
Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht.
Alleen ik heb het volgende probleem: als ik spellen speel (waaronder fs2004 en fsx):
Ik heb een hoge fps en geen framedropes ofzo, maar toch hapert het spel elke 2 seconden.

Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:
-AMD Athlon 64 X2 6000+
-MSI K9N Sli Platinum
-Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 (2x 1gb)
-MSI Nvidia 7900 gto
-Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2

Wat ik al gedaan heb is al mijn pci apparaten eruit gehaald. Ik heb alle drivers en de bios geupdate.

Wie weet hoe ik dit moet oplossen, want het lijkt mij dat ik deze spellen goed moet kunnen draaien, athans op mijn oude pc haperde deze spellen niet.

Alvast bedant.
Het probleem komt mij zeer bekend voor. Ik heb het ook gehad met een PC. Elke x aantal seconden bleef de PC even haperen. Op een bepaald moment was het echt zo erg dat ik het ook had tijdens het gewoon wat surfen en dat mijn muis elke x aantal seconden even bleef hangen. Zeer vervelend maar jammergenoeg weet ik echt niet meer hoe ik het opgelost heb!! :( Ik weet wel dat diverse malen herinstalleren, firmware en bios updates, en verschillende drivers geen oplossing waren.

Dit was toen mijn setup:
- AMD Athon 64 3500+ (Venice)
- GigaByte GA-K8NMF-9
- 2 x 512 MB DDR PC3200 Mushkin Level One
- MSI 6600GT
- Hitachi Deskstar T7K250 250GB
- Antec TruePower 2.0

Een volledig andere setup dan die van jou dus. Met als enige gelijkenis dat het een AMD CPU betrof en een nVidia based videokaart en moederbord zijn. Wat ik me wel herinner is dat mijn 6600GT dan overleden is (redelijk zeker door de hitte aangezien ik de fansnelheid van mijn VF700-Cu te laag had gezet) en dat ik die dan vervangen heb door een 7800GTX met Arctic Silencer. En rond die periode heb ik ook geen problemen meer gehad. Korte tijd daarna heb ik het merendeel van de onderdelen verkocht. Ik heb dus niet alles meer volledig uitgetest. Maar het zou dus inderdaad de videokaart kunnen zijn.
Florian schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:15:
Tja, de 7900GTO is natuurlijk een leuk kaartje. Met een aangepaste BIOS haal ik er zeer leuke prestaties mee. De prestaties van de GTO leun dicht aan bij die van een 7900GTX. Als je zo'n kaart dan moet vervangen door een mindere X1950 Pro of 8600, dan is dat niet leuk. Want de 8600 presteert echt niet zo goed, staar je dus niet blind op DX10! Misschien kan je proberen een tweedehands 7900GTX of GTO te scoren? Op dit moment heb ik liever zo'n kaart dan een 8600.

Eerlijk gezegd vind ik het niet leuk dat zoiets gebeurt. Volgens sommige shops heb je als consument heb je blijkbaar maar weinig rechten! Garantie is garantie dus de videokaart moet normaal vervangen worden door dezelfde kaart of een betere.

[ Voor 23% gewijzigd door D-Three op 11-08-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Volledig eens met Laagvliegerke. En verder, als je niet anders kunt dan tussen die twee kiezen dan maar de ATI1950 pro, die is een stukje sneller dan de Nvidia 8600gts. Wil je een game met DX10 in zijn volle glorie spelen dan zal dat enkel gaan met een high end graka anders kun je net zo goed in DX9 spelen.
Tip: Misschien kun je aan de winkelier vragen om toch wat betere service te geven, ja toch?....en met een eventuele "kleine" opleg een 8800GTS aanschaffen. ;)

Hier linkje om graka's te vergelijken: http://www23.tomshardware...=854&model2=725&chart=301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Het probleem is toch redelijk opgelost. Nadat ik windows opnieuw had geinstalleerd was de GPU core speed gewoon normaal (misschien een fout in het programma).
Nu heb ik een andere voeding gekocht, op aan raden nadat mijn pc getest was en dat helpt redelijk tegen de hapering.

Alleen ik krijg nu wel af en toe frame dropes en haperingen als mijn anti aliasing aan staat. Test Drive Unlimited kan je dan geen eens spelen.
Wat ik ook vreemd vind, is dat in fs2004 nog steeds kartel randjes te zien zijn. Je ziet geen verschil tussen uit en 8xS. Dit laatste heb ik in xp alleen met de nieuwste driver. De 1 na laatste heeft dit niet. In vista heeft tot nu toe elke driver er last van. (162.22, 158.24, 100.65)

Hoe los ik het probleem om, dat ik gewoon zonder hapering met anti aliasing kan spelen en dat mijn anti aliasing werkt in fs2004.

• hosee
Dus eigenlijk is je probleem nog niet opgelost. Je nieuwe voeding lijkt al een positieve invloed te hebben maar je bent er blijkbaar nog niet. Zou toch je graka eens onder de loep nemen. ;)

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:13
Heb je al eens getest met V-sync uit?

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 16:40

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Heb je ook al eens de pci-kaarten in je pc van plaats veranderd? Kan toch ook een IRQ probleem zijn? Sommige PCI-sloten gebruiken dezelfde resources als bv het AGP slot. Nou heb jij geen AGP-slot maar een PCI-E-slot dus weet niet of dat effect heeft.

• hosee
Mmmh...zou kunnen maar toch lijkt mij niet dat daar het probleem zit, dit afgaande op het feit dat mijn graka met nog 2 andere devices de IRQ deelt nl. mijn netwerkkaartje en de SATA-controller, zonder enig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florian
Zover ik weet deelt hij geen irq. Ik heb mijn geluidskaart en tv kaart er al uit gehad en mijn videokaart in een andere slot gehad.

Ik heb mijn anti aliasing gewoon wat lager staan en kan de spellen nu wel aardig spelen.
Test Drive Unlimited doe het nu best goed. Zonder haperingen
Ik denk gewoon dat de haperingen in fsx en fs2004 door het spel zelf komen.
Misschien dat ik het in mijn oude pc ook gehad heb, maar dat het me toen nooit echt opgevallen is. Dat dit nu wel gaat opvallen komt omdat ik een nieuw pc heb en alles op ze hoogst zet. Je gaat er dan extra op letten, omdat je verwacht dat het perfect vloeiend loopt.
Ik heb zo'n gevoel dat het aan het spel zelf ligt. Ik vind dat ik fsx en fs2004 nu gewoon goed kan spelen en de hapering zijn niet meer zo overheersend als eerst, waardoor ik er eigenlijk geen last meer van heb.

Spellen zijn tegenwoordig levensecht _/-\o_ *O* , maar ze missen toch nog net iets (misschien maar goed ook :Y) )

Bedankt voor alle antwoorden :)
Pagina: 1