Toon posts:

[XP] BSOD DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bij nv4_mini.sys

Pagina: 1
Acties:
  • 3.200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik wil mijn verontschuldigingen aanbieden als ik dit op een verkeerd forum heb geplaatst

ik heb van de week een nieuwe computer gekocht:

FOXCONN AM2 K8M890-M2MA
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600 + AM2
DDR-II 667 2048MB
Nvidea GeForce 8600GT
550 watt koeling

Nadat ik de nieuwe pc geformat had kreeg ik de BSOD al gelijk,
daarna in een keer probleemloos winXP erop gezet + progjes/games.
Elke keer als ik counter-strike 1.6 en/of Oblivion speel valt de computer na ongeveer een uurtje uit (net 3 keer achter elkaar binnen 3 kwartier).
Ik krijg een BSOD met:

foutmelding:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

stop:
stop: 0x000000D1 (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0xBA0BF92C)

bestandsnaaam:
nv4_mini.sys - address BA0BF92C base at B9F36000, DataStamp 461f2dd3

Soms kan ik 4 uur achter elkaar spelen, en soms valt hij uit voordat een game 5 minuten aanstaat.

Ik heb alle drivers juist geinstalled + de nieuwste versie op internet voor mijn graka, net als winXP. De pc is voor me ge-assambleerd.

Hoe los ik dit op?

mvg,

Mike

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Windows XP en 2000 BSOD guide al gezien?

Dit hoort overigens in Windows Clients thuis, dus ik verplaats je topic even. :)

Signature

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je de Windows Clients - FAQ al doorgelezen? Daar staat een heel stuk over BSOD codes, en wat te doen. Verder is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, die moet je doornemen en alle stappen doorlopen die er staan.

Verder: heb je al gezocht op Google aangaande foutmelding. Er zijn hele BSOD guides. Oftewel: er is een heleboel dingen die je kunt doen voor je een topic opent :)

(Damn you, Pasta ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 05-08-2007 16:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
ik was al aan het zoeken op google, ik heb nu ook de handleidingen van deze site doorgelezen. Mijn foutmelding staat er niet tussen. Op google heb ik een zogenaamde oplossing gevonden:

Samengevat:
• start » uitvoeren » verifier.exe
• standaardinstellingen opgeven
• stuurprogramma's in lijst selecteren
• nv4_disp.dll en nv4_mini.sys selecteren (iig de nvidia drivers)
• voltooien
• rebooten
• opnieuw verifier opstarten
• alleen informatie weergeven over de stuurprogramma's die nu zijn gecontroleerd
• play with it

Als je bij stap 5 op voltooien klikt, schakel je het programma uit (volgens verifier.exe, staat erbij). Is dat verantwoord? In ieder geval verantwoord genoeg om niet te hoeven formateren?

nv4_mini.sys heeft (volgens sommige sites) met OpenGL te maken, dit heb je nodig bij de meeste games. Als ik hem uitschakel, kan ik dan nog gamen? Ik kan maximaal de drivers opnieuw instaleren. Een format is pas over 2 weken mogelijk.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Hmm volgens mij heb ik dit probleem een tijdje geleden ook gehad. Heb alleen geen flauw idee meer wat ik eraan gedaan heb... heb wat zitten klooien in hardware beheer, mijn Pinnacle TV-kaartje uitgeschakeld (maar of dat er nou mee te maken heeft durf ik niet 100% zeker te zeggen...) en ineens werkte hij weer als een zonnetje.
Zal eens kijken als ik straks thuiskom of ik nog iets kan vinden. Zo ja, dan laat ik het je even weten!

Edit: Na het lezen van de BSOD guide weet ik het weer! Het was bij mij inderdaad ook een driver probleem. Drivers hebben een hele tijd foutloos gewerkt, maar het is "ineens" foutgegaan. Nadat ik de drivers heb gedeïnstalleerd en nogmaals opnieuw de nieuwste driver heb geïnstalleerd was het probleem verholpen.
Ik zou je toch aanraden dit ook nog even te proberen!

[ Voor 30% gewijzigd door Sypheron op 06-08-2007 13:31 . Reden: weg met die edit tags :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste van www.nvidia.com gedownload. Mijn oude verwijderd via configuratiescherm/software. De nieuwe meerdere keren er over heen geinstaleerd, dit 1 keer via de VGA-mode van windows. Allemaal zonder resultaat. Of heeft het zin om een progje zoals driver cleaner te gebruiken?

in ieder geval bedankt voor je reactie!

EDIT: ik heb driver cleaner gebruikt, maar na een uurtje kreeg ik weer een BSOD, dit keer stond er geen foutmelding en was de stop 0x00000008E. Het ging nog steeds om nv4_mini.sys.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg vanaf ik driver cleaner heb gedraaid een iets andere BSOD: Er staat gaan foutmelding meer, en de stop is 0x00000008E. Het gaat nog steeds om nv4_mini.sys. Ik krijg het (denk ik) nog evenvaak. Iemand tips?

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:06
Ik zou ook voor de zekerheid een memory test doen, want wie zegt dat de driver het probleem is?

Verwijderd

Offtopic:
550 watt koeling, dat koelt zeker goed ? :D

Ontopic:

Probeer eens nieuwere videokaart drivers. En even Memtest erover heen draaien.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
geen 550 watt koeling nee :P.

de bestandsfout komt van nv4_mini.sys en dat is nou eenmaal een onderdeel van de driver. Maar ik had memtest al gedraaid, iets van 2 uur. Moet het langer?

Verder heb ik in totaal 3 drivers geprobeerd:
- de standaard van de cd die ik erbij kreeg.
- de nieuwste
- en deze: meuktracker: nVidia ForceWare 158.22

Bij de 1e en 2e krijg ik een BSOD IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL erbij + stop: stop: 0x000000D1
Bij de 3e krijg ik geen foutmelding met een stop van: 0x00000008E.

Beide met bestand nv4_mini.sys. Op google vind ik zat mensen met deze 2 stop's (afzonderlijk), alleen lost iedereen (die het op kan lossen) het anders op. Dus ik heb al een hoop geprobeerd.

Ik ga morgen een mailtje sturen naar de verkoper, misschien weet hij raad :N.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 12:53:
ik was al aan het zoeken op google, ik heb nu ook de handleidingen van deze site doorgelezen. Mijn foutmelding staat er niet tussen. Op google heb ik een zogenaamde oplossing gevonden:

Samengevat:
• start » uitvoeren » verifier.exe
• standaardinstellingen opgeven
• stuurprogramma's in lijst selecteren
• nv4_disp.dll en nv4_mini.sys selecteren (iig de nvidia drivers)
• voltooien
• rebooten
• opnieuw verifier opstarten
• alleen informatie weergeven over de stuurprogramma's die nu zijn gecontroleerd
• play with it

Als je bij stap 5 op voltooien klikt, schakel je het programma uit (volgens verifier.exe, staat erbij). Is dat verantwoord? In ieder geval verantwoord genoeg om niet te hoeven formateren?

nv4_mini.sys heeft (volgens sommige sites) met OpenGL te maken, dit heb je nodig bij de meeste games. Als ik hem uitschakel, kan ik dan nog gamen? Ik kan maximaal de drivers opnieuw instaleren. Een format is pas over 2 weken mogelijk.
dit werkt niet, heb het toch maar geprobeerd. Iemand nog ideetjes?

Verwijderd

0x0000000A: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Typically due to a bad driver, or faulty or incompatible hardware or software. Technically, this error condition means that a kernel-mode process or driver tried to access a memory location to which it did not have permission, or at a kernel Interrupt ReQuest Level (IRQL) that was too high. (A kernel-mode process can access only other processes that have an IRQL lower than, or equal to, its own.)

0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

A kernel mode program generated an exception which the error handler didn’t catch. These are nearly always hardware compatibility issues (which sometimes means a driver issue or a need for a BIOS upgrade).
Het driver issue heb je al geprobeerd te tackelen, maar misschien is er een BIOS upgrade voor je MB die 't op kan lossen, en wie weet zijn je videokaart en moederbord niet blij met elkaar?

(O ja, 0xD1 is DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en valt onder dezelfde categorie als bovenstaande trubbels)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 00:04 ]

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03 08:10
Of probeer eens een 3rd-party driver, zoals drivers van Omega.

Verwijderd

Topicstarter
Omega drivers doen het niet. En MB-updates geven nog steeds BSOD's. Ik kreeg vanmorgen een andere BSOD met de volgende foutmelding: SPECIAL_POOL_DETECTED_MEMORY_CORRUPTION.
Ik ga waarschijnlijk vanavond memtest de hele nacht laten draaien ivm. met de nieuwe BSOD.

Ik heb na wat googlen windows debugger geinstalleerd. Hier is een uitgewerkt dump bestand met de melding DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (hoogste waarschijnlijk). ik kan evt. ook nog andere uitgewerkte dump bestanden posten, als dat zou helpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
Loading Kernel Symbols
....................................................................................................................................
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
..........
*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for nv4_mini.sys
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 1000008E, {c0000005, ba0b636c, b4a5cf48, 0}

Probably caused by : nv4_mini.sys ( nv4_mini+19036c )

Followup: MachineOwner
---------

0: kd> !analyze -v
*                        Bugcheck Analysis                                    *

KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M (1000008e)
This is a very common bugcheck.  Usually the exception address pinpoints
the driver/function that caused the problem.  Always note this address
as well as the link date of the driver/image that contains this address.
Some common problems are exception code 0x80000003.  This means a hard
coded breakpoint or assertion was hit, but this system was booted
/NODEBUG.  This is not supposed to happen as developers should never have
hardcoded breakpoints in retail code, but ...
If this happens, make sure a debugger gets connected, and the
system is booted /DEBUG.  This will let us see why this breakpoint is
happening.
Arguments:
Arg1: c0000005, The exception code that was not handled
Arg2: ba0b636c, The address that the exception occurred at
Arg3: b4a5cf48, Trap Frame
Arg4: 00000000

Debugging Details:
------------------

EXCEPTION_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - De instructie op 0x%08lx verwijst naar geheugen op 0x%08lx. De lees- of schrijfbewerking ("%s") op het geheugen is mislukt.

FAULTING_IP: 
nv4_mini+19036c
ba0b636c 8901            mov     dword ptr [ecx],eax

TRAP_FRAME:  b4a5cf48 -- (.trap ffffffffb4a5cf48)
ErrCode = 00000002
eax=0000003b ebx=89add008 ecx=00000000 edx=00000002 esi=89b09008 edi=89add7c8
eip=ba0b636c esp=b4a5cfbc ebp=00000003 iopl=0         nv up ei ng nz na pe cy
cs=0008  ss=0010  ds=0023  es=0023  fs=0030  gs=0000             efl=00010287
nv4_mini+0x19036c:
ba0b636c 8901            mov     dword ptr [ecx],eax  ds:0023:00000000=????????
Resetting default scope

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  3

DEFAULT_BUCKET_ID:  DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR:  0x8E

PROCESS_NAME:  hl.exe

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from ba0b3ef3 to ba0b636c

STACK_TEXT:  
WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong.
b4a5cfd4 ba0b3ef3 00000000 89add670 000000d8 nv4_mini+0x19036c
00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 nv4_mini+0x18def3

STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_IP: 
nv4_mini+19036c
ba0b636c 8901            mov     dword ptr [ecx],eax

SYMBOL_STACK_INDEX:  0

SYMBOL_NAME:  nv4_mini+19036c

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: nv4_mini

IMAGE_NAME:  nv4_mini.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  4684bfe9

FAILURE_BUCKET_ID:  0x8E_nv4_mini+19036c

BUCKET_ID:  0x8E_nv4_mini+19036c

Followup: MachineOwner
---------

EDIT:

nu freezde mijn computer weer even (20 seconden) onder het gamen, hij viel uit en ik kreeg een zwart scherm. links boven kwam en verdween een ''_''. Alsof er een tekst ging komen. Na 3 kwartier kwam er nog niets en heb ik hem gereboot.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:51

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb deze foutmelding wel een keer gehad bij een netwerkkaart die in een IRQ geshared slot zat met in het gesharede slot een andere netwerkkaart. Netwerkkaartje eruit gehaald en in een slot gestoken met een eigen IRQ en vervolgens nooit meer problemen gehad.
Wellicht moet je in de BIOS eens kijken naar de IRQ instellingen. Of handmatig binnen windows IRQ's gaan toewijzen...

Lastig, maar het kan een oplossing zijn. Verder kun je wachten op nieuwe drivers, denk ik...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo heeft een pci-e slot en 2 pci sloten. In de pci-e slot zit mijn graka, en zijn koeling houdt 1 pci slot bezet. Het overige slot gebruik ik voor en wifi kaartje.

ik heb even overgetypt waar ik in m'n bios uit kan kiezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
IRQ-3 assigned to   [PCI Device]
IRQ-4 assigned to   [PCI Device]
IRQ-5 assigned to   [PCI Device]
IRQ-7 assigned to   [PCI Device]
IRQ-9 assigned to   [PCI Device]
IRQ-10 assigned to   [PCI Device]
IRQ-12 assigned to   [PCI Device]
IRQ-14 assigned to   [PCI Device]
IRQ-15 assigned to   [PCI Device]

Ik kan alle [PCI Device] selecteren en veranderen naar [reserved]. Moet ik gewoon wat proberen of zit er risico en een systeem aan vast?

EDIT: ivm. logeren heb ik t/m maandag geen beschikking over de pc, wel over internet.

EDIT EDIT:
volgens hier http://www.helpwithpcs.com/upgrading/change-irq-settings.htm ,is het slimmer om hardware dingen in andere sloten te stoppen. Maar wat ik ook zie, heeft mijn PCI Device (ik ga ervan uit dat dat mijn Wifi kaartje is) alle IRQ channels nodig die hier staan?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 17:53 ]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Euh, nee, dat lijkt mij niet. PCI Device wil in dit geval zeggen dat de IRQ toegewezen is aan een PCI kanaal. In de handleiding van je mobo moet je kunnen terugvinden welk IRQ toegwezen is aan welk slot. Verder moet je in Windows zelf ook even in de devicemanager kijken, daarin kun je in het menu View kiezen voor resources by connection (bronnen per verbinding). Dan kun je zien welk IRQ welk device heeft toegewezen gekregen. Je kunt hier dan ook de instellingen van de IRQ toewijzing per device wijzigen. Je moet dan wellicht in je Bios nog instellen dat Windows de IRQ toewijzing regelt en niet je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Bios heeft alleen de optie voor het toewijzen van IRQ kanalen om het OF automatic OF manually te doen. Ik heb hem dus op manually gezet, daarbij hopend dat ik hem ook manually via windows kan instellen.

Mijn mobo heeft alleen een soort van opvouwbare poster met verassend weinig informatie in verassend veel verschillende talen.

Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar ik ben hier een beetje huiverig voor. Dus ook de sites die ik via google vind. Zo het eruit:

Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/8844/irqhb1.th.jpg

Is er zichtbaar iets mis, of welke moet ik aanpassen?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ziet er niet heel vreemd uit. Welke van deze devices is echt een fysiek apparte kaart en welke zijn geïntegreerd op het mobo?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
1 topic is toch wel genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
1 is inderdaad genoeg, maar ik dacht dat die andere verwijderd was. Ik heb nu gevraagd of de andere alsnog verwijderd kan worden.

Ik snap de termen in apparaatbeheer niet helemaal, maar de dingen die niet geïntegreerd ziin:
graka (8600GT in PCI-e, en z'n koeling PCI)
cpu (AMD Athlon 2x 5600+ in socket AM2)
ram (DDR-II 667 2048MB, 2 stickies in 2 ram sloten, er zijn maar 2 ram sloten)
wifi kaartje (802.11g PCI Wireless Network Adapter in PCI)
en HD en DVDRW station.

Bedoel je dit?

Verwijderd

Topicstarter
ff een update:

Ik had net weer iets nieuws. De computer bleef 3 (of 4) keer ong. 15 seconden hangen (met ong. 30 seconden er tussen), de ene keer kon ik nog wel doorpraten @ skype en de andere keer freezde die mee. Ik had niet belachelijk veel applicaties aanstaan. Hierna freezde hij weer (ook 15 seconde) en kwam de bekende BSOD met nv4_mini.sys weer naar voren.

Ik heb het gevoel dat het iets te maken heeft met de geïntegreerde geluidskaart, of de IRQ (oid.) ervan. Ik zal dit ff uitzoeken. (drivers ervan zijn up2date)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag Diablo 2:LoD gespeeld zonder de BSOD of wat dan ook dat om een reboot vroeg. Diablo maakt gebruik van DiractDraw (?). En dus niet OpenGL waar het aan zou kunnen liggen, ook is het spel denk ik minder zwaar.

Ik heb wel een paar keer per uur meegemaakt dat de game voor maximaal 3 seconde freezde. En daarna versneld verder ging tot de tijd gelijk liep. Misschien heeft dat er mee te maken.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heb je de temps eens nagekeken dan?

• ThE_En4CeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 10:05
Wellicht een domme opmerking, maar heb je de dual core optimizer van AMD geïnstalleerd? Timing issues (vooral bij oudere applicaties) kunnen optreden als je deze niet installeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de temps met Speedfan en in de bios bekeken. In beide blijven de getallen onder de 40.
Maar Speedfan geeft voor de fans iig foute waardes af (alles 0, op 1 fan na met 675000 rpm). Dus of de temps van speedfan te vertrouwen zijn is mij een vraag. En de temps uit de bios zijn die van pc die niks hoeft uit te voeren.

En de dual core optimizer kende ik niet. Dit is de eerste dual core voor mij dus. Ik ga hem gelijk downloaden. Maar ik had wel verwacht dat zulk soort applicaties is drivers/cd-roms verwerkt kunnen worden. Ik kan met niet herinneren dat ik een dergelijk programma erop heb gezet bij de installatie.

Verwijderd

Topicstarter
de temps zijn volgens SpeedFan en de BIOS max. 40 graden op alles. Alleen ik kan hem alleen uit de bios zien als de pc niet veel doet. En Speedfan geeft foude metingen af bij de Fan's (eentje draait zogenaamd op 675000 RPM).

Ik ga gelijk die dual core optimizer downloaden. Dit is mijn eerst dual core dus ik kende dit niet.

Verwijderd

Topicstarter
dual-core optimizer maakt geen verschil.

Vanacht laat ik memtest draaien, iemand nog ideetjes?

Ik ben er dus zeker van dat ik alleen een BSOD krijg als ik Counter-strike (1.6) OF oblivion aan het spelen ben. Diablo 2:LoD trekt de pc uren zonder problemen. Ik denk dat het dus iets te maken heeft met OpenGL.

Verwijderd

Topicstarter
memtest heeft niets gevonden. Ik kreeg gister (voor het eerst) een BSOD over het bestand nv4_disp.sys. Kan iemand me helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideetjes?

Ik kan hem terug brengen, maar dan wil ik zeker weten dat ik hem niet kan fixen.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-03 13:47
Zet je geheugen is op wat lagere timings en als er iets in de BIOS staat van SLI-geoptimaliseerd geheugen, dan deze ook uitschakelen. Dit werkte bij mij toen met mijn board.

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Pagina: 1