HD waarschijnlijk kapot, maar toegankelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 13:21
Sorry voor de wellicht slechte topictitel, maar ik heb een probleem. Ik heb hier een Fujitsu laptop (van mijn werk) waar ik de afgelopen week op heb zitten werken aan een database. Vanmorgen is ws. de HD kapot gegaan en ik kan nergens meer bij:
- rare biepjes bij opstarten uit de hoek waar de HD zit
- Windows mist een opstartbestand en start dus niet meer op (ook niet onder veilige modus oid)
- Windows XP install-CD kan geen HDs meer vinden, nieuwe install werkt dus niet, reparatie niet

Normaliter heb ik altijd goeie backups, maar nu net deze week een keer niet gedaan!! |:(

Nu heb ik bij wijze van test (en het enige dat ik had liggen) een Trueimage-bootCD in de drive gestoken, en hiermee is het nog mogelijk om de HD te lezen (na enige foutmeldingen bij het analyseren van de partitie). Ik zou ook een backup kunnen maken van de bestanden (ik kan ze selecteren), maar ik heb geen netwerktoegang vanuit deze boot-CD en ook kan ik de CDRW-DVD-rom niet selecteren (is niet zichtbaar)

Ik zoek dus software waarmee ik vanaf een bootcd bestanden kan kopieren, backuppen op netwerk of CD-drive, en met enige spoed, want morgen moet e.e.a. af zijn, en ws. moet ik anders alles opnieuw doen! :( :(

Ben naarstig op zoek naar iets, maar een beetje hulp zou welkom zijn!

tnx!

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 13:24 ]

• uamohammad
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-03 20:15
Je zou Knoppix kunnen proberen. Dit is gewoon een live linux cd/dvd, waar je dus niets voor hoeft te installeren. Volgens mij bestaan er ook meer Linux alternatieven om je data nog te redden, maar Knoppix werkte goed voor mij.

uamohammad in "SATA Maxtor 200Gb DMax10 STUK na stroomu..."

• Stefke
Aan zoiets zat ik zelf ook te denken (Van CD draaiend OS), nooit iets van Linux gezien, maar moet te doen zijn ;) . Zal het eens proberen, tnx voor de tip.

Trueimage kan nu na een herstart de partitie niet meer analyzeren, ben bang dat het erger wordt.. :|

• uamohammad
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-03 20:15
http://nl.wikipedia.org/wiki/LiveCD

Hier staan ook een aantal alternatieven voor Knoppix. In combinatie met google moet je er wel uit kunnen komen.

Veel succes!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Inderdaad kan je een dergelijke CD / DVD gebruiken. Oefen dan eerst met een andere laptop / PC, als je nooit een *nix gezien hebt - het spreekt grotendeels voor zich maar je wilt even spelen.

Of schroef de HDD er uit, zoek een laptop die meer dan 1 aansluiting heeft (geen idee of die bestaan, trouwens). Of zoek een 2.5" externe HDD case.

Kijk natuurlijk in Opslagmedia & I/O Controllers voor datarecovery opties.

offtopic:
Lulig voor je, maar ik haal SPOED uit de topictitel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stefke
Met de HD zelf kan ik niet veel gezien het 2,5 formaat.

Wel heb ik een USB-HD behuizing (met HD). Heb net Knoppix op deze computer geprobeerd, dat werkte goed. De laptop is nu Knoppix aan het starten, ik hoop dat dat goed gaat en dat ik vanuit Knoppix de HD kan inlezen.

Moet geen probleem zijn om dan de bestanden over te zetten naar de USB-HD. De laptop zelf is geen probleem, die lever ik in op mn werk en dan krijg ik een nieuwe.

roffelroffelroffel :>

Zit er in Knoppix reparatie/recovery software, mocht ik dat nodig hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 14:30 ]

• Stefke
Damn...hij ziet een SDA1, dat zou de HD moeten zijn (SDB5 is de USB-drive) maar daarin opent ie in eerste instantie geen files. Onderin staat "Stalled" dat betekent dat ie vast hangt?

SDA1 en SDB5 zijn een soort van snelkoppelingen, hoe kom ik daadwerkelijk bij eensoort van schijfbeheer?

En nogmaals: zit er in Knoppix recovery software en zo ja waar vind ik die? Heb de hele startmenu al zo'n beetje doorlopen maar ik zie t niet.

Ben bang dat dit niet gaat lukken

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 14:39 ]

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-07 10:54

Raphaelo

boeiend!!

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 14:35:
Damn...hij ziet een SDA1, dat zou de HD moeten zijn (SDB5 is de USB-drive) maar daarin opent ie in eerste instantie geen files. Onderin staat "Stalled" dat betekent dat ie vast hangt?

Nogmaals dan: zit er in Knoppix recovery software en zo ja waar vind ik die? Heb de hele startmenu al zo'n beetje doorlopen maar ik zie t niet.
Is je hardeschijf mischien NTFS? ik weet niet zeker of knoppix daar wel wat mee kan...

originele signatures zijn top!

• Stefke
Beide zijn NTFS (ook die USBdrive, die werkt wel)

Op de startpagina van Knoppix zie ik staan dat er "Hulpmiddelen voor het redden van data, ook van andere besturingssystemen" aanwezig is. Nu nog vinden.. :\

[ Voor 62% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 14:46 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik heb al een tijd geen Knoppix meer gedraaid, maar OM FAQ / Beleid geeft ook wat Linux tools. Ook kan je simpelweg dd gebruiken. Of iets als http://sourceforge.net/projects/g4l

Ik zou die externe HD trouwens iets anders dan NTFS maken als je er naar wilt schrijven vanuit Linux.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 05-08-2007 15:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 14:35:
SDA1 betekend dat het de eerst partitie is van waarschijnlijk een sata controller.
Dat zal wel verklaren dat de windows cd geen hardeschijf ziet, hij mist dan de sata driver.

Knoppix kan overigens prima ntfs partities benaderen, je zal de ntfs partitie moeten mounten.
Dan kan je erbij.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maak op een andere PC een BartPE LiveCD, en dan kan je gewoon de USB-harde schijf en NTFS gebruiken.

Alternatief: een 2.5" USB-behuizing kopen, of een conversieplug om de harde schijf in een normale IDE-aansluiting te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 05-08-2007 15:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• job

job

In een andere pc hangen is als je geen ervaring hebt met linux inderdaad aan te raden.
Als het inderdaad een sata schijf is, dan heb je de externe behuizing niet eens nodig.
Gewoon aan je pc hangen en backuppen maar :).

• Stefke
Volgens mij is het geen Sata schijf. Ik heb de laptop even open gehad, en er zat een verkleinde versie van de normale IDE-kabels aan. Nu heb ik geen ervaring met kleinere HDs dan 3,5 maar volgens mij is dat geen Sata in ieder geval. Zal zo nog eens kijken, misschien niet goed gezien.

Alle tijdrovende opties (zoals effe zelf een BartPE geval maken, nog nooit gedaan dus dat zal niet zomaar effe gefixed zijn - en dan is het nog de vraag of het zin had achteraf) zijn geen optie, omdat als ik nog langer dan een uur bezig ben ik beter als de sodemieter mijn werk opnieuw kan gaan doen...

Ben nu nog eens aan het proberen met Trueimage, maar dan in de niet-safe mode, dus met meer ondersteuning. Hij is al erg lang bezig met de partitie te analyseren, maar ik heb het idee dat ie daar uiteindelijk wel doorkomt omdat ie net nog dezelfde foutmelding gaf. Hopelijk kan ik daarna of de USBdrive of het netwerk benaderen.

(Waarom de HELL krijg ik nooit mijn CD-drives in Trueimage te zien, waar moet ik anders naar backuppen...useless)

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 15:24 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:21:
Alle tijdrovende opties (zoals effe zelf een BartPE geval maken, nog nooit gedaan dus dat zal niet zomaar effe gefixed zijn - en dan is het nog de vraag of het zin had achteraf) zijn geen optie, omdat als ik nog langer dan een uur bezig ben ik beter als de sodemieter mijn werk opnieuw kan gaan doen...
Een BartPE disc is niet moeilijk, als je maar een XP CD hebt. En ook iets waar je in de toekomst wat aan hebt. Probeer lange termijnvisie :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stefke
Langetermijnvisie is mooi, morgen, als ik mn data weer terug heb ;)

Daarbij is die site van BartPE plat.

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 17:06 ]

• Stefke
Ik geef het op :( Het enige wat nog loopt is Active NTFS reader via boot-CD, maar ik denk niet dat die door de disk heen komt (hij gaat af en toe een stuk verder qua voortgang), en geen idee of ik daarna wel iets weg kan schrijven.

Helaas moet ik nu alles van afgelopen week opnieuw doen (en morgen mijn klant teleurstellen, F*CKzooi :( zoiets klinkt vaak als een goedkope smoes), en minstens zo vervelend is dat ik mijn mailarchief van mn werk kwijt ben; het is daar niet toegestaan om je mail op het netwerk te zetten (op zich wel begrijpelijk met de mailbestanden van Gb's groot van enkele collega's), maar ja, zij leveren ook die flutlaptops dus dat is niet mijn probleem.

edit: laatste poging: BartPE schijfje maken. Hoe installeer je programma's naderhand? Bijv. e.o.a. partitiereader? Dat moet er vantevoren inzitten?

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 17:11 ]

Verwijderd

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 15:21:
Volgens mij is het geen Sata schijf. Ik heb de laptop even open gehad, en er zat een verkleinde versie van de normale IDE-kabels aan. Nu heb ik geen ervaring met kleinere HDs dan 3,5 maar volgens mij is dat geen Sata in ieder geval. Zal zo nog eens kijken, misschien niet goed gezien.
Is het daadwerkelijk een gewone IDE aansluiting dan eruit halen, in een andere pc erbij hangen.
Dan eens Getdataback draaien http://www.runtime.org, dat haalt je data wel terug, ik heb het zelf ook en als de schijf fysiek goed leest en draait moet het geen probleem zijn ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 17:00:
edit: laatste poging: BartPE schijfje maken. Hoe installeer je programma's naderhand? Bijv. e.o.a. partitiereader? Dat moet er vantevoren inzitten?
Als je een customized BartPE CD wilt maken, dan moet je plugins gaan regelen. Als het alleen gaat om backuppen van bestanden, dan is dat echter niet nodig. Je maakt een liveCD, boot met de externe harde schijf aangesloten, en kopieert de gewenste bestanden naar de externe schijf.

• Stefke
Ja, ik ben t aan t proberen (CD brandt nu). Er zit volgens mij wel iets van een HD tool in zag ik in de lijst. Ben bang dat ik niet zomaar van die HD kan lezen.
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 17:11:
[...]

Is het daadwerkelijk een gewone IDE aansluiting dan eruit halen, in een andere pc erbij hangen.
Dan eens Getdataback draaien http://www.runtime.org, dat haalt je data wel terug, ik heb het zelf ook en als de schijf fysiek goed leest en draait moet het geen probleem zijn ;)
Ik kan het niet goed zien, en tot nu toe nog geen sites gevonden waarop specifiek staat wat voor interface de HD heeft (Fujitsu S7020)

Het lijkt alsof er één grote kabel (maar kleiner dan een normale IDE kabel aan zit) maar misschien zie ik het niet goed. Weet ook niet goed hoe ik e.e.a. moet losmaken, en wil de boel niet verkloten aangezien de laptop van mn werk is.

edit: gevonden, zou toch S-ata moeten zijn :) dalijk eens kijken hoe uit te bouwen, nu eerst BartPE opstarten

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 17:26 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In die laptop zit volgens de specs een SATA disc: http://vilpublic.fujitsu-.../en/ds_lifebook_s7020.pdf

En een 2.5" laptop disc kun je met een normale IDE aansluiting doorgaans niet in een PC plaatsen zonder converter. Of een SATA laptop HD wel op een gewone SATA aansluiting in een PC past... geen idee :)

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Stefke
BartPE ziet de hele drive niet, en ik kan geen opties vinden zoals systeembeheer. nogo voor BartPE

Wel is het gelukt om de drive te demonteren, past gewoon op S-ata, en ik heb zelfs de 2e stekker (soort van extra brede S-ata stekker) voor de power geleverd gekregen bij mn voeding. Zou dus mogelijk moeten zijn om hem aan te sluiten.

U hoort van mij

edit: Vista wil niet opstarten met de HD aangekoppeld, ondanks dat ie in de bios netjes gemeld wordt, met SmART status OK

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 18:34 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Staat de boot priority nog wel goed ingesteld? En je kunt doorgaans SATA schijven ook aansluiten als je pc draait (datakabel dus pas aansluiten als Vista opgestart is).

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Stefke
Ik heb m op de 2e slavepoort (4x master, 1 gebruikt, 2x slave, ook 1 in gebruik) van de P5b intelchip aangesloten. Ook als ik m op de Jmicron-sata aansluit (1x intern + 1x e-sata) dan krijg ik m bij het booten gemeld bij Jmicron, maar ook dan wil Vista niet booten. Safe mode nog niet geprobeerd.

Hot aansluiten op de Jmicron werkt niet, ook als ik die in AHCI zet in de bios (dat zou hotswap moeten mogelijk maken).

Enne, wat zou er moeten gebeuren bij zo'n hotswap? Komt ie dan als drive erbij, moet je e.e.a. bevestigen of zo? Of moet je m ergens "ophalen" na het aansluiten. Als ik weet wat ik kan verwachten weet ik of t werkt of niet

Heb nog 1 trick: mijn HD-behuizing kan intern Sata en IDE aan, en extern Sata en USB (USB natuurlijk zowieso hotswap). Kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 19:04 ]

• Stefke
Nou, met de USB-behuizing komt iig de HD "online" (kreeg de melding dat nieuwe apparatuur is geinstalleerd en dat drive G actief is). Alleen hangt daarna alles wel een beetje vast, waarschijnlijk omdat windows nu probeert de nieuwe HD te openen (zo'n wizard krijg je dan). Als ik reboot zou dat iig niet moeten gebeuren.

edit: na reboot wil ie m niet meer accepteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 19:24 ]

Verwijderd

Met een ubuntu live cd kan je direct NTFS systemen bekijken. Ik heb net hetzelfde probleem gehad met m'n harde schijf en dan heb ik ook m'n data dmv ubuntu van de schijf gevist. Veel succes alleszins ;)

• Stefke
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:16:
Met een ubuntu live cd kan je direct NTFS systemen bekijken. Ik heb net hetzelfde probleem gehad met m'n harde schijf en dan heb ik ook m'n data dmv ubuntu van de schijf gevist. Veel succes alleszins ;)
Gelukkig heb ik een rappe verbinding: 10 minuten downloadtijd, en we proberen t! tnx

Ben echter bang dat ook Ubuntu de schijf niet meer kan zien.

Ik moet gewoon iets hebben waarmee ik kan opstarten en waarmee ik ook nog eens software kan gebruiken voor recovery. Vaag dat Vista helemaal niet wil opstarten als deze schijf er gewoon "bij" hangt.

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 19:34 ]

Verwijderd

Welja vond ik ook raar, ik kon gewoon nog alle data bekijken op de schijf zonder problemen. Ook kon ik gewoon nog alle data kopiëren. Maar wanneer ik m'n windows wou opstarten hoorde ik ook zo'n 'tikgeluid' van m'n schijf en kreeg ook na een minuut ofzo een error dat bepaalde zaken niet konden gelezen worden.

Verwijderd

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:26:
[...]
Gelukkig heb ik een rappe verbinding: 10 minuten downloadtijd, en we proberen t! tnx

Ben echter bang dat ook Ubuntu de schijf niet meer kan zien.

Ik moet gewoon iets hebben waarmee ik kan opstarten en waarmee ik ook nog eens software kan gebruiken voor recovery. Vaag dat Vista helemaal niet wil opstarten als deze schijf er gewoon "bij" hangt.
Is het nog gelukt ?

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 18:04
Probeer anders de ultimate bootcd for windows eens

http://www.ubcd4win.com/

• Stefke
De omschrijving klinkt veelbelovend. Als dat niks is, dan geef ik het denk ik op :(
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:16:
Welja vond ik ook raar, ik kon gewoon nog alle data bekijken op de schijf zonder problemen. Ook kon ik gewoon nog alle data kopiëren. Maar wanneer ik m'n windows wou opstarten hoorde ik ook zo'n 'tikgeluid' van m'n schijf en kreeg ook na een minuut ofzo een error dat bepaalde zaken niet konden gelezen worden.
Ik weet niet wat voor Ubuntu jij had, maar ik heb gutsy-desktop-i386 gedownload, en dat was een of andere vage prompt, helemaal niks mee aan te vangen dus als je geen linux (of wat het dan ook is) kent.

Nee, het is nog niet gelukt. Ik heb de schijf nu met de USB/Sata behuizing aan de computer hangen via e-Sata, vanuit diverse dosprogramma's (wat bootcds met repairtools, helaas niet één die ik ook kan daadwerkelijk gebruiken) kan ik m zien, maar nu start Vista wel op, maar nog steeds kan ik nergens die schijf ontdekken.

[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 21:31 ]

• Stefke
croontje schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:26:
Probeer anders de ultimate bootcd for windows eens

http://www.ubcd4win.com/
Zucht :| Ultimate blue screen of death...

edit: op de laptop crasht de UBCD niet, maar daar blijft ie hangen in een blauwe achtergrond met een (werkende) muis. Verder niks te zien.
Ook zonder HD is dat zo, werkt dus op laptop én desktop niet.... 8)7

edit: het suffe is dat elke dostool die ik tot nu toe gezien heb ziet de harde schijf wel, helaas heb ik nog geen tooltje gezien die verder veel nut had. En binnen de diverse OSen: software voorhanden maar geen enkele die de schijf ziet.

In de bios ook geen probleem met die schijf.

(Wat een vreselijk nutteloze dag is dit weer geweest |:( ik begin onderhand computers flink beu te worden..d'r is altijd wel wat)

Weer wat gevonden:
http://www.ultimatebootcd.com/

Vol met allerlei dostools. iig is de schijf dan zichtbaar.

[ Voor 91% gewijzigd door Stefke op 05-08-2007 23:38 ]

• job

job

stefijn schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 20:53:
De omschrijving klinkt veelbelovend. Als dat niks is, dan geef ik het denk ik op :(

[...]
Ik weet niet wat voor Ubuntu jij had, maar ik heb gutsy-desktop-i386 gedownload, en dat was een of andere vage prompt, helemaal niks mee aan te vangen dus als je geen linux (of wat het dan ook is) kent.
Download dan ook de goede cd :)
Je hebt de verkeerde versie gedownload. (gutsy is voor zover ik kan zien voor portable pc's e.d.).
Pak deze versie (ubuntu feisty 7.04): http://nl.releases.ubuntu...ntu-7.04-desktop-i386.iso

Die gooi je in je cd-rom speler, booten vanaf de cd. Paar minuten wachten en je krijgt een mooi oranje desktop. Bovenaan kan je bij places al je partities zien (mits die inderdaad nog werken).

Wat je dostooltjes betreft.. wel leuk dat die je hd zien, maar kunnen ze ze wel bij de partitie?
Dos kan uit zichzelf niet zomaar een ntfs schijf lezen.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 06-08-2007 00:02 ]

• Stefke
Dat wordt dan wel het laatste dat ik probeer :(

bijv., Active NTFS reader kan de schijf analyseren (duurt alleen erg lang) en kan de bestanden laten zien, en dat is het beste resultaat tot nu toe, maar ik kan er vervolgens niks mee (bijv. kopieren of zo)
http://www.ntfs.com/products.htm

De Ultimate Boot CD (dos versie werkt ook niet) bij het starten van elke tool hangt ie, nu heb ik er helemaal genoeg van (12u tijd verkloot, nog afgezien van het werk dat opnieuw moet! :( )

Bedankt voor de hulp iig tot nu toe.

[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 06-08-2007 00:06 ]

• job

job

Je kan het proberen, maar voor het zelfde geld kan linux er ook niets mee, het is geen wonder besturings systeem.
Als de HD echt stuk is, kan het ook zo zijn dat je er bijna niets meer mee kan.

• Stefke
job schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 00:06:
Je kan het proberen, maar voor het zelfde geld kan linux er ook niets mee, het is geen wonder besturings systeem.
Als de HD echt stuk is, kan het ook zo zijn dat je er bijna niets meer mee kan.
Zoals ik inmiddels wel verwachtte kan ook Ubuntu de hele schijf niet zien, ik heb geprobeerd met Gparted (als ik me niet vergis een partitietool), die krijgt de partities niet geladen.

Ik ga pitten :O

• job

job

De HD zal hij vast wel, het zou best kunnen dat hij de partitie niet ziet.
Geforceerd mounten zou kunnen, maar ik denk dat je of er iemand met aardig wat linux kennis aan moet laten zitten..

Een standaard recovery tool onder windows is ook nog een idee.
getbackdata voor ntfs is een idee, met de gratis versie kan je in elkgeval kijken of het programma nog wat kan vinden.
Scannen van een schijf kan overigens wel een paar uur duren, dus geef niet meteen op :).

[ Voor 4% gewijzigd door job op 06-08-2007 00:37 ]

• Stefke
job schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 00:37:
De HD zal hij vast wel, het zou best kunnen dat hij de partitie niet ziet.
Geforceerd mounten zou kunnen, maar ik denk dat je of er iemand met aardig wat linux kennis aan moet laten zitten..

Een standaard recovery tool onder windows is ook nog een idee.
getbackdata voor ntfs is een idee, met de gratis versie kan je in elkgeval kijken of het programma nog wat kan vinden.
Scannen van een schijf kan overigens wel een paar uur duren, dus geef niet meteen op :).
Dat partitieprog van Ubuntu bleef zeker 20 minuten hangen toen ik het opstartte, net als de rest van Ubuntu zo'n beetje.

Standaardrecoverytools voor windows heb ik genoeg, maar het probleem is dat ik de hele schijf onder windows op geen enkele manier te zien krijg. Als ik opstart met de schijf direct aan een sata poort van mn computer wil Vista niet eens meer opstarten en andere manieren om wel in Vista te komen en ook die schijf te koppelen werken niet (e-sata swap, sata-swap, usb/sata-behuizing), niets werkt.

de enige software waarmee ik tot nu toe die schijf daadwerkelijk kan zien en benaderen zijn sommige dostools. Active NTFS reader bijv., maar Active DISK image kan er weer weinig mee.
Active NTFS reader kan ik ws. wel een paar uur laten analyseren, en ik vermoed at ik dan de bestanden te zien krijg, maar volgens mij kan ik er vervolgens niks mee. Testjes hebben me niet wijezer gemaakt, ik laat m vannacht maar lopen.

een risicovolle optie is ook nog - volgens mij kan ik dat nog doen - de reinstall-optie kiezen van windows bij het opstarten (soort van image van mn werk), maar die overschrijft de hele partitie. Maar ja, als dat werkt - maar ik ben bang dat die ook de shcijf niet kan vinden - kan ik wellicht met recoverysoftware nog e.e.a. terughalen.

Het rare is dat ik in met die optie in ieder geval in het Windows splash screen kom (dus met het blauwe bewegende balkje), en tot zover wordt het wel van de HD gelezen! :? Waarom kan dat wel en waarom kan ik verder niks met dat ding.
Overigens hangt ie daarna ook, dus ook de optie valt af.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 06-08-2007 01:00 ]

• Stefke
Nou, de laptop heeft de hele nacht Active NTFS reader gedraaid, maar deze komt nu niet verder dan een punt waar hij gisteren ook bleef hangen (maar na ongeveer 30min wel doorheen kwam).

R.I.P. data ;( ik zal je snel vervangen

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 06-08-2007 08:28 ]

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:29

inXs

known as inXs

maarehh heb je nou al geprobeerd om de HD eruit te halen, in een externe behuizing te hangen en via USB uit te lezen op een PC?

superB

• Stefke
inXs schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 09:13:
maarehh heb je nou al geprobeerd om de HD eruit te halen, in een externe behuizing te hangen en via USB uit te lezen op een PC?
Ja.

Zoals in dit topic beschreven staat: met deze HD gekoppeld op allerlei manieren wil Vista niet eens meer opstarten (sata, e-sata, Intel-sata, Jmicron-sata)
Alleen in een USB-behuizing werkt het nog enigzins, maar ook geen toegang tot de schijf.

Verwijderd

Even een berichtje van iemand die dit dagelijks voor zijn werk aan de hand heeft:
Als je HDD niet goed herkend wordt in de BIOS, kun je zelf eigenlijk niets meer doen. Dan heb je echt een tool nodig die de schijf buiten zijn eigen instellingen om kan benaderen. Op hexadecimaal niveau bijvoorbeeld. Denk hierbij aan de apparatuur zoals die door ACElabs worden ontwikkeld, zoals de PC-3000 tool met adapter (zie http://www.acelab.ru/products/pc-en/)
Mocht je HDD wel goed herkend worden in de BIOS, dan kun je ervan uitgaan dat de printplaat in orde is. Een tik uit de schijf (of andere klik-geluiden) duiden in 95% van de gevallen op een beschadigde leeskop. DEZE KUN JE ZONDER SPECIALE APPARATUUR EN CLEANROOM NIET VERVANGEN!!! Een harde schijf mag dan wel niet 100% vacuum zijn, maar de leeskop is zo gevoelig dat een potentieel beschadigend stofdeeltje slecht met een microscoop zichtbaar is. Alleen 1 schroefje losmaken van de kap kan al genoeg zijn.
Mocht je toch nog data kunnen benaderen (bijvoorbeeld met genoemde applicaties), wees dan extreem voorzichtig. Je kunt met gemak de service-area van de schijf beschadigen en daarmee de garantie verliezen. Een tool die hiervoor aan te raden is, is R-Studio (http://nederland.softpick...very-Software_nl-2346.htm), zeer gebruikersvriendelijk en overzichtelijk.
Als laatste (en belangrijkeste) tip wil ik hier meegeven dat het seer verstandig is om, voordat je iets anders gaat proberen, eerst een cloon te maken van de defecte schijf. Met de cloon ga je verder werken om te voorkomen dat je belangrijke schijf niet verder kan beschadigen door alles wat je ermee gaat proberen.
Als je niet (zeker) weet wat je doet, stuur hem dan naar een recovery-bedrijf met de melding dat je puur een analyse met prijsopgave wilt. Ik mag dan wel geen reclame maken, maar er is een bedrijf dat niet per GB rekent. Googlen op "datarecovery" en dan staan ze bovenaan.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• Stefke
Bedankt voor de tip, maar ik ben opnieuw begonnen met mijn bestanden :)
Pagina: 1