De laatste tijd worden dvd-spelers met upscale-functie steeds goedkoper en ik vroeg me af in hoeverre dit een significante (visuele) verbetering biedt t.o.v. de normale 576p resolutie. En zouden deze dvd-spelers met upscalers dan ook een goedkoop alternatief kunnen zijn voor Bluray en HD-DVD spelers?
Het is geen goedkoop alternatief gezien een upscaled dvd niet in de buurt komt van bluray/hd dvd.
Verder is het upscalen gewoon handig als je 'm aansluit op een HD tv met dezelfde hoge resolutie waarbij je de kans hebt dat de scaler in de dvd speler beter is dan de scaler in de TV. Tevens hoef je dan maar 1 output en 1 input te gebruiken op 1 resolutie. Als je niet upscaled dan doet je TV het voor je.
Verder is het upscalen gewoon handig als je 'm aansluit op een HD tv met dezelfde hoge resolutie waarbij je de kans hebt dat de scaler in de dvd speler beter is dan de scaler in de TV. Tevens hoef je dan maar 1 output en 1 input te gebruiken op 1 resolutie. Als je niet upscaled dan doet je TV het voor je.
En wellicht doe ik iets fout, maar lang niet alles wordt naar max. geupscaled. Ik heb een Pioneer 490 DVD speler (HDMI) en die kan ik op 720p zetten. Dit is ook de native resoltie van mijn Samsung LE32R41B. Sommige DVD's zijn dan fullscreen, andere zijn in een soort venster.
Maar nogmaals, wellicht dat ik iets fout doe. (Zo ja, hoor ik het graag
).
Maar nogmaals, wellicht dat ik iets fout doe. (Zo ja, hoor ik het graag
Dat zullen waarschijnlijk films zijn met een aspect ratio van 2.35:1 tegenover 1.85:1. Check het eens op de DVD hoes, staat altijd achterop. Als dat het is dan hoort het zo. 2.35:1 films horen breder te zijn dan een breedbeeld TV, maar omdat dat niet past is het niet breder, maar net zo breed en minder hoog, dus een zwarte balk boven en onder.
Mochten de balken juist links en rechts zitten dan doe je inderdaad iets fout. Waarschijnlijk een instelling ergens.
Mochten de balken juist links en rechts zitten dan doe je inderdaad iets fout. Waarschijnlijk een instelling ergens.
[ Voor 14% gewijzigd door ShittyOldMan op 03-08-2007 01:50 ]
Verwijderd
upscalen zal op zijn best dezelfde kwaliteit hebben als het origineel, maar vaak slechter zijn. Er worden immers originele pixels verwijderd en nieuwe pixels bijverzonnen. Vaak zal dat bij gewone DVD-films niet echt merkbaar zijn denk ik, maar als je een testbeeld (bijvoorbeeld om en om een witte en zwarte beeldlijn) zou upscalen zal het bagger worden.
het is dus inderdaad geen alternatief voor HD/Bluray.
het is dus inderdaad geen alternatief voor HD/Bluray.
> Het is geen goedkoop alternatief gezien een upscaled dvd niet in de buurt komt van bluray/hd dvd.
Technisch gezien niet, maar het menselijk oog is redelijk slecht, dus vanaf enkele meters afstand kan je soms toch beginnne twijfelen...
>Verder is het upscalen gewoon handig als je 'm aansluit op een HD tv met dezelfde hoge resolutie >waarbij je de kans hebt dat de scaler in de dvd speler beter is dan de scaler in de TV. Tevens hoef >je dan maar 1 output en 1 input te gebruiken op 1 resolutie. Als je niet upscaled dan doet je TV het >voor je
Je hebt scalers en je hebt scalers.
Top-of-the-line zijn de Silicon Optix Realta en Reon chips.
Ik laat het liever door een zulke scaler afhandelen dan de gemiddelde scaler in de gemiddelde tv.
Anyway, ik heb vorige week nog een StartWars stuk gezien van "ordinaire" DVD, dan via de Reon scaler op een 1080p beamer in een heus home theatre projectie (scherm 6m breedte)
Dat mocht er wezen !
Tja, je kent ook de discussie van 720p <-> 1080p hé, met je neus op je scherm zie je het verschil, vanaf 4m kijkafstand gaan 7/10 mensen niet weten of het nu 720p dan wel 1080p is dat aan het spelen is...
Technisch gezien niet, maar het menselijk oog is redelijk slecht, dus vanaf enkele meters afstand kan je soms toch beginnne twijfelen...
>Verder is het upscalen gewoon handig als je 'm aansluit op een HD tv met dezelfde hoge resolutie >waarbij je de kans hebt dat de scaler in de dvd speler beter is dan de scaler in de TV. Tevens hoef >je dan maar 1 output en 1 input te gebruiken op 1 resolutie. Als je niet upscaled dan doet je TV het >voor je
Je hebt scalers en je hebt scalers.
Top-of-the-line zijn de Silicon Optix Realta en Reon chips.
Ik laat het liever door een zulke scaler afhandelen dan de gemiddelde scaler in de gemiddelde tv.
Anyway, ik heb vorige week nog een StartWars stuk gezien van "ordinaire" DVD, dan via de Reon scaler op een 1080p beamer in een heus home theatre projectie (scherm 6m breedte)
Dat mocht er wezen !
Tja, je kent ook de discussie van 720p <-> 1080p hé, met je neus op je scherm zie je het verschil, vanaf 4m kijkafstand gaan 7/10 mensen niet weten of het nu 720p dan wel 1080p is dat aan het spelen is...
Bedankt allemaal voor de interessante en verhelderende replys! Maar betekent dit dat alle LCD/Plasma TV's standaard voorzien zijn van een upscaler? Ik bekijk mijn dvd's nu op mijn kamer-TV (Panasonic 23LX60F) via een redelijk goedkope Samsung combi DVD/VCR speler. Ik hoopte dan ook dat een degelijke (maar betaalbare) dvd-speler met upscaler een mooie upgrade zou vormen. Ik dacht hierbij aan de Pioneer DV-400V. Zou dit het geval kunnen zijn? Of spendeer ik mijn geld beter aan iets anders?
In jouw geval zal het waarschijnlijk al een grote upgrade zijn als je naar een DVD speler met HDMI uitgang gaat (mits je TV het ondersteunt). Analoog via Scart (ik neem aan dat je hem nu zo aangesloten hebt) is toch minder scherp.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Mijn TV heeft zelfs 2 HDMI ingangen!Spotmatic schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:30:
In jouw geval zal het waarschijnlijk al een grote upgrade zijn als je naar een DVD speler met HDMI uitgang gaat (mits je TV het ondersteunt). Analoog via Scart (ik neem aan dat je hem nu zo aangesloten hebt) is toch minder scherp.
Als je DVD speler vlakbij de TV staat, koop dan gewoon een normale kwaliteit HDMI kabel. Met een kabellengte van 2 meter is het verschil in beeldkwaliteit tussen een kabel van 10 euro en een kabel van 100 euro nihil.Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:15:
[...]
Mijn TV heeft zelfs 2 HDMI ingangen!En inderdaad, tot nu toe moet ik het stellen met die ouderwetse Scart kabels.Een scherper beeld mag ik dus verwachten van HDMI, maar zal de kleurweergave ook in positieve zin beïnvloedt worden door de combo nieuwe dvd-speler én het gebruik van een HDMI kabel? En is de kwaliteit (en prijs) van de kabel van groot belang voor het uiteindelijk resultaat? Een dertigtal euro wil ik daar wel voor neertellen, maar veel meer ook niet.
Even een praktijkvoorbeeld: ik heb een Samsung PS42E7H plasma (42") op de slaapkamer hangen met daaraan een Silvercrest 6515 upscaling HDMI DVD speler van de Lidl (70 euro) met een goldplated HDMI kabel van dezelfde supermarkt (8 euro). Vergeleken met Scart is het echt een verschil van dag en nacht! De Silvercrest staat goed bekend (Zoran Vaddis 888 chip, dezelfde als in bijv. de 1000 euro kostende Arcam DVD spelers) en 720p is een plaatje. Ik ben wel wat gewend (ik heb een dedicated HT met Barco projector op 1080p op 2 meter breed scherm) maar op de plasma vergeet ik soms dat ik gewoon naar DVD materiaal zit te kijken en niet naar HD materiaal. Upscaling voegt dus echt iets toe, vind ik, ook omdat in mijn geval de scaler in de DVD speler beter is dan de ingebouwde scaler van de Samsung.
Maar... als ik het typenummer van je TV mag geloven is dat een 23" scherm. Zit je wel dicht genoeg bij om een eventuele verbetering in het beeld op te kunnen merken?
Dat hoor ik graag zie!
Je hebt mij toch een twintigtal euro bespaard. Bedankt! Het is inderdaad een kleine TV van 23 inch, maar ik heb ook een kleine kamer. Ik zit zo ongeveer op een 1,3 a 1.5 meter van mijn scherm. In dit geval zou ik misschien wel het verschil moeten kunnen onderscheiden, denk ik. Of niet soms?
Absoluut. Je ziet trouwens HEEL vaak dat er bij dergelijke TV's flink wordt bezuinigd op de analoge aansluitingen. Dat is ook de reden dat normale TV uitzendingen er heel vaak slechter uit zien dan nodig (het TV signaal is op zich al redelijk slecht, maar daar is met de juiste beeldverwerkingselectronica echt wel iets van te maken).Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:39:
Dat hoor ik graag zie!Je hebt mij toch een twintigtal euro bespaard. Bedankt! Het is inderdaad een kleine TV van 23 inch, maar ik heb ook een kleine kamer. Ik zit zo ongeveer op een 1,3 a 1.5 meter van mijn scherm. In dit geval zou ik misschien wel het verschil moeten kunnen onderscheiden, denk ik. Of niet soms?
Succes met de aankoop!
Verwijderd
Als je er te ver vandaan zit zie je effectief sowieso al minder dan 576i, en zul je inderdaad ook geen of nauwelijks verschil zien tussen 576i, 576i ge-upscaled naar 720p of echte 720p. Dan helpt alleen een groter scherm of dichterbij gaan zitten.jvanhambelgium schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 07:25:
> Het is geen goedkoop alternatief gezien een upscaled dvd niet in de buurt komt van bluray/hd dvd.
Naar het videoforum!
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ondertussen heb ik de Pioneer DV-400V gekocht en ik ben zeer tevreden. De beeldkwaliteit is uitstekend, het geluid is zeer goed en de menustructuur kinderlijk eenvoudig. En dit alles voor een niet al te dure prijs. Het beeld wordt via HDMI opgescaled naar 720p, omdat ik dit scherper en stabieler vind ogen dan 1080i. Is dat altijd het geval? Of is dat eerder afhankelijk van de (grootte van de) TV?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2007 19:26 ]
Nee, ik bedoel écht in een venster. Het DVD beeld is dan gewoon een vierkant op het scherm zeg maar, en überklein. heel vreemd.ShittyOldMan schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 01:49:
Dat zullen waarschijnlijk films zijn met een aspect ratio van 2.35:1 tegenover 1.85:1. Check het eens op de DVD hoes, staat altijd achterop. Als dat het is dan hoort het zo. 2.35:1 films horen breder te zijn dan een breedbeeld TV, maar omdat dat niet past is het niet breder, maar net zo breed en minder hoog, dus een zwarte balk boven en onder.
Gaat het hier niet gewoon om letterboxed DVD's (d.w.z. geen anamorphic 16:9 materiaal die de volledige DVD-resolutie van 720 x 576 inneemt, maar een 16:9 film die in die verhouding in binnen een 4:3 formaat kader wordt gepropt (zodat je horizontaal gezien nogal wat resolutie mist). Een voorbeeld van zo'n DVD is de eerste uitgave van Titanic.Exorcist schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:51:
[...]
Nee, ik bedoel écht in een venster. Het DVD beeld is dan gewoon een vierkant op het scherm zeg maar, en überklein. heel vreemd.
Verwijderd
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: "Een paar vraagjes ivm dvd-spelers met upscalers";
Het is op dit moment waarschijnlijk veel beter om geld uit te sparen op je DVD / HDDVD / BR door er één te nemen met een middelmatige scaler. Het geld dat je uitspaart moet je dan investeren in een goede nieuwe receiver, waar je er dan één van koopt die een heel goede scaler heeft.
Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Onkyo-series en de nieuwe Denon etc. series; Als je daarvan een duurdere koopt (omdat je geld uitspaart op je spelers) krijg je daarin een HQV Reon of zelfs en HQV Realta. Deze scalers zijn wss. de beste op de markt, en zijn superieur aan de Faroudja's etc.
Je spelers zet je dan allemaal in pass-thru en je laat de scaler in je receiver (die hele goede dus) al het werk doen.
Daarnaast is het kopen van een HDDVD / BR speler met scaler ook van minder nut, tenminste als je een full-HD scherm hebt. Want vrijwel alle films zijn in 1080p, er valt op dat moment dus niet eens iets te scalen
Het is op dit moment waarschijnlijk veel beter om geld uit te sparen op je DVD / HDDVD / BR door er één te nemen met een middelmatige scaler. Het geld dat je uitspaart moet je dan investeren in een goede nieuwe receiver, waar je er dan één van koopt die een heel goede scaler heeft.
Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Onkyo-series en de nieuwe Denon etc. series; Als je daarvan een duurdere koopt (omdat je geld uitspaart op je spelers) krijg je daarin een HQV Reon of zelfs en HQV Realta. Deze scalers zijn wss. de beste op de markt, en zijn superieur aan de Faroudja's etc.
Je spelers zet je dan allemaal in pass-thru en je laat de scaler in je receiver (die hele goede dus) al het werk doen.
Daarnaast is het kopen van een HDDVD / BR speler met scaler ook van minder nut, tenminste als je een full-HD scherm hebt. Want vrijwel alle films zijn in 1080p, er valt op dat moment dus niet eens iets te scalen
Een meerderheid van de mensen heeft HD-ready, die hebben dus veel aan aan goede downscaling.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:30:
Ik ving al geruchten op dat de downscaling van 1080p van bijvoorbeeld de 42PV70(0) niet geweldig is. Of dit echt zo is kan ik niet bevestigen, heb het niet kunnen testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 07-08-2007 11:36 ]
Verwijderd
Wat denk je: Dat een Reon of Realta dat niet kunnen ? Tuurlijk wel, heb je geen last meer van middelmatige scalers elders in de ketting/setup.Philflow schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:35:
[...]
Een meerderheid van de mensen heeft HD-ready, die hebben dus veel aan aan goede downscaling.
Ik ving al geruchten op dat de downscaling van 1080p van bijvoorbeeld de 42PV70(0) niet geweldig is. Of dit echt zo is kan ik niet bevestigen, heb het niet kunnen testen.
Oh nee dat heb ik niet gezegd. Ik reageerde vooral op jouw uitspraak dat een goede downscaler niet zo veel nut heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:44:
[...]
Wat denk je: Dat een Reon of Realta dat niet kunnen ? Tuurlijk wel, heb je geen last meer van middelmatige scalers elders in de ketting/setup.
Maar ik geloof helemaal dat dat een goede scaler is. Zo te zien weet je waar je het over hebt.
Verwijderd
K, ik snap; Maar ter mijn verdediging .... ik had het alleen over upscalers , zoals in de TSPhilflow schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:47:
[...]
Oh nee dat heb ik niet gezegd. Ik reageerde vooral op jouw uitspraak dat een goede downscaler niet zo veel nut heeft.
Maar ik geloof helemaal dat dat een goede scaler is. Zo te zien weet je waar je het over hebt.
Het is lekker druk in mijn topic deze morgen.
Is er misschien iemand die zijn mening kan/wil geven omtrent mijn 720p versus 1080i ervaring. Kan het zijn dat mijn kleine 23" schermpje daarvan de hoofdoorzaak is?
De meeste HD-Ready's hebben een vrij onregelmatige resolutie, bvb 1024x768 of 1366x768. Bovendien laten ze bij mijn weten nooit een signaal van die resolutie toe (of het zou via een VGA-poort moeten zijn). Gevolg: hoezeer je ook je best doet met je afzonderlijke scaler, de TV zal zelf steeds ook nog scalen.Philflow schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 11:35:
[...]
Een meerderheid van de mensen heeft HD-ready, die hebben dus veel aan aan goede downscaling.
Als je al een externe scaler wil, zal het al zeker niet zijn om te downscalen. Als je al goede resultaten kunt behalen (want vaak is dat niet eens het geval), dan zal het zijn omdat je een uitstekende upscaler hebt, en een TV het nu eenmaal gemakkelijker heeft om te downscalen dan om te upscalen.
Zelf heb ik een Sony DVP-NS76H met een Samsung LE32R41B. En eerlijk gezegd merk ik geen verschil tussen upscaling of niet.
@Cosmic Fool : ja, elke LCD/Plasma TV heeft een interne scaler. Anders zou je een gewone DVD (resolutie 720x576) maar in een kleine rechthoek in het scherm te zien krijgen ipv fullscreen.
Verwijderd
De PAL anamorphic scaling is eigenlijk niet eens te noemen als scaling, maar is in feite een PAR (Pixel Aspect Ratio) in de MPEG2-stream en wordt door de decoder afgehandeld.Twixie schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:41:
[...]
@Cosmic Fool : ja, elke LCD/Plasma TV heeft een interne scaler. Anders zou je een gewone DVD (resolutie 720x576) maar in een kleine rechthoek in het scherm te zien krijgen ipv fullscreen.
720x576 materiaal is in MPEG2 geëncodeerd, waarbij is aangegeven dat de pixel niet vierkant (1:1) is, maar rechthoekig (16:9). Bij het decoderingsproces wordt daarmee rekening gehouden, en krijg je dus ook een beeld wat uiteindelijk 16:9 verhoudingen heeft. Er komt uiteindelijk een beeld uit wat technisch gezien 1024x576 is (bij het encoderen is dus een 16:9 beeld geencodeerd als 720x576, met als PAR 16:9).
Dat beeld wordt vervolgens naar de receiver/TV whatever verzonden . En die zou dat verder moeten scalen of meteen moeten produceren/weergeven.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 13:57 ]
Er zijn diverse HD-ready modellen die 1080P accepteren over HDMI.Twixie schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:41:
[...]
De meeste HD-Ready's hebben een vrij onregelmatige resolutie, bvb 1024x768 of 1366x768. Bovendien laten ze bij mijn weten nooit een signaal van die resolutie toe (of het zou via een VGA-poort moeten zijn).
Bijvoorbeeld Panasonic PV70(0), Toshiba C3000.
*zucht* En omdat ze 1080p accepteren hoeven ze dan niet te downscalen om dat op hun 1366x768 display te laten zien ?!Philflow schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:52:
Er zijn diverse HD-ready modellen die 1080P accepteren over HDMI.
Bijvoorbeeld Panasonic PV70(0), Toshiba C3000.
Mijn punt is: als je echt helemaal de scaler in je TV wil bypassen, dan kan dat alleen als je de TV een signaal geeft dat exact overeenkomt met de native resolutie van die TV. En zoals ik al zei ken ik geen HD-Ready TVs die via HDMI dergelijke resolutie accepteren (omdat ze gewoon niet standaard zijn).
[ Voor 30% gewijzigd door Twixie op 07-08-2007 14:01 ]
Best wel interessant, maar dat heeft weinig te maken met het argument waarom elke TV sowieso een scaler aan boord heeft (namelijk om lage-resolutie inputs zoals SD en PAL toch full-screen te kunnen tonen ipv met dikke zwarte banden rondom).Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 13:48:
[...]
De PAL anamorphic scaling is eigenlijk niet eens te noemen als scaling, maar is in feite een PAR (Pixel Aspect Ratio) in de MPEG2-stream en wordt door de decoder afgehandeld.
En eigenlijk is er voor PAR juist wél weer scaling nodig, want als je de pixels 1:1 zou mappen op de display (met dus zwarte banden rondom) zou het beeld er nogal vertikaal uitgerokken uit zien. Met PAR moet je ahw 2x scalen, een keer om de correcte aspect ratio te bekomen, en een keer om de content dan fullscreen weer te geven.
Volgens mij heeft nog niemand jouw vraag beantwoord. Dus bij dezeVerwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 12:01:
Het is lekker druk in mijn topic deze morgen.Is er misschien iemand die zijn mening kan/wil geven omtrent mijn 720p versus 1080i ervaring. Kan het zijn dat mijn kleine 23" schermpje daarvan de hoofdoorzaak is?
1080i is een lastige resolutie voor veel (goedkope) scalers, dus ook de scaler in jouw TV. Wat wil het geval? Bij 720p krijgt de TV 50 keer per seconde 720 beeldlijnen te verwerken (als je tenminste volgens de PAL norm uitstuurt, anders wordt het 60 keer per seconde). De scaler hoeft daar niet veel bijzonders mee te doen omdat het al een progressive signaal is (vandaar de "p"). Hoogstens zal hij 720p moeten scalen naar 768p (vanwege de native resolutie van het scherm).
1080i Daarentegen is interlaced. Dit betekent dat er 50/60 keer per seconde 540 beeldlijnen naar de TV worden gestuurd, eerst alle oneven lijnen, dan de even lijnen, dan weer oneven, enzovoort. Nu is het zeer zeker niet makkelijk om daar 720p/768p van te maken. Want ga maar na: voor goedkopere scalers is het niet ongewoon dat een 1080i signaal middels een simpele 'bob' wordt omgezet naar 720p. Dit houdt in dat elk 1080i frame wordt behandeld als twee aparte 540p fields (bij 1080i worden er altijd maar 540 beeldlijnen tegelijk getoond). Elk van deze fields wordt vervolgens opgeschaald naar 720p, en vervolgens weergegeven. Nu is er een betere maar moeilijkere oplossing en dat is het 1080i signaal eerst om te zetten naar 1080p (middels Motion Adaptive Deïnterlacing), en dit vervolgens downscalen naar 720p. Dit levert verreweg het beste plaatje op, maar kost ook de meeste rekenkracht (die de meeste scalers moeten ontberen).
Verwijderd
En dat brengt mij weer terug bij mijn eerste opinie: Spaar geld uit om één (1) goede scaler te kunnen kopen in je receiver, dan kan je dus genieten van betere kwaliteit. De overige scalers in de ketting gebruik je dan gewoon niet.Spotmatic schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:29:
[...] Nu is er een betere maar moeilijkere oplossing en dat is het 1080i signaal eerst om te zetten naar 1080p (middels Motion Adaptive Deïnterlacing), en dit vervolgens downscalen naar 720p. Dit levert verreweg het beste plaatje op, maar kost ook de meeste rekenkracht (die de meeste scalers moeten ontberen).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 16:17 ]
@ Spotmatic: bedankt voor je uitgebreide en heldere uiteenzetting.
@ G_M_C: dat is een nuttige tip die ik later wellicht zal toepassen bij een groter toestel (Plasma/LCD vanaf 37")
@ G_M_C: dat is een nuttige tip die ik later wellicht zal toepassen bij een groter toestel (Plasma/LCD vanaf 37")
Je verhaal klopte tot je aan het bovenstaande begon.Spotmatic schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 15:29:
[...]Nu is er een betere maar moeilijkere oplossing en dat is het 1080i signaal eerst om te zetten naar 1080p (middels Motion Adaptive Deïnterlacing), en dit vervolgens downscalen naar 720p. Dit levert verreweg het beste plaatje op, maar kost ook de meeste rekenkracht (die de meeste scalers moeten ontberen).
Aangezien we het over upscaling DVDs hebben, gaan we er effen van uit dat de bron filmmateriaal is. Die is van nature al progressive. Als die omgezet wordt naar een interlaced signaal dan zijn elke 2 opeenvolgende frames afkomstig van hetzelfde sourceframe. Om dat signaal te deinterlacen heb je helemaal geen dure algoritmes nodig, maar combineer je gewoon de juiste fields weer samen tot de oorspronkelijke progressive frames.
Motion Adaptive Deinterlacing heb je alleen nodig als je bron zelf ook al interlaced is (typische video-bron dus).
Zie ook :http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progressive-10-2000.html
En dat brengt mij weer bij de opmerking daarnet. Je suggestie werkt helaas alleen voor native 1080p TVs. Bij HD-Ready TVs ben je immers verplicht om ook hun interne scalers te gebruiken omdat ze de input altijd moeten scalen naar niet-standaard resoluties zoals 1366x768.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 16:14:
Spaar geld uit om één (1) goede scaler te kunnen kopen in je receiver, dan kan je dus genieten van betere kwaliteit. De overige scalers in de ketting gebruik je dan gewoon niet.
Maar neem aan als TV goed geupscaled beeld binnen krijgt van receiver en dan alleen nog maar laatste stukje moet scalen, dat het toch beter is dan alles door TV te laten doen.
Ik denk niet dat je het moet zien als 'dat laatste kleine stukje'. Elke vorm van scalen brengt artefacts mee. Wat ik wél denk, is dat kwalitatief downscaling gemakkelijker is dan upscaling. En dat het daarom wel nog altijd zinvol kan zijn van een goede upscaler te hebben naar 1080p (of i) en dan de TV terug te laten downscalen naar zijn native resolutie.Albinoraptor schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 17:43:
Maar neem aan als TV goed geupscaled beeld binnen krijgt van receiver en dan alleen nog maar laatste stukje moet scalen, dat het toch beter is dan alles door TV te laten doen.
Ik zou overigens een graag wat test materiaal hebben, want met gewone DVDs zie ik dus op mijn setup eigenlijk bijna geen verschillen tussen upscaling (met zowel PS3 als DVP-NS76H) naar 720p of 1080i of geen upscaling.
Met de Silicon Optix HQV Test DVD zie ik wél veel verschil tussen de PS3 en de DVP (in het voordeel van de PS3), maar dat is gewoon een deinterlace test.
Verwijderd
Heb dit topic aandachtig gelezen, maar heb zelf nog een vraag. Ik heb een Sony 32U2000 HD-Ready TV en wil een nieuwe DVD-speler kopen met HDMI-uitgang. Ik begrijp dat de DVD-speler dan upscaled? Ik heb er weinig verstand van, maar ik zal beter beeld krijgen dan met mijn huidige DVD-speler met SCART? Mijn oog viel op de Panasonic DV-400V, ook gezien de goede recensies op kieskeurig.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Verwijderd
Sowieso krijg je beter beeld aangezien scart van mindere kwaliteit is dan component of HDMI. Ikzelf heb een oppo gekocht die kan upscalen via de HDMI, ik vind het kwalitatief zeer goed. Dus ik denk dat je een goede zet doet met de door jou genoemde dvdspeler.Verwijderd schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:42:
Heb dit topic aandachtig gelezen, maar heb zelf nog een vraag. Ik heb een Sony 32U2000 HD-Ready TV en wil een nieuwe DVD-speler kopen met HDMI-uitgang. Ik begrijp dat de DVD-speler dan upscaled? Ik heb er weinig verstand van, maar ik zal beter beeld krijgen dan met mijn huidige DVD-speler met SCART? Mijn oog viel op de Panasonic DV-400V, ook gezien de goede recensies op kieskeurig.
Alvast bedankt!
Pagina: 1