SATA HD -> SATA controller in oude compu ziet HD niet.

Pagina: 1
Acties:

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:53
He jongens ... probleempje. Ik ben mn oude compu even nieuw leven in aan het blazen (oude dual processor P3 1000mhz). Dit gaat mn downloadcompu worden in mn studentenhuis.

Deze hardware is geinstalleerd:
- 160gig IDE
- 300GIG SATA
- SATA controller
- Geforce 4 4200
- 1x DVD
- 1x DVD-burner
- TV-kaart
- Geluidskaart

Dit mobo heeft echter geen SATA, dus heb ik er een SATA controllertje ingegooid. Ik had er nog 2, 1tje liep hij op vast, 1tje deed het prima maar kon hij de HD niet vinden. Dus heb ik een nieuwe gekocht bij computerland. (sweex dingetje met sil image 3512 chipset).

... Nu heb ik die nieuwe geinstalleerd, deze installeert ook prima ... nu vind hij de HD 300gig echter niet!! ;(
Ik heb de stroomkabeltjes & SATA kabel vervangen, dat maakt ook niet uit.
Partition Magic ziet hem ook niet.

Weet iemand wat dit kan zijn, ik snap er echt helemaal niets van en in tweakers kon ik er ook niets over vinden. ... ... Weet iemand wat dit kan zijn, ik word echt helemaal gek hierzo! :)

Gr

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ziet hij de schijf ook niet in Windows? En dan bedoel ik bij 'schijfbeheer' ?
Dit kun je vinden onder rechtermuisknop Deze Computer -> Beheren -> Schijfbeheer.

Het kan ook zijn dat je moederbord te oud is voor de S-ATA controller. Bijvoorbeeld dat je moederbord PCI v2.1 sloten heeft, en dat de controller minimaal een PCI v2.2 slot vereist. Kijk hiervoor even in de handleidingen van de controller en moederbord.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Je zult ook iets specifieker moeten zijn, zaken als 1x DVD, TV-kaart, geluidskaart enzo worden we niet veel wijzer van.

Wat voor hardware heb je nu precies liggen? (En dan dus vooral welk moederbord)

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 19:01

KoffieNT

banaan

Secundaire HDD via SATA controller (pci)

Jup, Ik heb ook zon soort probleem, ook met een P3 1000mhz (niet dual) en een 300GB schijf.

Mischien staan er bij mijn reacties wat tips.

:D

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 20:27
die kaartjes hebben eigen bios moet je ook even ingaan met ctrl-nogiets

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ow, dat wist ik niet, kan er ook niks over vinden in de 'manual' (2 velletjes....) en op internet ook geen succes.

Welke knoppencombinatie kan dat zijn?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:53
Koffie En Thee schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 00:09:
Secundaire HDD via SATA controller (pci)

Jup, Ik heb ook zon soort probleem, ook met een P3 1000mhz (niet dual) en een 300GB schijf.

Mischien staan er bij mijn reacties wat tips.
Ziet er uit als hetzelfde probleem. Ik probeer ook dezelfde HD op dezelfde contoller te prikken. Het tyoe mobo moet ik even opzoeken, dit doe ik morgen wel even! (moet de kabels weer even omzetten) :)

Misschien dat het dat PCI-standaard het probleem is. ... Ik zoek even wat info over het mobo op.

Nog even wat nu ik jouw stuk lees:

- Sata / Esata controller -> laat de HD zien, direct na het opstarten van de bios. Daarna, als hij weer verder gaat, stopt hij bij het laden van de randapparatuur (DMA bla bla bla). Ook windows installatie doet die dus niet (controler weet ik niet)
- SATA/Raid controller (controller sil image 3114). -> Kan ik installeren, windows vind hem, in 1x, met 1 driver geinstallleerd. Zie niets bij het opstarten
- Sweex controler -> zelfde als hierboven, echter bij het opstarten van windows (schuifbalkje) schuift het balke 1min heel langzaam, erg blokkerig. ... Daarna gaat windows prima verder ... geen HD echter.

... Ik ga tukken, ik controleer morgen het type en probeer even wat info te vinden!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ik heb net eventjes een Windows Vista installatie geprobeerd. Hij gaat gewoon door de installatievensters alleen bij het kiezen van een HDD om Vista op te installeren ziet hij niets.

Mischien als ik in de bios van het kaartje kan en wat in kon stellen...

Maar ik weet die knoppencombinatie dus niet en kan er niks over vinden.

Mijn moederbord is btw een Aopen AX34PRO II, met de laatste bios (2005)
En mijn SATA HDD is een Maxtor 7L300S0 (300GB, 16mb Cache, SATA150)

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Misschien kun je ook eens proberen om de kaart in een ander pci slot te zetten.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Pagina: 1