Automatisch verbinding maken met draadloos netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Ik wil graag dat m'n Macbook Pro automatisch verbinding maakt met m'n draadloze netwerk. Het is namelijk heel irritant om elke keer na het opnieuw opstarten en wakker worden op het icoontje te drukken van Airport, even wachten en dan mijn draadloze netwerk te kiezen. Dit moet toch automatisch kunnen.

Het gaat dus om een Macbook Pro (Santa Rosa) en ik probeer middels de ingebouwde Airport kaart verbinding te maken met een 802.11G netwerk met WEP beveiliging. De router/ADSL modem is een KPN Experiabox.

De WEP sleutel staat in de sleutellijst. Bij Netwerk heb ik ingesteld, verbind standaard met voorkeursnetwerken. Het enige netwerk in de lijst is m'n thuisnetwerk. Ik heb al geprobeerd te verwijderen en opnieuw toe te voegen, maar dat maakt geen verschil. Ik heb geprobeerd een locatie in te stellen (i.p.v.) automatisch. Ik heb geprobeerd om niet met een voorkeursnetwerk, maar automatisch verbinding te maken. Dit helpt ook allemaal niet.

Het enige bij Apple wat ik kon vinden wat in de buurt komt van mijn probleem is dit: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304482. Maar dat helpt ook niet. Nu heb ik in dit draadje gelezen dat het kan helpen om de wachtwoorden uit de sleutelhanger te verwijderen: http://www.macworld.com/f...howflat.php?Number=457609. Ik kan alleen nix verwijderen uit de sleutelhanger en dan is het nog de vraag of dat helpt.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Hm, klinkt als een probleem wat ik ook een keer gehad heb met een iMac CoreDuo en een Linksys WRT54G. Probleem is toen pas écht opgelost na een update naar (ik geloof) 10.4.7-8. Anyways, misschien kun je de tip proberen van Verwijderd in "Macje onthoudt mijn wireless netwerk nie...". Dat heeft het probleem wel op mijn iBook verholpen toen.

En Apple heeft net een nieuwe Airport update uit, heb je die al geprobeerd?
http://www.apple.com/supp...extremeupdate2007004.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik heb de nieuwste updates geinstalleerd incl. de Airport Update en 10.4.10.

Deze oplossing ziet er hoopvol uit. Maar dat houdt ook in dat ik de keys moet verwijden uit de keychain. Ik zou niet weten hoe dat moet. Ik heb het programma sleutelhangertoegang geopend. Maar ik kan zowel met delete als de rechtermuisknop niet de keys deleten :?

Overigens ik zie nu dat ik wachtwoorden probeer te deleten. Het gedeelte onder sleutels is leeg :P.

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 02-08-2007 12:49 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Backspace ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Aha, merci! Maar dan komt er meteen nog een vraag, ik kan namelijk het bestandje niet vinden. In het draadje staat het volgende:
Nog een kleine aanvulling: com.apple.airport.preferences.plist kun je vinden in de map /Library/Preferences/SystemConfiguration. En natuurlijk eerst een backup ervan maken voordat je het weggooit
Ik heb geen map SystemConfiguration in Preferences. Daarnaast heb ik ook geen bestandje com.apple.airport.preferences.plist in mijn bibiotheek staan. Tenminste ik kan zowel handmatig als met spotlight niets vinden.

Hmm, zit dat soms niet in Tiger: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300342.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 02-08-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Vaag... Ik heb namelijk, op Tiger, wel gewoon dat bestand en die map. Misschien geen leesrechten daar ofzo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Volgens mij heb ik gewoon volledige lees en schrijfrechten in de gehele bibliotheek. Vreemd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Je kijkt wel in de goede bibliotheek?
HD/Library
Username/Library
System/Library

Bij mij staat ie in eerste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Thnx. Dat was de truuk. Ik had geen idee dat er nog verschillende bibiotheken zijn ook. Hij staat inderdaad in de eerste directory. Ik heb het nu gedaan. Dus nu duimen dat het werkt :)

Edit: helaas het werkt niet. Er is wel enige verbetering. Het icoontje geeft namelijk aan dat er verbinding is en dat gaat ook meteen weer weg :P. Dus het bereik vult even op gedurende 1 sec en is meteen weg. Needless to say, internet doet het niet. Pas als ik handmatig kies werkt het, maar dat probeer ik juist te voorkomen :P.

[ Voor 47% gewijzigd door Hoedje op 02-08-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iStumbler downen, dat verhielp het probleem bij mij.

http://www.istumbler.net/downloads/istumbler.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Het is me niet helemaal duidelijk wat ik met Netstumbler kan doen. Het lijkt me meer een soort van analysetooltje als ik zo bekijk. Hoe kan dit helpen?

Edit: ok, ik denk dat ik het snap. Het is bedoeling dat je dat programmaatje op de achtergrond laat meedraaien en dat die dan verbinding voor je maakt. Dat lukt niet. Ik kan handmatig zelfs niet eens verbinding maken via het programmaatje met m'n netwerk. Sterker nog, als het programmaatje draait kan ik zelfs via Mac OS X geen verbinding maken met m'n netwerk :P. Als ik het programmaatje afsluit kan ik wel weer handmatig verbinding maken.

[ Voor 59% gewijzigd door Hoedje op 02-08-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Dat gaat lekker, inmiddels is het probleem nog wat erger geworden. Nu valt m'n internetverbinding steeds weg om het kwartier en wisselt de signaalsterkte ook heel erg. Ik weet het ook niet meer. Misschien dat een reinstall nog een oplossing kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:37
Heb hier hetzelfde probleem, en ook nog geen oplossing gevonden erg irritant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Hoedje schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 23:42:
Dat gaat lekker, inmiddels is het probleem nog wat erger geworden. Nu valt m'n internetverbinding steeds weg om het kwartier en wisselt de signaalsterkte ook heel erg. Ik weet het ook niet meer. Misschien dat een reinstall nog een oplossing kan bieden.
Hmm, misschien kan ik je dan doorverwijzen naar Wifi verbinding valt regelmatig weg? Uiteindelijk is bij mijn iBook toen het Logic Board vervangen, en daarna heb ik nooit meer dit probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Bedankt voor de hulp en de tip. Ik heb net nogmaals contact gehad met Apple, ik heb namelijk ook last van "freezes". Ik ga denk ik begin volgende week een herinstallatie proberen. Als dat niet werkt dan ga ik even langs de Apple reseller hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Heb je het ook getest met een andere router? Of je bij je eigen router als test alle toeters en bellen even uitgezet? SSID aan, MAC filtering uit (heb je toch niks aan), WAP/WEP even uitschakelen en met iStumbler een vrij kanaal zoeken en die instellen.
Ik had bij mijn oude SMC router (en die met dezelfde chipset) constant problemen met automatisch (re)connecten en een stabiele verbinding behouden. Met de USR die ik nu gebruik zijn al die problemen verdwenen.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Het werkte eerst prima met Experiabox, maar ik heb het ook geprobeerd met een Linksysrouter en de problemen zijn precies hetzelfde. Verder staat de SSID aan, MAC filtering staat uit en WEP kan niet uit op de Experiabox, op de Linksys wel, maar dat maakt geen verschil. Met een Windows computer werken allebei de routers prima. Sterker nog, zelfs de MBP doet het (nog steeds) in Windows prima met de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik heb vandaag een herinstallatie van Mac OS X gedaan. Ik heb weer hetzelfde probleem. De internetverbinding is nu gelukkig wel weer stabieler. Het bereik gaat wel sterk op en neer, maar download en internetverbindingssnelheid blijft stabiel. Helaas werkt het automatisch aanmelden nog steeds niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien helpt het als je een WPA key gebruikt ipv een WEP key? Ik weet niet wat voor laptop je hiervoor heb gehad, maar de MBP heeft sowieso een heel brak bereik (zeker in verhouding met de iBook die ik hiervoor had).

Je kan desnoods proberen een automator proces te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik heb een WPA key niet uitgeprobeerd, maar aangezien het zonder key ook niet goed ging. Kan ik me bijna niet voorstellen dat dat het is. Alhoewel het misschien best anders kan zijn na de herinstall. Automator weet ik nog niet zoveel vanaf, maar dat ga ik uitzoeken.

Anyway, ik denk dat ik weet wat zo ongeveer het probleem is. Bij de console staat er namelijk dit constant, als ik zeg dat ie alleen met "recente" netwerken verbinding mag maken:
Mac OS X Versie 10.4.10 (build 8R2232)
2007-08-05 22:54:25 +0200
2007-08-05 22:54:26.036 SystemUIServer[86] lang is:nl
Aug 5 22:54:28 computer-van-Hoedje /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Could not start 802.1X
Aug 5 22:54:38 computer-van-Hoedje /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Could not start 802.1X
Aug 5 22:54:42 computer-van-Hoedje mDNSResponder: Repeated transitions for interface en1 (FE80:0000:0000:0000:021B:63FF:FE09:5711); delaying packets by 5 seconds
Aug 5 22:54:48 computer-van-Hoedje /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Could not start 802.1X
Aug 5 22:54:51 computer-van-Hoedje mDNSResponder: Repeated transitions for interface en1 (FE80:0000:0000:0000:021B:63FF:FE09:5711); delaying packets by 5 seconds
Aug 5 22:55:08 computer-van-Hoedje /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Could not start 802.1X
Aug 5 22:55:11 computer-van-Hoedje mDNSResponder: Repeated transitions for interface en1 (FE80:0000:0000:0000:021B:63FF:FE09:5711); delaying packets by 5 seconds
Aug 5 22:55:38 computer-van-Hoedje /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Could not start 802.1X
Aug 5 22:55:41 computer-van-Hoedje mDNSResponder: Repeated transitions for interface en1 (FE80:0000:0000:0000:021B:63FF:FE09:5711); delaying packets by 5 seconds
Aug 5 22:55:56 computer-van-Hoedje mDNSResponder: Repeated transitions for interface en1 (FE80:0000:0000:0000:021B:63FF:FE09:5711); delaying packets by 5 seconds
Het probleem is met google en bij Apple kan ik niets vinden over deze regel:
Aug 5 22:55:38 computer-van-Hoedje /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Could not start 802.1X
Dus eigenlijk ben ik nog niet echt dichterbij het oplossen van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

802.1X is een authenticatiemethode, die tegenwoordig vaak in (draadloze) universiteitsnetwerken wordt gebruikt. Voor thuisgebruik wordt het eigenlijk nooit gebruikt. Je kunt 'ns kijken in het programma Internetverbinding (Internet Connect) of daar toevallig een 802.1X geconfigureerd staat. Anders kun je misschien kun je een 802.1X verbinding toevoegen via Archief > Nieuwe 802.1X-verbinding... en kijken wat er dan gebeurt, of weer verwijderen.

Overigens verbindt mijn 12" PowerBook G4 met Mac OS X 10.4.10 ook niet automatisch met voorkeursnetwerken. Heeft ie wel gedaan, maar bij een bepaalde update van Mac OS X werkte het niet meer. Ook van alles geprobeerd aan voorkeuren weggooien en instellingen aanpassen, maar niks heeft geholpen. Op dit moment laat ik het voor wat het is, maar ik ga wel binnenkort Mac OS X 'ns opnieuw installeren. Misschien dat voor mij daarmee het probleem is opgelost.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik dacht dat ik al had gereageerd, alsnog dan maar:
Daedalus schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 21:10:
802.1X is een authenticatiemethode, die tegenwoordig vaak in (draadloze) universiteitsnetwerken wordt gebruikt. Voor thuisgebruik wordt het eigenlijk nooit gebruikt. Je kunt 'ns kijken in het programma Internetverbinding (Internet Connect) of daar toevallig een 802.1X geconfigureerd staat. Anders kun je misschien kun je een 802.1X verbinding toevoegen via Archief > Nieuwe 802.1X-verbinding... en kijken wat er dan gebeurt, of weer verwijderen.
Ik heb het geprobeerd. Maar helaas helpt dat niet.
Overigens verbindt mijn 12" PowerBook G4 met Mac OS X 10.4.10 ook niet automatisch met voorkeursnetwerken. Heeft ie wel gedaan, maar bij een bepaalde update van Mac OS X werkte het niet meer. Ook van alles geprobeerd aan voorkeuren weggooien en instellingen aanpassen, maar niks heeft geholpen. Op dit moment laat ik het voor wat het is, maar ik ga wel binnenkort Mac OS X 'ns opnieuw installeren. Misschien dat voor mij daarmee het probleem is opgelost.
Laat maar weten of het helpt. Ik ben bang van niet. Laten we hopen dat 10.4.11 de Airport issues echt oplost. Zo te zien aan de topics in Appletalk en elders op internet zijn er toch aardig wat problemen op (intel)Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 19:16:
Misschien helpt het als je een WPA key gebruikt ipv een WEP key? Ik weet niet wat voor laptop je hiervoor heb gehad, maar de MBP heeft sowieso een heel brak bereik (zeker in verhouding met de iBook die ik hiervoor had).

Je kan desnoods proberen een automator proces te maken.
Hmmm, vreemd maar waar. Met WPA-PSK beveiliging lijkt het nu prima te werken. Nog even afkloppen, maar so far so good. Vreemd want zonder key en met WEP gaat het dus fout.

* Hoedje begint te duimen ;)

Pagina: 1