Toon posts:

Database Encryptie SQL server 2005

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op het werk zijn we bezig de database van onze webapplicatie te beveiligen. Nu vroeg ik me af hoe ik in SQL server 2005 van microsoft de complete database can encrypten?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat heeft dat te maken met de beveiliging van je webapplicatie? Ik heb het idee dat je wellicht erg nutteloos moeilijk aan het doen bent :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Met Trucrypt, maar het lijkt me dat je dat niet wilt. Waarom wil je de database versleutelen? Als je je rechten goed instelt, en de toegang op de correcte manier regelt hoef je je database niet te versleutelen hoor. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen bepaalde belangrijke velden (zoals wachtwoorden en creditcardnummers) te versleutelen. Daar zijn natuurlijk veel methodes voor, maar die kun je met wat gegoogle wel vinden lijkt mij.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
De database mag op geen enkele manier geopend worden. Er zit namelijk patient data in. Als iemand bij uberhaubt bij de database komt mag hij/zij er niet zomaar in kijken. De website en de database draaien op een aparte server.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:44:
De database mag op geen enkele manier geopend worden. Er zit namelijk patient data in. Als iemand bij uberhaubt bij de database komt mag hij/zij er niet zomaar in kijken. De website en de database draaien op een aparte server.
Gebruik van views, bekend hiermee?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik niet bekend mee.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15

_Apache_

For life.

View is zegmaar een beperkt beeld van een specifieke tabel of meerdere tabellen.. Wanneer je deze views aanmaakt weet je dus precies wat je clients zien..

Maar voor ik je het diepe ingooi, hoe zit het met je password policy, login procedure, communicatie tussen de web app en db, etc?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

lier

MikroTik nerd

Bedenkelijk... :?

Waarom wil je encryptie gebruiken ?
Hoe wil je encryptie gebruiken ?
Waar ga je decrypten ?
Op welke manier wil je authenticatie en autorizatie doen ?
Wie gaan met de app werken ?
Welke manier van beveiliging ga je toepassen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je er niet mee bekend bent, ben jij dan wel de aangewezen persoon om met patient-data te werken? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Communicatie is beveiligd met SSL certificering en Required HTTPS. Login word aan de hand van een gebruikers tabel gedaan. Waarin de gebruikers gevens worden opgeslagen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Client Software Algemeen > Windows Servers en Server-software.
Het is de bedoeling dat je zelf wat onderzoek doet voor je een topic opent, en de bevindingen daarvan hier vermeldt. Zo komt je vraag over als een helpdeskvraag, en die zien we hier liever niet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• P_de_B
  • Niet online
Sorry, maar als je niet eens weet wat een view is, wil je dan alsjeblieft iemand inhuren die er wel verstand van heeft?

edit: dat komt een beetje hard over, dat is niet de bedoeling, maar je maakt je terecht zorgen over de gegevens die je opslaat. Ik denk dat je voor het veilig opslaan van gegevens op de verschillende terreinen goed moet weten wat je doet. Zowel op de inrichten van (de rechten van) de database, als de netwerkarchitectuur. Weet je van een bepaald onderdeel minder, dan zou ik daar professioneel advies voor inroepen.

[ Voor 63% gewijzigd door P_de_B op 01-08-2007 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog in de leer als je naar mijn profiel kijkt dan erbij er is aan mij gevraagd wat de mogelijk heden zijn met betrekking tot encryptie van een complete database maar heb tot nog toe niets kunnen vinden. Weet alleen dat het mogelijk is met SQL server 2005.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 10:06 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

P_de_B schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:59:
Sorry, maar als je niet eens weet wat een view is, wil je dan alsjeblieft iemand inhuren die er wel verstand van heeft?
Hmmm...iets te zwart - wit...

Door bijvoorbeeld stored procedures toe te passen heb je helemaal geen views nodig.

@TS: Probeer ajb eens (al) mijn vragen te beantwoorden...

Daarnaast, verdiep je eens in certificaten (client en server site), denk dat je daar een hoop mee kan bereiken.

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 01-08-2007 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
We zijn bezig met een certificaten door middel van passen van de client. Maar er wordt geeist dat mocht er iemand op de db server komen dat die dan niet zomer in de database kan kijken doormiddel van encryptie. Alleen doctoren en coassistenten gaan er mee werken.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

lier schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:55:
Bedenkelijk... :?

Waarom wil je encryptie gebruiken ?
Hoe wil je encryptie gebruiken ?
Waar ga je decrypten ?
Op welke manier wil je authenticatie en autorizatie doen ?
Wie gaan met de app werken ?
Welke manier van beveiliging ga je toepassen ?
Zou de TS deze vragen allemaal even kunnen beantwoorden en toelichten? Je technische vraag geeft extreem veel privacy problemen. Het spijt me, maar je mijn persoonlijke gevoel zegt mij dat je je kennisniveau moet opkrikken en die van je superieuren waarschijnlijk ook.

Over wat voor patient gegevens hebben we het hier eigenlijk? En wat is de bron? En wat is de scope? Zonder goede authenticatie en autorisatie mechanismen of afscherming van jullie machines is een surprise visite van het College Bescherming Persoonsgegevens. Die kunnen jullie ook met technische dingen helpen. En anders is een werk groep bij het AMC wel interestant om te ondervragen voor informatie die hier mee bezig is.

[ Voor 17% gewijzigd door VisionMaster op 01-08-2007 10:18 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• P_de_B
  • Niet online
Blegh, ook even vergeten dat het hier om SQL2k5 gaat. Die heeft inderdaad native mogelijkheden om encryptie toe te passen. Als ik even snel google vind ik erg veel artikelen hierover. Heb je daar al eens goed op gezocht?

Hier bijvoorbeeld: http://www.microsoft.com/...se/content/sqldatsec.mspx

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt al wel goed beveiligd het formaat is dicom en allleen artsen kunnen er bij.
We willen het alleen nog verder beveiligen. Het bedrijf voldoet aan alle eisen. Wees daar maar niet bang voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 10:33 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

P_de_B schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:15:
Blegh, ook even vergeten dat het hier om SQL2k5 gaat. Die heeft inderdaad native mogelijkheden om encryptie toe te passen. Als ik even snel google vind ik erg veel artikelen hierover. Heb je daar al eens goed op gezocht?

Hier bijvoorbeeld: http://www.microsoft.com/...se/content/sqldatsec.mspx
Dat is een stuk naieve tekst. Dit gaat er o.a. vanuit dat je een nogal established CA hebt voor je PKI infastructuur. Ik weet zeker dat niet alleen de TS, maar ook vele andere Tweakers en de superieuren van de TS hier niet meer van weten dan dat het bestaat. Voor het AMC' hun onderzoeks omgeving draaien wij de CA hier. Voornamelijke vanuit de Grid omgeving geinitieerd, maar eigenlijk voor de hele academische kant van de Nederlandse wetenschap. Dat is niet effe, 4x op Volgende drukken, gevolgt door Finsih en u heeft en draait een CA :)
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:21:
Het wordt al wel goed beveiligd het formaat is dicom en allleen artsen kunnen er bij.
We willen het alleen nog verder beveiligen.
Wat? weet je wel wat DICOM is?
http://staff.science.uva....yMedical/Blanchet2006.pdf
Hier heb je wat interessant informatie voor je om door te ploegen. En hier staat er ook nog wat in als inleiding: http://www.i3s.unice.fr/~johan/publis/HealthGrid06a.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door VisionMaster op 01-08-2007 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wat het is. We voldoen binnen het bedrijf aan de NEN7510 en zijn met het UZI register bezig voor beter beveiliging en certificaten.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:41:
Ik weet wat het is. We voldoen binnen het bedrijf aan de NEN7510 en zijn met het UZI register bezig voor beter beveiliging en certificaten.
De NEN7510 norm is een norm en verteld niets over hoe je met je data perse om moet gaan op een technisch niveau. Het is een norm die te interpreteren valt. Verder lees ik op de NEN7510 website dat je jezelf NEN7510 confirm mag noemen, na een self-assessment. Dat zegt dus ook niet veel ;)

Verder is DICOM een open formaat. Een defacto dat geinterpreteerd mag worden op een andere manier per fabrikant. De beveiliging is op het formaat niet aanwezig, omdat het ontworpen is in een tijd voor Internet en data sharing. Dus, aangenomen was dat het enkelt binnen de clinische omgeving wordt toegepast. Als je daar aan twijfelt aan die clinische omgeving (je vroeg ten slotte om database encryptie) dan is je voor aanname ook al niet prettig. De DICOM servers geven je de uiteindelijke beveiliging. Niet DICOM als formaat ansich.

De aansluiting met het UZI register is een heel stuk beter, omdat die mensen het (denk ik, eerste indruk) wel een begrijpen. Maaruh, gaan ze bij het UZI ervanuit dat je zelf een CA gaat draaien binnen je zorg instelling? Ik krijg die indruk wel.

edit:
Maaruh, de PDF linkjes gaan in op het onderwerp data encryptie en ook distributie van de data tussen verschillende locaties. Wellicht dat er wat handige dingen instaan die je kan gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door VisionMaster op 01-08-2007 11:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog maals de vraag we dwalen te veel af. Hoe kan ik die encryptie op de database implementeren in SQL server 2005. Ik heb daar nog steeds geen informatie over. We willen namelijk maximale beveiliging. Zekere voor het onzekere

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 11:06 ]

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:04:
Nog maals de vraag we dwalen te veel af. Hoe kan ik die encryptie op de database implementeren in SQL server 2005. Ik heb daar nog steeds geen informatie over.
Nogmaals, wat heb je zelf al kunnen vinden. Het forumis geen vraag- en antwoordsysteem waar je een vraag neerplempt en een pasklaar antwoord krijgt. Er is echt veel te vinden over native encryptie van SQL Server 2005. Welke zaken zijn nu nog niet duidelijk?

Verwijderd

Topicstarter
vertel me waar ik kan het niet vinden

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Nog maals de vraag we dwalen te veel af. Hoe kan ik die encryptie op de database implementeren in SQL server 2005. Ik heb daar nog steeds geen informatie over. We willen namelijk maximale beveiliging. Zekere voor het onzekere
Dude... nogmaals je vraag ansich is al fout en zorgwekkend ook al kan je het technisch prima doen en configureren. (Google is je vriend en ook MSDN pagina's).
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:07:
vertel me waar ik kan het niet vinden
Er is al een handige link gegeven met extra referenties vanuit die link. Lees alles nog effe door hierboven en probeer ook even na te gaan waarom wij allemaal zo zorgwekkend afdwalen van je oorspronkelijk vraag. Hier zit een reden achter.

[ Voor 28% gewijzigd door VisionMaster op 01-08-2007 11:13 ]

• P_de_B
  • Niet online
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

:/

[ Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 01-08-2007 11:08 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Deze al bekeken ?
Wat heb je zelf gezocht/gevonden ?
edit:
te laat...

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
coenjans, het is echt de bedoeling dat je zelf inzet toont. GoT is geen helpdesk. Lees Het algemeen beleid en Windows Servers en Server-Software - Policy nog eens goed door, en vul de gebrekkige informatie welke je tot nu toe hebt gegeven aan. Zonder inzet van jouw kant heeft dit topic geen zin zo.

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
oke zal er de volgende keer aan denken. ben nog nieuw hier bij tweakers.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 14:26 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee nu, open maar een nieuw topic wat wel voldoet aan de regels.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.