SLi of crossfire nodig ja of nee?

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 22:14
Op dit moment een beetje rond aan het kijken voor wat nieuwe hardware in mijn HTPC.

Het hele spul moet in ieder geval VISTA gaan draaien.

Ik heb eigenlijk weinig speciale wensen behalve 1. aan de HTPC moeten 3 "monitoren komen te hangen", te weten:
-Een breedbeeld lcd- scherm (1680x1050)(mag via DVI of VGA) op deze monitor wordt gewerkt als de mediacenter modus uit staat (dus gewoon desktop)
-Een T.v. via s-video 9deze moetingesteld worden op een custom resolutie. Deze hoeft alleen mediacenter te laten zien.
-Een beamer (VGA) resolutie 800x600, deze laat mediacenter zien als ik films wil kijken.

Ik wil niet met een of ander tooltje constant van resolutie wisselen.

In mijn huidige pc zit 1 videokaart, deze heeft drie aansluitingen dvi, vga en svideo De kaart kan echter maar 2 van de 3 tegelijk aansturen.

Daarom overweeg ik in mijn nieuwe pc twee videokaarten te stoppen.

Vraag 1 is dit de oplossing voor mijn probleem?

Vraag 2 Werkt dit onder vista?

Vraag 3 is het handig om hiervoor een moederbord te kopen waar twee PCI-E videokaarten op kunnen. Is dit noodzakelijk? Of zijn er ook andere oplossingen zoals de combinatie van onboard videokaart (op mobo) waaarbij het mobo ook een PCI_E voor een tweede graka heeft.

Ik heb wat rond lopen zoeken om antwoord te vinden op deze vragen. ik ben veel termen tegengekomen als SLI Crossfire. (ik weet dat beiden in principe bedoeld zijn voor twee graka's die samen 1 supergraka vormen met 1 output).

Ik heb echter een beetje last van het door de bomen het bos niet meer zien syndroom.

Iemand wat tips?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 15:57
Twee videokaarten is waarschijnlijk wel het makkelijkste voor een setup met 3 monitors, maar dan moet je juist geen gebruik maken van SLI of Crossfire, omdat dat er juist voor zorgt dat twee videokaarten samen functioneren als één kaart.

..wat je zelf dus ook al door had, maar waarom vraag je er dan toch naar? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 01-08-2007 02:26 ]

The devil is in the details.

• flipje81
Bedankt voor je antwoord.

Op je vraag waarom ik de vragen stel. Natuurlijk voor bevestiging van ideeen alvorens ik geld uit ga geven. (zeker als je laaste PC een amd athlon xp was..een tijdje geleden dus en er in de tussentijd veeeel veranderd is)

Bovendien lijkt het er nu op dat ik een SLI moederbord moet gaan kopen (of crossfire) om vervolgens niet gebruik te maken van de sli maar alleen van het feit dat er twee PCI-express sloten opzitten.

Bovendien staan de andere vragen nog steeds. Gaat dit werken onder vista en zijn er andere oplossingen (.v. onboard graka en extra graka)

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:21
ik weet niet zeker of dit klopt.

je wilt dus beide Vga/Dvi aansluitingen gebruiken en de video out.
op deze manier gebruik je dus hoe dan ook een kaart. want je zegt de tv niet via DVI/Hdmi etc aan te sluiten.
dan kan je toch wel Crossfire / Sli Draaien want je gebruikt maar 1 kaart ?

@ TS.
volgens mij laat vista dit prima toe. als je voor een Ati kaart gaat heb je Catalist Controll centre wat je prima laat instellen waar je wat voor beeld wilt hebben. alleen weet ik niet hoe die het doet met 3 monitoren, maar dat lijkt me geen probleem.

over de combinatie van onboard + extra Graka zit ik zelf erg te twijfelen of het nou wel of niet kan. Sli kan er in iedergeval niet mee, en Crossfire waarschijnlijk ook niet. maar los naast elkaar zou ik niets over durven zeggen.

Verwijderd

Onboard met graka in pci express slot werkte hier niet, onboard word namelijk meteen uitgeschakeld bij het vinden van de graka @ pci express slot ;).

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 16:51

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Tegenwoordig zit er toch op bijna elke kaart dit:
2xDVI of HMDI
1xS-Video

Dus zoals ik het zie is één kaart genoeg, maar het kan zijn dat je tegelijk niet meer dan 2 poorten kunt gebruiken (dit weet ik niet).

• flipje81
MM toch nog veel lieden op de been op dit late uur..leuk dat jullie ff de moeite nemen om te reageren.

Tja zoals het nu uitziet wordt het dus een oplossing met een SI of Crossfire bord met twee videokaarten die niet in SLI geschakeld worden.

Maar ja... wat dan te kiezen een crossfire of SLI bord.. maakt het gezien de toepassing nog wel uit?

twee opties:
Asus M2R32-MVP

Formfactor :Full ATX
Chipset: AMD 580X crossfire SB600
Aantal geheugensloten: (max geheugen)4 Sloten max 8Gb 800/667/533
PCI-express: 2x full 16x Crossfire
PCI : 2x
VGA onboard: Nee
Audio: ADI 1988A 8 kanaals + spdif out
IDE: 1x
SATA: 4x
USB 2.0: 4x + 6x header
Firewire: 1x + 1x header
LAN: 1x 1gb
Prijs: 83 euro

Samen met 2x ati radeon kaart (welke?)

SLI optie
M2N-E SLI

Formfactor :Full ATX
Chipset: NVIDIA® nForce® 500 MCP
Aantal geheugensloten: (max geheugen)4 Sloten max 8Gb800/667/53
PCI-express: 2 op 8 speed SLI
PCI : 2x
VGA onboard: Nee
Audio: C-media Supiior quality 8 kanalen + spdif out
IDE: 1x
SATA: 4x
USB 2.0: 3x + 4x header
Firewire: 1x + 1x header
LAN: 1x 1 Gbmbit

Cool n quit:Ja
Prijs 74 euro

Samen met videokarten 2x Asus EN7300GT Silent (50 euro perstuk)

• flipje81
ErikRedbeard schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 03:39:
Tegenwoordig zit er toch op bijna elke kaart dit:
2xDVI of HMDI
1xS-Video

Dus zoals ik het zie is één kaart genoeg, maar het kan zijn dat je tegelijk niet meer dan 2 poorten kunt gebruiken (dit weet ik niet).
Volgens mij inderdaad slechts 2 van de 3 poorten tegelijk..of je moet een heel speciaal kaartje hebben (matrox wellicht?)

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-07 17:34
flipje81 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 03:47:
MM toch nog veel lieden op de been op dit late uur..leuk dat jullie ff de moeite nemen om te reageren.

Tja zoals het nu uitziet wordt het dus een oplossing met een SI of Crossfire bord met twee videokaarten die niet in SLI geschakeld worden.

Maar ja... wat dan te kiezen een crossfire of SLI bord.. maakt het gezien de toepassing nog wel uit?

Samen met videokarten 2x Asus EN7300GT Silent (50 euro perstuk)
Als je geen Sli of Crossfire gaat gebebruiken heb je ook geen Sli of crossfire moederbord nodig elk moederbord met 2 PCIe x16 sloten is voldoende. je kan ook kijken voor een goedkoop PCI kaartje dan heb je genoeg aan een moederbord met een PCIe en een paar PCI sloten.

• flipje81
|Hmm...

Is het niet zo dat PCI videokaarten niet meer ondersteunt worden onder vista?

Ik heb trouwens ook nog geen mobo gezien met twee PCI-E (heb ook nog niet echt gezocht eerlijk gezegd)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
flipje81 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:04:
|Hmm...

Is het niet zo dat PCI videokaarten niet meer ondersteunt worden onder vista?

Ik heb trouwens ook nog geen mobo gezien met twee PCI-E (heb ook nog niet echt gezocht eerlijk gezegd)
PCI videokaarten werken in principe nog wel onder Vista, maar je moet erg opletten als je gaat combineren, zie bijv. :
Vista + 2 ATi kaarten = Code 43
http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx

Er zijn ook mobo's met 4 PCI-E sloten, en natuurlijk alle SLI/Crossfire mobo's hebben er minimaal 2 :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee dus.

Wat ik trouwens niet snap is dat je al voordat je gekozen hebt wat voor sloten er op een bord moeten (en dus ook welke chipset je gaat nemen) al blijkbaar voor een merk en twee mogelijke modellen gekozen hebt. Dat is volstrekt de verkeerde volgorde.

Sowieso gaat dit meer over moederborden dan videokaarten en dan nog is het een move niet waard aangezien het gewoon een "wat moet ik kopen?" topic is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.