Vista + 2 ATi kaarten = Code 43

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 19:49

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Even mijn specs:
Windows Vista Ultimate 64-bit
Fortron 1010W PSU
Asus Striker Extreme 680i
Intel Q6600
MSI ATi X1900 XT
MSI ATi X550
3x Samsung 17" TFT

Beide videokaarten werken apart in mijn systeem. Als ik ze echter tegelijk wil gebruiken krijgt de X550 een "Code 43". Volgens Microsoft krijg je dit als je kaarten gaat gebruiken die andere drivers nodig hebben (bv Ati en nVidia samen). Dat zou hier echter geen probleem mogen zijn.

Ik heb de X550 al in beide andere PCI-E sloten geprobeerd. Bij de allereerste boot na het plaatsen had ik even beeld op beide kaarten, alleen ging het dan om de paar seconden op zwart. Sindsdien krijg ik enkel nog Code 43 in Device Manager. Catalyst drivers heb ik ook al geherinstalleerd, hielp helaas niet veel.

In de knwoledge base van ATi staat er ook niet veel hierover. Iemand nog oplossingen?

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Even een update:
Ik heb even een X1600 uit mijn HTPC gehaald en die in mijn systeem gezet. In eerste instantie leek alles goed te gaan. Kaart word gewoon geïnstalleerd. Maar zodra ik mijn 3e scherm activeer word alles zeer sloom en gaan al mijn schermen op zwart. Ik zie enkel de muiscursor nog (waarmme ik op de 3 schermen kan). Af en toe komt dan het beeld er nog is door op alle 3 de schermen.

Is dit nu gewoon een driver issue of moet ik wat aan mijn BIOS instellingen gaan wijzigen om 2 "zware" videokaarten te kunnen draaien? Om mijn Q6600 stabiel te krijgen heb ik ook al het de NB core opgekrikt naar 1.50V.

Of kan maar beter gewoon 2x een 8800GTS gaan halen?...

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:50
WhiteDog schreef op maandag 28 mei 2007 @ 15:21:
Of kan maar beter gewoon 2x een 8800GTS gaan halen?...
_/-\o_ (kweet neit of je dan wel 3 schermen kunt draaien trouwens..)

Of wachten op PCI-e 2.0 die schijnt beter om te gaan met twee verschillende grafische kaarten.
Ik zou niet weten hoe je je huidige probleem zou kunnen oplossen.

M3P - M3LR - 6320Wp

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
bokkow schreef op maandag 28 mei 2007 @ 15:28:
[...]

_/-\o_ (kweet neit of je dan wel 3 schermen kunt draaien trouwens..)

Of wachten op PCI-e 2.0 die schijnt beter om te gaan met twee verschillende grafische kaarten.
Ik zou niet weten hoe je je huidige probleem zou kunnen oplossen.
Dat is geen probleem hoor :) Alleen kan ik dan tegen hetzelfde probleem aanlopen. Ik denk alleen dat ze bij nVidia en Asus hun SLI-moederborden wel iets beter getest hebben met nVidia VGA kaarten dan met ATI kaarten :)

Het was zowieso de bedoeling om naar nVidia over te schakelen (anders had ik geen SLi bord hoeven te kopen). Alleen is dat weer een investeing van 800 euro die ik wou uitstellen tot er wat zuinigere en kleinere 8800 kaarten waren... (en stabiele drivers).

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Probleem opgelost!

Ben een 8800 GTX en een 8500 GT gaan kopen en alles werkte van de eerste keer :P
Heb ook met ATI zitten mailen en ze willen hier geen support op leveren. Oude kaarten krijgen een nieuw leven in mijn HTPC :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-07 01:32

Edmin

Crew Council

get on my horse!

semi-offtopic: Is dit een specifiek Ati probleem? Is dat de reden waarom je niet voor een HD2900XT bent gegaan? Als ik de berichten zo lees, lijken de Nvidia kaarten toch minder Vista proof te zijn dan de ATi variant, of valt het mee?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
Bij Nvidia is het dualscreen en meerdere videokaarten support sowieso beter dan bij ATI(oa. door SLI).

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 31-05-2007 00:19 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-07 01:32

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Is dat zo? Ik draai al weer een tijdje Crossfire (zie specs) onder XP, zonder problemen. Of bedoel je specifiek voor Vista?

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
Crossfire zullen ze vast wel goed geregeld hebben, maar als je 2 verschillende kaarten of meerdere beeldschermen aan wilt sluiten is Nvidia fijner vind ik. In de drivers zitten ook meer mogelijkheden daarvoor. (oa. de span mogelijkheid zodat 2 beeldschermen softwarematig als 1 hele brede worden gezien en zo bij veel meer games werken)

• Zeerob
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 15:19
Ik heb hetzelfde probleem met Vista 32. Zie hieronder de (engelse) omschrijving van het probleem die ik naar Asus heb gestuurd. Whitedog, heb je misschien een link naar 'Volgens Microsoft krijg je dit als je kaarten gaat gebruiken die andere drivers nodig hebben (bv Ati en nVidia samen)'?

Code 43 error in dual monitor setup with P5B-VM and NVIDIA GeForce 6200 LE
--------------------------------------------------------------------------
I have an ASUS P5B_VM motherboard with Intel G965 integrated graphics.
The extra graphics card is a NVIDIA GeForce 6200 LE (PCI).
With XP, the two monitors work ok. With Vista-Business 32 bit, only one
monitor will work. In the Bios, you can specify 'Initiate Graphics Adapter'.
This allows you to specify the boot-adapter.
- If I specify [PCI/IGD], the IGD (Intel G965) will not work, and vista runs
on the GeForce.
- If I specify [IGD/PCI], or [IGD], the GeForce 6200 LE will not work, and vista
runs on the Integrated Graphics.
In the Vista Device Manager, the not-working adapater has the ! sign, and this
errormessage:
"Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)"
So both adapters do work, but not together! The second adapter (as specified in
bios 'Initiate Graphics Adapter' setting) does not work.
I have the lastest bios 0706.
I have tried the lastest drivers for the graphic adapters:
- For Intel G965: 7.14.10.1255
- For GeForce: 7.15.11.5818
I have googled for solutions and have tried this:
- Uninstalling and deleting the Asus ATK0110 ACPI Utility
- Disabling one processor core with: bcdedit /set oncecpu on
All this did not work. By the way, I have 4GB of memory installed.

Verwijderd

Heb Vista 64 Ultimate.

Op PCI-e bus zit een ATI XT1950 ofzoiets met 2x DVI uitgang
Op de normale PCI bus zit een Nvidia GeForce FX 5200

Systeem is dual boot, onder XP werken beide videokaarten perfect: 3 schermen in totaal.

Onder Vista krijg ik een 'code 43'. Wanneer ik in de BIOS PCI-e als primaire videokaart zet dan werkt de ATI kaart wel en krijg ik de code 43 melding op de FX 5200. Wanneer ik PCI als primaire videokaar kies dan werkt de Nvidia wel, maar krijg ik de code 43 op de ATI kaart.

Kortom: het is geen ATI of NVidia specifiek probleem, maar een Vista probleem.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:26:
Heb Vista 64 Ultimate.

Op PCI-e bus zit een ATI XT1950 ofzoiets met 2x DVI uitgang
Op de normale PCI bus zit een Nvidia GeForce FX 5200

Systeem is dual boot, onder XP werken beide videokaarten perfect: 3 schermen in totaal.

Onder Vista krijg ik een 'code 43'. Wanneer ik in de BIOS PCI-e als primaire videokaart zet dan werkt de ATI kaart wel en krijg ik de code 43 melding op de FX 5200. Wanneer ik PCI als primaire videokaar kies dan werkt de Nvidia wel, maar krijg ik de code 43 op de ATI kaart.

Kortom: het is geen ATI of NVidia specifiek probleem, maar een Vista probleem.
Klopt (helaas) als een bus en was al langer bekend, zie bijv.

http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx

Verwijderd

Ja, erg balen.

Ik heb dus een 'homogeneous' kaartje nodig, zoals Microsoft dat noemt. Aangezien ik een ATI Radeon X1950 heb moet ik een ATI Radeon kaartje hebben dat met dezelfde driver werkt.

Betekent dat dat ik alles kan kiezen vanaf de Radeon 9600, of bestaat de 'Catalyst Driver' uit meerdere drivers?

Komt nog eens bij dat mijn huidige moederbord maar 1 PCI-e slot heeft, dus moet ik eerst nog een moederbordje vinden met meerdere PCI-e sloten.

Of er moet door 1 of andere obscure fabrikant een Radeon 9600 PCI kaartje zijn uitgebracht (vooropgestelt dat die dezelfde driver gerbuikt)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:16:

Betekent dat dat ik alles kan kiezen vanaf de Radeon 9600, of bestaat de 'Catalyst Driver' uit meerdere drivers?
Mijn moederbordje ondersteunt zowel AGP als PCI-e (tegelijkertijd, Asrock 775dual-VSTA). Had nog een Radeon 9600 Pro kaartje liggen, en wat denk je: werkt perfect!

Kortom, ik denk dat je kunt stellen dat de Catalyst Driver 1 driver is, dus dat alles vanaf de Radeon 9500 gewoon met elkaar samen kan werken.
Pagina: 1