Gaat een 7600GT AGP hierop passen?

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07 15:50
En daar ben ik weer met wéér een vraag wat betreft een videokaart. Nu ik de laatste tijd zoveel bezig ben met het samenstellen van systeempjes en upgrade kits heeft m'n pa besloten ook zijn pc beschikbaar te stellen voor een fikse upgrade. Ik wil hem sneller maken voor 3D applicaties ( zoals games en modelling ). Het is een redelijk oud systeem, dus ik was van plan waar ik naar moest kijken bij het uitzoeken van een nieuwe videokaart.

Het systeem is nu als volgt samen gesteld

Moederbord: Asus P4P800 Deluxe
Processor: Intel Pentium ® 4 @ 2.9 Ghz ( Northwood ) -- Multiplier = 14 X 210 Mhz. --
Geheugen: Da's een beetje raar. Ik heb 512 mb in totaal, 1 x 256 MB DDR SD ram PC2700-166mhz -- In combinatie met 1 x 256 MB DDR SD ram PC3200-200mhz.

Ik denk dat het geheugen nog wel eens een probleem kan geven wil ik toch het uiterste uit die videokaart kunnen halen. Ik heb al verschillende 1 GB setjes gezien van rond de 70 euro, die ik bereid ben erbij te nemen als mijn systeem daar ook daadwerkelijk sneller op wordt.

Ik was alleen benieuwd of het uitbreiden van het geheugen verplicht is om spellen als Quake 4 en Call of Duty 2 goed te kunnen draaien. Voor de rest ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie mening wat betreft het vervangen van de huidige FX5200 voor een 7600GT. En als jullie tips hebben voor het geheugen zijn die natuurlijk ook meer dan welkom.

Met vriendelijke groet,

Gydeon

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Een upgrade van 512 MB met een FX5200 naar 1536 MB met een 7600GT is voor de games die jij noemt een wereld van verschil. De upgrade van het geheugen zorgt ervoor dat de laadtijden een flink stuk korter worden (vooral bij grote maps) en het vervangen van de videokaart zorgt ervoor dat je DX9 effecten aan kunt zetten en in hoge resoluties ook goede fps hebt (nu alleen in lage reso's neem ik aan).

Lijkt mij een erg goede upgrade! Sneller zou ik niet nemen, als je een 7900/8600 videokaart zou nemen is je CPU te langzaam..

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Het lijkt me gewoon kunnen, het geheugen zul je inderdaad moeten vergroten.
Anders ga je niet heel veel voorruit met alleen maar een snellere videokaart.

Voor de rest zal een AGP 8x kaart op dat moederbord wel gaan werken. Tenzij je natuurlijk stiekem een PCI-e moederbord hebt, maar dat is met een p4p800 niet het geval dacht ik.

Een 7600Gt lijkt me eigenlijk redelijk goed passen bij de prestaties van processor en geheugen. Heel misschien dat je je wat kan besparen door nog iets verder terug te gaan qua videokaartperformance. Maar voor Call of Duty 2 en Quake 4 zul je toch in de buurt van de 7600GT moeten zitten om acceptabel met kwaliteit te kunnen spelen.

Alvast veel succes.

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 13:58
Ik zou het geheugen wat je nu heb in ieder geval eruithalen en vervangen voor 1GB 400mhz geheugen. En dan inderdaad die 7600GT erbij, of was dat je plan al? O-)

Success

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:43
of je kunt ook een x1950 pro nemen, die is namelijk nog iets sneller en is volge3ns mij iets van 150€ en dan zowieso wat geheugen erbij doen.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Zo'n X1950 lijkt mij wat overkill voor een P4 2.9 :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Gydeon
Ik heb m'n CPU net heel stiekem overgeclockt naar 3.1 ghz. Als hij zo blijft lopen scheelt het wel iets, maar denk niet dat het zoveel uitmaakt :P

Maar voor de rest. Ik heb toch altijd gebruik gemaakt van Nvidia in deze kast, en denk ook dat ik het liefste daarbij blijf. Als het echt véél verstandiger is een X1950Pro te nemen, dan wil ik wel overstappen. Het lijkt mij alleen niet zo slim om zo'n kaart te nemen in combinatie met de rest van mijn systeem ;)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:50
Ik weet niet precies wat een GF7600GT kost, maar als je meer moet uitgeven voor een x1950pro, dan zou ik dat inderdaad ivm je beperkte CPU kracht niet doen.

edit: zo'n 135euro. Ik zou die extra 15 euro in de zak houden, tenzij je later deze kaart in een snellere pc zou willen steken. Helaas zit je dan wel met het probleem dat het een AGP kaart is.

[ Voor 39% gewijzigd door DrEvil1986 op 31-07-2007 19:40 ]

• Gydeon
Nee, ben van plan om rond de uitkomst van PCI 2.0 en de nieuwe quadcores een compleet nieuw systeem voor mezelf te bouwen. Het geld dat ik daarom hieraan uitgeef is in die tijd weer dubbel terugverdiend. Het was namelijk het idee om dat systeem nu al te bouwen, maar nu de 9800GTX specs bekend zijn denk ik toch dat het het waard is om even te wachten tot deze kaart uitkomt. Daarom deze upgrade ook gedeeltelijk ;).

Maar aangezien ik niet van plan ben de kaart over te plaatsen naar een andere PC, denk ik dat ik aan een 7600GT genoeg heb :).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 11:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat je juist de 15 euro extra wel moet besteden aan de x1950pro. De pc trekt die kaart echt wel als je er geheugen bij hebt geprikt. De prestaties zijn ook aanzienlijk beter. De 7600 GT zet leuke prestaties neer. Ik heb de kaart zelf namelijk ruim een half juist gebruikt in een athlon xp 2800+, 1 GB
systeem.

Wat is die laatste 15 euro extra nou nog? (tenzij er meer argumenten meespelen. De 7600 GT zal bijvoorbeeld iets stiller zijn, omdat de kaart nauwelijks warm wordt.)

Succes ermee.

• Gydeon
Nou, warmte boeit mij totaal niets. Ik heb hier 2 x 120 mm fans in de kast hangen, die nemen de warmte van mijn vga meteen mee ( ook in deze setup ). Da's dus niet het probleem

En ook nog eens dat het geluid mij al helemaal niets uitmaakt, aangezien de pc op een zolder staat met flink wat andere apparatuur. Dat maakt ook al herrie zat, dus de herrie van de kaart zou geneens opvallen ;).

Als de prestaties van de X1950 Pro inderdaad beter zijn op die setup ( als ik er 1 Gb ram bij prik ), dan geef ik die 15 euro ook maar graag uit hoor. Nadeel is wel dat ik digital vibrance moet missen en ik de drivers even moet bekijken.

[EDIT] Van de ATi kaarten zijn de Sapphire's toch ontzettend goede of niet? Had namelijk de Sapphire X1950 Pro al op't oog. Ook was ik benieuwd naar de voeding. Ik heb er nu een iCute 400Watt voeding van "Ruilian Science" in zitten. Gaat deze het trekken?

[ Voor 17% gewijzigd door Gydeon op 31-07-2007 22:53 ]

• Gydeon
Niemand die mij aan kan geven of een 400 Watt voeding voldoende is? Ben namelijk nog maar 1 stapje verwijderd van het aanschaffen, en da's de voeding.

Voor de rest heb ik niet uitzonderlijk veel "onzin" in mijn kast. Weet niet hoe energiezuinig alle onderdelen in m'n PC zijn, maar is er niet een manier om het complete stroomverbruik in je PC te meten tijdens stress? ( een programma ofzo ). Anders moet ik dadelijk óók nog's een nieuwe voeding aanschaffen ;).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gydeon schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 23:00:
Niemand die mij aan kan geven of een 400 Watt voeding voldoende is?
Nee, dat kan niet met alleen het wattage. Een 400W Qtec of Sweex voeding kan onvoldoende zijn, een 400W kwaliteitsvoeding kan weer "teveel" zijn. Er is een topic over: Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gydeon
nou, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van het merk "Ruilian Science & Technology". De PC is niet bepaald van deze tijd, dus het kan zijn dat deze voeding is gekocht toen 400W nog state-of-the-art was. Maar met een `slechte´ 400W voeding zou je dus tekort kunnen komen ( afhankelijk van wat de rest van je configuratie is. Ik verwacht niet dat deze heel veel stroom vreet bij mij ).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gydeon schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 23:12:
nou, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van het merk "Ruilian Science & Technology". De PC is niet bepaald van deze tijd, dus het kan zijn dat deze voeding is gekocht toen 400W nog state-of-the-art was. Maar met een `slechte´ 400W voeding zou je dus tekort kunnen komen ( afhankelijk van wat de rest van je configuratie is. Ik verwacht niet dat deze heel veel stroom vreet bij mij ).
Een oude P4 is een stroomvreter, vergis je daar niet in. Samen met een 7900 en flink wat USB spul kan het hard gaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gydeon
Las net inderdaad dat mijn CPU waarschijnlijk al rond de 60 Watt stroom verbruikt, dus ik ben al druk aan't zoeken naar het verbruik van de andere onderdelen. Kan ik de pieken gewoon onder elkaar zetten en optellen of moet ik er nog extra verbruiken bij tellen?

En met USB, ik heb hier een Hub liggen met flink wat zooi erop, maar die heeft een externe power-source ( adapter ). Moet deze nou ook gerekend worden tot een stroomverbruiker of niet? Neem aan dat de adapter alle stroom van de apparaten voor zijn rekening neemt, maar kan er natuurlijk naast zitten ;).

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Gydeon schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 23:00:
Niemand die mij aan kan geven of een 400 Watt voeding voldoende is? Ben namelijk nog maar 1 stapje verwijderd van het aanschaffen, en da's de voeding.

Voor de rest heb ik niet uitzonderlijk veel "onzin" in mijn kast. Weet niet hoe energiezuinig alle onderdelen in m'n PC zijn, maar is er niet een manier om het complete stroomverbruik in je PC te meten tijdens stress? ( een programma ofzo ). Anders moet ik dadelijk óók nog's een nieuwe voeding aanschaffen ;).
Heb hier een 400Watt voeding die mijn 7600GS SLI opstelling gewoon trekt.
Daarnaast een Opteron 170, 4x512MB, 2 HD's.

als je een beetje goede voeding hebt moet het kunnen. :)

zou btw zeker voor die 1950pro gaan. vooral die van club3d is mooi, met arctic accelero x2 koeling. (had em zelf ook bijna gekocht, maar toch overgegaan op PCI-E.)

• Gydeon
Dj-sannieboy schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 23:20[/message]:

zou btw zeker voor die 1950pro gaan. vooral die van club3d is mooi, met arctic accelero x2 koeling. (had em zelf ook bijna gekocht, maar toch overgegaan op PCI-E.)
De Club3D X1950 Pro heeft maar 256MB geheugeninterface, tegen de 512MB geheugeninterface van Sapphire. Voor dezelfde prijs lijkt het mij dan slimmer de Sapphire te nemen, aangezien er een 120 mm fan direct op de kaart gericht staat. De koeling zóu het probleem niet moeten zijn :).

En dubbel geheugen lijkt mij toch een enorme snelheidsboost als de core en mem snelheden vrijwel gelijkt zijn. De Club3D heeft een 25mhz snellere core en 20 mhz sneller memory. Denk niet dat dat sterk opweegt tegen het dubbele geheugen. Zowieso kan een beetje overclocken natuurlijk doen wonderen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Gydeon op 01-08-2007 23:29 ]

• Gydeon
Ik heb vandaag een vriend van mij gesproken over deze upgrade, en hij zei dat een Ruilian Science voeding niet zó slecht was. Hij verwachtte wel dat hij het aankon. Hij was alleen wel bezorgd over het extra stroomgebruik door het extra geheugen. Zou dit problemen op kunnen leveren? 512 MB is namelijk niet niks in mijn ogen...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gydeon schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:18:
Ik heb vandaag een vriend van mij gesproken over deze upgrade, en hij zei dat een Ruilian Science voeding niet zó slecht was. Hij verwachtte wel dat hij het aankon. Hij was alleen wel bezorgd over het extra stroomgebruik door het extra geheugen. Zou dit problemen op kunnen leveren? 512 MB is namelijk niet niks in mijn ogen...
"een vriend" is gewoon iets vaags. Doe je onderzoek, kijk wat de voeding kan leveren op de +12V lijnen, en zoek reviews van deze voedingen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hoewel in CSL dit staat: Wat is er nu anders in CSL?, betekent dat niet dat je zo'n vraag maar in elk willekeurig ander forum kunt posten.

Gaan/blijven zoeken naar reviews is echt het beste.

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Voeding:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 02-08-2007 22:38 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Over het stroomgebruik:
Misschien heb je hier wat aan: eXtreme Power Supply Calculator

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 22:27 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:22
Minstens 20A op de 12v lijn is toch wel aan te raden voor een x1950pro. Een 7600GT daarintegen slurpt *heel* wat minder. Als je echt echt stevig gaat gamen op dat systeem, zou ik toch voor de x1950pro gaan. Heb 'm zelf ook (PCIE) en gamet prima. Wel heb ik gemerkt dat mijn venice 64 3500+ (2,2Ghz) een bottleneck vormde...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
en
Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

Idd. Dit is offtopic en getuigt niet echt van het niveau van inzet dat we hier verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.