[WIN] Pc inzetten als wireless router

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 14:20
Mijn ouders hebben een camping in tsjechie in een klein dorpje met +-160 inwoners. Dit dorpje is geheel verstookt van de bewoonde wereld. Dus jullie zullen wel snappen dat hier geen 20Mbit internet verbindingen vorhanden zijn.

Nu hebben ze in tsjechie wel een oplossing voor dit probleem, omdat je anders een vermogen kwijt bent aan een inbelverbinding. Gasten (en wijzelf ook) willen nu eenmaal internetten. Ze hebben hier een mobiele permanente verbinding. De verbinding gaan via het mobiel netwerk, is iets sneller als een inbel verbinding en je betaald een vast bedrag per maand.

Maar nu komt het, we willen meerdere pc's van deze verbinding gebruik laten maken. En dit dan het liefst door middel van een wireless verbinding. Ik dacht zelf dat zal wel niet zo moeilijk zijn, ik had vroeger ook altijd mijn linux servertje als router in een bedraad netwerk. Maar ik merk dat dit soort dingen in windows icm wireless toch wat ingewikkelder zijn of ik gewoon te weinig verstand heb van windows en wireless.

Ik heb nu een pc klaargezet die als router zou moeten werken, hiervoor een p3 genomen, dit word tevens de internet pc. De p3 is krachtig genoeg en is toch lekker zuinig en kan dus aan blijven staan. Ik heb er windows XP opgezet, mijn voorkeur gaat meestal uit naar linux maar de obscure hardware, tsjechiesche handleiding en software hebben mij weerhouden het onder linux te gaan proberen.

Dus nu de vraag: Kan ik zo een pc inzetten als draadloze router? Dan wil ik dus dat het internet binnenkomt op de mobielemodem, dit lukt al, en dat de de pc dient als router.

Ik heb al gegoogled, iets dat achter deze verbinding niet geweldig gaat. Maar tijdens de zoektocht niet veel aanknopingspunten kunnen vinden. Heb ook de netwerken faq hier doorgenomen, maar hier ook niks gevonden.

Dus ik hoop dat iemand kan helpen!

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor zover ik weet kan je alleen een WAP bouwen met linux. Onder Windows is alleen een Adhoc verbinding mogelijk. I.C.M. Internet Connection Sharing heb je dan een WIreless router, maar dat is maar voor 1 verbinding mogelijk.

Waarom wil je het persee met een server/PC doen? Er zijn in Tsjechie toch ook wel hardware routers beschikbaar.. En i.c.m. enkele andere WAP's kan je ook een aardig grote oppervlakte bereiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Equator schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:56:
Voor zover ik weet kan je alleen een WAP bouwen met linux. Onder Windows is alleen een Adhoc verbinding mogelijk. I.C.M. Internet Connection Sharing heb je dan een WIreless router, maar dat is maar voor 1 verbinding mogelijk.
Dit heb ik geprobeert, maar krijg ik niet echt voor elkaar. Ik weet niet precies hoe de "router" dhcp server word.
Equator schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:56:
Waarom wil je het persee met een server/PC doen? Er zijn in Tsjechie toch ook wel hardware routers beschikbaar.. En i.c.m. enkele andere WAP's kan je ook een aardig grote oppervlakte bereiken..
Een gemiddelde router heeft niet echt een functionaliteit om een internet verbinding via het mobiele netwerk te maken. Dus ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07 21:54
Kun je niet een brug maken tussen de mobiele modem en de wirless netwerk verbinding? en dan een stukje software die DHCP speelt installeren.
Ik weet dat die brug in ieder geval DHCP requests door laat >:) (foutje op stage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon internet connection sharing in XP aanzetten en dan via een normale netwerkkaart aansluiten op een wireless router (router, liever geen accesspoint dus, want dan moet je weer gaan klooien met een dhcp-server op je xp bak).

[ Voor 27% gewijzigd door Palomar op 31-07-2007 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51723

misschien een idee om wat informatie over het 'mobiele' modem neer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Anoniem: 51723 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:11:
misschien een idee om wat informatie over het 'mobiele' modem neer te zetten?
Idd, er is vast iets leukers te bedenken dan XP als 'core' routertje in te zetten >:)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:19
Met IPcop moet dit wel kunnen toch?

Heb zelf wel eens met een P3 IPcop geinstalleerd en dit bied ondersteuning voor draadloze netwerken en ook voor bedrade en je kan inbelmodems enzo instellen. Wat weer een leuke bijkomst is je kan het verkeer regelen met bandbreedte en ook onderling (of ze elkaar mogen zien enzo).

Er zijn tal van uitbreidingen voor IPcop die Ipcop weer sterker en groter maken.

Raad je wel een P3 aan met 512MB geheugen als je ook flink wat met Addons gaat doen en een 10GB schijf is ruim voldoende. (werkte zelf met een P3 733MHz en 768MB RAM en 10GB schijf alles was in RAM geheugen en was lekker snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Emielio schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:40:
Mijn ouders hebben een camping in tsjechie in een klein dorpje met +-160 inwoners. Dit dorpje is geheel verstookt van de bewoonde wereld. Dus jullie zullen wel snappen dat hier geen 20Mbit internet verbindingen voorhanden zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat een mobiele internetverbinding sneller is dan een instap ADSL verbinding, het hoeft toch geen 20Mbit te zijn?
Ik heb er windows XP opgezet, mijn voorkeur gaat meestal uit naar linux maar de obscure hardware, tsjechiesche handleiding en software hebben mij weerhouden het onder linux te gaan proberen.
Je kunt het toch gewoon proberen, als het niet lukt zet je xp weer terug.
Ik heb al gegoogled, iets dat achter deze verbinding niet geweldig gaat.
Ai, en dat wil je delen met een hele camping?

knip.. Ontopic houden a.u.b.

[ Voor 3% gewijzigd door Equator op 31-07-2007 11:53 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
marcieking schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:26:
Ik kan me niet voorstellen dat een mobiele internetverbinding sneller is dan een instap ADSL verbinding, het hoeft toch geen 20Mbit te zijn?
Je snapt het sarcasme niet. De mobiele internet verbinding is dus de enige permanente verbinding aanwezig hier.
marcieking schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:26:
Ai, en dat wil je delen met een hele camping?
In eerste instantie is de bedoeling dat in ieder geval de internet computer en de receptie computer tegelijk kunnen draaien.

Knip.. Ook hier houdenw e het ontopic

Ik denk dat ik het op Palomar's idee eens uit ga proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Equator op 31-07-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ging er ook vanuit dat het internet voor de campinggasten bedoeld was. Vandaar een router, zodat ze gewoon automatisch een ip-adres krijgen en dat de boel ook beveiligd is (netwerk afgeschermd van je receptiecomputer en te beveiligen met WPA/WEP). Als je wilt dat de pc's elkaar wel makkelijk kunnen zien (voor bestanden delen e.d.) kun je misschien ook wel een accesspoint nemen en dan handmatig IP-adressen invoeren op de pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Emielio schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:01:

[...]

Een gemiddelde router heeft niet echt een functionaliteit om een internet verbinding via het mobiele netwerk te maken. Dus ik zou niet weten hoe ik dit moet oplossen.
Een huis-tuin-keuekn router toevallig niet nee, maar ik werk regelmatig met 3G/HSDPA routers die gewone Option kaarten slikken en prima 1.8+Mbit verbindingen aankunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Ik ben nu de volgende setup aan het proberen:
De pc hangt met de vage tsjechiesche mobiele modem aan het internet, vanuit de pc is een bedrade netwerkverbining naar de wan poort van de wifirouter. En via de router kunnen de andere pc's op het internet.

Deze setup heb ik klaar staan, nu probeer ik dus op de pc het internet te delen naar die router. Maar als ik de wizard internet delen volg dan kan ik uit een lijst met verbindingen kiezen om te delen. Hier staan (zelfs als de modem online is) alleen de netwerk kaarten bij en niet de tsjechische modem verbinding.

Nu gok ik dat dit komt omdat die met eigen software werkt en niet met de windows software om te verbinden. Dus toen heb ik geprobeert een reguliere modemverbinding in windows zelf aan te maken (ipv de software van de provider te gebruiken). Ik kon hier wel een verbinding mee tot stand brengen (en delen) maar deze verbinding is super onstabiel en niet bruikbaar. Het werkt iedere keer maar een paar seconden.

Zou ik windows op een of andere manier duidelijk kunnen maken dat de verbinding die opgezet word door de software van de provider ook een internet verbinding is, zodat ik deze ook kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Equator schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:55:
Een huis-tuin-keuekn router toevallig niet nee, maar ik werk regelmatig met 3G/HSDPA routers die gewone Option kaarten slikken en prima 1.8+Mbit verbindingen aankunnen..
Ik heb geen idee wat dat is precies, maar DrayTek Routers kunnen tegenwoordig ook i.c.m. een aantal kaarten die op de USB Poort worden aangesloten prima voor GRPS/UMTS/WhatEver Routertje spelen.
Voor meer info zou ik zeggen kijk even op hun site : http://www.draytek.nl :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
nero355 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:25:
[...]

Ik heb geen idee wat dat is precies, maar DrayTek Routers kunnen tegenwoordig ook i.c.m. een aantal kaarten die op de USB Poort worden aangesloten prima voor GRPS/UMTS/WhatEver Routertje spelen.
Voor meer info zou ik zeggen kijk even op hun site : http://www.draytek.nl :)
Het lukt me op dit moment nog niet eens in windows om buiten de door de provider meegeleverde software het internet op te komen. Dus het lijkt me sterk dat dit met een router wel gaat lukken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 14:10
Hallo,

In een ver verleden (het kan zijn dat wat ik zeg nu niet meer relevant is?) heb ik een probleem gehad met't delen van een inbelverbinding die ik niet kon kiezen in de wizard internet delen. De oplossing was toen 3rd party routing software (winroute kan dat voor zeer veel geld doen dacht'k maar er was er ook nog een andere) te installeren... Welke software 't beste/goedkoopste is zou ik niet durven zeggen...

Als het alleen maar om te websurfen is kun je ook overwegen een proxy te draaien (bv. squid) maar dan moeten de gasten wel die proxy instellen op hun computer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Het idee van ls470 lijkt me wel wat. Ik heb vanochtend half sourceforge ondersteboven gezocht maar geen leuk routerprojectje voor windows kunnen vinden. Alles is wat dat betreft linux based.

Weet iemand een alternatief (opensource/freeware) routerproject dat onder windows draait en waarbij ik kans heb dat het wel de inkomende verbinding herkend.

Toch wel tegenvallen dat iets dat zo simpel lijkt toch nog redelijk wat moeite kost. Ik hoop dat ik voor vanavond een oplossing heb, want morgen ga ik weer naar nederland.

Pagina: 1