Toon posts:

SAS RAID 1 via controller of via mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag jullie advies. Binnen GOT is er nog niet zoveel te vinden over SAS controller / mobo's.

De situatie:

Ik heb hier 2 nieuwe maxtor 73 Gb 10K SAS schijven liggen die bij een verkeerde order zijn besteld en niet meer retour kunnen. Nu was ik al van plan om een nieuwe photoshop werkstation te gaan samenstellen en dacht dus top ik bouw een SAS Werkstation maar dit valt dus nog niet mee.

Het probleem:

SAS controllers zijn echt super duur en beperkte keuze. Ik heb nog een Areca 1110 liggen met 3 x 320 Gb S-ATA dus de SAS schijven wil ik puur als RAID 1 gaan gebruiken voor OS / overige programma's.

Een SAS moederbord is soms net zo duur als een SAS RAID controller.

Het liefste zou ik een compleet systeem kopen waar ik mijn schijven in kan (her)gebruiken zoals een super micro tower werkstation ofzo.

Hebben jullie ervaringen met een SAS moederbord die nog een beetje betaalbaar is die ook nog PCI-X heeft zodat ik mijn Areca kan gebruiken.

Kan ik niet mijn SAS schijven met een verloop kabel omzetten naar SATA zodat ik dan een goedkoper bord / controller kan gebruiken?

Zag op tweakers dat SAS komende jaar meer gebruikt gaat worden dus wellicht de aanschaf maar uitstellen tot er meer SAS RAID controller / mobo keuze is.

Thanks

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 22:44 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Der zijn geen "verloopstukjes" om SAS schijven aan te sluiten op een SATA controller. Andersom kan wel. Der bestaat ook niet zoiets als een SAS moederbord...? Tenzij je onboard raid SAS controllers bedoeld en die ben ik zelf nog niet tegengekomen.

Denk dat de goedkoopste oplossing is van Ebay een Dell PERC raid controller te halen. Moet je wel even kijken welke versie je moet hebben. Deze zijn PCI-Express.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn op CeBIT goedkopere sas controllers aangekondigd door onder andere Promise en HighPoint. Deze zijn echter nog niet verkrijgbaar. Het is niet mogelijk om een sas-hardeschijf aan te sluiten op de Areca ARC-1110. Als je prestaties belangrijk vind kun je beter die twee sas-schijven en de Areca-controller verkopen en een 8-poorts Areca en twee Raptor's WD360ADFD kopen. Een 10.000rpm Maxtor Atlas is niet sneller dan een Raptor ADFD en al helemaal niet als je die Raptor op een Areca met 128MB of 256MB cache aansluit.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
Koop een:
LSI MegaRAID SAS 8204ELP Kit 4-port €165
LSI MegaRAID SAS 8208ELP Kit 8-port €230

Pci-E 4x kaart is al verkrijgbaar bij bijvoorbeeld centralpoint.
Kan sas schijven aan en Raid 0, 1, 5 of 10

kijk ook eens in Ervaring LSI raid adapters

@Dukey onboard SAS is niet vreemd bij server borden van Tyan/Supermicro/Intel

[ Voor 64% gewijzigd door leonbong op 31-07-2007 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net even gekeken en ik ga idd die LSI MegaRAID SAS 8204ELP Kit 4-port €165 bestellen.

Dan kan ik toch mijn schijven hergebruiken want een Raptor zal vast sneller zijn maar op deze manier heb ik voor RAID 1 toch een lekkere set-up.

Laatste vraag. Die Areca is PCI-X maar moet je dan perse een mobo hebben met PCI-X slot of kan dit ook in een PCI-E slot (4x of 16x) die je natuurlijk op meer moederborden hebt. PCI-X moederborden zijn toch vaker "duurdere" merken zoals tyan of super micro, intel.

Thanks ;)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:20:
Heb net even gekeken en ik ga idd die LSI MegaRAID SAS 8204ELP Kit 4-port €165 bestellen.

Dan kan ik toch mijn schijven hergebruiken want een Raptor zal vast sneller zijn maar op deze manier heb ik voor RAID 1 toch een lekkere set-up.

Laatste vraag. Die Areca is PCI-X maar moet je dan perse een mobo hebben met PCI-X slot of kan dit ook in een PCI-E slot (4x of 16x) die je natuurlijk op meer moederborden hebt. PCI-X moederborden zijn toch vaker "duurdere" merken zoals tyan of super micro, intel.

Thanks ;)
PCI-E en PCI-X kunnen niet onderling verwisseld worden. Areca's heb je ook in PCI-E, neem wel de compatibilty lijstje even door als je een moederbord uitzoekt. Overigens als je een consumentenbord wilt met PCI-X of PCI-E sloten voor een "redelijke" prijs moet je eens kijken bij de workstation modellen van Asus (P5W64 WS etc).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24
Die LSI kaart is er ook in een PCI-X versie. Dus kies de juiste versie voor je moederbord.

PCI-E 8208ELP
PCI-X 8208XLP

Want PCI-E kan niet in PCI-X en omgekeerd ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 31-07-2007 22:22 ]

Pagina: 1