[XP] EFS - Waar is het certificaat?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb drie computers in een netwerk; Allemaal XP Pro. Allemaal NTFS partities met EFS voor belangrijke mappen. Met de computers wil ik in elkaars mappen kunnen werken.

Daartoe ga ik op elke computer in de Management Console (mmc.exe) met de certificatenmodule naar het onderdeel "Consolebasis\Certificaten - Huidige gebruiker\Persoonlijk\Certificaten" en exporteer het certificaat met sleutel en al onder wachtwoordbeveiliging naar een .pfx bestand. Al deze bestanden importeer ik op de overige computers en wanneer ik op elkaar inlog en 'wachtwoord onthouden' aanvink kan ik werken alsof er niets aan de hand is.

Nu heb ik één computer in het systeem upgegrade naar XP Pro x64 (de rest is 32 bit) en de certificaten van de twee andere computers geimporteerd. Ik kan dus zonder probleem in hun mapjes werken. Maar andersom is een probleem. Wanneer ik hier bij de persoonlijke certificaten kijk staan alleen de door mij geïmporteerde exemplaren in de lijst. Ik heb al het een en ander encrypted en ik kan het ook lezen, maar vanaf de andere computers krijg ik uiteraard 'toegang geweigert' wanneer ik een bestandje open.

Er is dus sprake van certificaatcontrole maar ik kan het certificaat nergens vinden. Wat moet ik dan exporteren om de overige computers toegang te verschaffen?

Bij XP32 had ik hier nooit problemen mee. Ik heb flink gegoogled maar tref vooral EFS uitleg en microsoft heeft artikelen over het voorkomen dat een certificaat automatisch wordt aangemaakt maar dat is geen probleem. Dat vind ik prima. Alleen moet ik het certificaat wel terugvinden (zoals bij XP32) om te exporteren.

Ook hier op GoT heb ik gezocht naar EFS, PFX en certificaten, maar de meeste problematiek bestaat uit het (tevergeefs) willen terughalen van gecodeerde bestanden zonder certificaat, of het importeren van certificaten in een niet-pfx indeling.

-edit-

Ik xou [XP64] in de topictitel erbij willen editten maar volgens mij kan ik de topictitel niet meer veranderen..

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 28-07-2007 13:30 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)