Toon posts:

kabeldikte suround set

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat we de huiskamer hebben anders inrichten en dus de speakers in de hoeken van de kamer gaan hangen.
Weet ik niet goed welke kabeldikte ik voor de sat. speakers moet gebruiken.
Kabellengte voor de uiterste hoek zal ongeveer 15 mter zijn de andere zullen net boven de 10 meter zitten.
Ik twijfel tussen 0.75 of 1.5.

Het is een pioneer set VX 300 serie

Groet,

John

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1.5mm is goed genoeg voor algemeen thuis gebruik. Als het echt een super set is met super boxen kan je 2.5mm of meer nemen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36

The Wizard

Moderator Mobile
Niet onder de 1,5 mm2 gebruiken, dat is te weinig voor die afstanden. Gebruik voor de achterspeakers liefst iets dikker ivm de afstand.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor de reactie.

Heb er net 52 meter kabel ingetrokken op jullie advies 1.5mm.
2.5 mm kon ik niet kwijt in de pijp.
Ik heb namelijk 3/4 gebruikt om van het "verzamelpunt" naar de "tv muur" te gaan.

Ben benieuwd hoe het klinkt, in de vorige setup heb ik 0.75 gebruikt.

Nogmaals bedankt voor de reactie

John

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:12

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Waarom niet eerst even testen voordat je alles door pijpen trekt?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Als het puur om het geluid gaat dan had je misschien eens silverkabel kunnen proberen. Is wel vrij prijzen maar als je het in een grote hoeveelheid koopt kun je meestal wel een mooi dealtje sluiten.

Een bijkomend voordeel van silverkabel is dat het meestal ook dunner is. Het grootste nadeel is de prijs...

Portfolio

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 15:35
Als de zilverkabel dunner is dan de vergelijkbare koperkabel dan valt het voordeel van het zilver ook meteen weg. Het is maar een marginaal betere conductor (en dan dus niet de verzilverde koperkabel die je ook nog wel eens ziet). Dat voordeel valt dus weg als je voor hetzelfde geld een zilveren, maar ook dunnere, kabel zou nemen. Ik zou het bij koper houden :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 11:50
Marketing op z'n best

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Inmiddels de surround speakers opgehangen en de set aangesloten met 1.5 mm kabel.
Het geluid is vele mate beter dan in de vorige set-up met 0.75mm kabel.
Nu hebben we echt surround geluid in de huiskamer.

Wel vreemd dat de set wordt geleverd met 0.75mm kabel.

Nogmaals bedankt,

John

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat heeft niets met die 0.75 of met 1,5mm2 te maken, maar simpelweg omdat je de kamer anders hebt ingericht. Kabels hebben geen klank, en als ze dat al wel hebben, dan is dat niet iets wat met "vele malen" uit te drukken valt.

Een andere inrichting heeft potentieel wel een enorme invloed op geluid.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Anders gooi je er gewoon 2 aderige 2,5 kwadraat kabel door. Heeft een maat van me ook werkt prima.

De wijzen komen uit het Oosten!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
NoepZor schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:21:
Anders gooi je er gewoon 2 aderige 2,5 kwadraat kabel door. Heeft een maat van me ook werkt prima.
Een maat? Dat is een vis |:(

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
NoepZor schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:21:
Zucht... Als je het topic had gelezen had je kunnen lezen dat de TS ondertussen de kabel al heeft aangeschaft en gemonteerd... |:(

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:30:
Hoi,

Inmiddels de surround speakers opgehangen en de set aangesloten met 1.5 mm kabel.
Het geluid is vele mate beter dan in de vorige set-up met 0.75mm kabel.
Nu hebben we echt surround geluid in de huiskamer.

Wel vreemd dat de set wordt geleverd met 0.75mm kabel.

Nogmaals bedankt,

John
Mijn huidige Dolby Surround set van Sony (in m'n nieuwe huis wordt die eindelijk vervangen voor iets waar ik wel trots op kan zijn), werd geleverd met 0,35mm2 voor een versterker die er 40 Watt RMS per kanaal uit pompte...

1,5mm2 is voor 10 - 15 meter veilig. Surrounds zijn niet heel kritisch op kabel kwaliteit, dus dikker is zelden nodig. Alleen als je een echte THX-DTS set opbouwd, waarbij alle speakers rondom dus gelijk zijn, en gelijk moeten klinken, is de kabel van wezelijk belang.

Het verschil horen door andere kabels is voor je surrounds practisch onmogelijk. Het geluid dat daar 90% van de tijd doorheen komt, is niet echt geschikt om de geluidskwaliteit te kunnen beoordelen. Ik zeg dus niet dat het niet hoorbaar kan zijn, maar bij gemiddeld gebruik zul je het niet horen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1