Herstel hd mogelijk na kortsluiting of stroompiek?

Pagina: 1
Acties:
  • 653 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:15
Beste
Ik heb mijn pc laten vermaken toen hij niet meer opstartte. Nieuwe voeding klaarde de klus tot ik verleden week precies hetzelfde probleem ondervond. Pc teruggebracht en blijkbaar was het deze keer mijn mobo die kapot was. Eergisteren liet de pc-'vermaker' dan weten dat de hd (Maxtor DiamondMax 10 200GB PATA133) ook kapot is... :(
Hier thuis grote paniek want zoals sommigen onder jullie misschien weten is mijn tweede hd besteld maar nog niet toegekomen om backups mee te maken. |:(

Na topics gelezen te hebben zie ik twee mogelijkheden om mijn data terug te halen.
  • Data-recovery bedrijf contacteren
  • Printplaat switchen
Aangezien de tweede oplossing de enige betaalbare is, zou ik graag willen weten indien dit toepasbaar is voor mijn probleem.

Citaat pcvermaker: "Wanneer de hd aan het nieuwe mobo hangt start zelfs het mobo niet meer op".
Volgens hem is al deze kapotte hardware te danken aan een stroompiek of kortsluiting in hd.
Mijn vraag is nu of het mogelijk is om die printplaat te vervangen zodat ik mijn data terug heb?
Volgens mij probeer ik best niet te veel om verdere schade te beperken.
Het zou me verbazen indien een stroompiek of kortsluiting de data op de platters aantast. Het lijkt me eerder op te lossen door die printplaatswitch?
:? Klopt dit en weet iemand hoe dit precies in zijn werk gaat? Graag jullie advies!
Dank bij voorbaat!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of dit daardoor op te lossen is weet je alleen door het te proberen. Als de electronica stuk is dan helpt het vervangen van de printplaat nog wel. Is de motor stuk, dan is het of naar een recoverbedrijf sturen, of er vrede mee nemen dat je beter had moeten backuppen en de data kwijt is.

• maartenlambrech
Er moeten toch manieren zijn om te weten te komen wat kapot is :? .
Kapotte motor of printplaat, kan dit beide door stroompieken veroorzaakt worden? Er moet toch iets het gevoeligste deel van de hd zijn...
Wat als ik die hd enkel aan een voeding hang, moet die dan draaien of is dit beter niet te proberen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maartenlambrech schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:17:
Er moeten toch manieren zijn om te weten te komen wat kapot is :? .
Jup, testen.
Kapotte motor of printplaat, kan dit beide door stroompieken veroorzaakt worden? Er moet toch iets het gevoeligste deel van de hd zijn...
Dit is niet te zeggen, zowel de motor als de electronica zijn gewoon erg gevoelig.
Wat als ik die hd enkel aan een voeding hang, moet die dan draaien of is dit beter niet te proberen?
Je kunt het proberen, maar je zult er niet simpelweg achterkomen door er spanning op te zetten of de electronica of de motor stuk is.

Vervang de printplaat, dat is de enige manier om erachter te komen.

• maartenlambrech
Je kunt het proberen, maar je zult er niet simpelweg achterkomen door er spanning op te zetten of de electronica of de motor stuk is.
En mocht de motor de boosdoener zijn, is die dan niet te vervangen?
Ik had ook graag geweten wat de kans is dat het de printplaat is. Is dit 50% of minder? Als ik daar een nieuwe hd voor moet kopen kost het toch ook direct 50 euro.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maartenlambrech schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:59:
[...]

En mocht de motor de boosdoener zijn, is die dan niet te vervangen?
Ik had ook graag geweten wat de kans is dat het de printplaat is. Is dit 50% of minder? Als ik daar een nieuwe hd voor moet kopen kost het toch ook direct 50 euro.
Ik zou zeggen, 50/50 kans, maar dat is meer uit de ervaring die ik zelf heb met dooie disks.

De motor is te vervangen, maar dan moet je wel erg handig zijn en een cleanroom hebben, dus dan is een datarecover bedrijf toch een betere oplossing, maar of het daad waard is ligt natuurlijk heel erg aan de waarde van de data.

• maartenlambrech
Bedankt voor de raad Terw_Dan.
Vroeg me toch nog net iets af. Start de pc normaal gezien niet op als de motor van de hd stuk is, of is dat normaal bij iedere doode hd?
Kan de hd altijd eens aan een voeding hangen om te kijken of hij opspint. Normaal moet hij dat dan toch doen?! Anders zal het wel de motor zijn zeker?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maartenlambrech schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:07:
Bedankt voor de raad Terw_Dan.
Vroeg me toch nog net iets af. Start de pc normaal gezien niet op als de motor van de hd stuk is, of is dat normaal bij iedere doode hd?
Kan de hd altijd eens aan een voeding hangen om te kijken of hij opspint. Normaal moet hij dat dan toch doen?! Anders zal het wel de motor zijn zeker?
Als de print defect is wordt ook de motor niet meer aangestuurd, dus daarom kun je niet zonder meer zeggen als hij niet op spint of de motor wel of niet defect is.
Als alleen de motor defect is zou de pc nog wel moeten booten met het ding, als alleen de printplaat is dan waarschijnlijk niet (IDEcontrollers zijn niet happig op gare apparaten). Als zowel de printplaat als de motor stuk zijn, dan doet de schijf het ook niet en zal je systeem het ook niet opstarten.

Ik snap dat je een beetje een zekerheid wilt, maar die is helaas niet te geven zonder het zelf te testen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Achteraf commentaar, maar je opmerking over de tweede harddisk/backup geeft aan dat je misschien de veiligheid van de tweede disk overschat. Een tweede interne harddisk kan door dezelfde stroomstoot/blikseminslag e.d. kapot gaan, en is dus geen backup!

Koop een externe harde schijf of brand een stapel DVDs, dat is belangrijker dan een extra harde schijf.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• maartenlambrech
Ik vind het wel raar dat enkel in ons huis in de straat, op die ene pc, alles kapot is. Er staan nog 3 pc's in huis, en de bliksem heeft niet eens in onze omtrek ingeslaan.
Als de print defect is wordt ook de motor niet meer aangestuurd, dus daarom kun je niet zonder meer zeggen als hij niet op spint of de motor wel of niet defect is.
Het is dus gewoon gokken :|
Een tweede interne harddisk kan door dezelfde stroomstoot/blikseminslag e.d. kapot gaan, en is dus geen backup!
Ik heb er inderdaad aan gedacht om die hd die er nu inzat in een externe behuizing steken. leek me idd een goede oplossing.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maartenlambrech schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:02:
Ik vind het wel raar dat enkel in ons huis in de straat, op die ene pc, alles kapot is. Er staan nog 3 pc's in huis, en de bliksem heeft niet eens in onze omtrek ingeslaan.
Weet je zeker dat het bliksem was en niet gewoon een stroompiek?
[...]

Het is dus gewoon gokken :|
In principe wel ja.

• maartenlambrech
Weet je zeker dat het bliksem was en niet gewoon een stroompiek?
Die stroompiek is misschien afkomstig van een bliksem (die zeker niet in ons huis is ingeslaan).
Er was wel veel onweer geweest de dagen voordat de pc de eerste keer uitviel. De tweede keer was het al weken beter weer. En toch waren er de tweede keer 2 dingen kapot, nl. mobo en hd.

Ik heb mijn hd eens goed bekeken en ik zie dat er heel dicht bij de motor vier ijzeren staafjes liggen. Ik veronderstel dat dit de stroomtoevoer is voor de motor en nog een paar andere dingen zoals aarding ofzo...
Misschien kan ik zo met mijn multimeter kijken welke de stroom moeten leveren en er dan die stroom opzetten om te kijken of hij dan draait?!

Ik zie overigens geen schade aan de printplaat door oververhitting of doorbranding of dergelijke.
Pagina: 1